Gå till innehåll

Bästa extramaterial-filmerna?


Danell

Recommended Posts

Tänkte starta en tråd där man kunde dela med sig av tips om filmer som har riktigt bra extramaterial. Jag själv är en sådan som kan sitta timmar i streck och se hur mycket som hellst!

 

Så, vilken film, vilken utgåva och vad det innehåller för något kan ju vara bra att skriva med!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte först tipsa om mina favoriter.

 

LOTR: Alla filmer i extended version. Är så sjuk lärorika att jag aldrig tröttnar på dem. Kan se de hur många gånger som hellst!

 

MATRIX: Den feta boxen med 35 timmar extramaterial från alla tre filmer. Såg precis igenom dem för första gången. Jag blev väldigt lycklig eftersom jag blev väldigt besviken på originalens extramaterial. Denna box hade allt! Alla filmer hade sin egen skiva med massor cool material. Sedan finns det tre andra skivor. En med filosofin bakom hela idéen om MATRIX. Sjukt intressant! Sedan en om produktionen av tvåam och trean, inriktat på personerna som jobbade med den och själva actionet i filmerna. Det var den bästa skivan i hela boxen. Sedan var det en med en massa trailers o bilder. Inte lika kul men alltid kul o ha!

 

LOST sesong 1: Överraskad blev jag då jag såg den sista skivan i boxen som innehåller en massa extramaterial. Det var bland det mest lärorika jag sett. Många tips och trix.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
LOTR: Alla filmer i extended version. Är så sjuk lärorika att jag aldrig tröttnar på dem. Kan se de hur många gånger som hellst!

 

Peter Jackson har alltid så sjukt bra och inspirerande extramaterial. Good taste bad taste är den största anledningen till att jag gjorde min första film. Vomit.

 

Box med Good Taste Made Bad Taste - Världens bästa "making of".

 

Frighteners 3 disc - Lika övergrymt som LOTRs extramaterial men med lite kass förpackning.

 

King Kong 3 disc - Extended av King Kong med liknande extramaterial som Frighteners och LOTR.

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som sett extramaterialet på LOTR Limited edition förresten?

 

Kan inte riktigt försvara ett köp för mig själv. Har båda versionerna av alla tre filmerna redan. Och kommer säkert att köpa någon HDversion när det blir dags. Ett jävla sätt att inte släppa extramaterialet för sig... Blir att leta upp någon fulkopia eller nåt... damnit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Brukar handla mina dvd:s på http://www.cd-wow.se om man söker efter titlarna där kan man komma över riktigt bra special edition boxar. har bla. köpt black hawk down, ca 7h extra material, reservoir dogs, The terminal med 2dvd extramaterial + en cd med filmmusiken osv. fördelen där är att oavsett om du köper 1 eller 100 artiklar behöver man aldrig betala porto. dock är de flesta feta special edition boxar utländska och saknar svensk text, en del är även andra regioner så en regionsfri spelare krävs.

Länk till kommentar
Share on other sites

originalboxen med Nightmare on Elmstreet.

Dels en fet box med samtliga filmer + en extraskiva med väldigt intressant info och bra dokumentärer där man får veta mycket roliga freddyfakta. Dels två st 3D-glasögon så man äntligen kan se slutet på Freddy's Dead precis som den visades på bio. Nu när jag tänker efter kanske jag till och med har kvar mina gamla 3D-glasögon från biovisningen också...

 

Gudfadern-boxen har ju en väldigt intressant dokumentär också om hur Coppola gjorde för att adaptera manuset, och hur han bråkade med Paramount. Bör ej missas för folk som vill syssla med film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bortsett från LOTR Extended så har Sin City Recut and Extended bra extramaterial. Tyckte att extramaterialet på Pirates of The Caribbean 2 var rätt intressant med.

 

Överlag så brukar Peter Jackson och Robert Rodriguez ha väldigt bra och lärorikt extramaterial. Kommentarspåren på Rodriguez's Mariachi, Desperado och Once Upon a Time in Mexico samt hans "10 Minute Film School" features, är väldigt inspirerande.

 

Det finns mycket skoj behind-the-scenes dokumentärer och featurettes på Spider-man 2 och Cast Away DVD-erna med.

 

Skoj tråd!

 

Update: King Kong 3 Disc Deluxe Edition och Peter Jackson's Production Diaries är bra med!

Länk till kommentar
Share on other sites

Inköpslistan:

 

LOTR: Alla filmer i extended version

MATRIX: Den feta boxen med 35 timmar extramaterial från alla tre filmer

LOST sesong 1: sista skivan

Miller's Crossing

Frighteners 3 disc

King Kong 3 disc

Box med Good Taste Made Bad Taste

black hawk down, ca 7h extra material

The terminal med 2dvd extramaterial

Aliensboxen, den med 9 skivor

originalboxen med Nightmare on Elmstreet

Titanic 4-disc

Sin City Recut and Extended

Länk till kommentar
Share on other sites

Spawn-boxen, 4-diskaren den med hela den teknade tv-serien som är utgången sen många år tillbaka, har intressant extramaterial för filmskapare som vill bryta sig in i branschen. Todd MacFarlane har väldigt inspirerande kommentarspår när han snackar om hur han gjorde för att ta sig in på Marvel, och sen för att bryta sig loss och skapa Image. Har även för mig att det finns intressanta dokumentärer och intervjuer som är väldigt inspirerande.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag tänkte att vi kunde lista eller ge betyg/omdömen på extramaterial på DVDer.

 

Extramaterial som till exempel kommentatorspår och bakomdokumentärer är suveräna för att lära sig hur saker fungerar inom filmproduktion, enligt mig. Problemet är att det är väldigt svårt att veta kvaliteten innan man köpt DVDn. Många gånger är det bakomfilmer med intervjuer som är meningen ska sälja filmen och inte är till nån vidare hjälp. Men inbland stöter man på ett riktigt guldkorn.

 

Hjälp mig gärna att hitta bra extramaterial. Ibland kanske inte själva filmen är något speciellt men extramaterialet suveränt.

 

Och det här var mitt första inlägg här.

 

Mvh Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan börja med några som jag kan rekommendera (var dock ett tag sedan jag såg dem så jag kan inte va specifik tyvärr. Tanken är att man ska kunna säga konkret vad det är som är så bra, men jaja...)

 

 

The Usual Suspects (Special Edition) - Suveränt kommentatorspår och bakomfilmer. Regissören är väldigt hjälpsam.

 

Army of the Twelve Monkeys - Bakomfilm som är en timme lång och väldigt lärorik.

 

Fellowship of the Ring (Extended Version) - Två skivor med extramaterial som är lite varierande men oftast väldigt bra, samt tre-fyra kommentatorspår. Väldigt prisvärd.

 

Braveheart - Mel Gibson är väldigt hjälpsam och berättar om till exempel att klippa bort frames för att öka brutaliteten i ett slag eller att filma med olika många bilder i sekunden för att ändra känslan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte att vi kunde lista eller ge betyg/omdömen på extramaterial på DVDer.

 

Extramaterial som till exempel kommentatorspår och bakomdokumentärer är suveräna för att lära sig hur saker fungerar inom filmproduktion, enligt mig. Problemet är att det är väldigt svårt att veta kvaliteten innan man köpt DVDn. Många gånger är det bakomfilmer med intervjuer som är meningen ska sälja filmen och inte är till nån vidare hjälp. Men inbland stöter man på ett riktigt guldkorn.

 

Hjälp mig gärna att hitta bra extramaterial. Ibland kanske inte själva filmen är något speciellt men extramaterialet suveränt.

 

Och det här var mitt första inlägg här.

 

Mvh Fredrik

 

 

Haha, fanns redan... Värst vad ni va före er tid!

Länk till kommentar
Share on other sites

Slog ihop BADiXs tråd med Danells tidigare. Använd sökfunktionen innan ni postar nya ämnen. Och välkommen hit BADiX ;)

 

Förlåt... Sökfunktionen är lite kladdig så jag skyr den... Ska bättre mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte bara tipsa om den gammla 1disc specialversionen av Paul Verhoevens Starship Troopers... Jag vet inte exakt vad det är... men han är så rolig att lyssna på. Favoriten är "scene development with directors audio commentary: Bug Ride"... han låter så fascinerad och så engagerad kopplat med hans kraftiga brytning att det hela slutar med: "Here's a scene- Here's a bug! And here's Ric- Another bug!"... Blir bara så roligt samtidigt som han faktiskt får fram mycket intressant.

 

Det leder mig till ett par bottennapp... någon måste sparka killen som gör kommentatorspår hos Eureka!'s klassiska utgåvor... Jag har försökt lyssna på Nosferatu-spåret och flera gånger försökt lyssna på Metropolis kommentatorspår... men dom är så förbannat tråkiga och lästa (några av de få jag vet om där kommentarerna läses, inte kommer halvspontant som det brukar!) helt utan engagemang.

 

Annat bra extramaterial?

 

Jurrasic Park har en väldigt informativ sektion där dom går igenom processen som resulterade i att dinosaurierna skulle komma till liv av datorer och inte, som var planerat, med go-motion...

 

Ett fåtal av studio-ghibli-släppen har en dokumentär om studions födelse som jag utan vidare har sett flera gånger. Och Spirited Away har en väldigt fascinerande inblick i processen för just den filmen... Howls Moving Castle däremot är inge vidare på bonus-materialet, då det mesta cirkulerade kring John Lasseter av alla människor (ja jag har förstått att miyazaki och john är polare, men det där gick lite till överdrift... jag såg mer av Cars än det springande slottet:()! nä tack o lov för en fascinerande förklaring av cgi-teknikerna som användes... Dessutom tycker jag att dessa ghibli-dvd-släpp visar vägen när ALLA släpps med komplett storyboard som alternativ synvinkel.

 

T2 Ultimate Edition är också ett guldkorn.

 

För er intresserade av färg i film finns ju alltid Robin Hood, där finns en lång dokumentär om Technicolors framfart i historien.

 

Fritz Langs Metropolis från Eureka! är nog bolagets flaggskepp när det gäller restaurering (men som sagt, kommentarspåret lämnar mycket att önska). Rekommenderas! Det är rent sjukt hur bra bildkvaliteten egentligen har varit i filmens barndom...

 

Sergio Leones dollartrilogi plus hans once upon a time in the west och hans För en handfull dollar har riktigt fina utgåvor där det i extramaterialet framgår väldigt mycket om saker som svårigheterna att få tag i allt bildmaterial och vilka skillnader i utgåvor som vi sett genom åren.

 

nu måste jag dock sova...

 

Zzzzzzzzz

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...