Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Edit: svar till Team_fagott

Då fattade jag inte din poäng... som jag trodde (i rena ord) betydde: "Jag tror inte på fotot"... hehe...

Och min poäng med fotot var: Det brinner som f-n runt 800 meter från fabriken som RED-kameran byggs i (dvs samma fabrik som Oakley-grejerna tillverkas i). Och fotot togs igår...

/Max

Postad

Hur många kameror finns ute nu? 100st eller så?

Jo, de har hundra ute, JUST NU ser det ut som att 101-200 kommer 30/11, samt 201-600 10/12.

De har blivit lite försenade pga askan från branden har kontaminerat deras renrum...men de har iaf inte brunnit ner...

• 2 veckor senare...
Postad
Det enda jag hittills gillat med Red är prislappen på den som HD-kamera med utbytbar optik och att den går att ställa i 2,35:1. Det kameran genererar ser alldeles för mycket ut som det jag traditionellt förknippar med den där typiskt kliniska videolooken. Kan inte beskriva det bättre. Sedan är skärpan för mig ett stort problem. Jag tycker att alla exempel från kameran som tagit halvbilder och närbilder på människor har alldeles för skarp återgivning av huddetaljer. I en skitig och brutal film som Soderberghs Che Guevara-dramatisering kan jag tänka mig att det kan ha en rätt cool effekt - men det lär nog dröja innan han gör en Oceans-film med Red med tanke på att en sån film ska se lyxig och glamorös ut. Pormaskar och fjell i näsvingesvecken i 4K är inte så glamoröst.

Tja, vad skall man säga? Video är video om än i 4K. Och varför skall man göra nåt i 4K om man har låg budget och inte VET att det man gör skall upp på bio? Och SÅ jäkla billig är den inte med alla tillbehör som behövs. Men visst, lite coolt är det...

Postad
Ni på voodo diskuterar utrustning ni aldrig kommer att ha råd med, eller någon vill ge er. Köp en dv-kamera och gör film istället( 2.000) får ni säkert låna av farsan.

/nils

Schyst! Hälsa honom att jag gärna lånar don där 2.000 pixxen. Dock tänkte jag köpa lite råfilm för pengarna istället. ok eller?

Postad

Under allhelgonahelgen såg jag första avsnittet på "Levande föda" och urk... SVT fortsätter att göra dramaproduktioner som ser ut som det är filmat av farmor på en vanlig DV kamera. Allt känns som de gamla TV-pjäserna från 80-talet, dvs det finns ingen känsla av det berättande utan allt känns som ens eget vardagsrum.

Jag hävdar att detta är en stor bov i distanskänslan man känner i svenska produktioner, och då framförallt TV-produktioner.

Manusdelen lämnar jag därhän just nu...

Jag hoppas att SVT har köpt in ett par red kameror och utbildat sina ljussättare i kreativ ljussättning. Jag hoppas hoppas hoppas hoppas...

Isprinsessan går just nu, och det ser lika urk ut som vanligt. För de flesta verkar det duga, men duga är inte samma sak som att vara bra. Jag kan faktiskt inte titta på sådant som ser ut som gamla fullmoonproduktioner....

Så SVT köp RED!

Postad
Hej!

Låter dum nu kanske men vad spelar red one in på för sorts format? DV band? Minneskort? Ha det!

Mvh Yonis

minneskort, hårddisk eller så kan du bara pumpa ur allt ur den till nån annan större enhet... MiniDV skulle aldrig palla dataflödet...

__

OT

så blev detta mitt tvåtusende inlägg! :e

• 4 veckor senare...
Postad
Under allhelgonahelgen såg jag första avsnittet på "Levande föda" och urk... SVT fortsätter att göra dramaproduktioner som ser ut som det är filmat av farmor på en vanlig DV kamera. Allt känns som de gamla TV-pjäserna från 80-talet, dvs det finns ingen känsla av det berättande utan allt känns som ens eget vardagsrum.

Jag hävdar att detta är en stor bov i distanskänslan man känner i svenska produktioner, och då framförallt TV-produktioner.

Manusdelen lämnar jag därhän just nu...

Jag hoppas att SVT har köpt in ett par red kameror och utbildat sina ljussättare i kreativ ljussättning. Jag hoppas hoppas hoppas hoppas...

Isprinsessan går just nu, och det ser lika urk ut som vanligt. För de flesta verkar det duga, men duga är inte samma sak som att vara bra. Jag kan faktiskt inte titta på sådant som ser ut som gamla fullmoonproduktioner....

Så SVT köp RED!

SVT har avtal med SONY och köper kameror därifrån. (iaf i studio) Men kameror som Z1, FX1 har jag hört filmats med i utomlands reportage/dok. Det som skulle vara problem med RED är att de har 2år? på marknaden och SONY sedan den digitala början. Men vist vore det intressant. Dock om jag får välja mellan 35 eller Red så blir det 35.

Håller med jernby film om att det så lätt blir teknikonani istället för kreativ processer.

Postad

Det är väl lika mycket teknikonani att vilja onanera till 35mm. Det är ju också bara en teknik man kan använda för att berätta sin historia. Ser ingen skillnade på onanin

Postad
Det är väl lika mycket teknikonani att vilja onanera till 35mm. Det är ju också bara en teknik man kan använda för att berätta sin historia. Ser ingen skillnade på onanin

Skilnaden är att det ena är "realthing" och det andra är en naturidentisk docka.

Postad

Teknikonani är för mig Tetsuo: The Iron Man... ("you gotta see it to belive it")...;)

Men visst... det är ju alltid teknikonani så fort man snackar om tekniken mer än storyn man ska berätta med den... vare sig det är kemiska processerna i film eller ljusupptagningsförmågan i en CMOS-sensor...

Och så är det ju som så att om man vill diskutera Story's så finns det forum för det och vill man utöva lite "teknikonani" så är ju denna tråden en självklar plats att göra det när det kommer till RED... För vi diskuterar ju inte de intrikata sätten att ljussätta en romantisk komedi... vi diskuterar ju prestandan hos en maskin... vare sig den är en dildo eller en lös-vagina...;)

Postad

Väl talat jmalmsten. Sen är väl onani ett utmärkt sätt att lära känna sin egen kropp så det logiska vore ju att ju mer man kameraonanerar ju bättre lär man känna och hantera den för att kunna berätta sin historia så vackert som möjligt;)

Postad

För att återgå till RED.

Har jag förstått det rätt om Red är en 4k kamera som erbjuder samma färgåtergivning som annan DV/HD kamera? Det jag frågar mig är om det bara är pixlar som har framproducerats...

Tack för svar.

Postad
För att återgå till RED.

Har jag förstått det rätt om Red är en 4k kamera som erbjuder samma färgåtergivning som annan DV/HD kamera? Det jag frågar mig är om det bara är pixlar som har framproducerats...

Tack för svar.

För att fortsätta teknikonanin;)... Jupp Red klarar av att pumpa ut video i 4K upplösning i upp till 60 fps om jag minns rätt... 120 fps om man går ner till en beskuren del av sensorn och nöjer sig med 2K upplösning... än så länge vet jag inte om någon konkurrent har kunnat få till sånna specs i en så mobil lösning...

Färgåtergivningen är också över det normala... med "10 bit logarithmiskt komprimerad RAW"... Vilket i mångt och mycket är en bra bit över vad dagens normala HD-system klarar... om jag minns rätt...

Väl talat jmalmsten. Sen är väl onani ett utmärkt sätt att lära känna sin egen kropp så det logiska vore ju att ju mer man kameraonanerar ju bättre lär man känna och hantera den för att kunna berätta sin historia så vackert som möjligt;)

Ja... jag blir alltid så frustrerad när jag ska arbeta med "utbildade" kameraoperatörer då jag ställer en fråga varför i allsindar dom uttalar sig på ett visst vis... Får bara svaret... "Det var så vi lärde oss att göra."... Nu vet jag vad jag ska säga som motsvar... Jag ska säga till dom att gå hem och Teknikonanera en stund och inte komma tillbaka förrän dom kan utnyttja kamerans erogena zoner på vettigt sätt... ;)

Enda problemet med teknikonani är ju att om man gör det för ofta så händer det att folk väljer att just onanera framför att ha sex... Precis som att en del blir proffesionella föreläsningsåhörare på heltid istället för att verkligen applicera sina nyförvärvade kunskaper... och... ja... då blir inga barn gjorda;)

• 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...