Gå till innehåll

zombies ur marken


vesslan

Recommended Posts

Kan ju gräva upp lite tovor och lägga på en masonitskiva met ett 30-cm hål i.

 

Lägg sedan masonitskivan på en ställning och låt zombin huka sig under den.

 

Ska ni filma på natten kan ni ju alltid ha det mörkt runt omkring. Annars kan ni nog trixa till det.

 

Sen är det bara att rulla och låta zombin sticka upp handen genom hålet och tovan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ifall du sätt shan of the dead. De engleska snubbarna, älskar deras klippning, så simpel men så bra. Swichljud från en tom kyrkogård till ansikterna där man ser hur förskärkta de är, swich tillbaka och gården är fylld med zoombies, inga effekter (jo lite blur osv men inget avancerat).

 

Svårt att förklara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det skulle nog funka på en kyrkogård. Jag borde ha skrivit tidigare hur scenen utspelar sig. Det är nämligen en snubbe som kallar upp dom ur marken mitt ute i ngenstans. fast det där med klippningen skulle kanske funka ändå. Men jag tycker det vore mer effektfullt om man såg när de kommer upp ur marken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det skulle nog funka på en kyrkogård. Jag borde ha skrivit tidigare hur scenen utspelar sig. Det är nämligen en snubbe som kallar upp dom ur marken mitt ute i ngenstans. fast det där med klippningen skulle kanske funka ändå. Men jag tycker det vore mer effektfullt om man såg när de kommer upp ur marken.

 

 

Något effektfullt som verkligen ger en känsla skulle ju kunna vara om man filmade "Inne" i gravkistorna när de döda vaknar, typ att de börjar krafsa för fullt och slå hål i kistan. Sen kanske man bara filmar när händer kommer upp ur jorden, vilket kan skötas enkelt med fejkarmar eller digitalt om man vill ta den risken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Något effektfullt som verkligen ger en känsla skulle ju kunna vara om man filmade "Inne" i gravkistorna när de döda vaknar, typ att de börjar krafsa för fullt och slå hål i kistan.

Det har jag sett i någon Fulcio-rulle, och redan då tyckte jag att det var en korkad idé. Jag menar, var kommer ljuset ifrån?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har jag sett i någon Fulcio-rulle, och redan då tyckte jag att det var en korkad idé. Jag menar, var kommer ljuset ifrån?

 

/Jakob

 

 

De glödande, djävulsbesatta ögonen? DUH! Nej men nu är det väl så att det sällan är helt mörkt på film ändå...

 

Edit: I Kill Bill 2 när Thurman är levande begravd, då är det ju ljust? Men hon kanske tänder en lampa av något slag, jag kommer inte ihåg.

Länk till kommentar
Share on other sites

I Kill Bill 2 när Thurman är levande begravd, då är det ju ljust? Men hon kanske tänder en lampa av något slag, jag kommer inte ihåg.

 

Då är det ju svart som natten. I flera minuter (?). SEN tänder hon en ficklampa.

Länk till kommentar
Share on other sites

De glödande, djävulsbesatta ögonen? DUH!

Nej, några sådana minns jag inte. Fuck it, jag slängde alla mina vhs-filmer för ett tag sedan, inklusive en bunt köpvideofilmer av Fulcio, så nu kan jag inte minnas vilken rulle det var.

 

Nej men nu är det väl så att det sällan är helt mörkt på film ändå...

Det borde vara mörkt oftare... Men om inte annat så blir det så väldigt påtagligt när något skall utspela sig i en kista och vi likväl har en väldigt tydlig ljuskälla. Själv kan jag inte ta det på allvar, och då har man misslyckats om man vill göra en skräckfilm.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, några sådana minns jag inte. Fuck it, jag slängde alla mina vhs-filmer för ett tag sedan, inklusive en bunt köpvideofilmer av Fulcio, så nu kan jag inte minnas vilken rulle det var.

 

 

Det borde vara mörkt oftare... Men om inte annat så blir det så väldigt påtagligt när något skall utspela sig i en kista och vi likväl har en väldigt tydlig ljuskälla. Själv kan jag inte ta det på allvar, och då har man misslyckats om man vill göra en skräckfilm.

 

/Jakob

 

 

VA!? Slängde du en bunt VHS filmer av Fulci? oj oj oj, det är ju kult gosse!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

vi grävde inte ner folk 3 meter ner direkt. gräv så folk rymms o det är typ 5cm till ytan ugnefär då dom ligger. fyll igen ända upp till deras ansikten, sen styr man öer sista biten just innan tagning.

 

säkerheten är total eftersom dom tar sig upp med egen kraft när dom vill.

 

det är i city of the living dead hon vaknar i en kista, och ska man sitta o undra vart ljuset kommer ifrån hela tiden så får man det nog jobbigt då man ser film.

Länk till kommentar
Share on other sites

vi grävde inte ner folk 3 meter ner direkt. gräv så folk rymms o det är typ 5cm till ytan ugnefär då dom ligger. fyll igen ända upp till deras ansikten, sen styr man öer sista biten just innan tagning.

 

säkerheten är total eftersom dom tar sig upp med egen kraft när dom vill.

 

det är i city of the living dead hon vaknar i en kista, och ska man sitta o undra vart ljuset kommer ifrån hela tiden så får man det nog jobbigt då man ser film.

 

Tack! Då är det bara att bygga ett litet, litet "rum" i marken, och sen lägga på grästuvor på huvudet:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska dom komma ur gräs osv är det ju förstås svårare. Vi gjorde så kyrkogården såg riktigt rutten ut med mestadels jord o döda löv etc överallt.

 

Så det va bara styra över jorden o sen sprida ut lite löv.

 

Däremot så ser det nog inte bra ut o visa hela grejjen då dom kommer upp. Det vi gjorde var att man såg en hand i extrem närbild komma upp från jorden, sen ansiktet från sidan kanske bara 1 sek så man såg ett ansikte komma ur jorden. Sen körde vi framifrån där man inte såg graven utan zombien satte sig upp i halvbild...då låg han bara ner och vi skyffla ett lass jord på han så jord föll av han då han kom upp.

 

Bästa scenen med zombier som kommer ur marken är i Fulcis Zombi 2...det stuket körde vi.

Länk till kommentar
Share on other sites

Se bara till att något händer som öppnar ett litet hål ned till kistorna, typ att någon trampar omkring ovan jord och det rasar in lite... eller något, vad som helst, det räcker ju med att någon går förbi eller att en full dödgrävare tar ett fel spadtag någonstans och ändrar sig, så har ni sedan en anledning till varför det skulle vara tillräckligt ljus i kistan för att filma några riktigt fräcka klipp där det börjar röra på sig.

 

Man får inte låta sig hindras, men jag håller med jbergman om att det nog bör finnas en förklaring till varför vi ser något överhuvudtaget.

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...