Jump to content

Getost

Members
  • Posts

    19
  • Joined

Personlig information

  • City
    Götlaborg
  • Job/title
    Studerar: Fysik, Regi
  • Name
    Leif Sandqvist

Getost's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Åh, herregud _nemo_... varför i h*****e hoppade de inte ur jollen? Hur i all sin dar lyckades det här slutet överleva alla granskande ögon på manuset? "That was the greatest thing I've ever seen a man do." *Urk*
  2. Vet inte hur du tänkt filma det, men om du bara har en mick skulle jag ta upp ljudet från en spelare i taget. Se upp så att Tjonget från racket inte hamnar mitt repliken, kan bli lite lurigt på hörbarhetsfronten... Du skulle också (i några klipp) kunna filma så tätt att inte badmintonbollen syns, utan att de står och vevar i luften (med racket utanför bild) då kan du lägga på bolljudet efteråt, lagom starkt.
  3. Närbilden på rökaren är riktigt riktigt snygg! Illusionen är total. Kul att höra att han verkligen röker "på riktigt". Däremot blir det inte så bra när han tänder den, eftersom han inte har några armar. Man känner hur någon sitter under bordet med en tändare. Hade varit bättre att klippa direkt till att han röker, tycker jag. Men som sagt hatten av till er, ni vet ju vad ni håller på med.
  4. I en tänkt kortfilm har jag en scen i en hall. En person ska gå från ett mysigt vardagsrum med varma färger till dörren i hallen och sedan öppna ytterdörren. Hur ska jag göra med vitbalanseringen? Det kommer ju dels vara det blåa utomhusljuset, samtidigt som jag vill lysa upp personen som står i dörröppningen med en red head. Är filter på lampan bästa lösningen? Kommer jag få problem med den varma goa känslan jag vill ha i vardagsrummet om även det lyses upp med lampor med filter? Tacksam för alla tankar och idéer.
  5. %2$s skrev: Att det är för lite framåtrörelse och att karaktärerna inte etableras ordentligt. Det är dags att tänka till när man återvänder till samma scen flera gånger (killarna i båten). Vad karaktärerna anbelangar kan jag inte säga att jag separerat dem ordentligt. De borde utmärka sig mer. Jag har funderat över detta och har nog kommit fram till att denna del av manuset kanske snarare skulle passa bättre på en början till akt II om man ska följa "dramaturgiska regler". Min tanke var nog att man skulle lära känna karktärerna mer och mer under manusets gång. Men det är ju troligtvis lättare att få en relation till varje karaktär om de presenteras en efter en. Att man återgår till samma scen har jag svårare att se problemet med. Ponera att jag vill förmedla att ett tjatigt samtal pågått. Är det inte bättre att istället för att visa hela det tjatiga samtalet visa hur samtalet börjar, klippa till något annat intressantare och sedan gå tillbaka till slutet av det tjatiga samtalet? Sedan kan man ju undra varför samtalet ska vara tjatigt men det är en annan fråga... Har du något konkret exempel på hur man skulle kunna undvika detta? %2$s skrev: Manuset lider även av ganska torra beskrivningar och det faktum att du skriver ut saker som inte går att se i den färdiga filmen (beskrivningarna av killarna). Check, ska tänka mer på detta. %2$s skrev: En småsak som kan nämnas är att du bör undvika att låta karaktärer prata för sig själv, i synnerhet när det som i det här fallet är helt onödigt att hon pratar. Tack, håller med, åtgärdat.
  6. Trampresan 9 sidor, ofullständigt långfilmsmanus. Jag har påbörjat mitt första långfilmsmanus och tänkte att en första check vore bra. Det skulle vara grejt om ni kunde ge mig lite feedback på tex: EDIT: 1. Är det överhuvudtaget något att ha? 2. Vad tror du kommer att hända? 3. Vart är killarna på väg? 4. Vad i dina ögon är det största problemet med manuset än så länge? 5. Finns det några formatfel? Tack /Geten NOTE: Hoppas ingen blir sur för användande av AlkoKalle-beskrivning, tror jag fick det någonstans härifrån. Trampresan, Leif Sandqvist (Version1, ofullst).pdf
  7. Snyggt. Men jag tycker att golfbollens träff förstör lite eftersom det inte alls är lika snyggt som resten. Roligt med mosad boll dock.
  8. för mer info... http://www.mediacollege.com/audio/microphones/boom.html
  9. Mardrömsscenario är ju Mikael Persbrandt som Arn... Jag tror dock att de lär vara på Peter Stormare rätt duktigt. Vilket känns helt ok för mig även om det vore roligt med en okänd förmåga. En film som jag bitter över att den inte blev av är Röde Orm. Hasse Alfredsson sprang ju runt och försökt samla pengar till en sådan. Men gick som sagt tyvärr i stöpet. Synd.
  10. Getost

    Grundtoner

    En intressant artikel angående Drängarnas "Om du vill bli min fru" finns på: http://www.rfod.se/tidning/article.asp?Nr=148&old=1 Detta visar, i min mening, lite på hur snårigt och störigt "patent och plagiat"-systemet är just nu.
  11. Idioterna Lars von Trier och grupeknell-scenen Beck, Livvakterna töntiga försök att skapa svensk action-drama
  12. Ur ett vetenskapligt perspektiv så är det detta som gäller: Ljust blod är ljust för att det är syrerikt. Det är alltså sämre att bli av med ljust blod för kroppen och det är (osäker på detta) detta blod som finns i stora blodkärl som de i handlederna.
  13. Gavrilo Princip som dödade Franz Ferdinand var någon sorts jugoslav, inte tysk. Nyckeln är väl att du bör bestämma dig för hur du vill att slutet ska vara. Varför ska det vara just på Titanic? Hur ska du använda vetskapen om att båten kommer att sjunka för att skapa spänning?
  14. Kan ingenting om vegas... vad är det? Men om du bara vill ändra tonläget på ljud/folks röster och bevara hastigheten är det kanske pitch du vill använda, om det finns någon sådan funktion dvs.
×
×
  • Create New...