Gå till innehåll

Trampresan, 9 sidor, 7% av en långfilm


Getost

Recommended Posts

Trampresan

9 sidor, ofullständigt långfilmsmanus.

 

Jag har påbörjat mitt första långfilmsmanus och tänkte att en första check vore bra.

 

Det skulle vara grejt om ni kunde ge mig lite feedback på tex:

 

EDIT:

 

1. Är det överhuvudtaget något att ha?

2. Vad tror du kommer att hända?

3. Vart är killarna på väg?

4. Vad i dina ögon är det största problemet med manuset än så länge?

5. Finns det några formatfel?

 

Tack

/Geten

 

NOTE: Hoppas ingen blir sur för användande av AlkoKalle-beskrivning, tror jag fick det någonstans härifrån.

Trampresan, Leif Sandqvist (Version1, ofullst).pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Getost]1. Är det överhuvudtaget något att ha?[/citat]

Kanske, kanske inte. Det går inte riktigt att säga utan att veta mer.

 

%2$s skrev:
2. Vad tror du kommer att hända?

Någon slags relationskris, men det är nog den enda gissning jag vågar mig på.

 

%2$s skrev:
3. Finns det några frågetecken vad det gäller handlingen?

Kan inte sägar att jag riktigt fattar vad du frågar om.

 

%2$s skrev:
4. Vad i dina ögon är det största problemet med manuset än så länge?

Att det är för lite framåtrörelse och att karaktärerna inte etableras ordentligt. Det är dags att tänka till när man återvänder till samma scen flera gånger (killarna i båten). Vad karaktärerna anbelangar kan jag inte säga att jag separerat dem ordentligt. De borde utmärka sig mer.

 

Manuset lider även av ganska torra beskrivningar och det faktum att du skriver ut saker som inte går att se i den färdiga filmen (beskrivningarna av killarna).

 

En småsak som kan nämnas är att du bör undvika att låta karaktärer prata för sig själv, i synnerhet när det som i det här fallet är helt onödigt att hon pratar.

 

%2$s skrev:
5. Finns det några formatfel?

Din beskrivning av förtexterna är alldeles för vag för att jag skall förstå vad du menar, och då blir det även svårt att förstå varför du har valt att placera dem i manuset.

 

Det vanliga är att ange START FÖRTEXTER respektive SLUT FÖRTEXTER (eller något liknande) så att det är lätt att se var det börjar och slutar.

 

Jag antar att du med "grabbarna presenteras" menar text i bilden, men klart och tydligt är det inte.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:

Att det är för lite framåtrörelse och att karaktärerna inte etableras ordentligt. Det är dags att tänka till när man återvänder till samma scen flera gånger (killarna i båten). Vad karaktärerna anbelangar kan jag inte säga att jag separerat dem ordentligt. De borde utmärka sig mer.


Jag har funderat över detta och har nog kommit fram till att denna del av manuset kanske snarare skulle passa bättre på en början till akt II om man ska följa "dramaturgiska regler". Min tanke var nog att man skulle lära känna karktärerna mer och mer under manusets gång.
Men det är ju troligtvis lättare att få en relation till varje karaktär om de presenteras en efter en.

Att man återgår till samma scen har jag svårare att se problemet med.
Ponera att jag vill förmedla att ett tjatigt samtal pågått. Är det inte bättre att istället för att visa hela det tjatiga samtalet visa hur samtalet börjar, klippa till något annat intressantare och sedan gå tillbaka till slutet av det tjatiga samtalet?
Sedan kan man ju undra varför samtalet ska vara tjatigt men det är en annan fråga...
Har du något konkret exempel på hur man skulle kunna undvika detta?

%2$s skrev:

Manuset lider även av ganska torra beskrivningar och det faktum att du skriver ut saker som inte går att se i den färdiga filmen (beskrivningarna av killarna).

Check, ska tänka mer på detta.

%2$s skrev:

En småsak som kan nämnas är att du bör undvika att låta karaktärer prata för sig själv, i synnerhet när det som i det här fallet är helt onödigt att hon pratar.

Tack, håller med, åtgärdat.
Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Getost]Jag har funderat över detta och har nog kommit fram till att denna del av manuset kanske snarare skulle passa bättre på en början till akt II om man ska följa "dramaturgiska regler".[/citat]

Hur menar du nu? Du kan ju inte vänta med att etablera karaktärerna till andra akten?

 

%2$s skrev:
Min tanke var nog att man skulle lära känna karktärerna mer och mer under manusets gång.

Naturligtvis lär man känna karaktärerna allteftersom filmen fortskrider, men det är alltid bra att ge varje karaktär sitt "definierande ögonblick" om man säger så. Men det är svårt att ge så konkreta tips utan att veta hur viktiga de olika karaktärerna kommer att vara i resten av filmen. Just nu framstår alla som biroller (fast jag inser att det inte är meningen), och det är inte bra. De viktigaste rollerna måste få visa upp sig redan tidigt i filmen.

 

%2$s skrev:
Men det är ju troligtvis lättare att få en relation till varje karaktär om de presenteras en efter en.

Att presentera alla karaktärer på en och samma gång är knepigt, men man kan inte vänta för länge heller. Som jag nämnde ovan så har man en tendens att placera in karaktärer i birollsfacket om de tidigt i filmen framstår som oviktiga.

 

%2$s skrev:
Att man återgår till samma scen har jag svårare att se problemet med.

Har du någonsin tittat på en såpa som Days of our Lives? Då återvänder de ständigt till samma scen, och det är inte snyggt. Där kan 10 minuter passera medan det klipps mellan två scener, vilket sker just för att de försöker dra ut allt så länge som möjligt.

 

Naturligtvis kan man återvända till grabbarna ombord på trampbåten om man måste, men om det inte sker något viktigt i varje scen kommer publiken att uppfatta det som att filmen inte vill ta fart eftersom den återvänder till samma scen hela tiden. Studera gärna andra filmer så kommer du att inse att det är väldigt sällan som återvänder till samma scen.

 

%2$s skrev:
Ponera att jag vill förmedla att ett tjatigt samtal pågått. Är det inte bättre att istället för att visa hela det tjatiga samtalet visa hur samtalet börjar, klippa till något annat intressantare och sedan gå tillbaka till slutet av det tjatiga samtalet?

Tja, nu ser vi faktiskt grabbarna i stort sett samma situation fyra gånger, och inte två.

 

Problemet är väl i grunden att tjatiga samtal inte är särskilt spännade, och det är ganska sällan det finns anledning att visa upp dem.

 

Det absolut bästa råd jag fått vad gäller manusskrivande (och regi för den delen) är att man skall göra varje scen till filmens bästa scen. Skippa alla transportscener och hugg rakt in i dramats hjärta! Om det är en komedi du gör skall varje scen vara tokkul, om det är en skräckis skall varje scen vara tokläskig. Ungefär. Fundera på om varje scen i sig är riktigt bra, och om inte, stryk den.

 

%2$s skrev:
Har du något konkret exempel på hur man skulle kunna undvika detta?

Det går dessvärre inte att ge några konkreta råd innan man kan se eller läsa filmen i dess helhet. Med enbart en början att gå på går det inte att veta exakt vad det är du vill visa.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Några snabba svar från mig:

 

1. Är det överhuvudtaget något att ha?

 

Välskrivet är det i alla fall, men det är svårt att säga något om helheten eftersom du precis som 90% av alla andra som lägger upp manus här bara lägger upp de första sidorna. Jag är lite trött på det för övrigt...

 

2. Vad tror du kommer att hända?

 

Någon form av trassliga relationer mellan alla inblandade. Svårt att veta vilka som är huvudpersoner. Om alla har lika stora roller är det risk att det blir rörigt.

 

3. Vart är killarna på väg?

 

Oklart.

 

4. Vad i dina ögon är det största problemet med manuset än så länge?

 

För många karaktärer som presenteras på en gång.

 

5. Finns det några formatfel?

 

Grejen med förtexterna som jbergman nämnde.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...