Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

I en tänkt kortfilm har jag en scen i en hall. En person ska gå från ett mysigt vardagsrum med varma färger till dörren i hallen och sedan öppna ytterdörren.

Hur ska jag göra med vitbalanseringen? Det kommer ju dels vara det blåa utomhusljuset, samtidigt som jag vill lysa upp personen som står i dörröppningen med en red head.

Är filter på lampan bästa lösningen?

Kommer jag få problem med den varma goa känslan jag vill ha i vardagsrummet om även det lyses upp med lampor med filter?

Tacksam för alla tankar och idéer.

Postad

Om du har ljusblått filter, kan du sätta den framför redheadsen och vitbalansera som utomljus. Filtret tar bort den rödbruna nyansen inomhus. Om du sedan får en flaktig nyans någonstans, går det ganska lätt att korrigera i redigeringen. Du kan även laborera med olika installningar på plats. T.ex kan du vitbalansera kameran mot vitt papper.

• 2 veckor senare...
Postad
I en tänkt kortfilm har jag en scen i en hall. En person ska gå från ett mysigt vardagsrum med varma färger till dörren i hallen och sedan öppna ytterdörren.

Hur ska jag göra med vitbalanseringen? Det kommer ju dels vara det blåa utomhusljuset, samtidigt som jag vill lysa upp personen som står i dörröppningen med en red head.

Är filter på lampan bästa lösningen?

Kommer jag få problem med den varma goa känslan jag vill ha i vardagsrummet om även det lyses upp med lampor med filter?

Tacksam för alla tankar och idéer.

Hej!

Det finns några alternativ att prova! Vet inte vilken stämmning du vill ha på dina bilder,om vi utgår från att du vill ha en varm och fin stämning i vardagsrummet så tycker jag att du ljussätter för det. Vita också i det ljuset man accepterar oftast att utomhusljuset är lite blåare, personen kan ju ta ett steg in i hallen så tror jag nog att du blir nöjd! Mycket bättre än att bränna filter!! Ett litet tips på vägen är ju att spela in allt när det är mörkt ute men övning ger ju färdighet som man säger.

Lycka till!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...