Gå till innehåll

Farväl Falkenberg


Daniel Hållquist

Recommended Posts

Ikväll såg jag Farväl Falkenberg. Rekomenderas varmt för alla filmnördar därute i Svea Rike. Det är en meditation på livet (ifrån en ung mans synvinkel) och ett farväl till ungdomen och barndomsvännerna.

 

Den är alltså inte handlingsdriven och är förmodligen en film som man tycker om eller avskyr.

 

Nåja, jag tycker iaf att Farväl Falkenberg känns som en viktig film för svensk filmindustri, är väldigt annorlunda jämfört med många andra svenska filmer och kan därmed kanske öppna dörrar för filmmakare som inte följer mallen hur film ska göras.

 

Filmen är dock inget mästerverk utan har sina fel och brister, jag tycker den kunde ha klippts ned lite och så kunde filmmakarna arbetat mer med dialogen, jag vet att det ska vara naturligt talspråk men det var ändå något som jag reagerade negativt på, speciellt i två scener i början av filmen.

 

Så vad får Farväl Falkenberg för betyg av Daniel?

 

Jo, av 5 möjliga får den antingen en Stark 3:a eller en Svag 4:a, jag ska sova på saken innan jag bestämmer mig.

 

Godnatt på er!

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste säga att jag blev besviken efter all hajp kring det. jag är för och tycker verkligen om "alternativ film", men det här tar priset. Så fort svensk film är annorlunda så måste det vara bra. visst förstår jag att vissa kan tycka den var bra, t.o.m. "mästerverk". men kom igen! det var första gg jag ville dra ut från en film och bara röka 2 paket camel. jag ser massa filmer, och aldrig har det varit torterande, smärtsammare film. sen tycker de sagan om ringen har flera slut. vänta bara tills ni ser falkenberg. herregud.

 

PS. trodde jag kunde hålla mig, men tydligen gick det inte. var tvungen att rensa allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Var det något du tyckte om? Och vad var det du inte tyckte om?

 

Att filmen saknar riktig handling kan jag tänka mig är den främsta anledningen till att många irriterar sig på den.

 

Nu har jag inte sett Gus Van Sants så omtalade filmer Elephant, Last Days, men jag har läst mycket om dem, och jag kan inbilla mig att Farväl Falkenberg påminner en hel del om dessa två filmer till stilen, en djupdykning in i ett sinnestillstånd, i detta fall, en ungdom som finner det svårt att finna sig i vuxenvärlden.

 

Som jag skrev i min första post är det som en meditation på livet.

 

I sina bästa stunder: Vacker. Romantisk. I sina värsta: Naiv. Långdragen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte handlingsdriven säger du?

Menar du som i Ken Park ungefär, eller på ett bra sätt?

Hatade KP så fet-hårt att jag hotade garrottera apskrapet som lurade mig köpa den i tron att det skulle vara en komedi i stil med Van The Man (Van Wilder).

Filmjäveln blev fanemig sämre andra gången jag försökte sen den....

 

Tillbax till ämnet, trailern till Falkenberg (& namnet) känns inte lovande...är resten av filmen i samma stil??

Brukar av regel aldrig bilda negativ uppfattning om en film baserad på trailern, men i det här fallet har jag svårt att låta bli eftersom jag vaken gillade bilden, ljudet eller ansåg den sa ett skit om något alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Jag lyckades att inte ha tid att se den när den gick på bio, men nästa omgång postorder filmköpande kommer vi naturligtvis att köpa den på DVD.

 

Jag har sett några enstaka scener. Dom har verkligen gripit tag i mig, ruskat om mig. Samma sak med trailern. Det är sällan jag upplever något sådant, i synnerhet när jag ser något svenskproducerat.

 

Vet att en del människor stör sig på dramaturgin och bildspråket. DÄrför att det är annorlunda. Det är därför Independent filmer inte når en särskilt stor publik. För att dom är berättde på annat vis. Få filmer jag längtat så här mycket efter. Så härligt med lite nytt friskt blod i svensk film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillade den. Den var visuell och ovanlig som svensk "ungdomsfilm"(eller vad man nu vill sätta för epitet på den). det är sällan svenska filmer går utanför mallen av vad svensk film förväntas vara och leverera. Det gjorde Farväl Falkenberg. Bara det är ett stort plus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enda possitiva som jag ser med FF är väl att det är en "ungdomsfilm" som INTE handlar om nån ung tjej som blir sexuellt utnyttjad. Bara det är ju originellt i dessa dagar. I övrigt så är det bajs. Filmen hypades nåt otroligt men fick "bara" 50,000 besökare och var väl ganska medelmåttig för att vara uppriktig.

Länk till kommentar
Share on other sites

är frågan riktad till mig. Mitt svar är isf: Sen alltid. Antalet människor som väljer att se något är väl DET ENDA objektiva sättet att bedöma en saks kvalitet. Allt annat är bara subjektiva åsikter.

Länk till kommentar
Share on other sites

är frågan riktad till mig. Mitt svar är isf: Sen alltid. Antalet människor som väljer att se något är väl DET ENDA objektiva sättet att bedöma en saks kvalitet. Allt annat är bara subjektiva åsikter.

 

 

Det var faktiskt det kostigaste inlägget jag läst här på woodoo.

Så du tycker att göta kanal 2 är en kvalitetsfilm med andra ord? Gäller samma sak musik också (rek dig att ta en titt på försäljnigsifforna/singellistan)

 

Har tv-programet bigbrother högre kvaliet än tex kobra?

Länk till kommentar
Share on other sites

är frågan riktad till mig. Mitt svar är isf: Sen alltid. Antalet människor som väljer att se något är väl DET ENDA objektiva sättet att bedöma en saks kvalitet. Allt annat är bara subjektiva åsikter.

 

 

Anser du VERKLIGEN att det är så? Detta skulle då troligtvis göra att Baywatch är mer kvalitet än Buffy the Vampire Slayer..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tvivlar iofs att det verkligen är det konstigaste inlägget du läst här, men om det nu är det så tror jag det just blev utklassat av Miss Emmas:

 

Anser du VERKLIGEN att det är så? Detta skulle då troligtvis göra att Baywatch är mer kvalitet än Buffy the Vampire Slayer..

 

Haha. Vilken lustig jämnförelse:) Hur som helst. Ja, jag anser definitivt att antalet människor som ser/minns en film/TV-serie är det bästa sättet att OBJEKTIVT mäta kvalitet. Filmer görs för att folk skall gå och se dem däri ligger också deras värde. Sen tycker jag också att Göta kanal 2 är en skitfilm, men det är min SUBJEKTIVA åsikt och är helt ointressant utifrån det jag skrev.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag anser definitivt att antalet människor som ser/minns en film/TV-serie är det bästa sättet att OBJEKTIVT mäta kvalitet.

 

Objektivt sätt att mäta popularitet, inte kvalitet, det är en viss skillnad.

 

Jag tyckte om Farväl Falkenberg, startade för övrigt en tråd om filmen för några månader sen, använd sökfunktionen! x(

Länk till kommentar
Share on other sites

Slå ihop trådar kanske?

 

Ja miss_emmas jämnförelse haltar lite då hon jämnför två b-serier med varandra och tappar således poängen på vägen.

 

Jag redigerar mig själv. Jag menar det underligaste utalandet, inte det konstigaste inlägget

jag läst på voodoo.

 

Dom konstigaste inläggen står ett gäng personer här på voodoo som i princip bara spamar och horpostar (ingen nämd ingen glömd) ;).

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan hålla med om att det är en VISS skillnad, men vill isf fastslå att kvalitet INTE över huvud taget går att mäta objektivt. Begrepp som B-film och kvalitetsfilm bygger ENBART på subjektiva värderingar och uppfattningar. Tror det var Tarantino som sa "One mans trash is another mans treasure." För MIG så var i alla fall FF bajs vilket för MIG förklarar varför den fick liten publik (ej i proportion till hypen), och inte pga att det är en "small film" eller "kvalitetsfilm".

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller helt med Pinkus där. Hur ska man kunna göra en objektiv bedömning av vad som är god kvalitét? Det kan enbart individen göra. Så fort "kollektivet" försöker bestämma vad som är god kvalitét så rör man sig genast in på mörkerpolitiska områden.

 

Pupliksiffror är ett enkelt sätt att mäta vad som faktiskt fungerar. Vad som drar många människor till biograferna. Individen kan välja att det är skit - men man får accptera att de flesta människor som dragits till filmen kanske inte tycker det.

 

En massa människor tycker att Elvis och Steven Spielberg är ren skit. Och alla ska ha rätt att ha den subjektiva smaken.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Ja miss_emmas jämnförelse haltar lite då hon jämnför två b-serier med varandra och tappar således poängen på vägen.

 

 

Men jisses, en har ialla fall karaktärer med liiiite djup, i den andra är bara havet djupt. Tolka det hur ni vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...