Gå till innehåll

Farväl Falkenberg


Daniel Hållquist

Recommended Posts

Nu får ni ta och förklarar Er. För jag fattar inte sambandet alls. Hur menar ni? Eller är det någon form av ironi ni sysslar med nu?

 

1.Menar ni seriöst att ju större publik en film får, dessto bättre är den (eh. rent objektivt då)?

2. Vad innebär ordet "objektiv" för dig.

3. Har ni hyrt en film någon gång med texten "1:a på biotoppen i USA"

4. Var den bra ;) ?

5. titta på singellistan. Är det bra musik (objektivt då )

 

Så världens framgångsrikaste filmer är alltså världens bästa (öh, objektivt?) Betyder det att ju snillrikare markandsföringskampanj man har, desstro bättre blir filmen (objektivt alltså), eller om Pamela Andresson visar brösten i den. Eller antalet biografer som den går upp på (=Folkets bio filmer te.x är då av låg kvalitet)

 

Eller handlar en objektivt bra film om att följa alla regler i boken (Speilburg)?

 

Jag gillar Elvis men anser *subjektivt* att Speilburg är en ytlig prettoapa.

 

En stol kan man tycka är ful eller snygg (SUBJEKTVT) ,men du kan inte säga att det är en kvalitets stol för att den säljer bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag svarade egentligen Miss Emma men du hann posta ditt inlägg emellan.

 

Nu får ni ta och förklarar Er. För jag fattar inte sambandet alls. Hur menar ni? Eller är det någon form av ironi ni sysslar med nu?

 

1.Menar ni seriöst att ju större publik en film får, dessto bättre är den (eh. rent objektivt då)?

 

Nej. Rent objektivt är det en effektiv film - eftersom det är en framgångrik film. Objektiv "kvalitét" (som i bra eller dåligt upplevelse) existerar inte.

 

2. Vad innebär ordet "objektiv" för dig.

 

Motsatsen till subjektiv. Någonting som är sakligt och opartiskt (vilket utesluter en eller flera personers smak eftersom det inte kan betraktas som sakligt i ett större perspektiv).

 

3. Har ni hyrt en film någon gång med texten "1:a på biotoppen i USA"

 

Javisst.

 

4. Var den bra ;) ?

 

Ibland ja. Ibland inte utifrån min egen subjektiva bedömning. Men har den lyckats ta en första plats i USA är det garanterat en effektiv film rent objektivt (jag kan med andra ord göra en saklig och opartisk bedömning att filmen är effektiv i sitt mål att nå stor publik). Om den är bra eller dålig kan bara du och jag som individer avgöra. Och vi har inte alltid samma smak. Ninja Mission var etta på videotoppen i USA ett kort tag 1984 (och det skröts också om på det svenska videoomslaget). Det är en av dom viktigaste filmerna i mitt liv.

 

5. titta på singellistan. Är det bra musik (objektivt då )

 

Det finns ingen objektivt sett bra musik. Bara i Stalins Ryssland och Francos Spanien förekom objektivt bra musik. Där ansåg makthavarna att det var statens rätt att avgöra vad som är god och dålig smak och att det, eftersom det var statens smak, skulle betraktas som sakligt och opartiskt. Brott mot mänskliga rättigheter följde...

 

Så världens framgångsrikaste filmer är alltså världens bästa (öh, objektivt?) Betyder det att ju snillrikare markandsföringskampanj man har, desstro bättre blir filmen (objektivt alltså), eller om Pamela Andresson visar brösten i den. Eller antalet biografer som den går upp på (=Folkets bio filmer te.x är då av låg kvalitet)

 

Att Folkets Bio är intressantare än Pamela Anderssons bröst är din subjektiva bedömning baserad på din egen smak. Andra kanske inte delar den med dig. Jag vill inte leva i ett samhälle där jag måste lära mig att bröst är sämre kvalitét än Folkets Bio (och tvärtom naturligtvis). Jag vill kunna avgöra det själv tack.

 

Eller handlar en objektivt bra film om att följa alla regler i boken (Speilburg)?

 

Spielberg bryter ofta mot alla reglerna i boken. En av anledningarna till att han blivit så formidabelt stor. INGEN trodde på ET. INGEN trodde på Hajen.

 

Jag gillar Elvis men anser *subjektivt* att Speilburg är en ytlig prettoapa.

 

Vad bra. Jag skulle inte vilja få dig att acceptera att det är en allmänn sanning och fakta att Elvis är skit. Du måste få gilla Elvis om du vill och det får jag respektera. Min smak är inte viktigare eller mer betydelsefull än din.

 

En stol kan man tycka är ful eller snygg (SUBJEKTVT) ,men du kan inte säga att det är en kvalitets stol för att den säljer bra.

 

Självklart kan jag det. Ingvar Kamprad har inte blivit så stor för att han säljer skitdåliga produkter. Han säljer billiga möbler av duktiga designers som har en kortare livsläng eftersom han insett att folk gärna möblerar om sina bostäder oftare nu är för hundra år sedan. IKEAs produkter är det inget fel på. Dom är effektiva och fungerar - därför säljer dom. Att påstå att det är skit och påstå att det är en objektiv (alltså saklig och opartisk) sanning håller inte.

 

Det är det enklaste i världen att skylla andras framgångar på "marknadsföring" om man inte råkar gilla det dom gör. Men man växer som människa om man inser att det inte är så jävla enkelt alltid.

 

Det är väldigt lätt att göra en saklig bedömning av kvalitét (som i effektiv produkt/film/musiklåt...eller inte). Om målet med produkten/projektet lyckas har man uppnått kvalitét. Om man tittar på en IKEA-stol och mäter den mot Carl Malmsten så gör man inte en saklig bedömning. Malmsten och IKEA har olika mål och syften. En person som vill ha Malmsten-hantverk och köper en IKEA-stol man skruvar ihop själv och sedan klagar på att stolen inte håller samma hantverksgrad som Malmsten är ju bara korkad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att filmen är rätt seg i början och fick nästan lust att sluta titta på den. Det som hjääpte upp filmen mest var vändningen på slutet som gjorde att man såg den ur ett nytt perspektiv, först då tyckte jag den blev riktigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...