Podukshunz Posted October 2, 2006 Posted October 2, 2006 Är sugen på att smaka lite på film noir, men vet inte var jag ska börja. Har ni några tips på några klassiska/ mindre klassiska film noir-filmer (heter det så?) som ni tycker om? Det enda jag kan komma på är max payne och det är ju ett datorspel... 0 Quote
Anhool Posted October 2, 2006 Posted October 2, 2006 http://www.imdb.com/title/tt0033870/ http://www.imdb.com/title/tt0036342/ Mina favoriter. 0 Quote
Java ex Machina Posted October 3, 2006 Posted October 3, 2006 det är väl bäst att börja med riktiga noir? Riddarfalken från Malta (The Maltese Falcon) med humpe bogart är ett bra ställe att börja. 0 Quote
Podukshunz Posted October 3, 2006 Author Posted October 3, 2006 Gymt, då har jag lite att kolla. Hittade Riddarfalken på Ginza under sitt svenska namn. Men vad heter Shadow of a doubt och Chinatown på svenska? Och sen... vilken är noirfilmernas noirfilm? Vilken var det som startade hela genren liksom? 0 Quote
e93mw Posted October 3, 2006 Posted October 3, 2006 Chinatown heter väl helt enkelt Chinatown ,tror jag iallafall. "The big heat" (Fritz Lang) brukar räknas till klassikerna. "Den tredje mannen" är väl inte klockren film noir kanske (om det nu finns en strikt definition...) men det är tveklöst min favorit i denna genre. "A touch of evil" (Orson Welles) är inte så dum heller. Oj, glömde nästan "Blade runner"... Pinsamt... :-) Jag tror det är svårt att peka på en enskild film som startade "film noir"-rörelsen. Om jag minns rätt så började det med att franska filmkritiker upptäckte en strömning i amerikansk film nån gång på 40-talet. Dessa filmer känntecknades av en mörk, cynisk och kanske lite bitterljuv världsbild. Vanliga element var den avdankade privatdetektien, la femme fatale (den farliga kvinnan), mörka stadsmiljöer med regnvåt asfalt. Har för mig att man även bröt mot Hollywood-konventionen med trepunktsbelysning vilket ger filmerna en speciell look. 0 Quote
Java ex Machina Posted October 3, 2006 Posted October 3, 2006 Sunset blvd brukar räknas upp också. 0 Quote
Podukshunz Posted October 3, 2006 Author Posted October 3, 2006 Ah, Blade runner ja. Den såg jag en gång. Riktigt mysig film. Harrison Ford måste väl ändå vara en av de skönaste skådespelarna Hollywood någonsin fött upp. Finns det någon svensk film noir? De enda svenska filmer från 40-talet jag kan komma på är Åsa-Nisse drar till Mallis och andra såna goa pilsnerfilmer. Inte riktigt samma djup som Blade Runner kanske... 0 Quote
e93mw Posted October 3, 2006 Posted October 3, 2006 Ah, Blade runner ja. Den såg jag en gång. Riktigt mysig film. Jupp. Finns det någon svensk film noir? De enda svenska filmer från 40-talet jag kan komma på är Åsa-Nisse drar till Mallis och andra såna goa pilsnerfilmer. Inte riktigt samma djup som Blade Runner kanske... Oj, ruskigt bra fråga! Jag tror Peter Dalle försökte få lite film noir-känsla i "Skenbart". Annars vet jag inte... Kanske "Hets" av Alf Sjöberg? Den har iallfall en femme fatale och ganska dyster världsbild komplett med disillusionerad huvudperson. ps "Åsa-Nisse dra till Mallis" - vilken kanontitel!!! :-) ds 0 Quote
Podukshunz Posted October 4, 2006 Author Posted October 4, 2006 Ja skenbart ja. Det var ju en sån film som var bra och rolig men som ändå inte fastnade. Men nu mins jag ja... var inte hela filmen sepia-tonad? Kanske "Hets" av Alf Sjöberg? Den har iallfall en femme fatale och ganska dyster världsbild komplett med disillusionerad huvudperson. Aha...trevligt. Borde man kolla... 0 Quote
gorse Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 http://sv.wikipedia.org/wiki/Film_noir där ges några förslag på filmer också 0 Quote
lilla_farbrorn Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 Sin City är det väl lite Film Noir över även om den inte är från just den epoken. Kanske lite mer levande karaktärer i den än standarnden för noir, men ändå en inspiriationskälla för den som kanske ska göra en egen rulle med samma stil. En idé kan ju vara att kolla på lite filmer från expressionismen också då bildspråket är ganska likt. 0 Quote
Dawey Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 http://sv.wikipedia.org/wiki/Film_noir där ges några förslag på filmer också aha, svenska wikipedia visar sig skarp? Först o främst är den listade filmen "Rififi" fransk och räknas till fransk film noir. Jo, amerikansk och fransk film noir är två olika genrer. Fransk film noir var en egen fransk våg och filmrörelse med egna specifika särdrag. Egentligen brukar man inte räkna film noir som en genre utan snarare som en periodstil och filmrörelse. Båda beteckningarna avser en tidsbestämd rörelse. Amerikansk film noir brukar räknas från "The Maltese Falcon" (-41) som den första filmen till "En djävulsk fälla"(-58). Vissa forskare räknar även ett verk som Citizen "Kane" (-41) till Film noir. Men eftersom det rör sig om en periodstil och inte om en genre så är det fel att kalla exempelvis "Blade Runner" och "China Town" Film Noir. Dessa kan kallas pasticher, försök att återskapa karaktäristik för denna periodstil m.m., men kan inte "vara" film noir. Termen Film Noir skapades inte med tanke på en särskild visuell stil. I de första texterna som skrevs om film noir nämns knappt det visuella. Nej, namnet handlar istället uteslutande om den svarta tonen och livssynen. Det är svart och dystert. Det är nästan alltid ett svart och kompromisslöst slut. Personerna handlingen rör sig om är alltid de utsatta människor från sämre områden och levnadsförhållanden, ofta från den undre världen. Varför dessa filmer från 41-58 är så lika varandra i ton och stil beror på: 1. att det var ett fåtal manusförfattare som skrev flertalet av de mest kända filmerna. 2. Fotografer, ljussättare och klippare kom från samma del av filmindustrin. De flesta har varit klasskamrater och har haft samma lärare. 3. "The Hard Boiled Tradition". Det var samma slags litteratur låg till grund för filmerna, berättelser från Hemingway m.fl. Den mest kända adaptionen är av Hemingways "The Killers". (Siodmaks "The Killers" från 1946. Den första kvarten av filmen är så gott som hela Hemingways novell där den korthuggna dialogen bevarats näst intill ordagrant.) Apropå wikipedia: Betydligt bättre info än den svenska versionen finns här även om även denna har en del smärre "fadäser" och till liten del skiljer sig från gängse uppfattningar om film noir: http://en.wikipedia.org/wiki/Film_noir "En idé kan ju vara att kolla på lite filmer från expressionismen också då bildspråket är ganska likt." Fotograferna som utgjorde stommen i film noir hade skolats av tyska fotografer. Fotot och den visuella stilen kommer alltså direkt från den tyska expressionismen. Det är alltså inte bara "ganska likt" - det ÄR samma bildspråk. 0 Quote
gorse Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Bong, du hittade den sidan jag letade efter men glömt. Den bilden går inte av för hackor. Jag reagerade lite när Bladerunner nämndes man jag sa inget. I mexio finns en golden age-era som inte heller är en genre utan en beskrivning på en epok, med skådespelare som maria felix och pedro infante. Alla vet vad man menar när man talar om epoca de oro del cine mexicano (golden age of mexican movies). http://www.answers.com/topic/golden-age-of-the-cinema-of-mexico I sverige vet alla vad man menar när man säger pilsner film, även om det är svårt att definiera den. Att hollywood gillade fritz lang är väl ingen hemlighet. De blev mycket överaskade in inspirerade av tysk expresionism, finns att läsa om man gillar expresionism. Finns mycket att ladda ner gratis (lagligt) på http://www.archive.org/details/feature_films (nu blev det lite ämnesbyte och jag fick chans att göra reklam för mexikansk film) 0 Quote
TomStac Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Jag reagerade lite när Bladerunner nämndes man jag sa inget. Jag får inte heller en direkt Film Noir-känsla av Blade Runner. Men jag förstår att andra kan uppleva den som sådan. Ridley Scott ville uppenbarligen fånga en del av atmosfären från 40-talets deckarfilmer i Marlows anda, vilket är mer tydligt i originalversionen med berättarrösten. Man ser det i retrostilen som kommer fram här och där, i synnerhet i dekor och kostymer. Kanske inte Film Noir men i alla fall hårdkokta deckare. Men visst finns det inslag av Film Noir. Den avdankade och disillusionerade Blade Runnern. Mycket regn och en del dimma. Våt asfalt. En hård och cynisk värld där människor utnyttjas som varor (oavsett om de är syntetiska eller organiska). Femme fatales (Pris och ormtjuserskan). Slutet bryter dock mot Film Noir-traditionen (oavsett version). Antagonisten vänder och blir plötsligt god, eller närmast en kristusgestalt. Deckard kommer undan med sin stora kärlek (även om det finns en tvist). Blade Runner är så mycket, och det märks att den har influenser från Hollywoods gyllene ålder....och tysk expressionism från 20-talet (läs Metropolis). Men den är främst sin egen genre, eller lade ut riktningen för en ny genre. Den är mer Cyberpunk än Film Noir. Men den är främst en existentiell analys om att vara en människa i jakten på sin egen själ... 0 Quote
Dawey Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Bilden? Du menar The Big Combo? Jag såg den rätt nyligen för första gången. Snyggt foto, visst. Men jag var lite besviken eftersom jag hört mycket om den och fann den tämligen ordinär. De flesta andra film noir verken är bättre. Men som trivia kan nämnas att The Big Combo är en av filmerna som Harald Stjerne (professor i regi, DI) brukar använda sig av i sin undervisning (Har jag hört från en mycket pålitlig källa och vän till Harald). Varför vet jag inte. Kanske för att den i vissa avseenden är så "tydlig"? 0 Quote
gorse Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 titta vad jag hittade: http://www.kino.com/video/item.php?product_id=960 0 Quote
e93mw Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 Wow, vilket fynd! Jag kollade imdb och de verkar vara stabila rullar allihop. Det finns en bortglömd skatt av film noir därute. 0 Quote
Recommended Posts