Jump to content

Recommended Posts

Posted

jag ska animera en gubbe som går på en trottoar och jag vill filma gubben från sidan. Men jag skulle vilja ha tips på hur jag ska göra med kameran, för jag vill göra så att kameran följer med honom!

tacksam för tips

Posted

Det är helt sjukt vad ofta folk här föreslår greenscreen som en lösning på vartenda problem. :-)

Jag tror mer på att flytta antingen kameran eller gatan lite för varje bildruta. Se till att flytta den lika långt varje gång bara så borde det bli en mjuk rörelse.

Posted

Jag antar att du använder en dv-kamera eller en lite större digitalkamera. Du måste som sagt flytta kameran i fruktansvärt små steg per varje frame. Om du animerar i 24fps så blir 1mm i taget rätt bra. Lite fort kanske, det beror på hur snabbt din figur går såklart. Och hur gör man det då? Man kan ju inte bara sitta och putta på kameran lite hit och lite dit utan det måste vara EXAKT samma hela tiden, annars blir det ju ryckigt. Du måste alltså bygga en slags annordning som hjälper dig att flytta kameran i väldigt små steg. Man kan bygga en Motion Control men det är väldigt komplicerat och jag tror inte att du klarar av det själv om du inte har mycket kunskap inom att bygga maskiner. Sen måste det skrivas ett program eller något för att maskinen ska flytta kameran lika mycket varje gång. Jobbigt, jobbigt.

Men det går ju såklart att göra på andra sätt. Som jag sagt förut, titta runt på http://www.stopmotionanimation.com Det är en väldigt vanlig fråga där så det finns många trådar om det.

Posted

Varför komplicera saker och ting så mycket? Ioch för sig animerade jag med ett mycket enkelt captureprogram och en webkamera.

Jag ritade svagt med blyertspenna en linje på bordet. Dela in linjen med punkter utmätta med linjal. På skärmen satte jag en punkt med en whiteboardpenna. Denna punkt fick fungera som sikte (så inte bilden hoppar runt hur som helst) som jag riktar mot en fix punkt. I mitt fall fick det bli figurens öga. Sen var det bara att flytta webkameran efter punkterna på linjen och rikta in kikarsiktet mot min fixa punkt. Det funkade.

Posted

[citat=vilcans]Det är helt sjukt vad ofta folk här föreslår greenscreen som en lösning på vartenda problem. :-)

[/citat]

Jag ansåg att animera kameran på samma sätt som en resten av filmen var en självklarhet, och antog därför att postaren ville ha ett enklare tillvägagångssätt att få en mjuk kameraåkning. Det ÄR ju en av flera lösningar. Han ville ha tips på hur man kunde göra och jag gav honom ett.

Nu kanske det här låter som att jag tog illa upp av citatet ovan vilket jag inte gjorde, jag tycker dock att det var ett onödigt påpekande då fler tips måste väl vara bättre än ett?

Posted

Om kameran ska följa honom exakt från sidan kan du alltid ta bilder med en stillastående kamera med så hög upplösning som möjligt. För jag antar att du sedan ska skala ner det till dv-format (720x576 t.ex)?

Om du fotar honom med till exempel en upplösning på 2848x2136 (6.3 mpixlar) så kan du senare cropa ut dv-upplösningen runt honom och på så sätt får du en fejkad kamerarörelse.

Posted

[citat=jbergman]Lasse_laser: Det där blir ju en fejkad panorering, inte en fejkad åkning. Långt ifrån samma sak.

/Jakob[/citat]

Du följer ju objektet som färdas genom en rymd.

Sant att perspektivet förblir detsamma men jag tror knappast man kan kalla det panorering ändå. Det blir nåt sorts mittemellan isåfall.

Posted

sant... men gör man så så står ju bakgrunden still medans gubben går över skärmen, den rent av följer med, och då måste man ju separera gubben från bakgrunden, och animera gubben och låtsas panna dess bild över skärmen samtidigt som du har bakgrunden separat och stillastående i bild... då blir det ju lättare att använda stillbildsdigitalkamera (för enorm upplösning och äkta progressiv bild;)) ha gubben i helbild så att den täcker hela bilden och sedan keya och skala ner den till rätt storlek över bakgrunden.

jag föredrar då old-school... fasst med digital SLR-kamera:D

• 3 weeks later...
Posted

Jag tykcte greenscreensättet verkade vara det enklaste.

Först tar du en vanlig filmsnutt när du drar kameran längst gatu-kulissen, sen filmare du gubben framför greenscreen när han går. Sen är det ju bara att mixaihop dem och violá.

Posted

Mega99: Hur gör man det då?

Pratar du om AE?

Sedan om att hålla på med denna green screen hur ska jag göra med ljuset, så jag få bort skuggor etc.

Posted

Du har en greenscreen bakom gubben och låter gubben gå på samma ställe hela tiden.

Sen tar du och tar ett klipp när du drar kameran sidleds längst "gatan".

Nu sätter du gubben på klippet, så när gubben som du låtit animera gåendes på samma ställe sätts framför ett klipp där gatan rullar ser det ut som om han går.

Posted

Visa gärna resultatet hur det blev sedan. Jag funderar själv på att bygga någonslags verktyg för att fixa kameraåkningar i leranimationen.

Jag har ett ministativ till min kamera som jag tänkte flytta men det är svårt att få en mjuk rörelse. Ska fundera vidare....

• 1 month later...