Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Infernal Affairs är kanon. Hoppas inte den förstörs när den blir amerikansk.

En film jag tycker är relativt underskattad också är den äldre av Final Fantasy filmerna - The Spirits Within. Grymt underskattad enligt mig. Den är rätt orginell, kanske inte så mycket Final Fantasy anda, men en hel del fin CGI och Gaia teorin presenteras på nytt i det Sci-Fi äventyret. Någon som tyckte FF: The Spirits Within funkade utöver mig?

• 2 månader senare...
Postad
En film jag tycker är relativt underskattad också är den äldre av Final Fantasy filmerna - The Spirits Within.

finns det fler än en?

the spirits within var väl anledningen till att filmbolaget konkade om jag minns rätt. jag kommer inte ihåg den speciellt från när jag såg den, kanske får se om den nån gång.

Postad
finns det fler än en?

the spirits within var väl anledningen till att filmbolaget konkade om jag minns rätt. jag kommer inte ihåg den speciellt från när jag såg den, kanske får se om den nån gång.

Själva filmbolaget har INTE gått i konkurs. Bara studion i Honalulu. Sen finns det 2 st FF filmer. Spirits within, och Advent children. Den senare bygger på del VII i spel-serien.

Den är rätt orginell, kanske inte så mycket Final Fantasy anda, men en hel del fin CGI och Gaia teorin presenteras på nytt i det Sci-Fi äventyret. Någon som tyckte FF: The Spirits Within funkade utöver mig?

Ser inget nytt i Gaia teorin än vad som nämns i FF VII och IX. TSW är ju mest lik VII, fast hur många gänger sämre än any given FF spel. Rollspel platsar inte som långfilmer. 2 timmars story kontra 30-40 timmar story. Det går inte!

Postad

mig veterligen så finns det utsläppt 11 spel i huvudserien, 2-3 sidorpgspel, ett par fightingspel, flera remakes på de äldre spelen, 2 långfilmer (Spirits within & Advent Children), 2 serier (FF:unlimited och en äldre) och i samband med Advent children släpptes en 25 min OVA i standard anime-2d som baseras på en tillbakablick hos cloud i 7an, Last Order heter den.

mina tankar om dessa?

6an och 7an hittils bäst i hela serien...

8an riktigt hyffsad

(de är de spelen jag kört mer än halva på)

FFU väldigt Final Fantasy och riktigt bra även fast det är mycket mörkt och gothiskt

FFSW: bortkastade pengar, som en halvtaskig scifi med ett ytterst få bra detaljer och nästan inget i jämförelse med spelen den ska anspela på. Finns ingen magi, inga summons, ingenting mer än den där halvtaskiga FFVII rippoffen... att det såg ut som om dom alla var instängd i ett gigantiskt akvarium gjorde inget bättre.

FFAC: Jag trodde att bara man lät japanerna sköta det hela (SW hade till största delen amerikanskt crew i animation och ljud) så skulle det bli bra, men resultatet blev ännu sämre sammanhållet och extremt spretigt med sporadiska strider och karaktärer som kommer och går och bara måste ha en "cool sekvens" i filmen... nä fy fan...

FF: Last Order, här däremot fann jag en guldpärla, på 25 minuter hinner denna OVA fixa allt, mystik, story, karaktärer och utan att spreta ut onödigt mycket... synd bara att den inte finns med i FFAC dvd'n som släpptes nyss i sverige... men den slår båda långfilmerna med hästlängder:D hejsvejs!

• 1 månad senare...
Postad

bumpar igen iochmed att jag just idag fick hem dvd-n med hd-remastered edition, och bilden är swee-eet... enda nackdelen är att man precis som i HD-mastrade piratkopian mer tydligt ser med tränade ögon vad som är fejk jämfört med vhs-rippen.

En annan nackdel är ljudet... endast DD2.0... men å andra sidan så är det väl orginalmixen och inte något omgjort 5.1 med "förbättringar" och upppiffningar som i flera andra nya släpp.

tredje nackdelen: Inget extra! om man inte räknar med den tyska dubben, men den har bland annat svensk text iallafall för er som har lite krasslig engelska.

För en BladeRunnernörd som mig så får den fint betyg ändå eftersom jag bara betalade 139 kr helt utan frakt, och jag längtar fortfarande efter SuperDuperDVD-boxen nästa år :D

Jag skulle kunna posta bildexempel som visar hur fin den är, men det har dvd-beaver gjort mycket bättre;) http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReviews24/bladerunner.htm

Hare kanin då...

Postad
bumpar igen iochmed att jag just idag fick hem dvd-n med hd-remastered edition, och bilden är swee-eet...

Förlåt min okunnighet, men exakt vad innebär det att den är hd-remastrad?

och jag längtar fortfarande efter SuperDuperDVD-boxen nästa år :D

Är det denna box som kommer ha samtliga versioner + en massa gutt extramaterial?

Postad
Förlåt min okunnighet, men exakt vad innebär det att den är hd-remastrad?

Att mastern har en HD-upplösning, dvs. att filmens negativ (eller motsvarande) är skannad i HD-upplösning och att man använder denna som en master när man producerar DVD:n. Resultatet blir betydligt bättre, trots att visningskopian är i SD.

Samma master använder man senare när man släpper filmen i Blu-Ray eller HD-DVD. Det fina med Blu-Ray/HD-DVD är att DVD-filmerna kommer att se bättre ut eftersom man använder samma master oavsett upplösning i visningskopian.

Postad

gorse... CDWOW, den sidan som nämndes förut om just förhandsbokning...

e93mv... vad HD-remastrad betyder svarades just på bättre än vad jag tänkt skriva. Och superduperdvdboxen är just den där med TC, IC och FC (vad det står för hänvisar jag till första inlägget) plus bonusmaterial... om DC kommer ligga med är jag osäker på...men å andra sidan är det ju större skillnader mellan TC och DC än TC och IC, så de kan ju egentligen skippa TC och bara släppa IC så får vi hoppa förbi de våldsammaste delarna ändå... kanske en funktion som autoskippar dessa extra sekunder skulle kunna implementera för att få TC och IC på samma skiva utan extra kostnad;)?

Postad

kunde ju inte vänta :P den var så billig...

Dessutom så är det långt ifrån säkert att 92 DC kommer att inkluderas i boxen ;) den är ju lite av en oäkting... hehe

dvdbeaver skriver nämligen:

-- NOTE: The restored "director's cut" (reviewed here) debuted

-- September 4 th, 2006 and will remain on sale for only four

-- months, after which time it will be placed on moratorium.

-- Blade Runner: Final Cut will arrive in 2007 for a limited

-- 25th-anniversary theatrical run, followed by a special-edition

-- DVD with the three previous versions offered as alternate

-- viewing. Besides the original theatrical version and director's

-- cut, the expanded international theatrical cut will be included.

-- The set will also contain additional bonus materials.

Mitt engelsk/svenska studentlexikon säger förresten att "moratorium" betyder "betalningsanstånd".... nån som kan förklara?

Postad

Wikipedia säger: "The word may also be used to describe any situation where an ongoing activity is discontinued indefinitely." Så tolka det som att de drar in utgåvan tills vidare...

Postad

Ok, hittade den. Det framgår inte om den har svenska texter men du sa att den har det. Tack för tipset. Dags att leta efter bladerunnerbyggsatser igen då.

Postad

Tomstack: jo jag blev brydd jag också. Först får jag ett brev om att min försändelse förmodligen kommer ta upp till 14 dar innan den når fram(jag tänkte att dom skickar nu för att den ska hinna fram till release), sen kom den fort som tusan bara. Jag är brydd men nöjd :D

Antar att jag fick den brittiska utgåvan som kom i samband med amerikanska släppet :D. Men med tanke på antalet text-språk på skivan och att det ingår Tysk dubb så är den nog tänkt att kunna säljas i hela europa...

Sverige kanske kommer få en egen utgåva i november. Men om den inte har 5.1 och extragrejer så nöjer jag mig med denna utgåva...

Utgåvan har nog artikelnummer:

Z1

83779

streck kod:

D083779

7 321 900 837798 >

om någon vill jämföra den som ni kanske köper på discshop med den som finns på cdwow...

Postad

F*ns j*vlar och tusan. Jag beställde inte på en gång utan tänkte jag kunde göra det "imorgon". Nu är inte filmen där längre. Nu blev jag utan. Bara en region1 och en dansk. Men ingen remastrad. Hjälp!!

• 9 månader senare...
Postad

Även om mitt nörderi aldrig kan mäta sig med nördarnas överman, jmalmsten, så vill jag bara inflika en nördig detalj i tråden: Det finns inga "cyborger" i Bladerunner. Cyborger är människor med mekaniska delar. Robotar är helt mekaniska och ANDROIDER är konstrgjorda människor. Så kallade "skin jobs". Och det är sådana som filmen handlar om (även om filmen använder termen "replikanter").

OCH

DC-versionen ÄR seg. Jag håller helt med er alla som tycker det. Jag har heller aldrig fattat varför Ridley Scott klippte om filmen till ett långsammare tempo, tog bort Harrison Foprds voice over (som ger filmen driv) och framför allt; varför klippte han in den fula enhörningen (med det vingligt påtejpade hornet i pannan) från Legend i filmen? Totalt mysterium. Bioversionen från 1982 är den ultimata upplevelsen. Och en av dom största filmupplevelser jag haft.

Det som gör Bladerunner speciell är den raka storyn, de fantastiska skådespelarna, den vackra dialogen, den makalösa ljussättningen och den hittills oöverträffade produktionsdesignen. Bladerunner är fortfarande före sin tid - snart trettio år efter att den gjordes.

Postad
DC-versionen ÄR seg. Jag håller helt med er alla som tycker det. Jag har heller aldrig fattat varför Ridley Scott klippte om filmen till ett långsammare tempo, tog bort Harrison Foprds voice over (som ger filmen driv) och framför allt; varför klippte han in den fula enhörningen (med det vingligt påtejpade hornet i pannan) från Legend i filmen? Totalt mysterium. Bioversionen från 1982 är den ultimata upplevelsen. Och en av dom största filmupplevelser jag haft.

Enhörningen är väl till för att visa på ett tvetydigt sätt att Edward James Olmos kanske känner till Rick Deckards ("René Descartes") drömmar, vilket skulle tyda på att Deckard är en replikant?

Jag har inga tydliga minnen av originalversionen, men director's cut versionen gillar jag. Visst är den seg, men den är ju inte David Lynchs Dune-seg.

oavsett så ska man ju få med alla tre versioner i den nya utgåvan, originalversionen, directors cuten och en helt ny version. Vem vet, de kanske har fixat segheten?

Postad

Väntar spänt. Maken till visuell film får man leta efter. "Intervjun" med Sean Young är ett starkt barndomsminne. Tyckte framförallt hon var SKITSNYGG.

Arnolds terminator (T-101) är alltså en cyborg... men vad är då Robert Patricks T-1000? :)

Postad
Arnolds terminator (T-101) är alltså en cyborg... men vad är då Robert Patricks T-1000? :)

som munthe säger, en android.

fast jag gillar det klassiskt retroaktiga 80-talsuttrycket "Mandroid" istället för Cyborg. :e

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...