Gå till innehåll

Blade Runner Final Cut på Bio!


jmalmsten

Recommended Posts

Här har ni förresten all fakta om de nya utgåvorna ni kan önska er.

 

http://www.thedigitalbits.com/articles/br2007/announce.html

 

Digital Bits rockar.

 

Synd att det bara är DD5.1 ljud...

 

http://www.thedigitalbits.com/articles/br2007/bladerunner5discultimatedvd.jpg

Men jag är väldigt sugen på 5-disk utgåvan faktiskt, men hade kunnat klara mig utan förpackningen med alla grejer. Kanske blir 4-diskarn istället då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Enhörningen är väl till för att visa på ett tvetydigt sätt att Edward James Olmos kanske känner till Rick Deckards ("René Descartes") drömmar, vilket skulle tyda på att Deckard är en replikant?

 

Jo, fast det fattade man utan problem i originalversionen + att det är dålig smak att recycla ett klipp ure en helt annan film man gjort. Han kunde väl ha lånat en 35-smälla, tejpat fast ett horn på en vit häst och tagit en liknande scen. Ser så illa ut när det är EXAKT samma klipp. Passar inte riktigt en helt visuellt unik film som Bladerunner tycker jag. Särskilt när han själv var upprörd över att producenterna tvingade honom att använda några sekunder stock från Kubricks The Shining i eftertexten (Deckard flyger ut ur Los Angeles är bilder tagna till The Shinings inledningssekvens).

 

Jag gillar när saker är original. Blir rätt irriterad när jag köper gamla filmer och någon har kladdat med en 5.1-mix när filmen egentligen är helt vanlig stereo. Det är tyvärr alldeles för vanligt och ofta alldeles för illa genomfört.

Länk till kommentar
Share on other sites

som munthe säger, en android.

 

Hmmm ok. Jag tänker nog Ash och Bishop i alienfilmerna som androids, medan T-1000 känns som något annat - inte minst vad gäller dess förvandlingskonster och dess uppbyggnad. Men skit samma, android får det bli. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, fast det fattade man utan problem i originalversionen + att det är dålig smak att recycla ett klipp ure en helt annan film man gjort. Han kunde väl ha lånat en 35-smälla, tejpat fast ett horn på en vit häst och tagit en liknande scen. Ser så illa ut när det är EXAKT samma klipp.

 

Nja, nu var det ju faktiskt så att han filmade enhörningsscenen till "Bladerunner" 1982 men av diverse anledningar tvingades klippa bort den. Detta klipp förekommer alltså INTE i "Legend" även om det finns scener med Legend-enhörningen som påminner om dem med Bladerunner-enhörningen. Mer om detta kan man läsa i FUTURE NOIR: The Making of Blade Runner av Paul M. Sammon, en gräsligt bra bok för övrigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Munthe: hehe... tack för kommentaren om min nördighet, och då ska jag fortsätta i den andan:p

 

men iallafall... 1. som e93mw säger så är klippet faktiskt filmat för bladerunner enligt stora nördbibeln för BR-fantaster Future Noir,,,

 

2, för mig är dom replikanter. T800 är en "Cyborginatic organism", i benämningen att Cyborg är en levande symbios mellan muskelvävnad och maskindelar. T1000 är väl i mångt och mycket en ren maskin eftersom den saknar den levande vävnaden utan bara består av en s.k. "mnetic polyalloy" (osäker på stavningen, men namnet innebär att det är en metallblandning som minns former).

 

en android är väl en maskin som ser ut som en människa. En Replicant är mer en fulländning av imitationen. Den är en biotekniskt framställd varelse utan delar som kännetecknar en maskin. Som Tyrell säger i filmen "More human than human is our motto";)

 

DC-versionen ÄR seg. Jag håller helt med er alla som tycker det. Jag har heller aldrig fattat varför Ridley Scott klippte om filmen till ett långsammare tempo, tog bort Harrison Foprds voice over (som ger filmen driv) och framför allt; varför klippte han in den fula enhörningen (med det vingligt påtejpade hornet i pannan) från Legend i filmen? Totalt mysterium. Bioversionen från 1982 är den ultimata upplevelsen. Och en av dom största filmupplevelser jag haft.

 

3. "segade ner den"? allt han gjorde (eftersom DC bara var en snabb kompromiss som går att utforska närmare i Future Noir), var att ta bort voiceovern från den amerikanska bioutgåvan (den utan de extra sekunderna med övervåld), tog bort det haffsiga lyckliga slutet och la till en drömsekvens. Klippningen i övrigt är vad jag vet annars helt och hållet som 82-versionen var.

 

Visst, folk kan tycka att den är "seg"... själv så tycker jag att den, som en lumparkompis sa när han kom försent till uppställningen: [man]"tar sig tid". Men nu ska vi inte hitta på saker om klippningen. Det är i senaste Final Cut som det verkligen ska bli ändringar och jag ser fram emot den med vemodig förväntan. Denna nya utgåva kommer ju att dela upp anhängarna i ytterligare två grupper: dom som håller med om att det här är den ultimata visualiseringen av historien och de som tycker att Scott skulle gett fan i att följa i George Lucas' fotspår. Only time will tell. Och jag är redan nu nervis till det jag hört länge om att han har tagit bort vajrarna till spinnern med CGI...

 

och för att fullborda detta inläggs stämpling av nördig fanboyism... fan... jag vill ha den där 5-discutgåvan :o!!!!! När går den att beställa och var?:)

Länk till kommentar
Share on other sites

"mnetic polyalloy" (osäker på stavningen, men namnet innebär att det är en metallblandning som minns former).

 

...

 

 

Och jag är redan nu nervis till det jag hört länge om att han har tagit bort vajrarna till spinnern med CGI...

"magnetic?"? ;)

 

att ta bort vajrar och att lägga till CGI är ju två helt skilda saker. Jag har inget problem med att ta bort vajrar. Byta ut gamla modelleffekter med nya datoranimerade ligger för mig på gränsen.

Problemet med lucas är att han ändrade bra miniatyreffekter mot dåliga CGIeffekter, gjorde drastiska ändringar i storyn och hur viktiga karaktärer målas upp, och sedan vägrade han låta folk välja. Här får vi ju alla versioner i samma utgåva.

 

Vad pratade vi om igen? tappade tråden...

Länk till kommentar
Share on other sites

"magnetic?"? ;)

 

att ta bort vajrar och att lägga till CGI är ju två helt skilda saker. Jag har inget problem med att ta bort vajrar. Byta ut gamla modelleffekter med nya datoranimerade ligger för mig på gränsen.

Problemet med lucas är att han ändrade bra miniatyreffekter mot dåliga CGIeffekter, gjorde drastiska ändringar i storyn och hur viktiga karaktärer målas upp, och sedan vägrade han låta folk välja. Här får vi ju alla versioner i samma utgåva.

 

Vad pratade vi om igen? tappade tråden...

jag är ganska säker på att det är "mnetic" som i Johnny Mnemonic...;)

 

ang. ändringarna... only time will tell... och som sagt... nu får vi ju tillgång till ALLA versionerna och kan välja en bästa-version... ridley kommer ju att välja sin i final cut.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Detta fick nörden i mig att bara skutta av lycka... europeiska 5discutgåvan går nu att boka på discshop... just nu med releasedatumet 5e december och kostar 499 kr plus frakt...

 

Disc 1: 07 Final Cut

Disc 2: Dokumentär: Dangerous days - Making Blade Runner

Disc 3: 82 Theatrical, 82 international, 92 directors... (hur dom fick ner alla tre på samma skiva är lite bortom min förståelse eftersom dom ska vara lika upputsade från repor och med 5.1 ljud som den nyliga remastered edition... fasst det är ju så lite som skiljer visuellt så dom kan ju ha kört med "branced footage" för att kunna koppla in de klipp som skiljer dom åt från orginal-cutten, plus separata ljudspår;))

Disc 4: Bonus disc - Enhanced Archive

Disc 5: Workprint (ALDRIG TIDIGARE SLÄPPT PÅ VIDEO!!!;))

 

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=63858&lang=se&subsite=movies&&ref=

 

Om jag har betalt och beställt den innan jag skrev detta inlägg? You bet your ass I did! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag beställde den här.

 

Hmmm.. trodde faktiskt att väskan skulle bli dyrare... men men... har inte pengar nog till att beställa båda...

 

plus att det ändå är en r1... som det är nu slipper jag krångla på med regionbyte i datorn (ja jag vet, det är ett värdelöst argument... men jag måste ju ta till något för att legitimitera min dumdristighet;))

 

Men man får ju alla versionerna ändå med min mindre låda... så helt åt helvete är det inte...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Nu är jag också en stolt ägare till denna box. Min oförstående fru köpte den till mig som julklapp. Jag behöll plasten på i flera dagar innan jag slutligen öppnade boxen. Däremot funderar jag på, hur fasen jag skall ställa den i hyllan. Baksidan är ju löst tejpad på boxen. Är det meningen att man skall slänga det lösa pappret? Hur skall man då veta vad som är på skivorna?

 

Något som föll mig in denna gången jag ser filmen, är inte rent av ägaren till Tyrell Co en replikant?

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse... Se dokumentärerna och begrunda Tyrells replikantskap... Under en tid i manusstadiet och ända in i storyboardstadiet fanns det en fortsättning av Batty's framfart i pyramiden då han frågar Sebastian efter den "riktige" Tyrell. Han leds då in i ett mausoleum längre in där Tyrells kropp sedan länge ligger i en kristall-kista... Denna sekvens filmades dock aldrig.

 

Och angående lösa papper på boxar kan jag bara hålla med... som samlingsobjekt är det ju rent regelvidrigt att slänga något sådant (jag klistrar regelbundet om diverse etiketter från plasten till fordralen bara för att de inte ska komma bort)... Det enda jag kan komma på är att liksom med John Woo-boxarna och sagan om ringen-boxarna så försöker jag lägga in dom i boxen utan att åsamka vikskador på papperet.

 

Enda nackdelen med 5discarn för mig i övrigt var väl att dom hade rensat upp bilden i Workprinten... jag var ju faktiskt lite nyfiken på hur den såg ut med alla fett-penne-märkningar och taskiga klippningar och repor på äkta grindhouse-vis... kanske det finns en skräpig bootleg därute nånstans...

 

Ja... ni vet... en filmnörd blir aldrig nöjd... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har sett filmen, kikat lite på fan-avsnittet på skiva 4 och börjat på dangerous days. När jag ser alla småklippen och omtagningar så får jag faktiskt ett intryck av att filmen egentligen är "rätt dålig" dvs man kivas om resultatet, har otydligt mål och stundtals är de tusan så stressade av både tid och pengar. Att tjafsa om voiceover'n är egentligen helt galet. Det borde retts ut redan på manusstadiet. Otroligt att det blev ett sådant mästerverk. Svårt att tro att filmen är 25 år. Undrar när det kommer en remake eller tvåa?

En kul detalj, när manuset glider förbi i bakgrunden i dangerous days var jag tvungen att pausa. De hade kamerainstruktioner i manuset, i inledningen. Det stod, KAMERAN ÅKER IN till en fönster.

 

Lite pinsamt är att jag faktiskt inte uppmärksammat när ormtjusaren springer genom glasrutorna att peruken är helt fel. Fast jag kanske har varit så inne i berättelsen att jag missade det. Att duvan flyger upp mot blå himmel tycker jag inte stör, tvärtom, det är poetiskt och vackert. Äntligen bröt vädret upp.

 

Jag fuskade lite med pappret. Jag tejpade ihop ytterpappret så det hänger ihop, och sen satte jag ett gummiband om hela rasket. Får duga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...