Gå till innehåll

Citizen Kane


qwertyunion

Recommended Posts

Ska se Citizen Kane på torsdag i klassen och skriva en recension om den. Såg en dokumentär om Orson Welles rätt skön snubbe...! :P Han avbröt en hel inspelningsdag för att äta och ett flertal av hans projekt lades ner för att han orkade inte fortsätta...

 

Nåväl:

 

Tänkte bara höra lite med er: Tycker ni att han är världens bästa regissör genom tiderna, som många tycker och att Citizen Kane är världens bästa film?

 

Är det för övrigt någonting intressant/kul jag ska tänka på när jag ser den? Kanske bara lite kul fakta eller någonting som ni filmnördar lär veta någonting om....?

 

//johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingmar Bergman har (enligt den oändligt pålitliga källan imdb) tydligen sagt följande om Orson Welles:

 

"For me he's just a hoax. It's empty. It's not interesting. It's dead. Citizen Kane, which I have a copy of- is all the critics' darling, always at the top of every poll taken, but I think it's a total bore. Above all, the performances are worthless. The amount of respect that movie's got is absolutely unbelievable."

 

"I've never liked Welles as an actor, because he's not really an actor. In Hollywood you have two categories, you talk about actors and personalities. Welles was an enormous personality, but when he plays Othello, everything goes down the drain, you see, that's when he's croaks. In my eyes he's an infinitely overrated filmmaker."

Länk till kommentar
Share on other sites

Uppenbarligen vet inte Ingmar vad han pratar om ;) Ingemar är bra, inget snack om saken, men han kommer inte riktigt upp till Orson Welles kaliber.

 

Orson Welles är tillsammans med Stanley Kubrick filmhistoriens främsta regissörer. Jag tycker dock att 'En Djävulsk Fälla' är den bästa av hans filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=qwertyunion]Är det för övrigt någonting intressant/kul jag ska tänka på när jag ser den? [/citat]

Tänk extra noga på: hur berättelsen är uppbyggd, kameraåkningarna, kameravinklarna, djupet i bilderna - det kända utnyttjandet av djup-focus (som filmen var först med att använda).

 

Många av dessa saker tar vi för givet idag men Citizen Kane (1941) bröt mot massor av regler och skapade en hel del nya... Enjoy the movie :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Manuset! Betänk detta fulländade manus! Njut också av dynamiken och tempot i t.ex. scenerna på redaktionen. Sist men inte minst: Det som var sensationellt nytt med denna film var blandningen av fiktion och "fakedokumentär" - idag är det vardagsmat - Welles uppfann detta cinematiska språk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller helt och hållet med Bergman. Citizen Kane är en gruvligt överskattad film. MEN jag håller Welles som en av mina absoluta favoritregissörer. Citizen Kane är Welles sämsta film. Mina agna favoriter är de fundamentalt geniala filmerna Touch of Evil, The Stranger (vilken fantastisk film!) och hans version av Kafkas Processen.

 

Det enda försonande med Citizen Kane är Gregg Tolands foto som är väldigt nyskapande.

 

Jag har alltid tyckt att det är extremt märkligt att alla hyllar Kane som Welles bästa film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker inte att Orson Welles är den bästa regissören genom tiderna och jag tycker inte att Citizen Kane är den bästa filmen (faktiskt ganska långt ifrån) men den är väldigt genomtänkt. Jag såg den under en filmkunskapslektion och tyckte först då att fotot var ganska häftigt. När sedan min lärare började rita linjer i bilden så man verkligen såg bildkompositionen och djupet blev jag faktiskt ganska imponerad. Men jag tycker att filmen är ganska överskattad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Se RKO 128 så får du lite perspektiv på Citizen Kane och förstår den djupa ironin som ligger i filmens existens.

 

Och hur många trodde på filmens förklaring av vad Rosebud var?

Näe just precis vad jag trodde...

 

Det är uppenbart vad Rosebud är, även utan att se RKO 128 men se den så får ni lite perspektiv på saker och ting när det gäller Citizen Kane.

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Men Dr Strange Love, jag vill bara diskutera med dig så jag får lite mer bas innan THE REAL RECENSION, eftersom du verkar ha ganska bra koll;

 

Och för er som är SPOILERkänsliga kan jag ju meddela att det kan förekomma lite information som man kanske inte vill veta innan man sett filmen:

 

 

Varför drar du slutsatsen att ROSEBUD är hans hemstad, eller ställe där han växte upp? Han säger iofs "rosebud" till vinterkulan när han får se den, men det skulle väl lika gärna vara för att han kom att tänka på kälken som heter rosebud?

 

Har du tänkt på att när Leland säger som gammal: Kane was a man who never finished what he started, kan antyda på Orson Welles tendens att lämna oavklarade projekt och aldrig fullborda dem? Jag tror inte att det var så iofs men det skulle vara kul:P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dr_Strange_Love]*SPOILER*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rosebud var ju platsen Kane blev uppväxt i.[/citat]

*SPOILER*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var det inte alls. Det var namnet på kälken han hade när han var liten. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe][citat=Dr_Strange_Love]*SPOILER*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rosebud var ju platsen Kane blev uppväxt i.[/citat]

*SPOILER*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var det inte alls. Det var namnet på kälken han hade när han var liten. ;)[/citat]

 

 

Att en kälke ska heta Rosebud tror jag knappast på, det låter helt knäpp i mina öron. platsen där Kane blev uppväxt i var Rosebud, för att Rosebud var nånting som Kane aldrig fick (som det sägs i slutet av filmen) och han hade ju kälkan hemma i Xanadu. Att det stod Rosebud på kälkan var för att vi tittarna skulle fatta att kälkan + glas kulan representerar platsen Rosebud och Rosebud representerar Kane's alternativa liv, det livet som han skulle ha fått om han stannade kvar i Rosebud.

 

Det är iallafall min teori

Länk till kommentar
Share on other sites

Citizen Kane är för mig en riktigt bra film som är väldigt egen. Däremot finns det vissa filmer som jag aldrig förstått mig på det speciella med... filmer som North by Northwest och the Birds, där jag oftast bara sitter och funderar varför dom låter det se så studiobyggt ut istället för att ryckas med i handlingen. det tycks som att när hitchcock gick över till färgfilm så lämnade han kvaliteen bakom sig... för spänningen i psycho och utrikeskorrespondenten infinner sig aldrig...

 

Jag kommer säkert bli lynchad för dessa uttalanden men men...

 

 

[citat=Dr_Strange_Love][citat=Munthe][citat=Dr_Strange_Love]*SPOILER*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rosebud var ju platsen Kane blev uppväxt i.[/citat]

*SPOILER*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var det inte alls. Det var namnet på kälken han hade när han var liten. ;)[/citat]

 

 

Att en kälke ska heta Rosebud tror jag knappast på, det låter helt knäpp i mina öron. platsen där Kane blev uppväxt i var Rosebud, för att Rosebud var nånting som Kane aldrig fick (som det sägs i slutet av filmen) och han hade ju kälkan hemma i Xanadu. Att det stod Rosebud på kälkan var för att vi tittarna skulle fatta att kälkan + glas kulan representerar platsen Rosebud och Rosebud representerar Kane's alternativa liv, det livet som han skulle ha fått om han stannade kvar i Rosebud.

 

Det är iallafall min teori[/citat]

 

bara på grund av dessa blir denna tråd väldigt lång...;)

 

Men jag har svårt att tänka mig rosebud som en plats. Rosebud (kälken) var hans käraste ägodel redan innan han skickades iväg från sin mor till den rike herren. Det blev också hans enda koppling till sin mor och sitt fattiga liv som han så motvilligt slets ifrån när han var barn. Och det blir som den sista bevisningen som visar att hela hans rika liv var som en motreaktion mot den rika världen han tvingades in i. Ett dött objekt kan man ju även älska utan risk att den "rejectar" en själv, ett problem som han hade med kvinnorna som han älskade som precis som hans mor bände honom loss ifrån sig.

 

så för mig är rosebud inte så mycket platsen hemma som känslan i nostalgin i hans uppfattning om hur allt var innan hans första stora nederlag.

 

Jag har dock inte analyserat det hela alltför mycket just nu... nyvaken och eländig som ja e....

Länk till kommentar
Share on other sites

en lite kul sak är att i slutet säger, Kanes typ butler när Thompson ber honom säga vad rosebud är: Is it worth 1000 (dollars)?

 

Om man spelar The Sims så finns det ett fusk. när man skriver rosebud i fuskrutan så får man 1000 simspengar:P

 

^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Medborgare Kane hade en varm och trygg barndom som han traumatiskt slets ifrån. En av hans käraste saker som lyckligt barn var kälken "Rosebud" som han ofta lekte med i sitt vintriga och oskuldsfulla barndomslandskap. Den lilla kälken - kanske även dess doft av fuktigt trä - höll han djupt i sitt hjärta hela sitt liv. Vi har alla nevrologiska präglingar av ting, miljöer, dofter, färger, etc - från speciella känslo/sinnes-tillstånd från vår barndom och uppväxt.

 

"Rosebud" är alltså inte mera mystiskt eller sensationell än just detta - kälken får representera vem mannen var djupt inne i sin själ - bakom geniet, superentrepenören och maktgiganten...bakom MegaKändisen. Det är just detta som är STORT med filmen - som gör att miljoner människors rygghår reser sig i slutscenen. Det anslår en mycket primär del i att vara människa - det rör det djupaste i oss alla...vuxna. jag skriver "vuxna". Jag tror nämligen ett man måste avverka åtminstone 25-30 år av sitt eget liv för att rygghåret ska resa sig.

 

Alltså - även giganter som Randolph Hearst (Citizen Cane) är inderst inne små pojkar som sublimerar - försöker fylla ett känslomässigt tomrum med materiell och social framgång. Ofta drivs dom i ett oerhört tempo därför att stillheten kan föra dom in i djup depression. Filmen handlar kort och gott om att sublimering kan vara den enkla orsaken bakom en människas enorma kreativitet.

 

Idag är detta vardagsmat. Sånt här dryftas i tablidernas söndagsbilagor jämte bantningsrecept och vintips. Men...när "Citizen Cane" hade premiär - den tiden - så var detta ett sensationellt grepp. Welles var - redan vid 25 års ålder - långt före sin tid i cinematik och dramaturgi. Att filmen kallas för världens bästa film har givetvis föga med foto, klippning eller skådisar att göra (även om ALLT klaffar i denna rulle) - nej, det handlar om STORYN. Vid dagens slut är det HISTORIEN som stannar - det är dom som går till historien - inte kameravinklar, datoranimeringar, stedycams och fräck klippning. Det handlar om att berätta en historia och att beröra. Det har alltid handlat om det - ända sedan gamla grekerna. Endast tekniken skiljer - och den är bara pudersockret på tårtan.

 

Vill man dyka djupare så har filmen även dimensioner som handlar om Förenta Staterna, mediekritik, maktfördelning, propaganda, Welles själv, kulturell tomhet (pekoral och american kitch), etc, etc...

 

Ett mästeverk är ett mästerverk är ett mästerverk...om det är "världens bästa film" är givetvis ointressat - den står över sånt schlagerdravel - det är ungefär lika imbecillt som att utlysa "världens bästa bok". Dom som verkligen tagit in stor konst i sitt hjärta skrattar bara åt sånt bonnläppstrams. Måttband hör hemma på EM i friidrott.

 

Story, manus, regi, skådisar, foto/ljus, klippning, musik, omskakande (alltså inte bara "smart")...ALLT... En del rullar har allt detta - dom kallas för mästerverk. Jag känner inte till så många...på rak arm just nu tänker jag på:

 

Citizen Cane

Den tredje mannen (på tal om Welles - han spelar Harry Lime)

Zorba

Gudfadern (1,2)

Deer Hunter

Nästan allt av Chaplin

Ben Hur

Doktor Zjivago (ursäkta stavningen)

... och 10-20 till som jag inte kommer på nu...

 

 

På senare år så tänker jag på "21 gram". Den filmen skakade om mig rejält - och den hade allt vad jag minns - måste dock se om den för att vara säker - ibland (inte jämt) måste man det.

 

Några fler rullar som enligt er lever upp till "mästerverk"? Name them.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...