Jump to content

Citizen Kane

qwertyunion
 Share

Recommended Posts

[citat=mjg]Några fler rullar som enligt er lever upp till "mästerverk"? Name them.[/citat]

Blade Runner

Apocalypse Now (originalversionen från 1979)

Alien

Excalibur

Das Boot

Brazil

A Clockwork Orange

Touch of Evil (En djävulsk fälla)

The Exorcist

Gladiator

The Road Warrior (Mad Max 2)

Star Wars IV (originalversionen från 1977)

The Shining

2001 - A Space Odyssey

THX 1138

Stalker (Tarkovsky)

Får väl lägga till några mästerverk i alla fall (har dock inte sett alla som du nämnde) - A Clockwork Orange, Dr Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb, The shining, Gökboet, Apocalypse now - Redux, Das Boot, Den Gode den onde den fule, Once upon a time in America... Var dom jag kom på nu :)

Fast detta har väl egentligen inte med tråden att göra :P

Upptäckte att Tomsac han före med några titlar :-)

[citat=TomStac][citat=mjg]Några fler rullar som enligt er lever upp till "mästerverk"? Name them.[/citat]

Har själv några filmer att rekomendera, alla är svart vita och klassas som ''Film noir''

THE THIRD MAN (1946) -Orson Welles finns med som skådis

SUNSET BLVD (1950) - klassas som det bästa film noir

THE LADY FROM SHANGHAI (1947)- Orson Welles regisserar och spelar en roll, Rita Hayworth finns med också ;)

DOUBLE INDEMNITY (1944)- Klassisk film noir deckare, underbar!

THE STRANGER (1946)- Welles regiserar och spelar en roll i filmen

haha, där slog du huvudet på spiken på vad jag försökte säga;)

Jo, bäst är ju inget man egentligen kan räkna... en del tycker ju om Naken, andra (som jag) skyr den som pesten och hellre går och bankar huvet i väggen under två timmar än att se den...

Fler filmer som jag räknar som mästerverk?

Det Stora Blå (Le Grand Bleu) fick mig att tappa hakan och halva kraniet... den rankas för mig som absolut en av de bästa filmer jag sett. Den hade nog allt plus att den var gudomligt vacker...

Falling Down har också bra precis allt man kan önska sig av en film, och mer därtill. De flesta har sina bekymmer med slutet... men jag börjar gilla den biten mer och mer. Ett bra sätt att mäta storheten är nog att se efter hur ofta man kan se den. Jag har sett den ett otal gånger och kan inte fatta att det är Schumacher som suttit bakom ratten. Den är så skön att se... Den slår an på strängar som finns i de flesta, skadeglädje m.m.

de 7 Samurajerna - tar västerngenren till japan och visar hur det ska göras... även om den är lång och svartvit (som avskräcker många) så är den helfin att titta igenom.

Braindead - måste ju bara nämna den ;) Jacksson visade hur man kunde göra med splattergenrern. mästerverk? kanske, men den är iallafall helrolig...

Smala Sussie - och även Skenbart, lyste upp i svenska filmmörkret med fantastisk skapande.

höll ju på å glömma blade runner... När kommer S.E. Dvd'n??? http://www.brmovie.com/BR_Special_Edition.htm

sen finns det ju fler man beundrar, men det blir lite väl off topic att bara nämna storfilmer... (Finns det inte tillräckligt med såna trådar redan?)

Manuset, fotot, klippningen - det är många saker tillsammans som gör filmen som den är. Vet inte om Bergman verkligen har sagt så, men jag tror inte det kan vara sant. Bergman är mycket filmkunnig och vet nog iallafall att se till de rent tekniska aspekterna istället för att yttra sig av rent personliga skäl.

Det är en filmtekniskt ytterst inovativ film och berättarmässigt är den briljant oavsett vad man har för subjektiva skäl att inte tycka om den.

[citat=Dr_Strange_Love][citat=Munthe][citat=Dr_Strange_Love]*SPOILER*

Rosebud var ju platsen Kane blev uppväxt i.[/citat]

*SPOILER*

Det var det inte alls. Det var namnet på kälken han hade när han var liten. ;)[/citat]

Att en kälke ska heta Rosebud tror jag knappast på, det låter helt knäpp i mina öron. platsen där Kane blev uppväxt i var Rosebud, för att Rosebud var nånting som Kane aldrig fick (som det sägs i slutet av filmen) och han hade ju kälkan hemma i Xanadu. Att det stod Rosebud på kälkan var för att vi tittarna skulle fatta att kälkan + glas kulan representerar platsen Rosebud och Rosebud representerar Kane's alternativa liv, det livet som han skulle ha fått om han stannade kvar i Rosebud.

Det är iallafall min teori[/citat]

Men snälla du. Det står Rosebud på kälken och han lämnade den faktiskt bakom sig när han blev hämtad. Du får nog se om filmen tror jag. Du minns fel. Rosebud ÄR kälken som representerar den lyckliga barndom han brutalt ryckts från.

[citat=Dr_Strange_Love][citat=TomStac][citat=mjg]Några fler rullar som enligt er lever upp till "mästerverk"? Name them.[/citat]

Har själv några filmer att rekomendera, alla är svart vita och klassas som ''Film noir''

THE THIRD MAN (1946) -Orson Welles finns med som skådis

SUNSET BLVD (1950) - klassas som det bästa film noir

THE LADY FROM SHANGHAI (1947)- Orson Welles regisserar och spelar en roll, Rita Hayworth finns med också ;)

DOUBLE INDEMNITY (1944)- Klassisk film noir deckare, underbar!

THE STRANGER (1946)- Welles regiserar och spelar en roll i filmen[/citat]

Bra lista. ;D

Flera av dessa är favvosar. Andra Film Noir är "The Petrified Forrest", "The Killers" (Siodmak - 41), "Angels with Dirty Faces", "Murder inc."

Det finns flera komedier, typ "The Philadelphia Story" som jag skulle sätta upp på topplistan med mästerverk. Andra filmer är "Peeping Tom", "Dont look now", "Eye of the Needle", "Paper Moon" och¨naturligtvis en och en annan film av Hitchcock.

''Female reporter: If you could've found out what Rosebud meant, I bet that would've explained everything.

Thompson: No, I don't think so; no. Mr. Kane was a man who got everything he wanted and then lost it. MAYBE ROSEBUD WAS SOMETHING HE COULDNT GET, OR SOMETHING HE LOST. Anyway, it wouldn't have explained anything... I don't think any word can explain a man's life. No, I guess Rosebud is just a... piece in a jigsaw puzzle... a missing piece.''

eftersom Kane fortfarande hade kälkan tills han dog (så det var ingenting han förlorade)så tror jag att ''Rosebud'' var nånting annat än kälkan, om han hade förlorat kälkan skulle jag självklart tro att ROSEBUD är kälkan, men Kane säger också ''Rosebud'' när han dör (tappar snökulan), därför tror jag att platsen eller huset där han blev uppväxt i var Rosebud.

Kane var ju i filmen åtminståne en av världens rikaste män... så hemskt otroligt är det ju då inte att han skickade efter sin lilla kälke...

rosebud, kälken... det blir lite som tygbiten som William Wallace i Braveheart håller fast vid som symboliserar hans fru, brutalt bortsliten och mördad... dessa objekt är i sig värdelösa utan vad deras ägare ser i dom... f*n nu har jag sett lite väl mycket av Ghost in the Shell: innocence... men faktum kvarstår. Rosebud är namnet på kälken. Samtidigt symboliserar de så mycket mer.

Det var en minst sagt omfattande redogörelse!

Enligt mig så står Rosebud för kälken som i sin tur står för Kanes förlorade barndom.

Citizen Kane är en för övrigt oerhört välberättad och visuellt snygg film med en gripande historia.

Många som svarat och du är redan klar med skolarbetet men jag måste bara lägga till en kommentar.

Frukost scenen som löper över en längre tid, kameran söker sig bort från bordet precis som en ökad distans mellan Kane och frugan och klimatet vid bordet blir kallare och kallare ju mer tiden går...

Errol Morris gjorde denna lilla snutten som är lite analytisk på ett lustigtvis men ack så tragisk.(Jäkla tur man inte är D Trump)

http://www.errolmorris.com/content/aborted/projects_donald.html