Gå till innehåll

Hur lång var er första film?


Mikael_hs

Recommended Posts

ja det låter långt. min första var 4 min lång. största felet nybörjare gör är att klippa för segt och inte gallra samt anpassa klippningen efter önskad stämning. 45 min låter rätt långt, personligen skulle ja inte ge mig på en film över 10 min utan en bra budget eller ifall det inte är en dokumentär.

Länk till kommentar
Share on other sites

Våran första film var 8 min och 24 sek. Tanken var att den skulle bli typ 5.

 

Hur lång första filmen är beror väl på, har man läst mycket innan om kamera, ljus med mera innan och har en uppfattning och bra planering så bör det väl inte spela någon roll hur lång den är. Första gången vi filmade hade vi varken manus, storyboard och inget annat heller, vi visste inte vad vitbalansering var eller något annat heller för den delen.

 

Men rådet är väl ändå att göra så korta filmer som möjligt, våran längsta film klockade in på 24 min och det är våran sämsta film hittills, MEN det var även den vi lärde oss mest genom.

 

Här är våran första BTW.

 

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=2631&highlight=vampyr

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo man har ju liksom inte tid att få alla klipp precis som man vill när det kostar pengar att hyra kamera... Känns alltid irriterande när något man har i skallen inte hamnar perfekt på dv-bandet, men sånt får man väl leva med. Nästa jag gör blir nog betydligt kortare så att man verkligen har hur mkt tid man vill till alla klipp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag började mitt filmskapande som animatör så mina första filmer låg väl på kring 10 sekunder styck och det dröjde flera år innan jag ens gick över en minut. Men sen när man väl gick över till video blev formatet en aning längre, men då hade man ju redan flera års rutin.

 

Till dags dato är min längsta film drygt 11 minuter och jag brukar sällan gå över två minuter i onödan. Fast nu när jag långsamt börjar få grepp om berättandet har jag börjat arbeta på ett par projekt som kommer bli bort emot en halvtimme var. Sen är inte steget långt till långfilm...

 

Fast det finns ju inget självändamål i att göra längre filmer, bara bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

vad menar du med att längd inte spelar någon roll? Det spelar väl en massa roll. Somliga idéer förverkligas bäst på 5 minuter, andra på 3 timmar. Det finns ju dock inget som säger att den ena är bättre än den andra, sådant är ju individuellt och efter tycke och smak.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]ja det låter långt. min första var 4 min lång. största felet nybörjare gör är att klippa för segt och inte gallra samt anpassa klippningen efter önskad stämning. 45 min låter rätt långt, personligen skulle ja inte ge mig på en film över 10 min utan en bra budget eller ifall det inte är en dokumentär.[/citat]

 

Budgeten spelar egentligen ingen roll. Bara resultatet SER bra ut! Man kan alltid höra med vänner och bekanta om de vill hjälpa till, utan att ha någon stor budget. Men ändå blir resultatet toppen!

Länk till kommentar
Share on other sites

30 minuter. Blev mycket gott emottagen trots sämre teknisk kvalitet, men det är inte min starka sida (även om jag försöker bli bättre hela tiden) och det som var viktigast för mig var att äntligen få se ett av mina manus bli film.

 

Spenderade nog inte ett öre över DV-banden och bensinen när jag skjutsade mina skådespelare....jo på ett värdelöst batteri till ljudet, men i övrigt har jag mest haft tur och många goda vänner.

 

Längden är som tidigare sagt troligtvis viktig för den enskilda berättelsen, men totalt oviktig i jämförelse.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=00Bengtsson][citat=krockis]ja det låter långt. min första var 4 min lång. största felet nybörjare gör är att klippa för segt och inte gallra samt anpassa klippningen efter önskad stämning. 45 min låter rätt långt, personligen skulle ja inte ge mig på en film över 10 min utan en bra budget eller ifall det inte är en dokumentär.[/citat]

 

Budgeten spelar egentligen ingen roll. Bara resultatet SER bra ut! Man kan alltid höra med vänner och bekanta om de vill hjälpa till, utan att ha någon stor budget. Men ändå blir resultatet toppen![/citat]

 

Av egen erfarenhet så blir inte resultatet särskilt bra utan några pengar alls i projektet. Vill du ha åkningar, måste du ha dolly, stedycam osv. Vill du ha snygg bild måste du hyra bra kamera, ljus, ljud osv. Vill du ha bra bildkomposition samtidigt som det ska gå snabbt att filma måste du ha en duktig fotograf. Ska allt underlättas och misstag elimineras måste du ha en duktig scripta. Så ja pengar styr slutresutatet till största del. Jag menar inte på att man måste en miljon för att filma en novellfilm, som de brukar gå på. Det går göra det lika snyggt med duktigt folk och 100 000 men du måste fortfarande ha 100 000.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hänger mycket på vad för slags film du gör. Gjorde en "talkie" så det var mestadels stillastående kamera och längre tagningar och färre klipp. Det enda som jag hade problem med var ljudet som sket sig fullständigt. En film måste inte nödvändigtvis bli ful utan pengar. Min lät mest dåligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...