Gå till innehåll

Hur skulle du fixa denna effekt?


Joe Hill

Recommended Posts

[citat=tattarn]Jag tror att de stora programutvecklarna på sätt och vis tjänar på piratkopiering. Det gör ju att i princip alla får tillgång till deras program och kan prova dem. Om vi säger att 100 personer tankar hem 3ds max och provar det. 80 av dem fattar noll och orkar inte lära sig, de slänger då bort programmet eller använder det aldrig mer. De andra 20 personerna lär sig programmet och bestämmer sig för att börja sälja tjänster, typ reklam, 3dvisualiseringar osv. De startar då ett företag och måste köpa 3ds max. Hade inte piratkopiering funnits hade inte 100 personer köpt programmet bara för att testa. De hade lett till att färre personer lärt sig programmet/insett dess potential, detta hade i sin tur lett till att färre kopior av 3ds max över huvud taget sålts. Det finns iofs 30 dagar trials för de flesta programmen men det är i min åsikt för lite. Detta är självklart spekulationer men jag tror att det ligger något i det. Jag tycker det är okej att ha en olaglig version av ett program så länge man inte tjänar något på det. Tycker inte att man ska dra paralleller till verkligheten heller. Det är stor skillnad på att sno en cykel och tanka hem ett program för att testa. För det första så saboterar du för en privatperson, för det andra så lär du inte gå tillbaka efter du testat cykeln o betala för den.[/citat]

 

Varför skulle man börja betala för programmet för att man börjar tjäna pengar? Jag råkar känna till ett svenskt företag i världsklass som nästan bara kör piratkopior. Och dom tjänar miljarder åt sina aktieägare. Företaget startades av två nittonåringar. Den mjukvara dom producerar med sina piratlicenser har en av dom mest svårknäckta piratskydden som hittills distribuerats. Finns inte moralen där från början så dyker den inte plötsligt upp av sig själv.

 

Och på vilket sätt är det stor skillnad att sno från en enskild företagare och en privatperson med försäkring mot cykelstölder? Kan du förklara den exakta skillnaden? Det finns inga försäkringsbolag som försäkrar mot piratkopiering.

 

Omoraliska människor har alltid en ursäkt att komma med. En vanlig är att måla upp en bild av företag som har råd att bli bestulna. De allra flesta videoplugins (som t ex Peder Norrbys superpiratkopierade plugins till AE, PPro, FCP, Combustion) är ingenting annat än en ensam väldigt duktig kille som kämpar för att skriva väldigt bra saker åt oss andra. Några tycker inte att det är värt att betala för och snor sig men en massa i grunden jävligt dåliga ursäkter. Ålder och ekonomisk situation är helt ointressant. Det finns Blender och Wings3D för dom som inte vill pröjsa för Maya. Och det är inga dåliga alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Varför skulle man börja betala för programmet för att man börjar tjäna pengar? [/citat]

Det känns helt enkelt fel att inte betala de som skapat programmet som gör att man går i vinst. Det är även straffbart och är mer allvarligt/prioriterat än någon som bara leker lite med programmet på sin fritid, av just den anledningen att man går vinst på det. Sen är de flesta programvaror extremt dyra så när man börjar tjäna pengar så har man råd att köpa dem.

 

[citat=Munthe]Finns inte moralen där från början så dyker den inte plötsligt upp av sig själv. [/citat]

Vissa har moralen, vissa inte. Vissa skiter i att betala för programmen när de väl har råd, vissa betalar när de har råd. Det är även idiotiskt att inte betala för programvarorna om man har ett företag, ditt exempel tidigare visar varför. Jag tycker man ska betala så fort när man har möjlighet.

 

[citat=Munthe]

Och på vilket sätt är det stor skillnad att sno från en enskild företagare och en privatperson med försäkring mot cykelstölder? Kan du förklara den exakta skillnaden? [/citat]

Vi verkar vara inne på två olika spår. Jag snackar om programvaror som kostar flera tusen som stora multinationella företag utvecklat. Inte plug-ins som en privatperson slitit ihop och som bara kostar nån hundralapp. Det kan jag betala för i och med att jag har råd! Som sagt, det är stor skillnad på att sno en cykel från en privatperson och att ladda hem en olaglig kopia av ett program som ett jätteföretag utvecklat. Det är så jag menar.

 

[citat=Munthe]Ålder och ekonomisk situation är helt ointressant. [/citat]

Nej det är det inte. Det har rätt stor betydelse.

 

[citat=Munthe]Det finns Blender och Wings3D för dom som inte vill pröjsa för Maya. Och det är inga dåliga alternativ. [/citat]

Jag vill inte starta ett krig om vilket 3dprogram som är bäst. Men de är trots allt gratis av en anledning. De är begränsade. Vill jag lära mig 3d så vill jag lära mig ett program som många inom industrin använder samt inte har några större begränsningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

På vilket sätt skulle Blender och Wings3D vara begränsade? Och varför behöver en hemmapulare extremt kraftfull mjukvara?

 

Wings3D är en av marknadens i särklass bästa modelleringverktyg. Jag tror att mycket av tjusningen med piratkopior är just att man vet att man sitter med en stulen licens för 100 000:- och känner sig jättecool inför poolarna. Tyvärr.

 

Stjäl du DV-banden när du filmar också? Sony är ju ett multinationellt storföretag så det har dom ju råd med. Om inte; varför?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]På vilket sätt skulle Blender och Wings3D vara begränsade? Och varför behöver en hemmapulare extremt kraftfull mjukvara?

 

Wings3D är en av marknadens i särklass bästa modelleringverktyg. Jag tror att mycket av tjusningen med piratkopior är just att man vet att man sitter med en stulen licens för 100 000:- och känner sig jättecool inför poolarna. Tyvärr.

 

Stjäl du DV-banden när du filmar också? Sony är ju ett multinationellt storföretag så det har dom ju råd med. Om inte; varför?[/citat]

 

Är det verkligen någon som tankar hem program för att vara "coola" inför polarna?

Skulle vilja träffa sånna människor, måste ha kasst självförtroende annars..:p

 

Jag har en fråga: Ponera att jag har ett litet företag som gör i stort sätt nollbudget film. Ja har lyckats filma o skrapat ihop materialet på ett band. Kan jag då sätta mig på en skola som har licens och redigera den filmen för att sedan tjäna pengar på den? Skolan har ju licens och de låter mig göra detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]måste bara påpeka att en del av det man zomar in på är flygbilder som är klistrade på satelitmaterialet så om ni får bättre upplösning på en del ställen beror det på detta.[/citat]

 

fel fel fel och ännu mer fel!!

 

de är absolut inga flygbilder som är inklistrade!

att de är bättre upplösning på en del ställen beror bara på att dom har tagit nya satelitbilder med högre upplösning vid ett senare tillfälle för att man ska kunna zooma in mer på de större städerna och dom lägger in fler och fler sådana platser med jämna mellanrum för att programet ska bli ännu bättre ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Jag måste bara fråga en sak... Hur fick du sådan bra upplösning på så nära håll med google earth?

 

EDIT* Upptäckte vad skillnaden var tror jag... Google Earth Plus.. själv har jag bara gratisversionen.[/citat]

 

Av någon anledning så är OKG området ganska bra upplöst, resten av sverige är genom suddigt...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]På vilket sätt skulle Blender och Wings3D vara begränsade? Och varför behöver en hemmapulare extremt kraftfull mjukvara?[/citat]

Inte samma renderingsmöjligheter, ingen av dem stöder externa renderare som v-ray, brazil, renderman, mental ray osv.. wings3d har inte animationsmöjligheter. Mindre import/export möjligheter. Mindre mappingmöjligheter. Generellt mindre möjligheter och mer bergänsade program.

 

Nej det handlar verkligen inte om att vara cool inför polarna. Det handlar om att man vill lära sig ett bra program som många inom industrin använder.

 

[citat=Munthe]Stjäl du DV-banden när du filmar också? Sony är ju ett multinationellt storföretag så det har dom ju råd med. Om inte; varför?[/citat]

Nej det gör jag inte. Bara för att jag laddar ner program betyder inte det att jag är snor grejer i verkligheten. Jag har tidigare förklarat varför! Har du aldrig laddat hem en låt t ex? Det gör ju alla o det är väl minst lika allvarligt som att ladda ner ett program i så fall?

Länk till kommentar
Share on other sites

Wings3D är enbart en modellerare enbart tänkt för det ändamålet. Och den är vida bättre än modelleringsverktygen i Maya eller 3DS Max.

 

Blender har stöd för tredjeparts renderingsmotorer som VayFray t ex. (Åter igen; varför MÅSTE en 17 åring ha tillgång till klusteregenskaperna i Mental Ray?)

 

"Bara för att jag laddar ner program betyder inte det att jag är snor grejer i verkligheten. " Aha. Nu fattar jag. Handlar det om ettor och nollor så är det ok? Att arbeta med att skapa ettor och nollor är inget arbete som inte förtjänar att stjälas? Påminn mig om att aldrig pröjsa för någonting du är involverad i i framtiden med dom program du lär dig på i dag. Dina filmer ska laddas ned - inte betalas för. Det blir ett naturligt kretslopp. Du snor från andra och jag snor från dig.

 

Och det är fullkomligt självklart att det är fel att inte pröjsa för kommersiell musik man laddar ned olagligt. Annars skulle det ju inte vara olagligt. Det finns ju inte direkt några gråzoner om man studerar lagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tattarn]

Inte samma renderingsmöjligheter, ingen av dem stöder externa renderare som v-ray, brazil, renderman, mental ray osv.. wings3d har inte animationsmöjligheter. Mindre import/export möjligheter. Mindre mappingmöjligheter. Generellt mindre möjligheter och mer bergänsade program.

[/citat]

 

Det finns en del som löser detta. T.ex så finns det ett par stycken Renderman-exporterare till wings. Dessutom finns det en exporterare till Pov-Ray, som är en av de mer kraftfulla renderare jag stött på.. och som är helt gratis.

 

Även Blender har ett antal exportörer/ plugins. Dessutom har Blender det absolut kraftfullaste scriptspråket av alla 3d-program jag känner till, i och med att det helt enkelt använder Python för scriptning.

 

När det gäller att lära sig programmen så har både Maya, XSI och Houdini gratisversioner som definitivt går att använda för att lära sig programmen i. Använder själv Maya PLE när jag undervisar.

 

Vill man sen inte punga upp med de pengar som krävs för Max, Maya eller XSI (i fullversion) finns det andra program som kan hyfsat mycket. Lightwave kostar runt 10 000, Cinema ungefär samma (något mer tror jag), XSI's mini-version (som fortfarande är ett bra program) kostar mellan 3000 och 4000 kr.

 

Läste dessutom en lite intressant artikel om just vem det är som drabbas av piratkopiering. Det är inte de stora företagen (som de flesta inser så är inte varje piratinstallerad licens av maya en förlorad försäljning för Alias, eftersom förmodligen skulle de här personerna inte köpt licensen ändå), utan det är de som gör billigare program inom samma område. Exemplet i artikeln var Photoshop och dess billigare konkurrenter. Hobbyanvändaren har i de flesta fall inte råd att köpa PS, men däremot så skulle han mycket väl ha råd att köpa ett billigare bildbehandlingsprogram som kan hyfsat mycket (handen på hjärtat.. hur många som sitter och hemmapular med PS använder det fullt ut? Tror inte det är särskilt många). Men, nu när han har en piratkopia av PS så köper han inte det billigare programmet. Det finns en hel drös billigare program (som fortfarande är bra) som ligger inom räckhåll för hemanvändaren, men som inte köps pga piratkopieringen, vilket då drabbar en massa uppstickare inom mjukvarubranschen.

 

Så klagar folk att det är svårt för nya program att slå sig in på arenan.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Wings3D är enbart en modellerare enbart tänkt för det ändamålet. Och den är vida bättre än modelleringsverktygen i Maya eller 3DS Max[/citat]

 

Kan inte annat än hålla med. Wings3D är ett riktigt bra program. När man kommer in i arbetsflödet där är det snabbt, intuitivt och lättarbetat. Dessutom har den förmodligen marknadens bästa virtual mirror. Detta är också ett program som används i kommersiella produktioner (användes vad jag vet i Spiderman-filmerna). I Wings kan du dessutom exportera till de flesta stora 3d-format.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har dragit mig in i det längsta för att kommentera i denna tråden. Jag blir djupt förbryllad över den attityd den unga generationen visar, särskillt angående stöld. Jag kan begripa att unga människor går in i affärer och om de får chansen, stoppa saker i fickorna och gå ut butiken utan att betala. Det kallas snatteri och om man blir ertappad så får det efterföljder helt enligt de juridiska regler som finns. Att samma personer när de blir ertappade, försvarar sina gärningar med att om man är ung och om affären tjänar stora pengar så är det moraliskt helt okay att stjäla. Det förstår jag inte.

 

Samma sak med piratkopiering; Jag kan förstå att unga människor skaffar tex programvaror olagligt om chansen finns. Att samma person blir överaskad när man blir ertappad är konstigt. Men jag kan inte begripa hur man kan stå upp och praktiskt taget rättfärdiga en stöld rakt upp i ansiktet? Om man ger sin in leken som piratkopierare så får man allt finna sig att blir ertappad och då får ta de konsekvenser det innebär. Att när byxorna är nere, då rättfärdiga kopierandet är inte moraliskt riktigt. Om det vore vore riktigt, när är det då oriktigt?

 

Som meta-kommentar undrar jag om det är samma personer som inte respekterar matriella värden, som tex eldar upp belysningsknappar i portgångar, sprayar målarfärg på mitt staket, smäller upp bildörren på min bil utan att lämna lapp (och blir upprörda när de ertappas på bar gärning), sparkar på min cykelhjälm, tar sönder sin mobiltelefon så man kan få en ny av föräldrarna.

 

Det sistnämnda retar mig rätt mycket, att unga mäniskor inte verkar ha någon som helst uppfattning och respekt för sakers värde. Tex en skaplig mobiltelefon kostar väl en 2000 spänn och sen hanteras som slit-och-släng. Inte undra på att man inte vill betala för sina program.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag har dragit mig in i det längsta för att kommentera i denna tråden. Jag blir djupt förbryllad över den attityd den unga generationen visar, särskillt angående stöld. Jag kan begripa att unga människor går in i affärer och om de får chansen, stoppa saker i fickorna och gå ut butiken utan att betala. Det kallas snatteri och om man blir ertappad så får det efterföljder helt enligt de juridiska regler som finns. Att samma personer när de blir ertappade, försvarar sina gärningar med att om man är ung och om affären tjänar stora pengar så är det moraliskt helt okay att stjäla. Det förstår jag inte.

 

Samma sak med piratkopiering; Jag kan förstå att unga människor skaffar tex programvaror olagligt om chansen finns. Att samma person blir överaskad när man blir ertappad är konstigt. Men jag kan inte begripa hur man kan stå upp och praktiskt taget rättfärdiga en stöld rakt upp i ansiktet? Om man ger sin in leken som piratkopierare så får man allt finna sig att blir ertappad och då får ta de konsekvenser det innebär. Att när byxorna är nere, då rättfärdiga kopierandet är inte moraliskt riktigt. Om det vore vore riktigt, när är det då oriktigt?

 

Som meta-kommentar undrar jag om det är samma personer som inte respekterar matriella värden, som tex eldar upp belysningsknappar i portgångar, sprayar målarfärg på mitt staket, smäller upp bildörren på min bil utan att lämna lapp (och blir upprörda när de ertappas på bar gärning), sparkar på min cykelhjälm, tar sönder sin mobiltelefon så man kan få en ny av föräldrarna.

 

Det sistnämnda retar mig rätt mycket, att unga mäniskor inte verkar ha någon som helst uppfattning och respekt för sakers värde. Tex en skaplig mobiltelefon kostar väl en 2000 spänn och sen hanteras som slit-och-släng. Inte undra på att man inte vill betala för sina program.[/citat]

 

 

Var ligger problemet då? Hos ungdomarna eller hos de vuxna som ska lära dessa ungdommar moral och etik? Detta är en konsekvens av att vuxenvärlden vänt dessa ungdommar ryggen och pengar endast satsas på verksamhet som ska ge avkastning i form av pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Och den är vida bättre än modelleringsverktygen i Maya eller 3DS Max.[/citat]

Okej, motivera varför! Det där är bara ett tomt argument.

 

[citat=Munthe]Blender har stöd för tredjeparts renderingsmotorer som VayFray t ex.[/citat]

Hur många använder VayFray? Inte många kan jag säga. Man vill ju kunna ett program som många använder sig av. Det underlättar när man söker jobb.

 

[citat=Munthe](Åter igen; varför MÅSTE en 17 åring ha tillgång till klusteregenskaperna i Mental Ray?)

[/citat]

Varför inte? Det är ju bara en väldigt bra förutsättning. Hellre kan jag Mental Ray än någon annan renderingsmotor som få ens hört talas om.

 

[citat=Munthe]Aha. Nu fattar jag. Handlar det om ettor och nollor så är det ok? Att arbeta med att skapa ettor och nollor är inget arbete som inte förtjänar att stjälas? Påminn mig om att aldrig pröjsa för någonting du är involverad i i framtiden med dom program du lär dig på i dag. Dina filmer ska laddas ned - inte betalas för. Det blir ett naturligt kretslopp. Du snor från andra och jag snor från dig.[/citat]

Hur ska man gå tillväga om man är student, inte har någon inkomst, drömmer om att få jobba inom 3dbranchen och vill lära sig 3dsmax? Jag menar vad fan kan man göra, finns ju inget annat alternativ än att ladda hem olagligt. När jag laddade hem 3ds max för första gången visste jag inte att det fanns gratis 3dprogram heller, jag hade uppenbarligen provat dem i så fall. Jag och en nära vän har nu startat upp ett företag och det första vi gjorde var att köpa in en licens av 3ds max samt photoshop, företaget hade aldrig startats om inte jag fått tillgång till det från början. Discreet och Adobe hade även fått en kopia mindre såld.

 

McWolfe: Jag är övertygad om att Wings3d är jättebra. alla 3dprogram är bra på sina sätt. Orkar som sagt inte starta ett krig om vilket 3dprogram som är bäst. Det är en diskussion som aldrig tar slut..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]

Var ligger problemet då? Hos ungdomarna eller hos de vuxna som ska lära dessa ungdommar moral och etik? Detta är en konsekvens av att vuxenvärlden vänt dessa ungdommar ryggen och pengar endast satsas på verksamhet som ska ge avkastning i form av pengar.[/citat]

Det är en bra fråga. Jag sade precis samma sak när jag var 15-20 och när min föräldrageneration klagade på ungdomen. I dag har jag kanske andra lösningar för oss som var tonåringar på 70-talet, men jag tvivlar på att de passar i dag.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tattarn]Det där är bara ett tomt argument.[/citat]

 

Prova det får du se avrför så många extremt avancerade användare älskar det och hyllar det till skyarna. Tänk själv. Gå inte bara på Autodesks marknasföringskampanj.

 

[citat=tattarn]Man vill ju kunna ett program som många använder sig av. Det underlättar när man söker jobb.[/citat]

 

Världens äldsta myt. Det är som att tro att man får jobb om man kan Avid. Produktionsbolag skitter fullständigt i vilket program du är extra bra på. Dom bryr sig bara om slutresultatet. Om du slår deras bästa 3D grafiker med Carrara eller Poser blir dom t om extra intresserade. Att kunna göra mycket med lite är GULD i filmvärlden. Att du kan ratta Mental Ray? Möjligtvis är det intressant om dom släpper in dig som gratis arbetskraft.

 

[citat=tattarn]Varför inte? Det är ju bara en väldigt bra förutsättning. Hellre kan jag Mental Ray än någon annan renderingsmotor som få ens hört talas om.[/citat]

 

Tänka alltid på att producenter och koordinatorer (dom som ger dig jobb) inte är geeks. Dom skiter fullständigt i vad du och dina eventuella geek-polare tycker är den coolaste renderingsmotorn. Bolagen vill se vad DU kan (inte Mental Ray). Skriv en egen renderingsmotor så får du kanske jobb på Pixar.

 

Exakt samma är det med videoredigering. Det verkar vara många som tror att det är viktigt att kunna vissa program. Det är helt ovesäntligt. Kan man klippa så kan man lära sig program. Alla kan inte lära sig att klippa. Man kan vara sjukt duktig på Avid men är man en värdelös klippare får man ändå inga jobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tattarn]

Hur ska man gå tillväga om man är student, inte har någon inkomst, drömmer om att få jobba inom 3dbranchen och vill lära sig 3dsmax? Jag menar vad fan kan man göra, finns ju inget annat alternativ än att ladda hem olagligt.[/citat]

 

Seriöst; Om man är intresserad av lära sig ett program som student, skriv till programtillverkaren och annonsera intresset. Om tillräckligt många gör det, skulle det förvåna mig mycket om det inte kommer studentversioner av programen som kostar överkomliga pengar. Hur dessa versioner ser ut är programtillverkaren att bestämma sig för. Kanske de tar bort klusteregenskaperna (hur många 17-åringar har 10 st datorer att klustra?), vad vet jag?

 

Jag som jobbar inom i en utbildningsorganisation med högre utbildningar kan skvallra om att hela Adobes creative suite premium med skolrabatt kostar ca 1200 per licens. Det är billigt. I samma utbildningsorganisation erbjuds hela Microsofts programvaruutbud utom officepaketet helt avgiftsfritt till studenter (att ta hem, för att installera hemma, att använda). Det är billigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]...Det är som att tro att man får jobb om man kan Avid. Produktionsbolag skitter fullständigt i vilket program du är extra bra på. Dom bryr sig bara om slutresultatet. [/citat] Om filmning begriper jag inget, men om data vet jag lite mer, och jag kan fylla i att martins ord gäller även inom datavärlden. Att kunna alla komandon i visual basic ger inget jobb. Att fatta grunderna i programering är guld värt och gör att man snabbt lär sig programera tex fortran eller lisp och den talangen ger jobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...