Jump to content

Rullande bil! =)

Mannemoviemaker

Recommended Posts

hello! Har nyss fått programmet "Premier pro" och undrar hur jag kan göra en bil som slirar och gör en vollt. Tängte göra en egen verision av "kopps" och om någon har sett den så slirar polis bilen och gör en vollt... =)

Ska detta animeras? Isf. Hur animerar man i premier pro?

Ska detta göras med en "liten lego bil" och sen ta bort armen ja rör bilen me?

Hur gör ja isf. då?

Kräver svar ganska snart..... =) thx 4 the help

[citat=Anhool]Jag hoppas du förstår att Premiere Pro är ett program för att klippa och inte animera. Ska du animera är det program som 3d studioMAX eller Maya som gäller. Och sånt tar tid att lära sig.[/citat]

Nja, grunderna i Maya lär man sig lätt på mindre än två veckor om man har lite talang. Sen när man väl lärt sig det så tar det inte allt för lång tid innan man kan börja göra enklare animeringar.

[citat=T-kock]Nja, grunderna i Maya lär man sig lätt på mindre än två veckor om man har lite talang. Sen när man väl lärt sig det så tar det inte allt för lång tid innan man kan börja göra enklare animeringar.[/citat]

Två veckor? jag lärde mej maya på 2 dagar, eftär det har jag gjort en fight film som blev ganska bra, (har inte den kvar, overwritade saven i misstag)..Maya har ju dom färdiga lärnings videona som är 2min långa några st, och di är ganska guld värda, korta o kraftiga.

[citat=Emperor][citat=T-kock]Nja, grunderna i Maya lär man sig lätt på mindre än två veckor om man har lite talang. Sen när man väl lärt sig det så tar det inte allt för lång tid innan man kan börja göra enklare animeringar.[/citat]

Två veckor? jag lärde mej maya på 2 dagar, eftär det har jag gjort en fight film som blev ganska bra, (har inte den kvar, overwritade saven i misstag)..Maya har ju dom färdiga lärnings videona som är 2min långa några st, och di är ganska guld värda, korta o kraftiga.[/citat]

Isf har du über talang likt ingen annan människa, eller så kunde du ett annat program innan.

Sedan så undrar jag vad ni menar med kan ett program?

Jag menar att man kan nog lära sej att göra en bil som hoppar o har sej på ganska kort tid, maya är ändå ganska lätt att använda, men inte kan jag ju det helt till 100%, ganska bara baserna men maya tycker jag är ganska lätt att lära sej i om man experimenterar och har sej.

[citat=Emperor]Jag menar att man kan nog lära sej att göra en bil som hoppar o har sej på ganska kort tid, maya är ändå ganska lätt att använda, men inte kan jag ju det helt till 100%, ganska bara baserna men maya tycker jag är ganska lätt att lära sej i om man experimenterar och har sej.[/citat]

Visst, det kan man säkert. Men det är ju en helt annan sak att få det att inte se skit ut oxå.

Om det vore så enkelt som du säger så hade cgi företag inte behövts.

[citat=Anhool]Du får säga vad du vill men jag tror inte en sekund på att kan hoppa in i tex. Maya och lära sig att göra en bil som voltar på två dagar. Inte en chans.

Och om det är så lätt att göra, varför ska man då anlita specialeffects företag?[/citat]

För ett år sedan gick jag en Maya-kurs på 5p. Där var det att det första vi fick göra var en människa. Tog kanske en två lektioner att göra den under handledning (märk då att jag faktiskt har kunskaper från 3ds max sen tidigare).

Så det går nog att göra en bil som voltar på kort tid.

Men det lär ju inte se ett dugg realistiskt ut. Det är där tiden, kunskapen och specialeffektsföretagen kommer in.

jag såg på någon film där dom filma på en väg där de kom en bil snett framifrån. Sedan hände de något (kom inte ihåg va som hände) men iaf så kom det en rullande bil in i bilden. Sen så gjorde han en guide på det. Till AE...Så han hade gjort så att han först körde sin egna bil i klippet. Sedan måla han med blått där bilden skulle ramla in på något sett. Sedan tog han en leksaksbil å kasta in som var ungefär lika dan som hans egna bild. Så det såg ganska snyggt ut med explosioner å skit han la dit med...

Om nån vet vilken guide jag menar kanske mi kan posta den hehe...

Kollade på den men fatta inte så mkt hehe. Först ska man väll ha 2 klipp...

Ett klipp där man filmar mot bluescreen där man kastar leksaksbilden. Och ett klipp där han slänger sig där man ska lägga in bilen.

Sedan tar man colorkey å tar bort det blå...eller? sedan så fatta jag inte mer. Ska man måla blått typ i paint å i så fall varför. Kan ingen säga lite mer hur man gör. Kan ju inte ta så lång tid hehe?

Ymmit:

Först så filmar han sig själv när han låtsas akta sig för bilden.

Sedan filmar han när bilen rullar runt.

För att sedan kombinera dom klippen så målar han blått runt bilen för att ta bort den delen där han ska springa undan för bilen.

Du har väll After Effects, så för dig hade det räckt att placera klippet med bilen överst och sedan maska ut den delen av bilden där gubben springer och aktar sig för bilen.

Var lite dåligt förklarat men hoppas att du förstår.

Håll er till ämnet! Frågan var om han kunde göra en voltande bil i Premiere Pro eller annat program inte hur snabbt man lär sig Maya eller annat.

Manne, jag kan inte rekommendera att du försöker göra denna effekt med hjälp av Premiere då det som sagt är ett redigeringsprogram och inte ett animeringsprogram. Alternativen är att göra det med hjälp av ett 3D-program (vil du veta mer om sådana finns det massor av trådar att läsa) eller att du testar att lösa det på något liknande sätt som gjordes i "The Test".

[citat=Emperor][citat=T-kock]Nja, grunderna i Maya lär man sig lätt på mindre än två veckor om man har lite talang. Sen när man väl lärt sig det så tar det inte allt för lång tid innan man kan börja göra enklare animeringar.[/citat]

Två veckor? jag lärde mej maya på 2 dagar, eftär det har jag gjort en fight film som blev ganska bra, (har inte den kvar, overwritade saven i misstag)..Maya har ju dom färdiga lärnings videona som är 2min långa några st, och di är ganska guld värda, korta o kraftiga.[/citat]

Jag hade två lektioner i veckan i skolan och efter två veckor kunde jag grunderna så det tog väl 4 dagar för mig :P

[citat=T-kock][citat=Emperor][citat=T-kock]Nja, grunderna i Maya lär man sig lätt på mindre än två veckor om man har lite talang. Sen när man väl lärt sig det så tar det inte allt för lång tid innan man kan börja göra enklare animeringar.[/citat]

Jag hade två lektioner i veckan i skolan och efter två veckor kunde jag grunderna så det tog väl 4 dagar för mig :P[/citat]

Vad klassar du som grunderna då, och kunde du ha gjort en bil som voltade då?

[citat=Jawo][citat=T-kock][citat=Emperor][citat=T-kock]Nja, grunderna i Maya lär man sig lätt på mindre än två veckor om man har lite talang. Sen när man väl lärt sig det så tar det inte allt för lång tid innan man kan börja göra enklare animeringar.[/citat]

Jag hade två lektioner i veckan i skolan och efter två veckor kunde jag grunderna så det tog väl 4 dagar för mig :P[/citat]

Vad klassar du som grunderna då, och kunde du ha gjort en bil som voltade då?[/citat]

Att animera en bil som volterna hör inte till grunderna ;) Men när man väl lärt sig grunderna i att modellera och animera, dvs du vet hur man gör men är inte direkt superbäst på det än, så lär man sig ganska snabbt efter det.

Vad jag menar med att kunna grunderna är alltså att kunna göra enklare modeller och animeringar utan handledning.

Kom sen ihåg att jag aldrig sagt något om att kunna göra en snygg bil och animera den bra efter bara några dagar, utan bara att man lär sig grunderna på ett par veckor.

[citat=T-kock][citat=Jawo][citat=T-kock][citat=Emperor][citat=T-kock]Nja, grunderna i Maya lär man sig lätt på mindre än två veckor om man har lite talang. Sen när man väl lärt sig det så tar det inte allt för lång tid innan man kan börja göra enklare animeringar.[/citat]

Vad klassar du som grunderna då, och kunde du ha gjort en bil som voltade då?[/citat]

Att animera en bil som volterna hör inte till grunderna ;) Men när man väl lärt sig grunderna i att modellera och animera, dvs du vet hur man gör men är inte direkt superbäst på det än, så lär man sig ganska snabbt efter det.

Vad jag menar med att kunna grunderna är alltså att kunna göra enklare modeller och animeringar utan handledning.

Kom sen ihåg att jag aldrig sagt något om att kunna göra en snygg bil och animera den bra efter bara några dagar, utan bara att man lär sig grunderna på ett par veckor.[/citat]

Jo, det har du rätt i.

Med lång erfarenhet från 3d-världen (Maya och 3dMax) kan jag säga detta:

GLÖM DISKUSSIONEN OM 3D-ANIMERING!!!!

Du kommer inte att få det resultat du vill ha.

Men du sitter med Premiere Pro, vilket betyder att du kan jobba med blue screen. Detta är det enda verktyget du behöver för att leka med leksaksbilen enligt exemplet från Jawo.

Tvivlar på att det finns särskillt många animerare i Sverige idag som på lika kort tid kan göra en lika snygg effekt i 3d som leksaksbilen i exemplet. (Faktum är att jag tror inte det finns en enda!)

Du kan också lägga upp en liten "ministudio" som är helt blåklädd och bra belyst och sedan rulla runt med din leksaksbil där, för att sedan klippa in den mot den verkliga bakgrunden, men då måste du också jobba på att ljuset blir rätt. Du kan t ex kasta in bilen, rullandes och voltandes våldsamt, i bild och sedan sakta ner hastigheten lite grann i redigeringen.

En grej som också är bra är att få in, är lite extra bråte, damm och skit. Samma "ministudio" kan användas. Lägg ut lite sand och skit på "golvet" och filma just ovanför det. Ta sedan en pinne och banka upp lite skit i luften där bilen voltar.

Filma lite sånt här och börja jobba i redigeringen och lägg ihop den slutliga effekten med lager-på-lager. Så jobbar man även i Hollywood. Vissa extrema scener kan ha upp till 15 lager som skall läggas ihop. I fallet med en enkel voltande bil, tror jag bra det räcker med tre-fyra.