Jump to content

Filmutbildning i Australien?

rajtzing

Recommended Posts

Någon här som har erfarenhet eller kunskap om hur filmutbildningar utomlands kan värderas i Sverige? Jag har alltid velat plugga utomlands och var först inriktad på USA, men har nu svängt till Australien. Min plan är att nästa sommar påbörja en "bachelor of film and tv-produktion" i Brisbane i Australien. Denna "bachelor" motsvarar en kandidatexamen i sverige och tar 3 år.

Främsta anledningen till detta är för att jag vill långt bort och få en upplevelse för livet, men samtidigt få en bra filmutbildning. Jag kommer vid nästa sommar även att ha läst Filmvetenskap A-D (80p) vid karlstads universitet.

Så min fråga är ungefär, hur högt värderar filmbolag, producenter, andra filmskolor (t ex sverige) att man har en bachelor i film från t ex Australien? Vet att hela branchen handlar om arbetsprover, vilket också kommer skaffas genom utbildningen. Men anses allt detta som en god merit, eller är det på något annat sätt?

Nån som vet???

skulle tro att en sådan utbildning inte översätts till svensk motsvarighet men ändå väger tungt. det är ju ett "konstnärligt" yrke så det är väll en bedömningsfråga! efter att man har gått folkhögskola så får man ju bara ett intyg, en universitetsutbildning från australien väger med största sannolikget ganska mycket tyngre!

skulle tro att det funkar typ så men vet inte säkert! ofta vill de nog titta på något man har filma/producerat!

/bleckert

Utbildningen är berättigad till csn, liksom i princip alla liknande utbildningar utomlands :) man får/lånar ca 146000/år från csn som ska täcka terminsavgifter, boende mat och allt annat.. och det ska de inte va några stora problem att fixa.. sen är de lätt att få nåt jobb för att dryga ut kassan lite. ska bli riktigt kul faktiskt! inte ofta man hör så mycke om australien som filmland, men det verkar riktigt schysst!

Nån annan med erfarenhet/kunskap om liknande utbildningar? värderas?

kan bara meddela att man nästan kommer in på vilken skolan man än söker i länder som australien, usa och nya zeeland.. bara dom inte är privata, då kan de va lite svårare. bara man betalar deras terminsavgifter så är dom nöjda, och man kommer in!

kolla på http://www.cis.nu, dom är representanter till en massa universitet i dom där områdena.

men fler svar på första frågan nu :)

är ni säkra på att man får csn stöd för studier utanför eu. jag vet att det finns undantag men då måste skolan vara godkännd av csn. kollat på endel utbildningar i usa och de är inte berättigade till csnstöd! kollade lite på australien med men tror det var samma med dem!

kolla det noga först för jag är väldigt osäker på att man får stöd för studier utanför eu utan speciella anledningar!

/bleckert

Kan meddela att man får csn-stöd även på utbildningar utanför EU. Är helt 100% säker på detta, då jag har kollat upp det flera gånger. Det finns dock en gräns på hur mycket man får, och det är inte alltid som det täcker allt. Kollade t ex upp UCLA i los angeles, vilken är en väldigt dyr skola så man måste lägga till en hel del själv. När det handlar om USA får man dock ca 167000/år från csn och ca 146000/år när det gäller australien.

Sen finns det såklart undantag på s k "privata" skolor eller liknande, men de allra flesta allmänna universitet och högskolor utomlands är berättigade med csn-stöd.

Men mitt tips är att kolla på http://www.cis.nu, en förmedling som hjälper till vid utlandsstudier och som har alla svar på csn-frågor och sånt..

Jag skulle undvika att utbilda mig i Australien, det lär bli både dyrt och långtråkigt och det lär inte ta dig särskilt långt i karriären.

Men jag skyr ju all typ utav filmutbildning och förespråkar istället fritt skapande. Men om du nödvändigtvis måste utbilda dig, så måste du väl. Men måste du åka runt hela jävla jorden för att göra det? Världen är inte mer spännande där, det bara samma sak som här, fast uppochned.

Varför skyr alla Sverige? Tycker man Sverige är grått och tråkigt så blir det inte bättre någon annanstans, det är ju bara som att föröka rädda en dålig film med effekter, och det har ju aldrig gått.

Då ska jag förklara varför jag vill plugga utomlands, och i australien :)

för det första så är upplevelsen är otroligt stor del för mig, jag är fullt medveten om att det finns mycket bra filmutbildningar på närmare håll, t ex danmark eller så. Men hur spännande är miljön i danmark? har aldrig varit i australien, men är ganska säker på att miljön skiljer sig avsevärt från sverige, vilket också är viktigt för mig.

Och jag skulle gärna vilja skapa själv bara, å skita i utbildningar.. men det är inte så lätt. jag vill lära mig av folk som verkligen kan, och jag har inte möjligheterna att göra storslagna filmer helt själv, det behövs mer människor! och framförallt utrustning mm. sen är min tes att arbetsgivare ser det som en fördel att ha pluggat utomlands, då det ger erfarenheter och mognad.

jag skulle faktiskt gärna plugga i sverige också, vilket jag har gjort och gör på universitetet i karlstad.. men när det gäller de filmutbildningar som intresserar mig så är det i princip omöjligt att komma in. DI är en dröm, dock en omöjlig sådan just nu, liksom regiutbildningen via universitetet i göteborg.. så då blir det utomlands istället!

lång och invecklad förklaring :) någon respons på den?

[citat=Spangelish Bob]

Varför skyr alla Sverige? Tycker man Sverige är grått och tråkigt så blir det inte bättre någon annanstans, det är ju bara som att föröka rädda en dålig film med effekter, och det har ju aldrig gått.[/citat]

Alla skyr nog inte Sverige, men det är väl ungefär samma som att Sverige producerar fjortisfilmer stup i kvarten. För mycket av det goda/onda(?) blir till slut trist. Dessutom är det ju en chans att se inhemsk filmkunskap från en annan världsdel.

• 1 year later...

Såg att denna tråden har några år på nacken, men jag tänkte bara kolla om du kom iväg Rajtzing, vore nämligen skoj att höra om skolan om du nu är där, har lite samma tankar som du hade när du startade tråden...

Joda, jag ar i Brisbane just nu och pluggar en bachelor of film and television pa QUT.. allt funkar kanon, kommer nog dock inte lasa hela utbildningen pa 3 ar, blir for dyrt, men riktigt bra utbildning och jag lar mig massor! vet inte riktigt vad jag ska beratta om skolan, fraga nat istallet om du undrar.. nar tankte du aka? och var? samma utbildning?

Kul att du kom i väg! Gjort nån film där än? Vilken arbetsuppgift har du haft i produktioner? Vilka format spelar ni in på? Hur ligger skolan beläget - vid havet, eller inne i landet?

Där har du några frågor :)

Kul att du kom i väg! Gjort nån film där än? Vilken arbetsuppgift har du haft i produktioner? Vilka format spelar ni in på? Hur ligger skolan beläget - vid havet, eller inne i landet?

Där har du några frågor :)

Joda, har gjort tva filmer forra terminen, den ena en egen kortfilm och den andra en kortare dokumentar som blev en mokumentar, plus att ajg just nu haller pa och redigera en kortfilm i experimental production.. arbetsuppgifterna har varit blandade, regisserar och redigerar de egna filmerna, plus kamera.. har varit kamera i studio vid ett nyhetsprogram som sands fran skolan pa en lokalkanal i brisbane.. sen ar jag kameraassistent pa samma program, alltsa mest ljud. hmm, formaten ar huvudsakligen dv och dvcam, tror dom gar upp till 16mm och 35mm under tredje aret. skolan ligger inne i landet men har under en timme till kusten, bade till gold coast och sunshine coast, sa valdigt bra lage! ungefar 100 mil till sydney och 170 till melbourne.. dar fick du nagra svar, fraga mer om du kommer pa nat!

Kul, 'mate'... Hur många fler internationella studenter är det och var kommer de ifrån, vilken ålder är det på studenterna i snitt, hur är studietakten, hur upplever du lärarkåren och deras kompetens, är skolan mer inriktad på tv eller på film, har de berättat något om vart färdiga studenter har tagit vägen? Där har du ett gäng frågor till - är själv både filmutb.intresserad plus att jag har varit i Australien så jag har intresse av det hela och det kanske andra också har. :)

Klistra gärna in en länk till din utbildning!

Kul, 'mate'... Hur många fler internationella studenter är det och var kommer de ifrån, vilken ålder är det på studenterna i snitt, hur är studietakten, hur upplever du lärarkåren och deras kompetens, är skolan mer inriktad på tv eller på film, har de berättat något om vart färdiga studenter har tagit vägen? Där har du ett gäng frågor till - är själv både filmutb.intresserad plus att jag har varit i Australien så jag har intresse av det hela och det kanske andra också har. :)

Klistra gärna in en länk till din utbildning!

hmm, bra fraga, har ingen aning om hur manga internationella det ar, universitetet har 50000 studenter, men en del del e internationella :) dom kommer fran overallt, mest asien men mycke tyskar, fransman, engelskman, amerikaner och skandinaver ocksa.. medelaldern pa aussies som pluggar har ar nog runt 20-22 tror jag, men pa internationella mer runt 25-26.. bara en ren uppskattning.. studietakten ar lektioner 2 eller 3 dagar/vecka ungefar beroende pa hur manga kurser du laser, helt olika pa varje utbildning ocksa. lararna ar riktigt bra, dom flesta vet precis vad de pratar om och kommer direkt fran branschen. ar nog mer inriktat pa film tror jag, beror ocksa valdigt mycket pa kurserna, finns bade film och tv-kurser. fardiga studenter gor allt, manga frilansar, jobbar pa warner bros pa gold coast, channel nine, ten, seven osv.. manga utomlands. verkar ganska imponerande det jag sett. en adress ar http://www.courses.qut.edu.au/cgi-bin/WebObjects/Courses.woa/wa/selectMajorFromMain?courseID=4144. enjoy! :)

• 2 weeks later...

Jag läser för tillfället min näst sista termin på Bond University på Australiens östkust.. se: http://en.wikipedia.org/wiki/Bond_University

Bond Uni ger en möjligheten att studera i högt tempo villket gör att man kan slutföra en 3 årsutbildning på 2 år. Jag har alltså studerat 3 terminer varje år istället för 2. Högt tempo men kul! Har gjort en massa filmer, allt från musik-klipp till drama och dokumentärer. Jag ver inte om mitt diplom kommer va så mycket värt när jag är klar, men min kunskap och min showreel som jag skapat mig när jag varit här kommer vara ovärdelig. Bra väder är det också :)

Alla ni som är sugna på att plugga film i Australien är på rätt spår, industrin växer för varje dag och det finns så mycket chanser där jämfört med Sverige.

Plus att det är ett underbart land att befinna sig, människorna, surfningen, och vädret. Jag har precis kommit hem efter spenderat två år i Australein och pluggade film på Sydney Film School, jag ångrar inte en sekund av det..Jag har även hört att Brisbane är skit bra, men är den mer teoretisk en hands on...Måste ni verkligen vänta tills tredje året för att få filma med 16 och 35..

Alltså, när man vill börja filma på film är ju helt valfritt.. Jag filmade endel 16 mm redan mitt första år.. Kände mig dock inte helt kompetent på området förens en bit in på min utbildning. Nu (under mitt sista år) har jag filmat mycket mer och även filmat en musikvideo på 35 mm. Riktigt roligt!

visst e det underbart, sån javla känsla..har du någonsing prövat på att klippa på en steinbeik, så jävla pilligt, tänk att bara för några år sen var de så man jobbade, en film måste ha tagit många år för att den skulle bli klar.

men dock valdigt dyrt pa Bond, eller hur? nar jag sokte till QUT fick jag fram att hela CSN-lanet inte tackte bade terminsavgifter och levnadskostnader.

Hur ska du klara av utbildningen då? Det här med australien verkar väldigt coolt, blir sugen själv...

• 1 year later...

Hej allihopa!

Nu är ju dessa inlägg rätt så gammla men om det är någon där ute som kan berätta om några mera skolor, med pris ingående.

Jag kan äntligen plugga nu men det ändaste jag tänker på just nu är om jag kan få ett tillräckligt lån för utlandsstuderande.

Australien låte skitbra, men synd att lånet inte räcker.

Hur har det gått för alla er som gått där borta efteråt? har ni lyckats få igång någon karriär??