Jump to content

rajtzing

Members
  • Posts

    43
  • Joined

rajtzing's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Vad innebär det att seriekoppla eller paralellkoppla ljudmixers (portabla främst), och varför gör man det? Även HUR gör man det i så fall? Gärna superpedagogiska och lättförståeliga svar :)
  2. Okej, tack. Men om vi struntar i ekonomin, och behöver 2-3 separata spår, 2 myggor och en bom. Bästa tillgängliga. Känns bara som røde och h4n är lite väl enkla, eller har jag fel?
  3. Av ren nyfikenhet, vilken ljudutrustning brukar oftast användas vid reklaminspelningar där det behövs en eller två myggor, plus bom och ljudet separatbandat? Bästa bom-micken? Mkh50? 60? Separatbanda på SD552? Någon annan mixer? Förslag? :)
  4. Jag behöver kunna bränna 3 st dvd-skivor med ca 45 min filmat material på. Jag har redigerat i Final Cut X, men problemet är att jag inte har någon dvd-brännare på min dator (macbook retina).. Jag har ingen lust att köpa en extern brännare för bara 3 skivor, utan undrar om någon vet något företag som erbjuder sig att bränna ut skivor i Stockholmsområdet? Antar att jag kan exportera filmen i FCP, och att man sedan bränner från den filen på någon annan dator. Alltså, VAR kan man bränna ut 3 st dvd-skivor? Och nej, känner ingen som kan hjälpa mig :)
  5. Stämmer, stämningsfullt och ska rama in dagen som helhet.. Min tanke är att ställa upp en fast kamera på stativ under vigseln, för att få något mer att klippa mot och att få en snygg och stadig bild på brudparet under hela ceremonin. Då var ju tanken att sätta 16-35 på stativet och sätta t ex 90mm på axelriggen för närbilder osv. Jag kommer ju kunna byta objektiv på axelkameran under ceremonin också, men då kanske till 50 eller så. Vad tror du? Andra tankar?
  6. Tänkte höra om lite åsikter angående att filma ett bröllop med en 7d. Jag har två 7d-kamerahus och tillgång till en Swedish Chameleon-rigg med follow focus och undrar vilka objektiv ni hade använt? Man vill ju försöka undvika för många objektivbyten, samt sätta "rätt" objektiv på riggen eftersom det är lite bökigare att byta pga follow focusen. Dessutom kan man väl inte zooma när man ställt in follow focusen? De objektiv som finns är: 10-20mm 4-5.6 Sigma 15-85mm 3.5-5.6 Canon 16-35mm 2.8 Canon 50mm 1.8 Canon 90mm 2.8 macro Tamron 120-400mm 4-5.6 Sigma Det går även att hyra in något annat om det skulle vara absolut bäst. Vilka hade DU valt på rigg respektive lösa kameran? Varför?
  7. Ska filma i en bil där jag kommer sitta på passagerarsätet och filma mot föraren. För att slippa en alltför utfrädd bakgrund genom förarfönstret tänkte jag sätta ett filter på just det fönstret.. jag antar att ett ND-filter blir bäst? Skulle det fungera med en liknande effekt med ett blåfilter, eller blir det för blått? Jag förstår att ett ND är dyrare, så är lite nyfiken på resultatskillnaden. Jag kommer ha kameralampa, men inga andra lampor och det kommer filmas i dagsljus. Alla åsikter välkomnas!
  8. Okej, tack. Dum fråga, vad exakt menas med hur minixlr:en är kopplad? 1, 2, 3?
  9. Tack, jättebra svar! Så medlyssnaren hör i princip samma som jag hör via returen (bom på L, myggor på R)? Så i så fall kopplar jag in mottagaren via tape out/mix out och låter pesonen i fråga ha på sig en sändare, där jag antar att jag bara kan koppla in en 3,5mm?
  10. Om jag använder en Sound devices 302-mixer med en bom, och upp till två myggor.. Vad behöver jag, och hur ska jag koppla för att kunna få medlyssning till en annan person (regissör/inslagsproducent)? Kan jag välja vad denna person ska höra, eller hörs allt som går via returen från bommen och myggorna? Var i mixern kopplar jag? Enkel fråga kanske.. någon? :)
  11. Tack för bra svar! OM vi bara kör en mixer, hur kopplar jag då? Att alla tre myggorna kan gå in i mixern förstår jag, men var gör jag av bommen? Om jag kör in bommen direkt i 2:an på kameran, får jag då returlyssning på den på samma sätt som från mixern? Det kniviga blir att bomma gruppen samtidigt som jag rattar myggpersonerna. Oftast kommer bara en myggperson prata åt gången, så det borde inte bli några problem. En tanke är att ta in en extra person som bara står med bommen (utan lyssning eller mixer) direkt från kameran, och att jag rattar myggorna. OM bommen går in direkt i kameran så har jag väl ingen direkt kontroll på den, förrutom nivån jag sätter från start? Jag kan aldrig reglera bomnivån? tack :)
  12. Fick ett förslag om att ha 3 myggor i mixern som går till kamerans kanal 1 och bommen direkt in i 2:an.. vad innebär det rent praktiskt? Att ha myggorna via mixern och bommen direkt in i kameran? Har jag kontroll på bommen då?
  13. Jag håller på med en produktion där jag måste mygga tre personer, samt ha en grupp på bom i samma rum. Problemet är att den mixer vi tänkte använda är en Sounddevices 302-mixer som har tre kanaler. Enkel fråga kanske, men kan jag på nåt sätt splitta så att jag kan ta in alla fyra kanaler i denna mixer, eller måste jag helt enkelt skaffa en med 4 eller 5 kanaler? Det är inte ett alternativ att flytta på personerna med mygga, då de kommer sitta vid ett fast bord. Gruppen kommer stå några meter framför gruppen och behöver därför en bom. Nån som har koll?
  14. men dock valdigt dyrt pa Bond, eller hur? nar jag sokte till QUT fick jag fram att hela CSN-lanet inte tackte bade terminsavgifter och levnadskostnader.
  15. Titel: The Chase of a Dream Voodooversion: 1 Jag pluggar just nu film/tv pa QUT i Brisbane, AUS och ska lamna in ett manus pa 8-10 min i Media Writing pa fredag.. nu behover jag feedback pa vad som kan goras battre! Historien ar sjalvupplevd for nagra ar sedan. Enjoy! manus_mediawriting.doc
×
×
  • Create New...