Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om jag använder en Sound devices 302-mixer med en bom, och upp till två myggor.. Vad behöver jag, och hur ska jag koppla för att kunna få medlyssning till en annan person (regissör/inslagsproducent)? Kan jag välja vad denna person ska höra, eller hörs allt som går via returen från bommen och myggorna? Var i mixern kopplar jag?

Enkel fråga kanske.. någon? :)

Postad

Kör du med 2 myggor och en boom så är det även bra om du kan livemixa lite mellan myggorna, bommen vill du ha separat på ena kanalen.

När det gäller medlyssningen på 302an kan du gå via mix out på minixlr tror jag. Hur du gör sen beror lite på hur du tänkt medlyssningen, smidigast är ju om du har stereo sändare + mottagare då finns det en möjlighet att de kan välja själva om de vill lyssna på bara bommen eller även myggorna. Kör du trådat borde man ju kunna ta någon liten lyssningsmixer vid bildpirran och göra samma sak. Enklast är ju dock att bara skicka bommen så får de nöja sig med den, vilket är det enda man vill höra i de flesta lägen.

Vad som hörs på tape out / mix out är L-R ut från mixen, så beroende på hur du panorerat ingångarna. Förslagsvis bommen på L och myggorna till R.

Postad

Tack, jättebra svar!

Så medlyssnaren hör i princip samma som jag hör via returen (bom på L, myggor på R)? Så i så fall kopplar jag in mottagaren via tape out/mix out och låter pesonen i fråga ha på sig en sändare, där jag antar att jag bara kan koppla in en 3,5mm?

Postad
Tack, jättebra svar!

Så medlyssnaren hör i princip samma som jag hör via returen (bom på L, myggor på R)? Så i så fall kopplar jag in mottagaren via tape out/mix out och låter pesonen i fråga ha på sig en sändare, där jag antar att jag bara kan koppla in en 3,5mm?

Jag tror att du har fler möjligheter än stereo när det gäller din lyssning, kommer inte ihåg då det var ett tag sen jag körde med 302an själv. Men mixreturen har nog bara mixen rätt ut. Sedan hur regi / scripta etc tar emot signalen är ju beroende på vad du har. Smidigast är ju med trådlösa mottagare, och då är det ju 3,5mm uttag på dom ja.

Du kanske får dubbelkolla hur minixlr´en ut från 302an är kopplad bara, men misstänker att det är standard med 1-jord, 2-vänster, 3-höger (tror jag).

Postad
Okej, tack.

Dum fråga, vad exakt menas med hur minixlr:en är kopplad? 1, 2, 3?

Minixlr är samma som vanlig xlr fast...mini :)

Och har således 3 pinnar eller hål beroende på om de är hane eller hona. Det står pinne / hål 1, 2 och 3 och om man gör en egen kabel eller köper en adapter så får man se till att rätt kabel är i rätt kontakt. Men oftast så är det efter standarden där pinne 1 är jord och pinne 2 är vänster kanal och pinne 3 är höger kanal.

http://www.coutant.org/xlr.html

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...