Gå till innehåll

Spela över gammalt material på mini dv?!


frehåk

Recommended Posts

Visst har du rätt från din horisont sett!Betr analoga inspelningar är det litet gradvisst förfall,med ökande brus.Digitala däremot kan börja med pixelsjok som är mer uppenbara.Risken kan vara att den digitala avspelaren får ren noja den dag det är dags och vägrar.Och Redan gjorda bandinspelningar skulle jag aldrig skyffla över på DVD av det skälet.Möjligtvis ur hanteringssynpunkt-snabbare sökning-men renderingstiden,kodningen avskräcker.Behåller banden som masterarkiv! Att slakta kameran som bandare och banden är mitt liv för kort för.Det är en annan sak med SVT och dylika med ansvar för framtida generationet att med jämna mellanrum kopiera över materialet till nya media och utrustning.Ta KB som exempel,undrar om inte de digitaliserar till PDF,plattformsoberoende verktyg i nuläget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med dig om att det måste vara ett stort problem för enorma arkiv, men för privatpersoner är det inte så stort besvär att kopiera om materialet vart 10-e, 20-e eller 30-e år. Man hinner ju bara med några få gånger i sitt liv om man gör det vart 20-e år till exempel. Personligen har jag (förhoppningsvis) 2 gånger på mig för det uppdraget!

 

Kodningen avsrkäcker? Tänker du på Mpeg2 komprimering? Du kan ju spara dina filmer som AVI filer utan någon omkomprimering alls (eller MOV om du har en mac), kopiera över i 19 minuters-buntar till din hårdddisk (lite beroende på var du har ett scenbyte), sedan är det bara att bränna ner de filerna på DVD skivor. Ingen rendering och ingen kodning behövs. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite intressant...

Det var någon här som jobbar på TV4 och påstår att det endast är Fuji's kassetter som funkar om man vill spela över gammalt material.

 

Värt att veta är att Sony tillverkar Fuji's DV/Dvcam kassetter :-)

 

//Degage

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu var det kanske inte arkiveringen som var min fråga även om det också är intressesant. Det jag undrade över var om det är vidskepelse eller om det verkligen spelar roll om man återanvänder digitala band.

Länk till kommentar
Share on other sites

Antagligen vidskepelse.Jag känner inte igen något av vad som skulle hända om man försöker spela över gammalt material på magnetiska media.Det är helt visst tänkt att det ska gå att spela in nytt.Ta kamerafunktionen Edit Search en scenbackningsfunktion för att ta om en scen om den nu inte blev bra.Likt en VHS-bandspelare för TV-program går det att spela in gång på gång.Skillnaden mellan SP&LP:Bandet rör sig linjärt omslingrad en snabbt roterande trumma(1000-2000rpm).För miniDV är den linjära hastigheten vid SP 18,8mm/s och vid LP 12,5mm/s dvs 2/3 av SP-hastigheten vilket gör att lagringsmängden ökar med 50% från tex 60min till 90min.Samma mängd data finns lagrat på bandet det är bara packningsgraden som skiljer så det är ingen kvalitetskillnad.25mb/s vilket innebär ca 13GB för en timme oavsett LP eller SP.Däremot är marginalen-säkerhetsavståndet mot dropouts mindre vid LP.Det är inte säkert att det går att spela upp en LP-inspelning på en annan kamera.Så är det en viktig inspelning som ska sparas länge är det SP som rekommenderas.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Är inte riktigt på krutet då du säger "ta skada", men jag tror inte att det Gamla bitarna, gör en skada på det Nya bitarna. Om du inte vill förlora det gamla så kan du ju bara lägga in det på datorn. Ett tips är att alltid ha nog med band och sånt, men att Bitarna tar skada på varandra kan jag inte tro (har i alla fall inte hänt mig och jag har en DV Cannon eller vad det hette).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mickels]Det som brukar hända är att det kan bli dropouts och lite blockstörningar. Fujis band brukar vara bra vid överspelningar, brukar gå ca 3 gånger utan problem, men andra märken rekomenderar jag inte att göra det.[/citat]

Jag har läst på massor utav ställen att ett bra sätt att få obruten tidskod är att spela in på bandet med objektivlocket på en gång innan man använder bandet.

Det betyder att detta bara går med Fujis band!?

Naturligtvis inte!!!

Det finns naturligtvis olika kvalite på banden men det är mer beroende av hur många ggr man kör banden fram och till baka. Det slits ju inte mer om man spelar in än om man spelar av. Snabbspola är nog värre. Sedan är ju inte kostnaden den stora frågan, utan om det landar ett ufo på tomten och man bara har ett band som redan är inspelat, med något oviktigt, går det inte att använda det då. Jo så klart!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Banden ska hålla kvaliten rätt så bra!

 

När jag praktiserade på SVT så körde dom samma band typ 10 gånger innan dom kastade skiten... men som sagt... jag skulle nog köpa och spara. Kul att ha när man blir gammal och tänker tillbaka på "den gamla goda tiden"! =D

Länk till kommentar
Share on other sites

DVD-skivor anses vara det sämsta i arkivsynpunkt. Hembrända DVDer håller nog inte mer än 10 år om de äns håller så länge. CDskivor håller ungefär 15 år om det förvars rätt. Alltså hembrända skivor och DVDer menar jag då. Vill man ha en säkerhet på upp till 50 år när det gäller video. Finns bara ett altenativ i dagsläget, DigiBeta som kostar en del. Vill man satsa på ännu längre hållbarhet, är det filmnegativ som gäller. Vilket altenativ man än väljer måste man också förvara det i rätt miljö.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som ovan säger så gör man en så kallad "svartbandning" för att få tidskod över hela bandet utan avbrott.

Har du gammalt material så spela över det först med svart genom hela bandet.

risken är ju självklart stor att band går sönder desto mer man använder dom, men så är det ju med alla tekniska prylar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

När det gäller DVD-skivor skall man nog se upp, väldigt väl. Enligt undersökningar håller de ca 5 år om de är av högsta kvalitét och bara någon dag om de är av billigt märke och ligger i ljuset.

Enligt Tyska "Computer Bild" som är en tysk konsumenttestartidning är bästa skivan av fabrikat Plextor. Den enda skivan som klarade 52 timmar i solljus.

Tyvärr är den dyr och mycket svår att hitta.

DV-band är nog det säkraste, än så länge.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...