Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

[citat=Johan_91]Tjena....jag är lite intresserad av att göra cykelfilmer och då undrar jag vad man ska ha för kamera att filma och det ska gå att lägga in filmerna till datorn och redigera och kameran vill helst ha en med minneskort och kameran ska också hänga med snabba rörelser.får inte vara dyr har så lite pengar för tillfället så budgeten är 3000spänn[/citat]

många krav för så lite pengar.. den enda kameran jag kommer att tänka på är panasonic nvgs17 som ligger runt 3000. den har blivit "bäst i test" och sånna krejer. vet dock ej om det är minneskort så du får kolla upp den själv

• 3 veckor senare...
Postad

hehe... låt oss säga att jag börjar lägga undan pengar nu (1000kr/måne) och efter ett par år, och med 24000 kr på kontot, ska skaffa en 24p/25p-kamera(bara den är progressiv) och väljer ur det utbud som funnits sedan idag... vilken kamera skall jag satsa på?

eller ska jag köpa en bil/lägenhet istelllet då det är mer lönande kanske?

och när jag söker på pricerunner så får jag resultat som att även små "skitkameror" som panasonic nvgs17 är utrustad med "progressiv slutare" och deras beskrivning av den funktionen låter ju precis som 25p... är det ren okunskap om vad de skriver om eller har jag fått hela det progressiva om bakfoten?

• 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postad

Tjena det är så att jag undrar vilken man ska satsa på utav dom här två?

Canon Xm2 eller Panasonic AG-DVC30E, Xm2 kostar ca 21000 och AG-DVC30E

ligger på ca 19000 så vilken ska man köpa...om man nu ens ska köpa nån utav domma? eller finns det nån annan bra i priser runt domma?

Postad

[citat=SuperMek]HEj. Var i Sverige handlar man lämpligast en Sony FX1:a med div tillbehör? Bra kunnig ÅF med vettiga priser sökes.[/citat]

http://www.scandinavianphoto.se/

Deras affär i Bankeryd är i alla fall himla bra, vet inte hur det är med Stockholm, men skulle tro att den är lika bra.

• 2 veckor senare...
Postad

[citat=gorse]Kanske kanske... Jag har fått syn på en begagnad Panasonic NV-M40 VHS camcorder. Jag har inte fått kika närmare på den eller prova. Den verkar ta fullstora VHS-kassetter och bärs på axeln och har gummituta för ögat. Jag är lite het på den men när jag googlade lite så hittade jag nära nog ingenting om den. Jag fann en på tyska ebay för mer än 300 euro. Kanske är den semi-professionell? Är jag dumsnål om jag köper en sån hellre än en kompaktDVkamera på el-giganten?[/citat]

Det är nog inget fel på den. Den är bättre att jobba med än en billg DVkamera som visserligen ger högre upplösning.

Med mitt tycke spelar upplösningen mindre roll om det är kass optik etc. Samtidigt måste jag erkänna att jag är lite Hi8-fanatiker =) analogt är en helt annan känsla.

Postad

[citat=Luddas]Hej.

Jag ska nu köpa en kamera och testa på.

Jag har tyvär bara ca 3000-4000kr att lägga på en kamera.

Jag kommer filma mkt på kvällstid så bra bild i sämre ljus skulle vara super bra, och en kamera som klarar att filma saker som rör sig.

Vilken kamera ger mest kamera för pengarna då.

Mvh Ludde[/citat]

----------

Om du tar en kamera med möjlighet att manuellt justera slutartiden får du bättre egenskaper vid svagt ljus.

• 3 veckor senare...
Postad

Jag köpte just en SONY DCR-HC39, och jag är totalt missnöjd med den. Jag valde mellan denna och Panasonic NV-GS75 då jag tänkte att 5000kr borde väl räcka för att göra lite roliga musikvideos eller semesterfilmer.

Min fråga är nu, är MiniDV-kameror i den här prisklassen så här usla? Det är verkligen inga detaljer alls på bilderna, det ser mer ut som det var filmat med en dålig webcam?

Någon som vet om Panasonic NV-GS75:an är bättre? Jag vet inte vad som är att föredra, 3CCD eller ej t.ex? Jag letade på nätet efter ett forum att diskutera såna här saker, då jag verkligen skulle vilja se lite exempel på bildkvalitet från olika kameror. Så har ni några exempel, dela gärna med er!

Tack på förhand!

Postad

[citat=Monochromic]Har inte användt en HC39, men jag har lullat lite med en GS75 och jag tycker den inte är alltför tokig för sitt pris. Ser iaf inte ut som en webkamera.[/citat]

Tack.. Jag kanske borde lämna tillbaks min SONY och ta den istället då.

Jag är helt ny på just digitala videokameror, men vad jag har märkt så är ju bilden på en äldre analog kamera många gånger bättre? Är det så? Om man tänker till prisklassen, vill säga. Jag minns att jag brukade filma med en gammal analog kamera och bilderna blev ju mycket bättre än dessa från min SONY. Nackdelen är väl kanske att det är svårare att föra över dessa analoga bilder till datorn?

Jag såg en snutt från en VX1000 från en användare i denna tråd, och dem bilderna var ju jättefina.

OBS: rättelse: bilderna från min SONY HC39 blir dock mycket finare att se på om man tittar på TV. Men man vill ju kunna titta på datorn med fin kvalitet också.

Postad

[citat=Conny]Jag köpte just en SONY DCR-HC39, och jag är totalt missnöjd med den. Jag valde mellan denna och Panasonic NV-GS75 då jag tänkte att 5000kr borde väl räcka för att göra lite roliga musikvideos eller semesterfilmer.

Min fråga är nu, är MiniDV-kameror i den här prisklassen så här usla? Det är verkligen inga detaljer alls på bilderna, det ser mer ut som det var filmat med en dålig webcam?

Någon som vet om Panasonic NV-GS75:an är bättre? Jag vet inte vad som är att föredra, 3CCD eller ej t.ex? Jag letade på nätet efter ett forum att diskutera såna här saker, då jag verkligen skulle vilja se lite exempel på bildkvalitet från olika kameror. Så har ni några exempel, dela gärna med er!

Tack på förhand![/citat]

Det måste vara något fel på den - så dålig är ingen DV-kamera. Vilken DV-kamera som helst slår vilken VHS som helst på fingrarna.

3CCD är det enda rätta om man vill utnyttja DV-formatet till fullo.

Postad

[citat=mjg][citat=Conny]Jag köpte just en SONY DCR-HC39, och jag är totalt missnöjd med den. Jag valde mellan denna och Panasonic NV-GS75 då jag tänkte att 5000kr borde väl räcka för att göra lite roliga musikvideos eller semesterfilmer.

Tack på förhand![/citat]

Det måste vara något fel på den - så dålig är ingen DV-kamera. Vilken DV-kamera som helst slår vilken VHS som helst på fingrarna.

3CCD är det enda rätta om man vill utnyttja DV-formatet till fullo.[/citat]

Hur orkar ni, köp en 16mm kamera. That´s the shit!!

Fan, vad det blir bra med en sådan!

//john

Postad

Hej

Jag funderar på att köpa en DV kamera. Framförallt tänker jag använda den till att filma dans och teater inte för professionell användning. Oftas är det dålig ljusförhållande vid dessa tillställningar. Som jag har förstått det så är en 3ccd kamera det bästa för detta ändamål men det verkar dyrt. Fick veta idag att filma i nightshot läge är inget man önskar och det behöver man inte på 3ccd kamerorna. Stämmer det? Det är även bra om formatet är litet. Jag har kollat lite på SONY: s HC-90e och PC-1000 ej 3CCD men 3CMOS. Den senare springer över 10.000 frågan är om det är värt att gå upp i prisläge för att få en extra kamera. HC-90E verkar mycket prisvärd. Några tips på andra modeller från t.ex. Canon och Panasonic?

Tacksam för tips och synpunkter.

/Micke

Postad

[citat=mickes]Hej

Jag funderar på att köpa en DV kamera. Framförallt tänker jag använda den till att filma dans och teater inte för professionell användning. Oftas är det dålig ljusförhållande vid dessa tillställningar. Som jag har förstått det så är en 3ccd kamera det bästa för detta ändamål men det verkar dyrt. Fick veta idag att filma i nightshot läge är inget man önskar och det behöver man inte på 3ccd kamerorna. Stämmer det? Det är även bra om formatet är litet. Jag har kollat lite på SONY: s HC-90e och PC-1000 ej 3CCD men 3CMOS. Den senare springer över 10.000 frågan är om det är värt att gå upp i prisläge för att få en extra kamera. HC-90E verkar mycket prisvärd. Några tips på andra modeller från t.ex. Canon och Panasonic?

Tacksam för tips och synpunkter.

/Micke[/citat]

Ska du filma innomhus med taskigt ljus så skulle jag tipsa om en Canon XM-2. Den fixar att filma i ner till 0.37lux. Den finns för ca: 12000-15000 begagnad. Annars är också Panasonic NV-GS400 rätt OK med ned till 2lux. Den går att få för ca: 12000 ny.. Båda dessa har 3ccd med bra bild (fördel XM-2) och OK bildstabilisering. Canon vinner på användarvänlighet och finish, Panasonic på lcd-skärm och behändighet..

Nightshot är i princip oanvändbart till titt endamål. Dessutom räcker det inte med 3ccd. Det är viktigare med stor sensor. Den avgör bildens dynamik i större utsträckning än antalet sensorer i många fall.. Små pixlar återger inte detaljer bra, helt enkelt..

/jens..

Postad

Tack för ditt svar Jens

Jag känner att 12.000 blir lite väl mycket. Helst inte mer än runt 8.000. Filmningen är för privatbruk som sagt. Canon XM-2 känns som mycket "proffskamera". Är HC-90 en bra kamera för pengarna eller ska jag satsa på något annat märke. Bra optisk zoom, stabilisator, bra bild kvalitet, bra batteritid är andra saker som jag prioritera. Förslag?

/Micke

Postad

[citat=Conny]Jag köpte just en SONY DCR-HC39, och jag är totalt missnöjd med den. Jag valde mellan denna och Panasonic NV-GS75 då jag tänkte att 5000kr borde väl räcka för att göra lite roliga musikvideos eller semesterfilmer.

Tack på förhand![/citat]

Enligt tyska tester ger en 1-chipskamera bättre mörkerseende än en 3-chips medan den sistnämnda ger betydligt bättre bilder i bra ljus.

Testvinnare i VideoAktiv Digitals stora hösttest blev Panasonic DV-250 som man nu kan få för runt 9000,-

-Per

Postad

Sonys nya DCR HC94 släpps i februari. Den har en stor sensor (1/3") och kostar under 7000:- Den skulle kanske kunna vara något..?

Postad

Har tänkt lägga mellan 15 000 och 25 000 på en ny kamera och undrar om XM2 "fortfarande" är det bästa alternativet, eller rekommenderar ni något annat?

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.

• Skapa nytt...