Gå till innehåll

Din storsta filmupplevelse


Daniel Hållquist

Recommended Posts

A Clockwork Orange, för snart fem år sedan. Det var en upplevelse för att jag hade läst boken innan, och det var interessant att se det komma till liv i en film. Regisserad av Stanley Kubrick, dessutom - som jag inte visste så mycket om innan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag säger nåt så modernt (och klassiskt?) som Matrix.

 

Jag såg den på bio när den bara gått i någon dag och helt utan att veta nåt om den, och blev helt tagen. Det var så där "wow, kan en film ställa min vardag på ända?". För mig var det en häftig känsla när jag och mina kompisar gick ut från biografen och såg oss omkring och undrade om det vi såg var resultatet av grafikkort och processorer.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=John]måste säga, för ca 21år sedan när Starwars ep.4 a new hope gick på SVT för första gången... Efter den upplevelsen bestämde jag mig för att börja med film...[/citat]

 

Klockrent John! Själv spelade jag in filmen... på kassetband! Och lyssnade på det om och om igen... Har för mig att jag tvingade morsan att baka en Star Wars-tårta också. Givetvis hade vi även köpt in de nya Star Wars-glassarna på Hemglass... Kommer fortfarande ihåg smaken av svarta vinbär... Suck.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=e93mw]Har för mig att jag tvingade morsan att baka en Star Wars-tårta också. Givetvis hade vi även köpt in de nya Star Wars-glassarna på Hemglass... Kommer fortfarande ihåg smaken av svarta vinbär... Suck.[/citat]

 

Receptet på Star Wars-tårta, någon?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=e93mw][citat=John]måste säga, för ca 21år sedan när Starwars ep.4 a new hope gick på SVT för första gången... Efter den upplevelsen bestämde jag mig för att börja med film...[/citat]

 

Klockrent John! Själv spelade jag in filmen... på kassetband! Och lyssnade på det om och om igen... Har för mig att jag tvingade morsan att baka en Star Wars-tårta också. Givetvis hade vi även köpt in de nya Star Wars-glassarna på Hemglass... Kommer fortfarande ihåg smaken av svarta vinbär... Suck.[/citat]

 

Jo så var det:) Det är den första film jag kommer ihåg att jag såg, och verkligen blev berörd av, 6 år gammal, och varje ledig tid gick sedan ått till att leka starwars.

Vill nog också ha recept på Starwars tårta...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte riktigt men de filmer som berört mig och mitt liv mest är utan tvekan, Pappa köpte "sista chansen på VHS" veriationen av ep4 och fram tills då hade jag nog bara sett tecknat och nån bond film. Blev helt galen på rymskepp och wookies efter det:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har faktiskt kommit en del filmer som berört mig väldigt mycket de senaste åren, Donnie Darko, I Huvudet på Johm Malkowich, Butterfly effect, Eternal Sunshine

 

och som jag såg nu bland usarpes89's citat Fear and Loathing! fick Criterion collection av filmen några veckor sen o extramaterialet och själva boken som följer med är verkligen nått i hästväg! btw borde du inte byta ut Johny depp mot Hunter S istället ;)

 

men första riktiga intrycket var nog sista star wars filmen, kommer ihåg att päronen hyrde den på vhs, och jag råkade se bitar men blev tvingad o gå till sängs för det var inte en film för barn, och självklart smög jag upp på morgonen och såg filmen när de sov, och sen när skadan redan var gjord så lyckades jag tjata till mig att få se de andra filmerna, i fel ordning (men allt är väll i fel ordning med dessa filmer) :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu tänker jag komma här och drämma till med en film ingen trodde man kunde bli berörd av, nämligen Scream. Den innehåller så många roliga hintar för skräckfanatiker och även om jag inte visste så mycket om genren innan så blev jag mycket intresserad av "slashers" efteråt.

 

Annars har vi ju klassikern The Matrix, som var extra speciell för mig då jag såg filmen hos en kompis som fick med sig den från England innan någon i skolan visste vad det var för något. Var vi lite extra coola i kanten för det. Och båda skaffade sig svarta rockar, självklart. ;)

Var kanske lite The Crows förtjänst också, men ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

usarpe ;) ja ! Gonzo eller Benicio del toro är en av favoriterna, berör i de flesta filmer han spelar!

 

en annan film som man borde leta upp och se igen var den där Labyrinth (hette den så?) med David Bowie, kommer ihåg att jag tänkte på den filmen länge efter att jag sett den som liten ...

Länk till kommentar
Share on other sites

Första gången jag såg starwars, utan tvekan.

 

På stark andra plats var första gången jag såg Jurassic Park, jag var typ 11 år ch blev heeelt tagen, tror jag tvinga med föräldrarna och olika kompisar på den ca 7 ggr sammanlagt på bio.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min största filmupplevelse var när tjejen tvingade med mig till senaste Star Wars filmen.

Men biljetterna var slutsålda.

En känsla av lycka spred sig i hela kroppen.

Vi hyrde en sliten videofilm från -88 med Alan Rickman och kollade på en svart/vit 14 tums TV hos min farmor.

Garanterat större upplevelse.

 

Vi pausade mitt i filmen eftersom Bollibompa visades.

Tjejen ville ju som sagt se på underhållning för barn...

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan. Man förstår ibland att man är för ung för sitt eget bästa. Iochmed att jag är född på mitten av 80-talet hade StarWars aldrig någon stor genomslagskraft för mig. Man har ju missat en hel rad av godbitar pga detta. Ser man dom inte när de är färska avtar stora delar av upplevelsen, tycker jag.

 

Men en äldre film. eller snarare ett par sekvenser som gjort ett stort intryck på mig är den första biten från "2001", "Dawn of men" som Kubrick kallar det.

 

Men den första upplevelsen som jag minns var nog Pulp Fiction.

Trainspotting, Donnie Darko, 21 Grams, Gudfadern och Moulin Rouge är ett axplock av andra filmer som gett en "wow-känsla".

 

Den senaste stora upplevelsen var nog Hotel Rwanda. Den filmen berörde mig mycket.

 

Men det är en bra fråga som är stäld. Bra, men svår.

 

 

Ähh. Braveheart är givetvis en stor filmupplevelse för mig. Hur kunde jag glömma?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är för ung för starwars, men såg dem på vhs och tyckte att dom jäkligt bra.

Sagan om ringen, första delen gav stort intryck också, det var ju på den tiden då det bådade gott för trilogin.

Länk till kommentar
Share on other sites

ofta så handlar det nog mycket oxå om vilken tidpunkt i livet man ser en film, ofta så förstör förhoppningar och "plugg" för mycket av en film för mig, jag tenderar att följa ett film projekt som man känner till långt i förväg, läser produktions nytt, ser "peeks" och trailers så att när jag väl får se filmen så är jag redan mätt!

 

men en film som gruffman nämner, moulan rouge, var en sån film som jag tänkte "fan ska de sjunga i filmer för, lägg av", men tjejjen tjatade o ville se, o ewan var trots allt med så motvilligt gick jag med på de 2 timmar av musikal, men väl i bion så fick jag gåshud, och köpte soundtracket på vägen hem! ibland är det skönt att bli så enormt possitivt överraskad!

Länk till kommentar
Share on other sites

Slog ihop ljudfjollans tråd "Star Wars? Que?" med denna, då jag antar att den hör hemma här.

 

Ayames inlägg är ett svar på ljudfjollans inlägg och inget annat (vilket är lite ur sitt sammanhang i och med sammanfogningen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Den största filmupplevelse jag har haft är slutet i 2001, de sista 30 minuterna, de är obeksrivliga. Jag var alldeles shockad. Det bästa var att det var efter jag praktist taget köpt Kubrick boxen på inpuls efter jag bara hade sett Eys wide shut, Full metal jacket, Shining halva barry lyndon och path of glory. HAde inte äns hört talas om 2001.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...