Super-åttan Postad 27 maj 2005 Postad 27 maj 2005 [citat=gorse][citat=OSHE_Ante]...smörgårdsbord...[/citat] Du vet om att det heter smorgosbord på engelska? Och ombudsman. Det är några av de få ord svenskan har lånat ut till engelskan istället för tvärtom.[/citat] Det finns ett svenskt exporterat ord som passar utmärkt på denna sajten, nämligen tungsten! Du läste rätt, tungsten är faktiskt ett gammalt svenskt ord för wollfram. När man bröt den metallen i de svenska gruvorna så var gruvarbetarna så skickliga att de kände skillnad på sten som innehöll wollfram, den var tyngre! Därav namnet tungsten som spreds till engelskan sen. Konstljusfilm markeras ju med bokstaven t som i tungsten i motsats till dagsljusfilm som markeras med bokstaven d som i daylight. Nu var detta en parantes eftersom inlägget handlar om filmer där man får se svenskar eller folk som utger sig för att vara svenskar, eller de filmer som visar sverige på något sätt. Glöm inte den svenska kocken i mupparna! 0 Citera
Stupider...lika a fox Postad 27 maj 2005 Postad 27 maj 2005 I ett Lost-avsnitt sa han frågade Locke araben "What are you doing" varav araben svarade "im orientering". Det är taget från svenskan, om någon skulle vara intresserad. 0 Citera
Usarpe89 Postad 27 maj 2005 Postad 27 maj 2005 Hela engelska språket är väl uppbyggt på nån sorts gammel svenska från vikingarna? Var inte saxarna (eller normanderna, blandar alltid ihop dom) från nordliga länder och seglade över till england och bosatte sig där? Kan bara vara jag som är helt blåst men men:) 0 Citera
_nemo_ Postad 27 maj 2005 Postad 27 maj 2005 [citat=Usarpe89]Hela engelska språket är väl uppbyggt på nån sorts gammel svenska från vikingarna? Var inte saxarna (eller normanderna, blandar alltid ihop dom) från nordliga länder och seglade över till england och bosatte sig där? Kan bara vara jag som är helt blåst men men:)[/citat] Nä, snarare så att de flesta språk i världen bygger på latin. 0 Citera
drzero Postad 28 maj 2005 Postad 28 maj 2005 dolph lundgrens replik "spring era j*vlar" kommer från Men of war 0 Citera
Hwagang Postad 28 maj 2005 Postad 28 maj 2005 [citat=Usarpe89]Hela engelska språket är väl uppbyggt på nån sorts gammel svenska från vikingarna? Var inte saxarna (eller normanderna, blandar alltid ihop dom) från nordliga länder och seglade över till england och bosatte sig där? Kan bara vara jag som är helt blåst men men:)[/citat] -Engelskan kommer ursprungligen från de språk (forn-tyska?) som Angler, Saxer och Juter (Stammar från Europa -bla Jylland) talade när de kom till den Brittiska ön: de trängde då undan de Kelter som bott där tidigare till Wales och Skottland. (Keltiskan är alltså inte en stor del av Engelskan). Sedan påverkades Engelskan i olika riktningar av bla Skandinaver och av Normander (franska-som var officiellt språk i England under den perioden) 0 Citera
Jawo Postad 28 maj 2005 Postad 28 maj 2005 [citat=gorse][citat=OSHE_Ante]...smörgårdsbord...[/citat] Du vet om att det heter smorgosbord på engelska? Och ombudsman. Det är några av de få ord svenskan har lånat ut till engelskan istället för tvärtom.[/citat] Finns det fler ord än det? 0 Citera
Hwagang Postad 28 maj 2005 Postad 28 maj 2005 [citat=Usarpe89]Plötsligt blev detta en historie lektion:)[/citat] ...he he 0 Citera
Stupider...lika a fox Postad 28 maj 2005 Postad 28 maj 2005 [citat=Jawo][citat=gorse][citat=OSHE_Ante]...smörgårdsbord...[/citat] Du vet om att det heter smorgosbord på engelska? Och ombudsman. Det är några av de få ord svenskan har lånat ut till engelskan istället för tvärtom.[/citat] Finns det fler ord än det?[/citat] Läs tråden. 0 Citera
Pandan Postad 30 maj 2005 Postad 30 maj 2005 Usarpe, det e lungan... men ladda inte ner fulfilm fran natet! inte snallt och du lar dig inget... :P forresten, du har val sett Shawn of the Dead? You got red on you... 0 Citera
gorse Postad 31 maj 2005 Postad 31 maj 2005 [citat=Jawo]Finns det fler ord än det?[/citat] Det fornnordiska ordet för Fönster är nånting i stil med Vinduve (Vindöga?) som på engelska blev Window. På norska heter det fortfaraden nått i samma stil. Dock härstamma inte alla språk i världen från latinet, men många västerlänska språk härstammar från indoeuropeiska som utvecklade grenar i stil med: Keltisk latin-->Franska, italienska, spanska, portugesiska, rumänska. Urgermansk gren som delas i västgermansk och nordgermansk gren. västgermansk--> Engelska, hollänska, framlänska, tyska. nordgermansk-->Svenska, danska, norska, islänska, färäiska. Baltiska-slaviska delas i baltiska och slaviska grenar. Baltiska --> Lettiska littauiska Slaviska --> Ryska, polska, tjeckiska, bulgariska, serbokriatiska Indoiranska --> Iranska klämmer in här på trekvart, kurdiska likaså, sen bir det sanskrit --> Romani och Hindi. Gammalgrekiska-->modern grekiska Men, inte helt överaskande; Helt eget träd är Finsk-ugriska språk --> Finska, estiska, samiska, ungerska. Hur det ser ut i resten av världen vete tusan för då sov jag i skolan. Som Hwagang redan nämnt så har alla språk influenser från andra språk beroende på vilka handel- och politiska lägen det är för tillfället. Just nu, sen andra världskrigets slut har engelska språket haft stort inflytande på svenskan, men jag har med egna ögon sett gamla människor (som studerade före WWII) som har all sin facklitteratur på tyska. Dess förinnan var franska ett inlytelerikt språk på svenskan. /med ett bra upplagsverk kan man slå världen med häpnad. 0 Citera
kemikal Postad 31 maj 2005 Postad 31 maj 2005 I Star Trek : First Contact när borgerna har rest tillbaks i tiden och ska anfalla jorden innan vi uppfinner "warp drive" - We are the borg, surrender to us, resisstance is futile! (nån av människorna) - Borg? That sounds swedish? (sekunder senare när borg anfaller) - Definetly NOT swedish! heheh 0 Citera
FredrikD Postad 31 maj 2005 Postad 31 maj 2005 "...så har alla språk influenser från andra språk beroende på vilka handel- och politiska lägen det är för tillfället." Historialektion del 3? Handeln på 1600-talet medförde nya varor som saknade namn och då lånade vi in ord för det, sk nyföreteelselån. Sedan på 1700-talet började vi låna andra ord. Bland de första direktlånen från "engelskan" som finns i modern svenska är just orden import och export. Det finns en tredje typ av lån också. Det kallas betydelselån. Vissa ord lånar en betydelse som det har på ett annat språk. T.ex. det svenska ordet karaktär som från början betydde att någon eller något har en viss karaktär, alltså läggning eller natur. Nu mer har ordet även fått betydelsen rollfigur och tecken som då lånats av engelskans character. För övrigt är det fortfarande så att de flesta lånen i det svenska språket kommer i från lågtyskan. De ord som vi lånat ut till engelskan är alltså främst nyföreteelselån. 0 Citera
kemikal Postad 31 maj 2005 Postad 31 maj 2005 heh, skulle inte tråden handla om roliga sverige referenser och svenska i filmer, inte en språklinguistik lektion .. lite off-topic tebaks till det roliga! det har länge florerat ett rykte om att en av ewokerna i en av star wars filmerna skriker nått i stil med "jag har cornflakes i min påse" i en av de myllriga strids scenerna i skogen ? har för mig jag läst om det i någon dokumentation om trivia bakom star wars inspelningen av de 3 första (3 sista?!) filmerna, som tex att vissa av meteoriterna när de flyger in i meteoritbältet med tusenårsfalcon är potatissar! ;) 0 Citera
raoul _duke Postad 3 juni 2005 Postad 3 juni 2005 I den koreanska filmen OLDBOY pratas det om stockholm,svenska gator och namn. 0 Citera
Dawey Postad 4 juni 2005 Postad 4 juni 2005 [citat=kemikal]I Star Trek : First Contact när borgerna har rest tillbaks i tiden och ska anfalla jorden innan vi uppfinner "warp drive" - We are the borg, surrender to us, resisstance is futile! (nån av människorna) - Borg? That sounds swedish? (sekunder senare när borg anfaller) - Definetly NOT swedish! heheh[/citat] När jag var liten frågade alla mig om jag var släkt med Björn Borg. Då var det inte roligt att heta Borg i efternamn. Men nu är det kul. Alla Trekkies avundas mig! - MOOA HA HA HA Ha! - My name is Borg - prepare to be assimilated! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.