Gå till innehåll

A Clockwork Orange (enligt Roger Ebert)


final_cut

Recommended Posts

Häromdagen hittade jag en interessant filmrecension av Roger Ebert,

daterat 11 feb. 1972. Är interesserad av vad ni tycker om hans reflektion av filmen. För er som har sett filmen och har tid att läsa, vill säga. Nedan följer utdrag ur artikeln. Jag har tagit mig friheten att förkorta delar för att få med det viktigaste, men det är i grunden samma text och kan läsas i sin helhet på http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article? AID=/19720211/REVIEWS/202110301/1023&template=printart

 

 

- - Stanley Kubrick´s A Clockwork Orange is an ideological mess, a paranoid right-wing fantasy masquerading as an Orwellian warning. It pretends to oppose the police state and forced mind control, but all it really does is celebrate the nastiness of its hero, Alex.

 

- - I realize by calling him (Alex) a sadistic rapist - just like that - is to stereotype poor Alex a little. But Kubrick doesen´t give us much more to go on, except that Alex likes Beethoven in the same way that Kubrick likes to load his soundtrack with familiar classical music - to add a cute, cheap,

dead-end dimension.

 

- - No effort is made to explain his (Alex) inner workings or take apart his society. Indeed, there´s not much to take apart; both Alex and his society are smart-nose pop-art abstractions. Kubrick hasen´t created a future world in his imagination - he´s created a trendy decor.

 

- - Alex is violent because it is necessary for him to be violent in order for this movie to entertain in the way Kubrick intends. Alex has been made into a sadistic rapist not by society, not by his parents, not by the police state, not by centralization and not by creeping fascism - but by Stanley Kubrick.

Alex is all his.

 

- - Kubrick has used visuals to nudge us toward a pal-ship with Alex. This isen´t just simple visual quoation, I think. Alex turns into a wide eyed child at the end of A Clockwork Orange, and smiles mischievously as he has a fantasy of rape. We´re now supposed to cheer because he´s been cured

of the anti-rape, anti-violence programming forced upon him by society during a prison "rehabilitation" process.

 

- - What in hell is Kubrick up to here? Does he really want us to identify with the antisocial tilt of Alex´s psychopatic little life? In a world where the society is criminal, of course, a good man must live outside the law. But that isn´t what Kubrick is saying. He actually seems to be implying something simpler and more frightening: that in a world where society is criminal, the citizsen might as well be a criminal, too.

 

- - A Clockwork Orange commits another, perhaps even more unforgivable, artistic sin. It is just plain talky and boring. You know there´s something wrong with a movie when the last third feels like the last half.

 

Vem sade att filmkritiker inte vet vad de snackar om. Men filmkritik eller ej, det är inte vad det handlar om nu. Jag håller med honom, även om jag inte gör det. Hur ställer ni er till hans inställning till filmen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, 1971 var det inte många som sett våld- och våldtäkter till Ludvig van Beethoven förut och blev rätt förfärade av det. Jag var bara åtta år när denna filmen kom så jag fick inte se den, men jag tror att mästerverks-statusen kom inte för än långt senare, men jag kan naturligtvis ha fel.

2001 a space Odyssey kom ju 1968 av samma regisör och lite samma koncept, ett rymdutflykt till tonerna av klassisk musik. 2001 är en intention att göra en vacker film. I A'Clockwork Orange är det rätt motsägelsfullt att rama in ultra-våld i vacker förpackning till tonerna av klassisk musik. Inte konstigt att kritikerna blev splittrade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som många stör sig på är att åskådaren tvingas acceptera att finna sig tillrätta med att vara Alex, att se allt ur hans perspektiv. Inga andra val tillåts. Det finns inga försonande drag ens i slutet av filmen. Som Roger Ebert säger; Alex blir hjärntvättad till en mönstermedborgare av "de goda", men det som egentligen skakar om i buren är att när Alex i slutet avprogrammerats tillbaka till sitt gamla-omoraliska-jag-till-en-våldsverkare, förväntas man applådera hans seger mot plågoandarna, som är regeringen. Eller vid närmare betraktelse den civilliserade människans självutplånande moral.

 

Alex är en outsider i sitt samhälle. Många menar att Stanley Kubrick inte lämnar förklaringsmodeller för varför Alex är som han är - varför är han ond, och den eviga frågan varför han finner klassisk musik, framförallt Beethoven så tilldragande. Vissa ser ingen logik i det. Men förklaringen är just att han är en outsider. Han är framatidens svar på dagens växande skara av svartrockare och wannabe-satanister som älskar allt

deras ungdomskultur "fördömer". Därbland Beethoven.

 

Sen är det många som stör sig på att filmen vägrar att uttrycka några känslor. Och vissa finner den tråkig. Jag tycker att denna "tråkighet" är en stor fördel. Det är inte direkt tråkigt, det är bara att det snackas mycket i den andra tredjedelen av filmen - det blir som ett kostymdrama, fast ett av sällan skådat slag med tanke på vad filmen egentligen handlar om. Styrkan ligger i det att Kubrick tar sig tid att faktiskt utforma ett drama utöver det som först presenterats för oss ...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där är en minst sagt svartvit analys av filmen, och jag känner inte alls igen mig i den. Vem förväntas applådera Alex på slutet? Knappast den som har sett filmen och vet vad Alex är för en typ.

 

Filmen är full av ironier, som att samhället först låser in Alex och utsätter honom för "terapin", medan det i slutändan glorierar honom för att vinna politiska poänger, skjuter skulden ifrån sig själva och istället pekar ut den liberala intellektian, samma grupp som först räddar livet på Alex och sedan försöker mörda honom, som den enda subversiva kraften i samhället.

 

A Clockwork Orange varken förenklar eller fördummar. Jämför med dagens hollywoodproduktioner som exempelvis Armageddon. Där inleds filmen med att Bruce Harris rollfigur försöka skjuta ihjäl sin dotters pojkvän, och det skall föreställa filmens hjälte? Att Alex är en riktig jävel är däremot aldrig något som förnekas i A Clockwork Orange, och hade så varit fallet hade filmen sjunkit som en sten istället för att vara ett mästerverk.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]Nån här som läst boken?

Jag har läst den men inte sett filmen och jag vet inte vilken som kom först, men om filmen är som boken är väl jobbet gjort?

Så vidare Kubrick inte ville ändra på den.[/citat]

 

Jag läste boken (som kom ut tio år före filmen) innan jag såg filmen. Jag var femton år gammal. Efter att ha läst den hyrde jag genast filmen. Kan nog säga att filmen är bättre än boken. Missförstå mig inte, boken är en av de mest udda och verbalt originella läsupplevelser, men Kubrick lyckas ta tillvara på allt... Skulle nog säga att det är hans bästa film. Dessutom så var den nominerad till fyra Oscar om jag minns rätt. Fick inte en enda.

THE FRENCH CONNECTION slog den.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]Det där är en minst sagt svartvit analys av filmen, och jag känner inte alls igen mig i den. Vem förväntas applådera Alex på slutet? Knappast den som har sett filmen och vet vad Alex är för en typ.[/citat]

 

Det är ett "chockerande" slut eftersom filmen går ut på att bota Alex från hans ondska. I vanliga fall skulle botet vara slutet på filmen. Han är frälst från sin ondska. Men här är ju ondskan hans natur. Och vad gör man åt det? Jo, slutet går ut på att han befrias från ondskan, som paradoxalt nog är den falska godhet som han hjärntvättats till. Vad som är chockerande och enligt många oacceptabelt är just det att filmen rättfärdigar hans ondska eftersom det är hans natur att vara ond. Och det förblir han. Den falska godheten som han hjärntvättas till är i detta fall något ont.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, en svartvit analys. Min analys är enbart svart. Alex är ond, hans polare är onda, de som försöker mörda honom är onda, hjärntvätten är ond, politikerna är onda. Och det är bland annat detta som gör det till en så intressant och tänkvärd film. Jag tycker ärligt talat att Ebert fullständigt har missat poängen.

 

Filmen försöker inte få tittaren att heja på Alex på slutet. Filmen ställer en massa frågor som den lämnar åt tittaren att fundera över. Om man kommer fram till att Alex ondska är rättfärdigad så för det stå för en själv, för man kan lika gärna komma fram till motsatt ståndpunkt.

 

Och om filmen hade varit uppbyggd som dagens hollywoodproduktioner med tydlig ondska och godhet hade vi garanterat inte suttit här och diskuterat den 34 år senare.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Boken kom ut i två olika versioner. I USA kom boken ut med ett kapitel kortare. Det som även fattas i filmen. Där börjar faktiskt Alex själv tänka. Och sensmoralen blir att man kan faktiskt ändras, om man själv har rätt inställning. I senaste svenska upplagan finns en intervju med författaren själv, så den som vill få en förklaring, samt originalversionen bör läsa den!

 

Ps. Roger Ebert var inte så smart på den tiden. Finns det nåt nyare av honom ang. Clocwork? D.s

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dawey]Boken kom ut i två olika versioner. I USA kom boken ut med ett kapitel kortare. Det som även fattas i filmen. Där börjar faktiskt Alex själv tänka. Och sensmoralen blir att man kan faktiskt ändras, om man själv har rätt inställning. I senaste svenska upplagan finns en intervju med författaren själv, så den som vill få en förklaring, samt originalversionen bör läsa den! [/citat]

 

Det sista kapitlet som saknas i både USA som i själva filmen går ut på att Alex växer upp och börjar tänka på att skaffa sig barn. Efter "I was cured alright" följer det sista kapitlet där han sitter på Korova med sitt nya gäng och blir slagen i en "ordväxling" mellan honom och en gängmedlemmarna som tydligen blir den nye Alex. Därefter för Alex (författaren) en inre monolog där det förklaras att Alex vuxit upp från allt det här och är redo att bilda familj. Sensmoralen är (enligt Anthony Burgess) att det här med gängvåld och (fantasier om) våldtäkt är bara en fas i varje pojkes liv, och att det är en del av att växa upp. Hela det sista kapitlet sätter en excentrisk prägel på hela berättelsen, men jag tror att Kubricks version där detta saknas är starkare eftersom den inte är fullt så bisarr.

 

[citat=Dawey]Ps. Roger Ebert var inte så smart på den tiden. Finns det nåt nyare av honom ang. Clocwork? D.s[/citat]

 

Jag googlade fram recensionen genom "Clockwork Orange Roger Ebert"... Men jag tror nog att han har tillräckligt med underlag för att såga den. Jag håller med om hans kritik, även om jag tycker exakt motsatt om det han finner dåligt i filmen. Leonard Maltin var mycket mer entusiastisk och gav

den tre och en halv stjärna av fyra med motiveringen:

 

"Scathing satire on a society in the not som distant future, with an excellent performance by McDowell as a prime misfit. Kubrick´s vivid adaptation of Anthony Burgess´ novel was too strong for some to stomach in 1971, and it remains potent today!"

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Sensmoralen är (enligt Anthony Burgess) att det här med gängvåld och (fantasier om) våldtäkt är bara en fas i varje pojkes liv, och att det är en del av att växa upp. Hela det sista kapitlet sätter en excentrisk prägel på hela berättelsen, men jag tror att Kubricks version där detta saknas är starkare eftersom den inte är fullt så bisarr.[/citat]

 

Håller inte 100 % med i sensmoralen. . . Men jag håller med om att Kubrick valde rätt slut. Nuvarande version av slutet funkar suveränt i filmen. All right! - Get on out and fight!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trancedanne]Om man gillar en film eller inte är en fråga om smak, själv så föredrar jag filmer som det händer någonting i men samtidigt har kvaliteten i sig, tex Terminator 2, Pirates Of Carabian, Jagad, Spider man 2 etc..

Action för det mesta med andra ord[/citat]

 

 

HAHAHA, Bra action? SPIDERMAN 2????!!!! Okej, Troll... Jamfora Spiderman 2 och Clockwork och pasta att den forsta ar battre.... lol.

Länk till kommentar
Share on other sites

Batman och hans återkomst, båda i regi av Tim Burton, med Michael Keaton är den bästa actionhjälten om ni frågar mig. Där fanns inga löjliga ursäkter att använda datorer, Batman var av kött och blod. Allt det här med Spiderman är som en kvast i röven på mig. Den första Batman-filmen är nog lite stel, men den andra är som en ljuvlig mardröm i jultid... Mycket stämningsfull, liksom allt annat av Burton.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan][citat=trancedanne]Om man gillar en film eller inte är en fråga om smak, själv så föredrar jag filmer som det händer någonting i men samtidigt har kvaliteten i sig, tex Terminator 2, Pirates Of Carabian, Jagad, Spider man 2 etc..

Action för det mesta med andra ord[/citat]

 

 

HAHAHA, Bra action? SPIDERMAN 2????!!!! Okej, Troll... Jamfora Spiderman 2 och Clockwork och pasta att den forsta ar battre.... lol.[/citat]

 

cp ryck?

Länk till kommentar
Share on other sites

NU är det typ en vecka sen jag läste genom tråden, hur som helst håller jag på att läsa Stanley "Kubrick inteview`s" och där sa han att man kan se Alex som "IQ" alltså "detet" Ni som läst Psykologi vet vad han menar men för ni som inte har läst ämnet så är det från Freuds teori om att det mänskliga psyket är uppbygt av tre delar detet jaget överjaget där detet är de grundläggande drifterna som sex å sånt och typ onda tankar a vafan jag minns inte riktigt det är ett tag sedan jag läste det ämnet. Ja

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan][citat=trancedanne]Om man gillar en film eller inte är en fråga om smak, själv så föredrar jag filmer som det händer någonting i men samtidigt har kvaliteten i sig, tex Terminator 2, Pirates Of Carabian, Jagad, Spider man 2 etc..

Action för det mesta med andra ord[/citat]

 

 

HAHAHA, Bra action? SPIDERMAN 2????!!!! Okej, Troll... Jamfora Spiderman 2 och Clockwork och pasta att den forsta ar battre.... lol.[/citat]

 

Jag vill skydda trancedanne genom att säga att han INTE sa att spiderman 2 är bättre än clockwork, utan att han föredrar såna filmer bara. Det är en STOR skillnad. Jag tycker t.ex att "Pulp Fiction" är en mycket bättre film än vad sagan om ringen filmerna är, men ändå så föredrar jag att titta på sagan om ringen, jag tycker att "De sju Samurajerna" är bättre än "Evil Dead", men ändå så föredrar jag att kolla på "Evil Dead" (även fast jag njuter av att kolla på samurajerna och pulp fiction också).

Jag tycker att "Clockwork Orange" är bättre än "Anal Kanal 7", men ändå så kan jag bli mer underhållen av porrfilmen, beror på vilket humör jag är på ;) Film är inte konst för alla, för en del är det ren och skär underhållning. Och medge att t.ex "Bloodsport" med Van Damme är mer underhållande än t.ex "Solaris".....

Länk till kommentar
Share on other sites

Med risk för att bli påhoppad så tycker jag faktiskt att Spiderman 2 ÄR bättre än clockwork orange. Jag tycker det känns som att Clockwork orange är en film man SKA gilla för att den är kult. Observera att detta är bara mina åsikter och inte ett konstaterande.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]Med risk för att bli påhoppad så tycker jag faktiskt att Spiderman 2 ÄR bättre än clockwork orange. Jag tycker det känns som att Clockwork orange är en film man SKA gilla för att den är kult. Observera att detta är bara mina åsikter och inte ett konstaterande.[/citat]

 

Det beror ju på vad man anser gör en film bra. Enligt film-böcker och film som vetenskap så är väl clockwork än bättre genomförd film, men om man kollar på underhållningen så är ju spiderman bra mycket bättre. Jag kan ju säga att jag njöt fan så mycket mer när jag kollade på spiderman än vad jag gjorde när jag genomled clockwork orange, även fast jag anser att den sistnämnda är ett väl genomfört film-arbete.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Jag tycker att "Clockwork Orange" är bättre än "Anal Kanal 7", men ändå så kan jag bli mer underhållen av porrfilmen, beror på vilket humör jag är på ;) [/citat]

 

Haha, så du jämför CLOCKWORK ORANGE med en porrfilm för att man visar lite bröst och buske...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...