Jump to content

A Clockwork Orange (enligt Roger Ebert)

final_cut

Recommended Posts

[citat=Mr.Man] Jag tycker det känns som att Clockwork orange är en film man SKA gilla för att den är kult. Observera att detta är bara mina åsikter och inte ett konstaterande.[/citat]

Och har du någonsin frågat dig varför den är kult? Jag tycker det känns som att Spiderman är en film man SKA gilla bara för att det är en splitter-ny 2000-tals -produkt gjord ur ren desperation, på ren rutin! Sam Raimi har gjort mycket bättre ifrån sig.

Jo men tänk efter nu, hur enkelt är det att göra en bra film om superhjältar dessa dagar? Förut när Batman kom ut och stålmannen så var det nytt för folk. Dels måste man tillfredställa alla miljontals fans och sedan alla i den "nya publiken" som inte vet vad spider man är för något. Själv tycker jag

Sam Raimi har gjort ett kanon bra jobb. Han har själv varit spider man fixerad sedan han var barn så jag tycker att de gjorde helt rätt i att låta han göra de här filmerna.

Btw tack Nemo för att du redde upp allt skitsnack som Panda skrev tidigare

[citat=final_cut][citat=_nemo_]Jag tycker att "Clockwork Orange" är bättre än "Anal Kanal 7", men ändå så kan jag bli mer underhållen av porrfilmen, beror på vilket humör jag är på ;) [/citat]

Haha, så du jämför CLOCKWORK ORANGE med en porrfilm för att man visar lite bröst och buske...[/citat]

Tror inte att du förstod mig rätt.....jag snackar rent underhållningsvärde och vad man kollar efter i en film.

[citat=trancedanne]Sam Raimi har gjort ett kanon bra jobb. Han har själv varit spider man fixerad sedan han var barn så jag tycker att de gjorde helt rätt i att låta han göra de här filmerna.[/citat]

Jag vet, har hört allt om att han älskade Spiderman som barn. Men det räcker inte för att man ska kasta sig head-over-heals in i projektet. Det verkar - och nu snackar jag om hur jag känner - som om han hade svårt att visualisera allt utöver just det visuella. Det blev lite Raimi-aktigt, men helt platt, om ni frågar mig.

[citat=_nemo_]Tror inte att du förstod mig rätt.....jag snackar rent underhållningsvärde och vad man kollar efter i en film.[/citat]

Okej.... Så du finner Kanal Anal-serien mer underhållande än Clockwork Orange. OK, det är din åsikt. För att citera Larry Flynt. Opinions are like ass-holes, everybody´s got one. Har inget emot mainstream-porr, men är inte det det tråkigaste som finns?!

Om man är på humöret för att se porr, så är den mycket mer underhållande än Clockwork Orange.....självklart. Jag skrev att jag KAN bli mer underhållen av den, BEROR PÅ VILKET HUMÖR MAN ÄR PÅ. Men sen är det ju så att jag inte ens vet om det finns någon anal kanal 7, det jag sa var bara menat som ett exempel, ett jag trodde man skulle förstå.

Bottom line:

Om man inte ser på film som konst, utan i rent underhållnings syfte, så kan spiderman och porrfilm vara mycket bättre än t.ex clockwork orange.

Ps. Spiderman är grymt bra, inte bara för effekternas skull, utan hela arbetet är mästerligt. Ds.

Jag tror inte att man ser på porrfilm som underhållning - i varje fall inte på samma sätt som man ser Spiderman eller Steven Seagal. Porrfilm ska underhålla något, och inte är det huvudet. Nåja, vissa delar av det, om ni vill gå in på naturkunskap igen...

OK, Tecken-filmerna och Russ Meyer är underhållning, samt det mesta från 60- och 70-talet... Samt treans Tutti Frutti som feministerna lade ner...

[citat=final_cut]Jag tror inte att man ser på porrfilm som underhållning - i varje fall inte på samma sätt som man ser Spiderman eller Steven Seagal. Porrfilm ska underhålla något, och inte är det huvudet. Nåja, vissa delar av det, om ni vill gå in på naturkunskap igen...

OK, Tecken-filmerna och Russ Meyer är underhållning, samt det mesta från 60- och 70-talet... Samt treans Tutti Frutti som feministerna lade ner...[/citat]

Gör en sökning på "adult entertainment" så skaru få se på underhållning..

Adult-entertainment är annat än blott underhållning. Tycker ni verkligen att Spiderman-underhållning är samma som Kanal Anal-underhållning? Jag antar att även "underhållning" behöver under-kategorier nuförtiden. Next, murder-entertainment. Snuff and stuff...

Sluta ta allt så bokstavligt, nu börjar ju även denna tråd utvecklas till en totalt onödig debatt. Läs mitt första svar på denna tråd och ta det inte för bokstavligt talat, för ännu en gång, jag har inte ens sett analkanal 7....

BTW att kolla på en porrfilm med "handling" är ju superkul, alla bra skådisar som härjar omkring med pricksäker dialog. Kolla bara på porrfilmstitlar, det är underhållande om något.

[citat=Jeopardyjack]Jag såg den första Spiderman filmen. Tyckte den var bedrövlig

Att dom sen gjort en uppföljare har jag hört talas om , men är väldigt skeptisk till att jag någonsin kommer att bevittna den.[/citat]

Håller med. Har sett Spiderman 2 ggr och försökt fatta varför den e kult. Det finns ju inget man sett förut. Halva handlingen är remake av första superman-klassikern. Resten är ett urvattnat hollywoodmanus, à la "25%-50%-25%". Hyfsade effekter som förstörs av tydliga, digitala inslag. So what? Varför ska jag bry mig? Ja, jag älskade Spidermanserierna. Men inte faan finns det många likheter.

Slutsats: Spiderman= Urvattnat manus byggd på urvattnad Spiderman!

[citat=Dawey]Halva handlingen är remake av första superman-klassikern. Resten är ett urvattnat hollywoodmanus, à la "25%-50%-25%". Hyfsade effekter som förstörs av tydliga, digitala inslag. So what? Varför ska jag bry mig? Ja, jag älskade Spidermanserierna. Men inte faan finns det många likheter.

Slutsats: Spiderman= Urvattnat manus byggd på urvattnad Spiderman![/citat]

Du är en bättre talare än vad jag är. Vet inte om du gillar ettan, men jag tyckte att den var i samma anda som Catwoman. Kom med något nytt, Hollywood! Och ni som förespråkar dessa filmer: NI BEHÖVER INTE GILLA DEM FÖR ATT HOLLYWOOD SÄGER SÅ! NI BEHÖVER INTE GILLA DEM FÖR ATT NI GILLADE SERIETIDNINGEN! Blir ni aldrig trötta på sånt. Alltså seriöst, vad är det ni ser i dessa filmer?

[citat=final_cut][citat=Dawey]Halva handlingen är remake av första superman-klassikern. Resten är ett urvattnat hollywoodmanus, à la "25%-50%-25%". Hyfsade effekter som förstörs av tydliga, digitala inslag. So what? Varför ska jag bry mig? Ja, jag älskade Spidermanserierna. Men inte faan finns det många likheter.

Slutsats: Spiderman= Urvattnat manus byggd på urvattnad Spiderman![/citat]

Du är en bättre talare än vad jag är. Vet inte om du gillar ettan, men jag tyckte att den var i samma anda som Catwoman. Kom med något nytt, Hollywood! Och ni som förespråkar dessa filmer: NI BEHÖVER INTE GILLA DEM FÖR ATT HOLLYWOOD SÄGER SÅ! NI BEHÖVER INTE GILLA DEM FÖR ATT NI GILLADE SERIETIDNINGEN! Blir ni aldrig trötta på sånt. Alltså seriöst, vad är det ni ser i dessa filmer?[/citat]

Varför bryr du dej ihuvudtaget vad andra tycker?

[citat=final_cut][citat=_nemo_]...för ännu en gång, jag har inte ens sett analkanal 7....[/citat]

Inget att skämmas för...[/citat]

Haha, det är inte precis så att man i dagens samhälle skulle skämmas för att se porr ;)

[citat=final_cut]Jag kan ta det om folk utanför "filmramarna" jamar om att Spiderman är ett mästerverk, men när Ni gör det så gör det lite extra ont.[/citat]

Det är faktiskt väldigt många även inom "filmramarna" som gillar spiderman.

[citat=_nemo_]

Det är faktiskt väldigt många även inom "filmramarna" som gillar spiderman.[/citat]

Jag vet. Om jag minns rätt så var även de bästa filmkritiker positiva till ettan. Men om de dissade den skulle de behöva dissa en hel mängd andra filmer som inte är "nyskapande" - och då skulle de ju såga allt. Så Spiderman må vara Smallville-underhållande, men jag faller inte för den typ av charm. Påminner mest om serien om Stålmannen (den med Dean Cain), och Tobey är så otroligt löjlig i huvudrollen. Har ni sett den sista scenen i den första filmen... Gud, vad pinsamt att se!

[citat=Mr.Man]För mej känns det som om du söker medhåll från andra helatiden. Tyck det du tycker och försök inte pracka på andra din smak.[/citat]

Är inte säker på vad du menar med "medhåll" men jag är interesserad av vad andra tycker om det jag tycker. Och inte kan jag väl pracka min smak på andra, för om jag kan då är de inte tillräckligt bestämda. Jag uttrycker bara min ståndpunkt. Utan dessa skulle vi inte ha dessa konversationer. Tror du ej?