Gå till innehåll

Möbler för leranimering


gorse

Recommended Posts

Kanske inte riktigt en film men stillbild, men nu är jag snart klar med några möbler som jag skall använda för min animerade kortfilm. De är inte målade ännu, och saknar lite finputs (så de inte har några grader). Leran är das pronto på wireframe av ståltråd, medan bordet har en stomme av plywood med ben av spik. Det skall blir två bord och jag har åtta stolar redan.

http://www.ida.liu.se/~gse/fotos/stolar.bmp

http://www.ida.liu.se/~gse/fotos/stol2.bmp

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu fuskar jag lite och gör "upp" på denna tråd för det är bara fem som tittat och jag misstänker min tråd hamnar så långt ner att den är lätt att missa om man bara tittar på dagens inlägg. Visst är mina möbler snygga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, dom var fina :D

 

Efter jag såg Tim Burtons Nightmare before Christmas blev jag också väldigt sugen på lerfilm(vet att det inte är lera men fortfarande stop motion...)

har testat lite och det blev faktiskt förvånansvärt bra. Problemet är bara att jag har inga ideér...vet inte vad jag ska göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det ser kanon ut. Ska bli intressant att se resultatet av din film.

Men jag diggar kaffe fläcken eller vad det är på din första bild. =)

Kaffe klarar man sig inte utan.

Man ser att du lägger ner stor energi i ditt arbete, och det uppskattas alltid av tittaren.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, det är kaffefläck. Jag stötte till kaffet tidigare medan jag höll på, och observerade inte fläcken när jag fotade.

Det skall bli en historia efter en novell av stig claeson. Min fru tror det är en dum ide att göra animering efter en novel, men det struntar jag i. Jag hade inte tänkt att det skall vara barnprogram utan för vuxna. Min fru tycker att animerad film skall vara som Pingo på bollobompa eller som Vallace&Gromit. Men jag sneglar just nu mest på fotot i tysk expresionistisk tysk 20-talsfilm. Till det behöver jag belysning som kan ge små spots, så jag antagligen skärma rätt mycket. Vi får de vad det blir. Det är inte säkert att passar i min film.

 

Gubbarna var lite svårare än jag trodde. Jag tänkte göra vanliga människor, men troll, möss, robotar etc ser ju faktiskt ballare ut som animerad film.

 

Eftersom min fru ständigt anklagar mig för att aldrig göra nått färdigt skall jag nu envisas med att göra detta klart hela vägen, och ribban ligger rätt högt även om resurserna är begränsade. Jag har sneglat på era filmer, "riktiga" filmer och en hel del animerade filmer och om mina ambitioner går in, så tänkte jag försöka applicera en del stilistiska drag från vanlig film i animerad film (knappast något nytt egentligen), genom att härma klippningen, kameravinklar, och ljussättningen. Som sagt, vi får se. Det är dumt att hypa i förväg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, fast det kalla rummet är nog mer coincident än fläcken. Skrivbordsytan är mattvit och tapeten i bakgrunden är också vit.

 

Jag gjorde en wireframe till en gubbe i gårkväll. Det blev rätt så hyggligt men jag är lite orolig för hållfastheten på ståltråden. Hur många ggr kan man vicka på tråden innan den går av? Nu skall jag kvicka på ner till Gropens Färg och Bygg innan de stänger och hoppas de har plastelina. Det är ett elände att bo i en mycket liten stad för det är lite svårt att köpa de mest triviala saker utan att behöva åka in till stan.

Den nedre bilden skulle kanske med lite fantasi likna det foto jag tänkt mig, men jag har bara skärmat ljuset lite med handen. Tänk lite större kontraster och överexponering i stolen i förgrunden. Sen skall det förståss vara lite färg på gubbarna.

 

Edit: Nej, det fanns inte varken plastelina eller epoxilera. Stop i produktionen igen, åtminstone till på måndag. Suck.

 

http://www.ida.liu.se/~gse/fotos/gubbe1.bmp

http://www.ida.liu.se/~gse/fotos/gubbe2.bmp

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt förslag är att du gör flera likadana gubbar redan från början ifall att ståltråden pajar.

 

Förresten, är stolarna och bordet i stel lera? Alltså... Typ torkad :I

 

Det kan nog bli ett helvete annars när/om gubbarna fastnar i bordet/stolarna.

 

 

EDIT:

Sen håller nog tråden ganska bra så länge du inte böjer den i små små vinklar och tillbaka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...