gorse Posted March 9, 2005 Share Posted March 9, 2005 Kanske inte riktigt en film men stillbild, men nu är jag snart klar med några möbler som jag skall använda för min animerade kortfilm. De är inte målade ännu, och saknar lite finputs (så de inte har några grader). Leran är das pronto på wireframe av ståltråd, medan bordet har en stomme av plywood med ben av spik. Det skall blir två bord och jag har åtta stolar redan. http://www.ida.liu.se/~gse/fotos/stolar.bmp http://www.ida.liu.se/~gse/fotos/stol2.bmp 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted March 10, 2005 Author Share Posted March 10, 2005 Nu fuskar jag lite och gör "upp" på denna tråd för det är bara fem som tittat och jag misstänker min tråd hamnar så långt ner att den är lätt att missa om man bara tittar på dagens inlägg. Visst är mina möbler snygga. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted March 10, 2005 Share Posted March 10, 2005 Ser bra ut! Ska bli kul att se resultatet. Håller själv på med en animerad kortfilm, så jag är införstådd med jobbet som ligger bakom. Min är inte i lera utan tecknad. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhool Posted March 10, 2005 Share Posted March 10, 2005 Jo, dom var fina :D Efter jag såg Tim Burtons Nightmare before Christmas blev jag också väldigt sugen på lerfilm(vet att det inte är lera men fortfarande stop motion...) har testat lite och det blev faktiskt förvånansvärt bra. Problemet är bara att jag har inga ideér...vet inte vad jag ska göra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted March 11, 2005 Share Posted March 11, 2005 Jag är också väldigt nyfiken på att äntligen få se något i filmväg från en av de mest "kända" medlemmarna ;) Det ser bra ut Gorse, är de till filmen du skulle göra efter någon bok?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sir_flint Posted March 11, 2005 Share Posted March 11, 2005 Ja, det ser kanon ut. Ska bli intressant att se resultatet av din film. Men jag diggar kaffe fläcken eller vad det är på din första bild. =) Kaffe klarar man sig inte utan. Man ser att du lägger ner stor energi i ditt arbete, och det uppskattas alltid av tittaren. Lycka till 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted March 11, 2005 Author Share Posted March 11, 2005 Japp, det är kaffefläck. Jag stötte till kaffet tidigare medan jag höll på, och observerade inte fläcken när jag fotade. Det skall bli en historia efter en novell av stig claeson. Min fru tror det är en dum ide att göra animering efter en novel, men det struntar jag i. Jag hade inte tänkt att det skall vara barnprogram utan för vuxna. Min fru tycker att animerad film skall vara som Pingo på bollobompa eller som Vallace&Gromit. Men jag sneglar just nu mest på fotot i tysk expresionistisk tysk 20-talsfilm. Till det behöver jag belysning som kan ge små spots, så jag antagligen skärma rätt mycket. Vi får de vad det blir. Det är inte säkert att passar i min film. Gubbarna var lite svårare än jag trodde. Jag tänkte göra vanliga människor, men troll, möss, robotar etc ser ju faktiskt ballare ut som animerad film. Eftersom min fru ständigt anklagar mig för att aldrig göra nått färdigt skall jag nu envisas med att göra detta klart hela vägen, och ribban ligger rätt högt även om resurserna är begränsade. Jag har sneglat på era filmer, "riktiga" filmer och en hel del animerade filmer och om mina ambitioner går in, så tänkte jag försöka applicera en del stilistiska drag från vanlig film i animerad film (knappast något nytt egentligen), genom att härma klippningen, kameravinklar, och ljussättningen. Som sagt, vi får se. Det är dumt att hypa i förväg. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 haha, det är sånt som kallas happy accidents! Tyckte det blev grymt snyggt med fläcken där mot det i övrigt kalla rummet! :-) Är nyfiken på din film! Du får gärna visa upp när du har nåt att visa! Tycker det görs för lite animationer i det här landet! (vad jag har sett i vart fall) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted March 12, 2005 Author Share Posted March 12, 2005 Hehe, fast det kalla rummet är nog mer coincident än fläcken. Skrivbordsytan är mattvit och tapeten i bakgrunden är också vit. Jag gjorde en wireframe till en gubbe i gårkväll. Det blev rätt så hyggligt men jag är lite orolig för hållfastheten på ståltråden. Hur många ggr kan man vicka på tråden innan den går av? Nu skall jag kvicka på ner till Gropens Färg och Bygg innan de stänger och hoppas de har plastelina. Det är ett elände att bo i en mycket liten stad för det är lite svårt att köpa de mest triviala saker utan att behöva åka in till stan. Den nedre bilden skulle kanske med lite fantasi likna det foto jag tänkt mig, men jag har bara skärmat ljuset lite med handen. Tänk lite större kontraster och överexponering i stolen i förgrunden. Sen skall det förståss vara lite färg på gubbarna. Edit: Nej, det fanns inte varken plastelina eller epoxilera. Stop i produktionen igen, åtminstone till på måndag. Suck. http://www.ida.liu.se/~gse/fotos/gubbe1.bmp http://www.ida.liu.se/~gse/fotos/gubbe2.bmp 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted March 12, 2005 Share Posted March 12, 2005 Mitt förslag är att du gör flera likadana gubbar redan från början ifall att ståltråden pajar. Förresten, är stolarna och bordet i stel lera? Alltså... Typ torkad :I Det kan nog bli ett helvete annars när/om gubbarna fastnar i bordet/stolarna. EDIT: Sen håller nog tråden ganska bra så länge du inte böjer den i små små vinklar och tillbaka. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts