Gå till innehåll

fan ta sverige


erreth

Recommended Posts

man blir så sur när man tänker på hur jävla billigt allt är i usa..

min dröm utrustning går på ungefär 55 000.- i sverige.. men i usa hade det vart verklighet iom att man inte ens hade behövt punga ut med häften!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mja, jag är inte helt övertygad om att allt är bättre i USA. För ögonblicket ligger Dollarn väldigt lågt samtidigt som kronan är stark till och med i gämförelse med Euron. Det kan spela en viss roll i prisgämförelsen. Däremot vet jag inte vad omsättningsskatten är i usa, mer än att jag har för mig att man inte har omsättningskatt för dagligvaror.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Mja, jag är inte helt övertygad om att allt är bättre i USA. För ögonblicket ligger Dollarn väldigt lågt samtidigt som kronan är stark till och med i gämförelse med Euron. Det kan spela en viss roll i prisgämförelsen. Däremot vet jag inte vad omsättningsskatten är i usa, mer än att jag har för mig att man inte har omsättningskatt för dagligvaror.[/citat]

 

Du svara inte till mig va? Jag e snarare övertygad om att det mesta är sämre i USA

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=erreth]man blir så sur när man tänker på hur jävla billigt allt är i usa..

min dröm utrustning går på ungefär 55 000.- i sverige.. men i usa hade det vart verklighet iom att man inte ens hade behövt punga ut med häften!![/citat]

Elektronik är rätt mycket billigare nere på kontinenten också, varför inte beställa från Tyskland eller så?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=erreth]man blir så sur när man tänker på hur jävla billigt allt är i usa..

min dröm utrustning går på ungefär 55 000.- i sverige.. men i usa hade det vart verklighet iom att man inte ens hade behövt punga ut med häften!![/citat]

 

Flytta till USA då

Länk till kommentar
Share on other sites

[svar till ursprungsinlägget]

 

Hejsan!

 

Vi hade köpt en kamera i Usa (stillbildskamera, Canon 20D) som var 35% billigare än Sverige. Skärmen på kameran slutade fungera efter ett tag. Det blir självklart svårare att åtgärda problemet eftersom den var köpt i USA. Men Canon, som är ett stort företag över hela världen, kunde reparera den i Sverige.

 

Fast problemet tycker vi att det är klart värt att köpa den i USA.

Länk till kommentar
Share on other sites

En anledning till att det är billigare i USA (gissar bara kan ha fel) är la att det bor så jäkla mycket mer folk där. Då får affärerna fler kunder och kan ta ut lägre priser då dom endå går med vinst.

 

Lite som ullared helt enkelt ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=viktor_j]Men Canon, som är ett stort företag över hela världen, kunde reparera den i Sverige.[/citat]

 

Det är dock inte alltid fallet, vet folk som har fått direkt nej till att fixa saker (t.ex. en videokamera) som varit köpta utanför EU, så man får ta det med i beräkningarna...

 

Ang. skatter; Det finns för- och nackdelar med skattetrycket - så länge man är på banan känns höga skatter som ett otyg, men om/när man faller igenom så har man ändå ett visst skyddsnät i Sverige som man kan sakna helt i t.ex. USA...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fredrik Blom]Det är dock inte alltid fallet, vet folk som har fått direkt nej till att fixa saker (t.ex. en videokamera) som varit köpta utanför EU, så man får ta det med i beräkningarna...[/citat]

Ett av största skälen till det är den omfattande parrallellimporten som på senare år är förbjuden (dock ej för privat bruk). Jag hade en granne för länge sedan som hade som affärside att köpa modellmotorer för modellflygplan och andra hobbygrejor från länder där de kostade mindre än i sverige. Dessa motorer sålde han via radanonnonser i hobbytidningar. Lite av ideen var förhoppningen att prylarna skulle slinka in i sverige utan att betala moms och tull. Omsättningen blev rätt hygglig faktiskt. Om han deklarerade verksamheten är väl tveksamt. Men om det blev något problem med prylarna tex garantifrågor, då hänvisade han till generalagenten som enbart såg detta som en utgift då försäljningsförtjänsten hamnade i min grannes ficka. Så, till sist ledsnade de och sket i att laga grejorna med hänvisning till lagen om parallellimport.

 

Skattetryck är en fråga som gärna tas upp när man gämför priser, och jag tror inte enbart skatten är skälet till skillnader i pris mellan länder. Vi har omsättningsskatt på 25% och vi kan iakta att en del länder har lägre omsättningsskatt. Men det är nog inte hela sanningen, för då skulle prisskillnaden ligga däromrking. Landets välstånd och valutavärde tror jag spelar mycket större roll medan folkmängd är mindre relevant.

 

Sist jag var i tex Mexico var importerade saker bra mycket dyrare än här i sverige, medan inhemska varor är jättebilliga. Dock är stor andel av befolkningen fattiga. Sist jag var i Prag så var nästan allt mycket mycket billigare än i sverige så man kännde sig riktigt rik. Även importerade prylar som borde vara ungefär lika dyra. Men, befolkningen är inte direkt fattig, men deras uppfattning på hur dyrt det är i Prag skillde sig rätt mycket mot min. För dem är levnadsomkostnaderna höga och den glaskonsttallrik jag köpte för en spottstyvel skulle en pragbo tycka är sannslöst dyr, bortom vett och sans.

Sist jag var i Polen upplevde jag ungefär samma sak som i prag, med skillnaden att det inte fanns något (för mig intressant) att köpa. I estländerna, Moskva, många asiatiska länder är det också jättebilligt för en Svensk, men det innebär inte att befolkningen lever med guld och gröna skogar. Varför det är på detta viset vet inte jag. Nationalekonomi är en svår konst som en del får nobelpris i, men det har fortfarande inte löst problemet med snedfördelade tillgångar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...