Gå till innehåll

Våldtagen


Recommended Posts

Vad du än gör: SNÄLLA skippa post-våldtäkt skamduschen. Otroligt cliché.

 

Ok, det lovar jag :)

 

Men efter att ha tänkt efter ska jag vänta med att skriva detta manus, har ett annat novellfilmsmanus, "Man väljer inte sin färg", som passar bättre om jag ska finansiera det själv, enklare miljöer, inte lika många skådisar, så jag ska se till att ha en slutversion klar av det innan jag fortsätter med denna historia.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad du än gör: SNÄLLA skippa post-våldtäkt skamduschen. Otroligt cliché.

Ja, och nej.

 

Det sker ju uppenbarligen i verkligheten - för varför skulle annars alla myndighetssajter påpeka att man inte ska göra det?

 

Att "våldtäktsduscha" är ju ett begrepp, om än post-modernt, men jag kan hålla med om att det använts ofta i film, kanske rent av för ofta. Det finns såklart andra sätt att gestalta hanteringen av skam-smuts-känslan ...men hur?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, och nej.

 

Det sker ju uppenbarligen i verkligheten - för varför skulle annars alla myndighetssajter påpeka att man inte ska göra det?

 

Det sker, ja. Men så vaddå? Det är fortfarande cliché och har gjorts flera gånger.

 

 

Att "våldtäktsduscha" är ju ett begrepp, om än post-modernt, men jag kan hålla med om att det använts ofta i film, kanske rent av för ofta. Det finns såklart andra sätt att gestalta hanteringen av skam-smuts-känslan ...men hur?

 

Physical Symptoms | Rape Treatment Center

Physical Symptoms

 

"I couldn't sleep through the night. I had trouble falling asleep and then I would wake up every night at the same time that the rape happened."

 

Some victims have physical symptoms, such as sleep disturbances, headaches, and stomachaches. You may find that it is very difficult to concentrate on routine activities. You may also experience changes in your sexuality, such as a loss of interest in sex or avoidance of sexual situations.

 

Intense Emotions

 

"I feel very sad, like I lost a part of me."

 

"I have this intense anger that I never felt before."

 

Many survivors experience intense emotions in the aftermath of a sexual assault. At times, you may feel angry. You may also feel afraid, anxious or depressed.

 

Det är bara att leka på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mer specifikt kanske:

 

X spyr i toaletten, klarar inte av att se sig själv i spegeln.

 

X försöker sig på någon vanlig dagsrutin (ex: diska), klarar inte av det, hans händer börja skaka. X tappar disken, slår näven i diskbänken.

 

X slår upp nummret till akuten, bredvid sig har han något infoblad eller whatever om HIV, någon svarar på luren, han försöker boka in sig på ett test men lyckas inte få ut orden, vågar inte, skäms. Lägger på i örat på receptionisten. Slänger telefonen i väggen. Kanske bara kollapsar ner på stolen och börjar skaka. Kanske börjar klökas, och därifrån går vi till det första exemplet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Physical Symptoms | Rape Treatment Center

 

Det är bara att leka på.

Tack, det var informativt! Hittade fler svenska sidor som också gick igen symptomen, ganska likt post-traumatisk stress generellt (krig, mentala och fysiska övergrepp som mobbing etc etc.). Egentligen ganska självklart när man tänker efter. Sällan man gör det, tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, det var informativt! Hittade fler svenska sidor som också gick igen symptomen, ganska likt post-traumatisk stress generellt (krig, mentala och fysiska övergrepp som mobbing etc etc.). Egentligen ganska självklart när man tänker efter. Sällan man gör det, tyvärr.

 

Länk gärna :)

 

Tack, till ler båda, som tar er tid att peka ut brister, ska som sagt låta det vila ett tag men så snart som jag har en sluversion klar av "Man väljer inte sin färg" så ska jag grotta ner mig i detta.

 

Finns det förresten någon som känner till en sida på nätet eller bok som handlar om män som blivit utsatta?

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är en av de sidor jag hittade som gick snabbt att ögna igenom, med rubriker som "Vanliga reaktioner efter en våldtäkt": okejsex.nu | Blivit utsatt?

 

Tyvärr känner jag inte till någon sida specifikt om utsatta män. Den länkade sidan ovan är talande; där refereras till kvinnojourer, tjejjourer, Akutmottagningen för våldtagna kvinnor, nationella resurser om mäns våld mot kvinnor etc. etc. Vissa undantag finns, exempelvis krislinjer som är "även för killar" - men vilka män över 30 relaterar till det? Manscentrum verkar mest handla om att behandla män som slår kvinnor, typ, när man läser lite närmare på deras uppdragsbeskrivning.

 

Det gick lite lättare att googla fram engelska sidor, typ den här: Male rape, sexual assault, sex abuse support men uk - Mankind UK

- som rekommenderade följande:

 

Documentaries

 

Dispatches - Unknown Crime (1995)

An investigative survey of male rape that banishes some of the myths and deals with the taboos.

 

Place of safety (1999)

Report on the investigation into chidren's homes across North Wales.

 

Films

There are a few mainstream films that have dealt with the issue of male sexual abuse and male rape.

 

Mysterious Skin (2004)

Mystic River (2003)

My Brother Tom (2001)

Sleepers (1996)

Prince of Tides (1991)

 

Bok (på engelska): Male On Male Rape: The Hidden Toll Of Stigma And Shame: Michael Scarce: 9780738206233: Amazon.com: Books

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är en av de sidor jag hittade som gick snabbt att ögna igenom, med rubriker som "Vanliga reaktioner efter en våldtäkt": okejsex.nu | Blivit utsatt?

 

Tyvärr känner jag inte till någon sida specifikt om utsatta män. Den länkade sidan ovan är talande; där refereras till kvinnojourer, tjejjourer, Akutmottagningen för våldtagna kvinnor, nationella resurser om mäns våld mot kvinnor etc. etc. Vissa undantag finns, exempelvis krislinjer som är "även för killar" - men vilka män över 30 relaterar till det? Manscentrum verkar mest handla om att behandla män som slår kvinnor, typ, när man läser lite närmare på deras uppdragsbeskrivning.

 

Det gick lite lättare att googla fram engelska sidor, typ den här: Male rape, sexual assault, sex abuse support men uk - Mankind UK

- som rekommenderade följande:

 

Documentaries

 

Dispatches - Unknown Crime (1995)

An investigative survey of male rape that banishes some of the myths and deals with the taboos.

 

Place of safety (1999)

Report on the investigation into chidren's homes across North Wales.

 

Films

There are a few mainstream films that have dealt with the issue of male sexual abuse and male rape.

 

Mysterious Skin (2004)

Mystic River (2003)

My Brother Tom (2001)

Sleepers (1996)

Prince of Tides (1991)

 

Bok (på engelska): Male On Male Rape: The Hidden Toll Of Stigma And Shame: Michael Scarce: 9780738206233: Amazon.com: Books

 

Oj! Tack så mycket, daac, stor hjälp.

 

Har faktiskt sett filmerna som du nämner och de handlar om sexuella övergrepp mot barn, inte övergrepp mot män, känns som om jag är något på spåret, som om jag kan bli en av dem första som behandlar detta ämne, får bara hoppas att det blir en bra film av det också :)

 

Men jag ska beställa boken och kolla in dokumentärerna, än en gång, stort tack!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Oj! Tack så mycket, daac, stor hjälp.

 

Har faktiskt sett filmerna som du nämner och de handlar om sexuella övergrepp mot barn, inte övergrepp mot män, känns som om jag är något på spåret, som om jag kan bli en av dem första som behandlar detta ämne, får bara hoppas att det blir en bra film av det också :)

 

Men jag ska beställa boken och kolla in dokumentärerna, än en gång, stort tack!

 

/D

 

Om filmen utspelar sig under ett längre tidsspann borde protagonisten förändras utseendemässigt och beteende vis; vikt minskning, slapp/blekhud, inåtvänd, känslomässigt kall, tillbakadragna etc. Om han känner en sådan skam att han inte ens kan uttrycka sanningen till sina närmsta borde detta leda till allvarliga konsekvenser; frun med dottern lämnar honom på grund av hans emotionella ingenstädes.

 

Att ta våldsutbrott vinkeln känns övergjord och inte i alla fall genuin. Om man verkligen kanaliserar denna karaktär får man intryck av självavsky; hatet riktas inte mot våldtäktsmannen utan mot sig själv. Depression som leder till anhedoni och svält. Dock beror detta från person till person, men vill man göra en mörk film som skildrar ett våldtäkts offers vardag borde man ta ett annat perspektiv än det vanliga "I will fight the pain away by punishing the perp"- kämpar andan som filmer brukar ha.

 

Filmen "Shame" tex., ett verk där regissören har skildrat en sexmissbrukares känslor och beteende. Inför skrivandet av manuset intervjuades sexmissbrukare och de svarade samma sak på frågan: Vad kände du efter ditt "fix" och svaret var alltid "Skam". Om du inte har sett filmen borde du göra det; olika händelseförlopp men båda karaktärerna (din Fredrik och Fassbenders Brandon) lider av liknande känslor: Skam, raseri, självförakt och förtvivlan (beroende på hur du formar din karaktär).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med dig till 100 %, Spassy, och går i liknande tankar själv.

 

Men just nu jobbar jag med ett annat manus så det lär dröja en månad eller två innan jag tar tag i detta.

 

Men hur som helst, har du några förslag på vad för konsekvenser det kan få för familjen? Jag menar, något mer bör ske tycker jag, förutom att han förändras som person. Ja, alla tips uppskattas.

 

Ska se "Shame" också, hade tänkt att se den när den gick på bio men kom aldrig iväg.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med dig till 100 %, Spassy, och går i liknande tankar själv.

 

Men just nu jobbar jag med ett annat manus så det lär dröja en månad eller två innan jag tar tag i detta.

 

Men hur som helst, har du några förslag på vad för konsekvenser det kan få för familjen? Jag menar, något mer bör ske tycker jag, förutom att han förändras som person. Ja, alla tips uppskattas.

 

Ska se "Shame" också, hade tänkt att se den när den gick på bio men kom aldrig iväg.

 

/D

 

Även om frun lämnar honom borde det inte resultera med en komplett avsägelse från hans liv; hon uppfattar att han är frånvarande och befinner sig i någon slags dvala; en psykisk avgrund som har för branta väggar för att ta sig ur.

 

Jag är ingen expert på hur mental instängda våldtäktsoffer tar sig ur de här situationerna (självmord, etc.), men för att göra det hela dramatiskt, och inte sluta med eländig förtvivlan (även om verkligheten kan se så ut) borde kanske någonting utlösa en gnista (någon genomgår liknande händelser vilket leder till förbättran genom psykisk vård, eller kanske en otrolig försämran som leder till självmord). Någonting borde avtryck en kedja av händelser som leder till ett hopp av ljus i protagonistens framtid. Om den här vägen tas istället för 'Våld mot gärningsmannen'- banan blir det en större utmaning att finna en utväg som inte är en cliché. Slutet behöver inte vara beslutande men kan indikera mångfaldighet; han besöker sin fru och ska avslöja sina instängda känslor, men när där sitter han med en öppen mun, som om han försöker att säga något men ingenting uttrycks.

 

Detta är bara spekulationer och funderar på vilka konsekvenser som kan ske. Många filmer (både novell och långa) brukar endast ha någon enstaka stor konflikt, men saknar motstånd påvägen mot en upplösning. Antingen skapar man empatifyllda konsekvenser/konflikter eller någonting som skapar förakt för huvudkaraktären och kanske sympati för familjemedlemmarna. Sitter som sagt bara och tänker högt, men hela konceptet är lockande. Älskar filmer som Shame och hunger som verkligen tilltalar det viscerala inom oss.

Länk till kommentar
Share on other sites

VÅLDTAGEN - synopsis

 

FREDRIK, 28, jobbar som vårdbiträde i Hallunda och är som man populär ibland gamlingarna. En kväll efter att Fredrik slutat jobbet så blir han rånad och våldtagen av en svart man. Efteråt så beger han sig hem där hans flickvän, LISA, 27, ligger och sover i sängen med deras dotter, ALICIA, 1 1/2 år. Lisa vaknar och frågar chockat vad som hänt, Fredrik ljuger och säger att han blivit rånad, ger dock ett osäkert intryck, varpå Lisa fattar misstankar och frågar ut honom ytterligare. Fredrik blir arg på henne men brister sedan i gråt, Lisa tröstar honom.

 

På morgonen säger Fredrik hejdå till Lisa och Alicia, som ska iväg till jobb och förskola, och efter det duschar han. Efter duschen sitter Fredrik tyst i lägenheten och tänker efter på vad han varit med om, det känns overkligt, som en mardröm. När Lisa kommer hem på eftermiddagen sover Fredrik, han har varken tvättat eller lagat middag, vilket han alltid brukar göra på måndagar. Fredrik och Lisa grälar, Alicia börjar gråta, Fredrik knuffar omkull Lisa på sängen och rusar sedan därifrån.

 

När Fredrik kommer hem igen är det natt och Lisa väntar på honom, rökandes en cigarett. Lisa vill att de ska prata ut, men det vill inte Fredrik, som går och lägger sig. Dagen efter sjukskriver sig Fredrik, magsjuk, säger han, och tar sedan bilen till Hallunda och går runt och tittar på människor, får syn på två svarta män och tror sig känna igen en av dem, följer efter dem men inser snart att han misstagit sig. På kvällen vill Lisa ha sex, men det vill inte Fredrik. Lisa frågar vad som är fel, Fredrik tvekar, ska han berätta? Men sen reser han sig upp och går ut i vardagsrummet och slår på teven, Lisa följer efter honom och ser på honom en stund, för att sedan gå och lägga sig.

 

Efter det ser vi hur Fredrik sitter i sin bil och tittar på några svarta män som står och pratar med varandra utanför Hallundas tunnelbanestation. På sätet bredvid Fredrik ligger en kniv och ett knogjärn.

 

Daniel, vad handlar den här filmen om? Vad är ditt budskap, har du blivit våldtagit av en svart man då har du rätt att uträtta hämnd på svarta män? Varför just svarta män? Är det inte tillräckligt nog att bli våldtagen av en man oavsett hudfärg? Du skriver att du inte har problem med att ändra i ditt manus, men frågan återstår: har det med dina fördömmar att göra? Har du rasistika issues på något sätt? Gillar du inte svarta män?

Länk till kommentar
Share on other sites

Daniel, vad handlar den här filmen om? Vad är ditt budskap, har du blivit våldtagit av en svart man då har du rätt att uträtta hämnd på svarta män? Varför just svarta män? Är det inte tillräckligt nog att bli våldtagen av en man oavsett hudfärg? Du skriver att du inte har problem med att ändra i ditt manus, men frågan återstår: har det med dina fördömmar att göra? Har du rasistika issues på något sätt? Gillar du inte svarta män?

 

Hej,

 

Om du läser tråden så ser du att jag redan har förklarat vad jag vill att filmen ska handla om.

 

Fördomar? Ja, det har vi alla, jag är inte bättre än någon annan. Men nej, jag är inte rasist, och jag har ingenting emot svarta män.

 

Och jag vill inte verka dryg på något sätt, men som jag redan skrivit så jobbar jag för tillfället med ett annat manus (hoppas det ska vara klart om två veckor) så jag har faktiskt inte tid att svara på alla inlägg i denna tråd, det är inte för att jag inte vill, men tid är inte något som jag har mycket av i mitt liv, jag jobbar, umgås med familjen, och skriver manus, mycket mer gör jag inte. Och när jag är inne i en skrivprocess, som nu, så brukar jag inte vara inne på voodoofilm så värst mycket, vill inte slösa tid och energi på att skriva inlägg när jag kan ägna det åt att skriva manus istället.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt, slösa inte tid på forum som du kan spendera på att skriva manus istället : )

 

Men idén känns ju skitbra.

Jag skulle spara på "svart man" till slutet. Bara få publiken att förstå att en våldtäkt hade skett.

Sen är ju frugan nyckeln till hela filmen. Låta henne kommentera hur en "riktig man" ska vara.

Allt eskalalerar tills en "svart man" blir misshandlad mot slutet och hur allting avslöjas.

Slutpoängen är ju att de flesta våldtäkter utförs av någon nära dig.

 

Jag skulle nog gjort den som en komedi. Det finns inte många bra komedier i just "manlig våldtäkt" kategorin. När publiken inte vet om de får skratta eller inte.

Tänk en scen när han börjar träna självförsvar och får en man över sig = posttraumatiskt stress syndrom.

Men det kanske bara är jag som ser det så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du hade bra idéer, men den om slutpoängen hänger jag inte med på:

Slutpoängen är ju att de flesta våldtäkter utförs av någon nära dig.

Säkert i de flesta fall, men inte i alla. Och till synes, som det framställts hittills, inte i just detta fall. Så vad är det för poäng då? Kan du vidareutveckla vad du menar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt, slösa inte tid på forum som du kan spendera på att skriva manus istället : )

 

Men idén känns ju skitbra.

Jag skulle spara på "svart man" till slutet. Bara få publiken att förstå att en våldtäkt hade skett.

Sen är ju frugan nyckeln till hela filmen. Låta henne kommentera hur en "riktig man" ska vara.

Allt eskalalerar tills en "svart man" blir misshandlad mot slutet och hur allting avslöjas.

Slutpoängen är ju att de flesta våldtäkter utförs av någon nära dig.

 

Jag skulle nog gjort den som en komedi. Det finns inte många bra komedier i just "manlig våldtäkt" kategorin. När publiken inte vet om de får skratta eller inte.

Tänk en scen när han börjar träna självförsvar och får en man över sig = posttraumatiskt stress syndrom.

Men det kanske bara är jag som ser det så.

 

En komedi?! :) Haha, du är galnare än vad jag är.

 

Men liksom, daac, tycker jag att du har intressanta tankar så utveckla gärna.

 

Gillar det du föreslog om fruns roll, och att det är först på slutet som man får veta att Fredrik blivit våldtagen, då undrar man som publik, varför han beter sig som han gör, och så kan man jobba med snabba flaskbacks, som gradvis avslöjar mer och mer?

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Min tanke var lite att filmen börjar med mannen som gör sig klar för nattarbete. Blåmärken på kroppen när han tar på sig tröjan. Han smyger förbi köket där frun har somnat med en två öppnade vinflaskor brevid sig.

På bussen är det stökigt och hotfullt.

Väl på arbete så kör alla med honom, även de dementa pensionärerna på boendet.

Den enda som visar värme och känsla för honom är den framtida våldtåktsmannen (som själv hemsöks av minnen från krig).

Efter arbetspasset erbjuder våldtäktsmannen en skjuts hem, in i mörka skogar.

 

När han kommer hem så börjar ha bete sig som en våldtagen kvinna.

Men blir allt mer våldsam. Ingen ska få köra med honom igen.

Han framstår nu som en kvinnomisshandlande rasist.

Allt tills våldtäkten blir avslöjad och han blir "förlåten" för allt.

 

Det var snabbt hur jag såg det hela, har ingen riktig slutscen i som väger av allting och ger rätt "payoff".

Men jag såg masor av potential för en riktigt bra film när jag läste synopsiset : )

 

EDIT: Själva brännpunkten handlar om att förlåta. Är det skillnad i att förlåta en vit man och en svart man. Hur mycket svansk vardagsrasism tål samhället?

Länk till kommentar
Share on other sites

Min tanke var lite att filmen börjar med mannen som gör sig klar för nattarbete. Blåmärken på kroppen när han tar på sig tröjan. Han smyger förbi köket där frun har somnat med en två öppnade vinflaskor brevid sig.

På bussen är det stökigt och hotfullt.

Väl på arbete så kör alla med honom, även de dementa pensionärerna på boendet.

Den enda som visar värme och känsla för honom är den framtida våldtåktsmannen (som själv hemsöks av minnen från krig).

Efter arbetspasset erbjuder våldtäktsmannen en skjuts hem, in i mörka skogar.

 

När han kommer hem så börjar ha bete sig som en våldtagen kvinna.

Men blir allt mer våldsam. Ingen ska få köra med honom igen.

Han framstår nu som en kvinnomisshandlande rasist.

Allt tills våldtäkten blir avslöjad och han blir "förlåten" för allt.

 

Det var snabbt hur jag såg det hela, har ingen riktig slutscen i som väger av allting och ger rätt "payoff".

Men jag såg masor av potential för en riktigt bra film när jag läste synopsiset : )

 

EDIT: Själva brännpunkten handlar om att förlåta. Är det skillnad i att förlåta en vit man och en svart man. Hur mycket svansk vardagsrasism tål samhället?

 

Ja, det skulle också kunna funka, men jag vill inte att det ska vara en film om förlåtelse, tänker mig mer att det är en film om att inte våga visa sig svag. Kommer nog använda mig att slutet som Spassy föreslog, att Fredrik sitter och pratar med Lisa, han vill berätta vad som hänt, men orden kommer inte, som om han plötsligt tappar talförmågan.

 

Men tack för din feedback, kommer definitivt göra Lisa så att hon blir den som bekräftar hur en man ska vara.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Om du läser tråden så ser du att jag redan har förklarat vad jag vill att filmen ska handla om.

 

Fördomar? Ja, det har vi alla, jag är inte bättre än någon annan. Men nej, jag är inte rasist, och jag har ingenting emot svarta män.

 

Och jag vill inte verka dryg på något sätt, men som jag redan skrivit så jobbar jag för tillfället med ett annat manus (hoppas det ska vara klart om två veckor) så jag har faktiskt inte tid att svara på alla inlägg i denna tråd, det är inte för att jag inte vill, men tid är inte något som jag har mycket av i mitt liv, jag jobbar, umgås med familjen, och skriver manus, mycket mer gör jag inte. Och när jag är inne i en skrivprocess, som nu, så brukar jag inte vara inne på voodoofilm så värst mycket, vill inte slösa tid och energi på att skriva inlägg när jag kan ägna det åt att skriva manus istället.

 

/D

 

Jag kan glädja dig genom att säga att jag jobbar också på egna manus med. Så jag tycker inte att du är dryg. =)

Nu till själva plotten.

 

Som en del har skrivit här på forumet är plotten ganska platt och jag kanske kan förklara varför. (hoppas det)

Protagonisten blir våldtagen av några män (skippar att skriva vad för män), han mår illa och vi ser "lite" reaktion från han sida. Han undviker sin girlfriend osv vidare men, han är otroligt passiv i sina handlingar. Låt oss fråga oss vad som internt kan hända i människa när han blir våldtagen. Vi pratar om en kränkt människa som mot sin vilja blir våldförd till sex. Männen tränger i hans anus, blir säkert slagen och till slut ganska blodig. Det finns en enkel förklaring eftersom en man är inte lätt att ta ner. Han gör motstånd, en trots sitt motstånd så tappar han kontrollen över vem som gör intrång i hans liv. Detta såkart gör att han känner en stor skam. Ok nu till frågorna:

Hur uttrycker sig hans skam. Hur uttrycker sig hans maktlöshet, osv...är du med mig i tankarna? Jag tror tittarna förväntar sig mer reaktion från protagonisten. Det luktar lång tragik i ett sådan här drama men inget händer. Var är empatin tex?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror tittarna förväntar sig mer reaktion från protagonisten.

 

Jo, så klart, men tänk på att det är ett första utkast av synopsis.

 

Kommer göra mycket research innan jag börjar skriva manus, googla, läsa böcker och se filmer.

 

Det är ett så pass allvarligt ämne så då måste man ta det på allvar och låta det ta tid också, annars kan man lika gärna strunta i det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenixen!

håller själv inte på me manus, synopsis m.m

men tyckte det var en väldigt intressant tråd, och film idee du har!

jag kanske e heeeelt ute o cycklar, men fick ett par grejer man skanske skulle kunna tänka på åtminstone ;-)

 

1. du skrev att han har ett vildt förflutet? kan man inte få in lite om hur detta ändrar han? då menar jag , vågar han gå samma stråk själv i mörker igen? hur blir han mot sin omgivning? är han mer resserverad i form att han e rädd för folk han inte känner osv, eller blir han mer hotfull ( där kommer isåfall våldsbilden in)

2. som slut kanske han börjar hämnas och själv börjar förnedra (våldta) svarta, för att visa sig själv att han inte e rädd för dom tex, och för att själv komma över skamkänslorna.

 

som sagt, jag håller själv inte på med detta , så jag kan inte så mycket om det, men det var en välldigt intressant tråd och idee :-)

 

tack för mig och LYCKA TILL!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, kul att du gillar idén.

 

Jag vet faktiskt inte riktigt hur han ska förändras, men någon slags förändring bör ju ske, med tanke på vad han varit med om, vill ju också att Lisa, hans flickvän, ska lämna honom på grund av hur han beter sig.

 

Det här är ju ett projekt som än så länge bara är på idéstadiet, ska börja ta tag i det nästa vecka, börja skriva om karaktärerna, vilka de är, hur de ser på världen, och vad de ska spela för roll i filmen.

 

Men som sagt, jag vill att Fredrik ska ha ett mörkt stråk sig, att han varit småkriminell som tonåring, druckit mycket och experimenterat med droger. Nu är han dock lugn, men han har en barndomskompis, Rodde, en chilenare, som fortfarande lever på det viset och jag funderar på att jag ska göra något med honom.

 

Jag leker också med tanken att Fredrik ska slå Lisa, efter att hon tröttnat på hur han beter sig, att han inte pratar, inte vill ha sex, etc.

 

Men annars ska jag tona ner våldet, vill inte att det ska ses som en film som handlar om att hämnas, även fast Fredrik fortfarande kommer ge sig ut och leta efter gärningsmannen, åtminstone vid ett tillfälle.

Länk till kommentar
Share on other sites

tjenixen igen! :-)

 

gryyymt!!

fast du tonar ner våldet, tycker JAg det e bra o visa HUR han ändras i sig själv, om d e så att han går tillbaka till droger för att dämpa skamen osv, som du själv nämner så MÅSTE typ något hända me Lisa!

 

väntar ivrigt på ditt resultat!!

 

Lycka till!! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...