Usarpe89 Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Va säga om att dom gav sagan om ringen 2 av 5 i lokal tidningen när den kom ut första gången då?:) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 [citat=Usarpe89]Va säga om att dom gav sagan om ringen 2 av 5 i lokal tidningen när den kom ut första gången då?:)[/citat] Befogat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 [citat=Pandan]Unbreakable e hur bra som helst, varje bildruta genomtankt och ett underbart manus, totalt underskattad film. citat] njaa tycker Unbreakable är okej, tycker själva historien är lite larvig men ändå väldigt bra gjord och skådespelarna är toppklass. 6/10 Läste någonstanns att M. Night Shyamalan sågade denna film totalt efter att han sätt den, blev inte alls nöjd med slutresultatet, vet dock inte om detta är sant eller inte.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Gillar du inte LOTR? Från interviuer med M. Night som jag sett verkar han förvänta sig att bli geni förklarad vilken dag som helst, han pratar hela tiden om vilka underbara idéer han har kommit på och hur djup mening allt har i hans filmer. Fast han har ju faktiskt gjort några jävligt bra filmer också:) (även om jag inte är ett jätte stort "the village" fan) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neo Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Alltså dagens filmkritiker kan helt ärligt inget om film, ja tror inte att det kolla på filmen som FILM, utan det sitter och analyserar den. Det är klart att ifall det analyserar den istället för att kolla på filmen som den är, så blir det alltid ett dåligt betyg. En annan sak är att ifall någon kollar film krönikan så vet ja inte ifall någon har märkt detta men Orvar brukar för det mesta alltid säga "JAG tyckter att denna film inte hade...." och "JAG skulle nog inte ......" observera att han alltid säger vad han tycker om filmen. Ska nu inte en film kritiker berätta hur filmen är och hur han tror att den går hem hos publiken och inte vad han tycker. En annan sak, såg recencionen på "superhjältarna" där en äldre "tjej" i så där 40 något såg den i svensk version och säger att "ja skrattade inte en ända gång" det är klart att man inte gör det ifall man 1. kollar på den på svenska och 2. Ifall man inte fattar hur dagens nya animations teknik fungerar för tänk den är en animerad film, vilket ger +++++ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Jag håller med...Skulle nog vilja påstå att det finns en hel del människor här på voodoo som skulle kunna sätta bättre recensioner änn vad många lokalkritiker kan. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 [citat=Neo]Alltså dagens filmkritiker kan helt ärligt inget om film, ja tror inte att det kolla på filmen som FILM, utan det sitter och analyserar den. Det är klart att ifall det analyserar den istället för att kolla på filmen som den är, så blir det alltid ett dåligt betyg. [/citat] För att det är en dålig film!!!! Don´t get me started again! Jag skulle säga snarare att dagens filmkritiker kan ingenting om film för att de är så generösa med sina betyg ... [citat=Usarpe89]Jag håller med...Skulle nog vilja påstå att det finns en hel del människor här på voodoo som skulle kunna sätta bättre recensioner änn vad många lokalkritiker kan.[/citat] Själv skulle jag nog säga att "en hel del människor" här på voodoofilm lätt faler för bling-bling, så jag liksom tvivlar på det. Om du inte syftar på mig ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 [citat=Neo]Alltså dagens filmkritiker kan helt ärligt inget om film, ja tror inte att det kolla på filmen som FILM, utan det sitter och analyserar den. Det är klart att ifall det analyserar den istället för att kolla på filmen som den är, så blir det alltid ett dåligt betyg.[/citat] Öhh, de kan inget om film för att de analyserar film? Så du menar att om man inte analyserar film så kan man mer? Förstår inte heller resonemanget om att en analys alltid skulle resultera i att filmen får ett dåligt betyg. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikD Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 [citat=Usarpe89]Va säga om att dom gav sagan om ringen 2 av 5 i lokal tidningen när den kom ut första gången då?:)[/citat] Ja, det är obegripligt. Däremot så tycker jag att "Sagan om de två tornen" är överskattad. Bara för att hela slutet på filmen är fantastiskt så kan man inte förlåta att den första delen av den är ett riktigt hafsverk med ett hoppande hit och dit och pinsam dialog osv. Att "Superhjältarna" fått dåligt betyg är väl inte så konstigt. Visst, den är snyggt animerad och det är en halvrolig idé men det är allt. Filmen är ju skitjobbig att kolla på och man blir bara förbannad när moralyra blandas med klyschor och taskig story. Unbreakable skulle jag däremot inte sätta ett på. Det är inget mästerverk men klart godkänd och jag tycker den är bättre än andra filmer i genren så som X-men och liknande. Det som stör mig mest är att vissa recensenter ställer samma krav på olika filmgenrer. Ta en film som Blade, snyggt underhållningsvåld med vampyrer. Då känns det för mig som det kvittar att vissa detaljer i storyn inte riktigt är logiska. Klart de ska slåss om saken! Det finns ingen anledning att börja jämföra en sådan film med en thriller där en lucka i manuset gör att filmen blir obegriplig eller orealistisk. Jag menar, vad spelar det för roll om en redan orealistisk film blir lite mer orealistisk... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Kollade TV tidningen idag och dom gav sjätte sinnet 2 av 5 för "den barnsliga storyn"...Vet inte hur ni tycker om den men jag tycker den var riktigt bra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted June 18, 2005 Share Posted June 18, 2005 Talade med en filkritiker. Inga namn nänmda. . . Han sa att alla kritiker bara är tyckare och försöker bara hävda sin egen åsikt. Han hävdade bestämt att det inte finns någon som helst objektiv sanning/utalanden. Men jag vet inte. Nog finns det tekniska, dramaturgiska och skådespelarmässiga aspekter som man kan tala objektivt om. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted June 18, 2005 Share Posted June 18, 2005 [citat=Usarpe89]Kollade TV tidningen idag...för "den barnsliga storyn"...[/citat]Läser du också Corren? Om det inte var ur Corren så undrar jag vem tusan det är som skriver dessa betyg, för jag kan inte för mitt liv begripa varför så många tidningar ger exakt samma betyg. Så vetenskaplig är inte filmvetenskap utan det är mest tycke och smak. Speciellt när det gäller kvällstidningsrecensioner. Visst måste det vara så att många tidningar köper programtablåerna från nånstans och då ingår recensionerna och betygen? Om det vore en lärare i filmvetenskap som skrivit recensionen skulle jag däremot ta för givet att personen har gämfört filmen mot dramaturgisk facklitteratur och läroböcker i skådespeleri. Men det är sällan jag ser sådana recensioner i kvällstidningar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stupider...lika a fox Posted June 18, 2005 Author Share Posted June 18, 2005 [citat=ragnjj][citat=Stupider...lika a fox]...måste vara helt dumma i huvudet. Visst, film är subjektivt, men efter en läsning i tv-bilagan såg jag dessa betyg på tre filmer: Donnie Darko ++ Solens rike ++ Butterfly effect ++ __ En filmkännare vet att åtminstone de två första filmerna är minst sagt bra, oavsett personlig smak. Jag börjar bli väldigt irriterad på Jan-Ove och allt vad dem heter. SKriv gärna mer lustiga betyg.[/citat] Tre solar måste vara den största jävla skitfilm jag någonsin sätt, att den fick två är väll för att den var svensk och hade några av våra ska "svenska favoriter" i rolllistan. Butterfly effect +++ Donnie Darko +++++[/citat] Ehm dett var längesedan du skrev detta, men vafan; var nämner jag tre solar?! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 [citat=Usarpe89]Kollade TV tidningen idag och dom gav sjätte sinnet 2 av 5 för "den barnsliga storyn"...Vet inte hur ni tycker om den men jag tycker den var riktigt bra.[/citat] I varje fall var det inte veckans Aftonbladet, för där får Sjätte sinnet en trea, vilket är lagom tycker jag. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Södermanlands Nyheter ger också filmen ++ med motiveringen att handlingen är barnslig. Väldigt vad filmrecensenter tycker lika eller plockar småtidningarna från samma källa? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 [citat=TDA]Södermanlands Nyheter ger också filmen ++ med motiveringen att handlingen är barnslig. Väldigt vad filmrecensenter tycker lika eller plockar småtidningarna från samma källa?[/citat] Min erfarenhet säger mig att dessa filmrecesenter på lokala tidningar etc. inte vet ett skvatt utan bara skriver ner sina personliga observationer och reservationer. Högst troligen är det unga som gått ett treårigt gymnasieprogram med inriktning på media och favoriserar Guinea Pig och Nattbuss 807. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 [citat=final_cut][citat=TDA]Södermanlands Nyheter ger också filmen ++ med motiveringen att handlingen är barnslig. Väldigt vad filmrecensenter tycker lika eller plockar småtidningarna från samma källa?[/citat] Min erfarenhet säger mig att dessa filmrecesenter på lokala tidningar etc. inte vet ett skvatt utan bara skriver ner sina personliga observationer och reservationer. Högst troligen är det unga som gått ett treårigt gymnasieprogram med inriktning på media och favoriserar Guinea Pig och Nattbuss 807.[/citat] och hur skiljer du dig från dom då? Jag anser att du är rätt ung.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 [citat=Mr.Man] och hur skiljer du dig från dom då? Jag anser att du är rätt ung..[/citat] Jag har ju sagt att jag är 19 ... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apeman90 Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Jag gillade inte donnie darko alls! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Gorse - Ursäkta att jag inte svarat på ett tag, jag har varit i stockholm över helgen. Jovisst är det kära gammla Corren jag läser. Har personligen aldrig tyckt om deras kritiker. De verkar använda sig av nåt mönster där allt från USA (spec skräck) är urdåligt och alla norska, danska och finlänska familjedraman är mästerverk. Nog för att en hel del från USA är dåligt (vilket är rätt självklart eftersom dom gör så mycket film) men flera av dom förtjänar absolut bättre änn Correns kritiker delar ut. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Inga bekymmer. Fast de har kanske en finkulturell gubbe på corren? Näe, jag misstänker de köper programtablåerna från nånstans, med recensionerna includerat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 Humm, alla tycker olika, så också recensenter, Det som är tråkigt är folk som lyssnar på recensenter i stället för att bilda sig en egen uppfattning. De har för mycket Makt de jävlarna... Och så länge en film är välgjord... Så ja... Äsch, jag tycker inte om när folk blandar in sina personliga värderingar i en film recension... Du kanske inte ens är den målgrupp som filmen riktarsig mot, och att kritisera en film genom att använda sig av tillexempel feministiska värderingar är fel enligt mig, en film kan bara bedömas på ett sätt, är den välgjord? sen är det upp till biobesökaren att bestämma om han själv tycker den är bra eller inte... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted June 22, 2005 Share Posted June 22, 2005 John - Vem säger att vi faktiskt lyssnar på dom?:) Gorse - Jag tror dom gör lite både och, dom har nån anställd som skriver åt dom sedan har dom ju frilansare som hoppas på att få med sina recensioner och sedan köper dom in...inte säker:/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 nej, inte ni kanske men andra;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Oj, det där svaret slipade du länge på John :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts