Gå till innehåll

Kvällstidningarnas filmrecensörer...


Stupider...lika a fox

Recommended Posts

...måste vara helt dumma i huvudet.

 

Visst, film är subjektivt, men efter en läsning i tv-bilagan såg jag dessa betyg på tre filmer:

 

Donnie Darko ++

Solens rike ++

Butterfly effect ++

 

__

 

En filmkännare vet att åtminstone de två första filmerna är minst sagt bra, oavsett personlig smak. Jag börjar bli väldigt irriterad på Jan-Ove och allt vad dem heter. SKriv gärna mer lustiga betyg.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Sagan om ringen +++ jan-olov

The incredibles ++ (en tjej som ktritiserade den ur en feministisk synvinkel?!?)

Bram Stockers Dracula ++ (??!!)

Starwars phantom menace +....(ok den är inte världens bästa film, men ett+ bara?)[/citat]

Det enda jag förstår av det där är The Incredibles, om du undrar så måste det ju vara att hustrun är hemmafru medan mannen är ute och tjänar pengar. Dock är ju hela stuket på filmen lite gammeldags tycker jag

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pontus][citat=_nemo_]Sagan om ringen +++ jan-olov

The incredibles ++ (en tjej som ktritiserade den ur en feministisk synvinkel?!?)

Bram Stockers Dracula ++ (??!!)

Starwars phantom menace +....(ok den är inte världens bästa film, men ett+ bara?)[/citat]

Det enda jag förstår av det där är The Incredibles, om du undrar så måste det ju vara att hustrun är hemmafru medan mannen är ute och tjänar pengar. Dock är ju hela stuket på filmen lite gammeldags tycker jag[/citat]

 

ÄÄÄhh.......the incredibles är en grym film, som inte ska sönderanalyseras......frun är ju lika mycket superhjälte hon med.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Det enda som var chockerande med de tre sistnämnda filmerna är väl att någon faktiskt gett Unbreakable en tvåa.[/citat]

 

Ärligt???

Jag säger inte att de är 5 plussare....men samma recensenter ger t.ex. xxx samma betyg, och tomb raider får högre betyg....ja menar, så jävla dåliga är d vä l inte???

 

Unbreakable ++++ enligt mig (cool film om en superhjälte i verkligheten)

Signs +++ (en film som bygger upp en väldigt bra stämning, dock med ett något svagt slut)

Village +++ (även här en bra stämning genom hela filmen, även här ett svagt slut)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, han är väldigt duktig på att bygga upp stämning. Tyvärr vet han ju inte vad han ska göra med den sen. Hans enda riktigt bra film är Sjätte sinnet och Unbreakable tycker jag faktiskt är helt outhärdlig.The Village har iofs ett väldigt snygg foto, vilket höjer betyget.

 

Men han kanske borde sluta slå knut på sig själv för att överraska publiken och satsa på att göra bra film istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Ok, han är väldigt duktig på att bygga upp stämning. Tyvärr vet han ju inte vad han ska göra med den sen. Hans enda riktigt bra film är Sjätte sinnet och Unbreakable tycker jag faktiskt är helt outhärdlig.The Village har iofs ett väldigt snygg foto, vilket höjer betyget.

 

Men han kanske borde sluta slå knut på sig själv för att överraska publiken och satsa på att göra bra film istället.[/citat]

 

Jag håller med dig till en viss del......han skapade liksom sin egna förbannelse efter "twisten" i sjätte sinnet.......nu förväntar sig alla en extraordinär twist i alla hans filmer, och om twisten inte lever upp till folks förväntningar så faller filmen för de. Plus att alla som kollar på filmen sitter och analyserar under filmens gång, och försöker komma på twisten innan filmen e slut, och därmed inte låter sig komma in i filmen. Men det är kul och se att alla tycker olika iaf, jag har unbreakable som en av mina favorit filmer :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jens Petersson är en dålig recesent - han kan ju inte ens skriva - är inte tillräckligt påhittig för att vara en recesent - även om han är pretentiös i sina försök. Jan-Olof Andersson är en mycket bra recesent, dock. Ni som klagar måste tänka på att en film måste ha fler lager för att fungera - det räcker inte med ett interessant uppslag. Oftast är resultatet halvlyckat - som i Donnie Darko. Finns väl inget särskilt i den filmen - den är vågad och den är helt okej - men det är allt den är. Tog Donnie Darko bara som ett exempel...

Länk till kommentar
Share on other sites

Att avfärda Donnie Darko som en ytlig film är att göra det lite väl lätt för sig själv. Att den är mainstream Hollywood-film till formen betyder inte att den saknar djup, tvärtom. Denna trygga och klassiska miljö används som grund för en tankeväckande och intressant analys av det mänskliga sinnet.

 

Och tidsresandet som lätt avfärdas som ett billigt knep för att göra filmen mer intressant, är väl snarare en metafor för Donnies stapplande steg in i vuxenvärlden och hans sökan efter identitet.

Så vitt jag vet har ingen annan film lyckats skildrat tonåringar så realistiskt och förstående som denna.

 

Richard Kelly lyfter fram åskådarens egna värderingar och tankar om livet istället för att tvinga på oss hans egna, vilket gör Donnie Darko till en högst personlig upplevelse.

 

Och vilken musik dessutom.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=zebran]Att avfärda Donnie Darko som en ytlig film är att göra det lite väl lätt för sig själv. Att den är mainstream Hollywood-film till formen betyder inte att den saknar djup, tvärtom. Denna trygga och klassiska miljö används som grund för en tankeväckande och intressant analys av det mänskliga sinnet.

 

Och tidsresandet som lätt avfärdas som ett billigt knep för att göra filmen mer intressant, är väl snarare en metafor för Donnies stapplande steg in i vuxenvärlden och hans sökan efter identitet.

Så vitt jag vet har ingen annan film lyckats skildrat tonåringar så realistiskt och förstående som denna.

 

Richard Kelly lyfter fram åskådarens egna värderingar och tankar om livet istället för att tvinga på oss hans egna, vilket gör Donnie Darko till en högst personlig upplevelse.

 

Och vilken musik dessutom.[/citat]

 

Amen

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=zebran]Att avfärda Donnie Darko som en ytlig film är att göra det lite väl lätt för sig själv...

Så vitt jag vet har ingen annan film lyckats skildrat tonåringar så realistiskt och förstående som denna...

[/citat]

 

 

Vi får nog gå till baka till "Rebel Without A Cause" för att hitta en film som som skildrar ungdomar på samma vis, gentemot de samhällskillnader då, kontra nu, naturligtvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg Donnie Darko när den visades på SVT, och jag finner den överskattad... definitivt. Missförstå mig inte, jag är ingen mainstream-nolla som inte fattade den, men det verkar vara ytterligare en film som riktar sig till alienerade ungdomar som inte passar in i tillvaron... Cheap-shot, säger jag. Den är inte dålig, men jag är trött på alla filmer som måste ha någon överrasknings-moment på slutet - och nu har man gått så långt att det i vissa filmer saknar både vett och logik. Min favoritscen är när kaninen säger

- Why don´t you take off YOUR mask... Lite ruggigt, lite tänkvärt, men resten är ironiskt nog mainstram för att vara denna typ av film....

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Jag såg Donnie Darko när den visades på SVT, och jag finner den överskattad... definitivt. Missförstå mig inte, jag är ingen mainstream-nolla som inte fattade den, men det verkar vara ytterligare en film som riktar sig till alienerade ungdomar som inte passar in i tillvaron... Cheap-shot, säger jag. Den är inte dålig, men jag är trött på alla filmer som måste ha någon överrasknings-moment på slutet - och nu har man gått så långt att det i vissa filmer saknar både vett och logik. Min favoritscen är när kaninen säger

- Why don´t you take off YOUR mask... Lite ruggigt, lite tänkvärt, men resten är ironiskt nog mainstram för att vara denna typ av film....[/citat]

 

Why do you wear that stupid human suit.......coolt.

 

Hursomhelst, du som säger att du fattar filmen, kan inte du förklara den då? För jag tror inte att det är många som förstår den fullt ut.......

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker också Donnie Darko är överskattad. Jag såg den i somras, efter all hype, och visst, det är en väldigt bra film, men väldigt bra filmer finns det gott om, och jag förstår inte riktigt vad det är som gör Donnie Darko bättre än alla andra filmer som också är tänkvärda, välgjorda. Någon skrev att han tyckte att det var en lysande ungdomsskildring, det kan jag till viss del hålla med om, men när det gäller ungdomsskildringar föredrar jag personligen The Rules Of Attraction eller Kids.

Länk till kommentar
Share on other sites

Citat från Nemo:

Hursomhelst, du som säger att du fattar filmen, kan inte du förklara den då? För jag tror inte att det är många som förstår den fullt ut......

 

Jag förstår att det är en av de filmer man inte ska förstå, som David Lynch, det var det jag menade. Jag älskar David Lynch - i alla fall Blue Velvet (1986) och Wild at Heart (1990), men jag finner Donnie Darko pretentiös.

Jag hatar när debutanter och amatörer försöker sig på "personliga" filmer av denna sort, men i själva verket bara lurar sig själva... om ni förstår vad jag menar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Unbreakable e hur bra som helst, varje bildruta genomtankt och ett underbart manus, totalt underskattad film. Haller med om att recensenterna ofta har fel, Bram Stokers Dracula ar ocksa helt underbar... och Braveheart fick bara en 2a av nan javel!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=Stupider...lika a fox]...måste vara helt dumma i huvudet.

 

Visst, film är subjektivt, men efter en läsning i tv-bilagan såg jag dessa betyg på tre filmer:

 

Donnie Darko ++

Solens rike ++

Butterfly effect ++

 

__

 

En filmkännare vet att åtminstone de två första filmerna är minst sagt bra, oavsett personlig smak. Jag börjar bli väldigt irriterad på Jan-Ove och allt vad dem heter. SKriv gärna mer lustiga betyg.[/citat]

 

Tre solar måste vara den största jävla skitfilm jag någonsin sätt, att den fick två är väll för att den var svensk och hade några av våra ska "svenska favoriter" i rolllistan.

 

Butterfly effect +++

Donnie Darko +++++

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

[citat=final_cut]Oftast är resultatet halvlyckat - som i Donnie Darko. Finns väl inget särskilt i den filmen - den är vågad och den är helt okej - men det är allt den är. Tog Donnie Darko bara som ett exempel...[/citat]

 

Förresten, hur slutar DONNIE DARKO? Alltså vad händer i slutet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...