Gå till innehåll

Kvällstidningarnas filmrecensörer...


Stupider...lika a fox

Recommended Posts

Inga bekymmer. Fast de har kanske en finkulturell gubbe på corren? Näe, jag misstänker de köper programtablåerna från nånstans, med recensionerna includerat.

Ja, du... nu är jag kanske över ett år försenad på den här tråden... men...

 

Efter att jag börjat plugga här uppe i pite/lule så har jag upptäckt flera tråkigheter...

 

För att ta ett exempel: Nyligen så tog jag bussen in till luleå, där i bussen låg Piteå-tidningen, efter det tog jag bussen till kallax, där fick jag tag i NSD och en till lokaltidning, på flyget hem till jämtland fick jag läsa Länstidningen därifrån, och när jag kommit hem läste jag ÖP... 5 tidningar, 3 städer, 2 landskap ALLA hade SAMMA text i TV-tablå-recensionerna... så ja... jag misstänker inte bara... jag är fullt övertygad om att lokaltidningarna inte skriver sina egna texter, då även nyheterna ofta var pinsamt lika... Sedan dess har jag slutat se på tv...

 

Och jag inser ju att filmkritiker låter sin personliga åsikt gå med i texten, så jag brukar bara lyssna på de som brukar tycka samma som mig... vilket då ofta blir mina kompisar...

 

Sedan förvånas jag ju ofta när jag läser recensioner och dom tydligen helt missförstått vad som händer på duken... sitter dom och skriver medans dom tittar eller vad gör dom?

 

Men jag tycker även att det är irriterande att läsa "recensioner" när ingen åsikt kommer fram överhuvudtaget, man får en synopsis på filmen och ett betyg, inte motivering till betyget...

 

Och jag håller med om att man inte bör klanka ner på filmer av ovidkommande orsaker. Det jag vill ha av en film är att den håller sig inom sina egna regler. Jag tycker att Birth of a Nation var en skitbra film även fasst den utmålade svarta i rätt så mindre bra dager och hyllade Ku Klux Klan. Den var välgjord.

 

Men också så ska man inte ge en dålig film toppbetyg endast på grund av teknikaliteter i filmskapandet... en dålig film är en dålig film även om tekniken var banbrytande...

 

Men kom ihåg att om man läser en recension så ber man om en åsikt om filmen... och ingen kritiker säger nog något annat än sin egen åsikt just då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...