Gå till innehåll

The Dark Side Of Homo sapiens - Kortfilm


remote

Recommended Posts

Trist och platt musik till en trist och platt film. Hade den kortats ner till en 30-sekunder hade jag kanske kanske kunnat påstå att den inte var helt slöseri av tid. Musiken säger ingenting, är väldigt bristfällig i utförande och väldigt upprepande. Filmen representerar musiken på pricken, säger ingenting och upprepas mycket - Inte ens tekniken sitter helt hundra.

 

Jag brukar alltid försöka se det positiva i saker och ge konstruktiv feedback, men det här är bara dåligt och jag tror att du vet om det också. Här kan det inte lagts ner mycket tid. Tyvärr alltså, det är så jag ser det. Men för all del, fortsätt fota/filma/göra musik! :bire Övning ger färdighet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste tyvärr hålla med Tolin. Trist och tröttnade snabbt. Fanns inget som berörde mig.

 

Från upphovsmannen:

Kritiken kan jag inte och ska jag inte kommentera. - Det är ju fråga om tycke och smak.

Dock kanske filmen visas i fel forum, då tyngdpunkten är lagd på musiken

 

Jag kan svara på ett par frågor. Jo, det har lagts ner mycket tid på fotot. Foto-timingen till musiken är i ett par undantag felfri.

Ett stort arbete har också lagts på att hitta ett globalt bildspråk. Mörka moln och sol för resp. det onda och det goda. Detta generella bildspråk gör ju förstås att fotot kan upplevas som platt och upprepande tråkigt. Men å andra sidan är det tydligt och förstås av de flesta Homo sapiens.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte alltid lätt att ta åt sig av kritik i början av sin karriär. Typ omöjligt. Men jag måste hålla med föregående recensenter om att detta var inget för mig heller i alla fall. Och jag får väl ändå anses vara med i gruppen "flesta Homo sapiens".

Länk till kommentar
Share on other sites

Från upphovsmannen:

Kritiken kan jag inte och ska jag inte kommentera. - Det är ju fråga om tycke och smak.

Dock kanske filmen visas i fel forum, då tyngdpunkten är lagd på musiken

 

Jag kan svara på ett par frågor. Jo, det har lagts ner mycket tid på fotot. Foto-timingen till musiken är i ett par undantag felfri.

Ett stort arbete har också lagts på att hitta ett globalt bildspråk. Mörka moln och sol för resp. det onda och det goda. Detta generella bildspråk gör ju förstås att fotot kan upplevas som platt och upprepande tråkigt. Men å andra sidan är det tydligt och förstås av de flesta Homo sapiens.

 

Linda inte in det i nåt djupt och meningsfullt som inte finns där. Det var tyvärr inte bra. Jag skulle gärna vilja träffa dom som påstår att det här är ett genomarbetat konstverk, förutom regissören och regissörens mamma då. Fortsätt med att göra film, du blir snart bättre!

Länk till kommentar
Share on other sites

Från upphovsmannen:

Som jag nämnde är fotot enkelt och gjort av mig en amatör. Det noterar ju förstås av erfarna filmare.

Men som du sa PontusParson, - jag lär mer för varje video och lyssnar uppmärksamt på dem som kan se mina misstag. Kom gärna med mera ris och ros. "Ros" kanske var väl att ta i, med det som har skrivit hittills, - men man kan ju alltid hoppas :-)))

 

Någon ide till nytt foto till denna dystra mörka musik?

 

PS/ Jo visst är det så du shAAreken säger att det är tufft med kritik.

Jag hade önskat när det framgår så tydligt att en amatör bidrar med en video, att i.st.f. att ge kritik, föreslå förbättringar på fotot till min nästa version.

- Kanske var det mitt eget fel när jag stack ut haken med att i inledningen påstå: "Emotionell film och musik som berör - Det är i alla fall min avsikt". Då kan det uppfattas som om jag vill enbart ha kritik i.o.m. mitt påstående i inledningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

PS/ Jo visst är det så du shAAreken säger att det är tufft med kritik.

Jag hade önskat när det framgår så tydligt att en amatör bidrar med en video, att i.st.f. att ge kritik, föreslå förbättringar på fotot till min nästa version.

- Kanske var det mitt eget fel när jag stack ut haken med att i inledningen påstå: "Emotionell film och musik som berör - Det är i alla fall min avsikt". Då kan det uppfattas som om jag vill enbart ha kritik i.o.m. mitt påstående i inledningen.

 

Jobba mer med vinklar och bakgrund och förgrund. Arbeta med Depth Of Field och minska färgmättnaden i bilderna. Jobba med ljudmixen och harmonin mellan ljud och bild. Variera bild-tempot och framför allt - kill your darlings. Finn det absolut bästa bilderna och klipp ned den till minst hälften (gärna mycket mer) av dess nuvarande längd.

 

Det här är ett filmforum där kunskapsnivån är väldigt varierad. Mitt förslag till dig är att om du själv är medveten om att din kompetens ligger under medel så förklarar du det inom en liten parentes så vi på forumet är medvetna om hur din kunskapsnivå är i relation till din erfarenhet.

 

Här är ett exempel på några som åstadkom ungefär det jag tror du ville åstadkomma:

 

//Cheers

Länk till kommentar
Share on other sites

Från upphovsmannen:

 

Tack Quantum!

Ja, det ex. du bifogade var ungefär som jag hade önskat att min film hade den kvalitet.

Att jobba med förgrund och bakrund m.m. hade jag inte tänkt på. Nu vet jag principen.

 

Nästa gång när jag sänder in en film till voodoofilm ska jag tydligt ange att jag är en amatör avseende film och tar gärna emot synpunkter på vad som kan göras bättre.

Det kommer en rev II av denna film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Från upphovsmannen:

 

Tack Quantum!

Ja, det ex. du bifogade var ungefär som jag hade önskat att min film hade den kvalitet.

Att jobba med förgrund och bakrund m.m. hade jag inte tänkt på. Nu vet jag principen.

 

Det kommer en rev II av denna film.

 

Grymt! Notera att filmen quantum bifogade hade mycket mer varierande musik än vad din hade. Musik/ljud gör halva filmen ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Från upphovsmannen:

Visst är det svårt att kritik, men jag lyssnar och tar in från duktigt folk. Noterar också att många av er har lång efranhet och stor kompetens. Jag är faktisk tacksam att så många har tagit sig tid att skriva några rader.

 

Betr. musik och bildsättning som jag kan hålla med PontusParson att filmen som Quantum skickade in har passande musik.

Den största anledningen till att jag ger mina verk foto, är att annars lyssnar inte folk på mina verk.

Att ha massor mp3 filer på hemsidan är döfött eller att skicka mp3 filer det funkar inte. Jag fick inte ens min mamma eller syster att lyssna. :-(

 

Jag börjar alltid med musiken som är min kompetens och därefter kommer foto. Jag tycker personligen att det är lättare att skriva musik till en givet foto, än tvärtom.

Därav får jag problem med fotot eftersom min kompetens är för på nybörjarstadiet. Min videoerfarenhet är dryga året.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Musiken saknar dramaturgi, du behöver 1-3 punkter som du arbetar mot och ifrån. Lyssna på Pink Floyds "Momentary Lapse Of Reason", eller ta en titt på Koyanisqaatsi, eller lyssna på John Carpenters "Assault on Precinct 13". Din film heter "människans mörka sidor" men nästan alla bilder är moln och växter. Det i sig är inte ett problem, - bilden du har på fötter på asfalt som går förbi är stark och kan helt klart fungera. Men den behöver få slå ner som en bomb, det gör den inte nu. Jag tycker det är bra att du långsamt och suggestivt lindar in oss i dina naturbilder, och detta kan du helt klart använda för att få fram människan i "asfaltsscenen". Den behöver inte stå i stark kontrast och komma som en billig slapstickbomb, men den måste få stå i absolut dramaturgiskt centrum i din film. Det gör den inte nu. Man måste få känna att det går något iskallt över ryggen när den bilden sveper förbi.

 

Sen håller jag med om att zoom-stop-zoom måste ryka. Du måste få en kontinuerlig rörelse mellan bilderna. När ett stopp kommer måste det vara ett aktivt val från din sida och något du lägger dramaturgiskt vikt vid. (Typ asfaltsscenen...)

 

Du har inte många fades, men dom du har måste också ryka.

 

Sen en sista grej. Det handlar om människans mörka sidor - det betyder inte att du ständigt måste röra dig i ett depressivt mörker. Ta tex i skådespel.

En person säger till en annan att denne är ett vidrigt svin och säger det med intentionen att den andre ska förstå att han menar det. Det kan bli en mycket starkare scen om han som säger det gör det med ett leende och kanske till och med tar den andre i hand än om han i överpretentiöst allvar säger sin mening.

 

Förstår du? Samma sak kan du applicera i din film. Var inte rädd för att visa den absoluta motsatsen till "the dark side...". Om filmen är 4,20 glada gubbar som spelar schack och 0,10 hemskheter kan nästan hemskheterna förefalla ännu starkare, just därför att dom står i så tydlig kontrast till det andra och att dom plötsligt tar betraktaren på sängen helt oförberedd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Från upphovsmannen:

Tack bcaroll och JonatanBrixel! Jag tar till mig särskilt med mina zoom och panoreringar stannar inför bildväxling.

Jag gör det med avsikt. Jag tycker mig se andra göra det tex på SVT t.ex när någon berättar kring ett foto.

 

Jag (trodde) att det var ett bra sätt att ge en signal att bildväxling "kommer strax", men jag kan förstå att den kan uppfattas att jag försöker ge en dramaturgisk effekt, med det är ju inte min avsikt.

 

Så min fråga till er som kan detta: Man ska aldrig stanna inför en bildväxling?

Jag kan tycka om man inte stannar så blir tempot snurrigt ogenomtänkt. I mitt fall är musiken involverad också i bildväxlingen och stopp i zoom.

 

Så nu vet jag inte vad som är bäst.... :-) Hjälp mig :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen så skulle jag ha en genomgående rörelse om det var jag som klippte denna film. Jag får känslan av att det är ett väldigt gammalt sätt att klippa på, och att det finns en anledning till att ingen klipper så längre. Tror inte att det skulle vara ett sådant chockmoment att det bytte bild i denna filmen utan din "signal".

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Ok, - jag tror jag har uppfattat alla råd och idéer. Tack!!!

Är snart klar med ett nytt musikstycket & video. Nästan försiktig med att posta den här... men det är mkt lärorikt om inte annat :-))

 

Betr. klippningen är jag emot 3 sek klipp, jag tror att publiken klarar en långsammare klipp än vad som är vanligt idag på visuellt media.

Vi får se om hur min nästa video tas emot... dvs om jag har tagit in kommentarerna i mitt arbete.

PS/ Musiken i mina video har en central roll och göra det visuellt är ett kapitel för sig. - Vilket kanske ligger utanför detta forum?

Länk till kommentar
Share on other sites

Musiken i mina video har en central roll och göra det visuellt är ett kapitel för sig. - Vilket kanske ligger utanför detta forum?

 

Tvivlar på att det ligger utanför detta forum. Vi alla har nog i viss mån jobbat med musik då det är en integral del av video. Dessutom finns det många musikläggare och musikskapare i övrigt här eftersom musikalitet är att föredra i många delar av filmskapandet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...