Gå till innehåll

Har problem med inspirationen till manus för kortfilm


emki11

Recommended Posts

sitter fast vill skriva en manus för kortfilm, där efter vill jag skicka de till några filmfestivaler, men nu sitter jag fast och vet inte vad jag ska skriva om eller vad filmen handlar om.

någon idee? för en ny börjare!

 

hoppas få några ideer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk på ditt - eller någon annans - liv och leta efter en vändpunkt, ett val, som varit avgörande. Leta efter något som väcker känslor - gymnasievalet är förvisso avgörande, men knappast exalterande för andra.

 

Förlust av förälder, syskon, vän, käresta.

Finnande av förälder, syskon, vän, käresta.

Val att gå med eller lämna en grupp, sekt, gäng

Länk till kommentar
Share on other sites

ett tips är att läsa nyhetsartiklar, det är alltid en massa spännande eller konstiga saker som händer!! små som stora!

 

Det är de små - bokstavligen små - som jag tycker är mest spännande, för där får man så lite information, vilket är fantasieggande tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

sitter fast vill skriva en manus för kortfilm, där efter vill jag skicka de till några filmfestivaler, men nu sitter jag fast och vet inte vad jag ska skriva om eller vad filmen handlar om.

någon idee? för en ny börjare!

 

hoppas få några ideer.

 

Detta är en fråga som jag brinner starkt för. Läsa tidningar, titta på film, brainstorma och annat i all ära. Jag tror inte på detta. Jag har försökt och misslyckats. Jag tror på den egna drivkraften. Jag tror på inspirationen som kommer inifrån. Tittar du på andra blir du en kopia. Hämtar du inspiration utifrån blir du inte personlig. Nej, gå djupt in i dig själv, försätt dig i trans och hämta inspiration från ditt eget hjärta. Man rådfrågar sig själv, känner efter, i timtal, kanske veckor, tills man hittar något som man verkligen brinner för. Något som ligger nära DIG, inte andra. Det är en process som startar när man börjar öppna sig för jaget. Inte många har kontakt med detta, för samhället har stöpt oss i fel riktning. Men det är en process som startar om man försöker. Man får inte ge upp om man har brainlock. Det är då man måste göra något inspirerande, det är då man måste dagdrömma. Man försätter sig i tillståndet och sedan sker allt av sig självt. Blir resultatet ändå en kopia, anstränger man sig igen, tills man är helt nöjd med det som kommer fram. Och detta gör man hela tiden i sitt skrivande. Till slut har man något som man kan vara stolt över. För man är verkligt kreativ, inte bara en duktig filmskapare.

 

Vet inte om detta fungerar för alla, men för mig fungerar det alltid. Bara man ger sig tiden att gå in i sig själv.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Först läser du saker du normalt inte läser, så som nämnt. Tidningar o.s.v. Sen tar du in lite korta historier, gärna med en poäng. Låt sen hjärnan bearbeta informationen, tänk på det mellan varven och rör på dig. Dels så du stimulerar fler av dina perceptiva förmågor, samt faktiskt hindrar dem att grotta ner sig i döda gränder av tankar som inte leder någon vart. Ät något, ta en dusch osv...

 

Rätt vad det är så gör din hjärna den där associationen du är ute efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt mig går du fram helt fel här. Det är väldigt väldigt svårt att bara pressa fram ett filmmanus. Och ännu svårare blir det efter ett tag, då man bara blir mer och mer frustrerad. Det du måste göra är att ta det lugnt, läs tidningar och se film (som alla andra har sagt), men sätt dig inte framför ett papper och pressa fram en idée. Om du tar denna paus, då kommer idéerna komma till dig. Börja då med vanligt upplägg (skriv synopsis etc.). När du sedan är nöjd med idéen, kör hårt!

Originellast blir ett manus om det är någonting man har upplevt själv, annars blir det lätt en kopia (dessutom har man oftast ett väldigt bra sätt att berätta det på om man upplevt det själv).

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

men sätt dig inte framför ett papper och pressa fram en idée.

 

Man fungerar ju olika, men för mig fungerar det faktiskt som en stor inspirationskälla att sätta mig ner och skriva ner idéer. Det blir lite krystat i början, men efter ett tag så släpper spänningen och man skriver lite järvare, lite galnare.

 

Först är huvudet helt blankt och man undrar vad man ska skriva och så skriver man nått banalt som "Bonde möter stadsbo". Nästa kanske blir "Svinaherde möter Kungen" och så vandrar man vidare och försöker skriva ner så galna möten som möjligt (jag utgår ofta från två personer som möts, men det är ju olika). Förr eller senare brukar något poppa ut som man gillar.

 

En stor del av knepet att skriva är att hitta sätt att kicka igång inspirationen på kommando istället för att vänta på den. Det är ju trots allt ens egen hjärna, så det går att lära sig hur den funkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...