Andreas Sjoeberg Postad 27 mars 2011 Postad 27 mars 2011 Huvudpersonen i District 9 fick man ju ingen riktig sympati för då han hela tiden tänkte korkat och verkade inte alls ha känsla för nåt :P Men jag vet inte. Kanske bara jag som uppfattade honom som lite känslokall? :) 0 Citera
Fürni Postad 28 mars 2011 Postad 28 mars 2011 Bara du. Den gode Wikus är väldigt mänsklig. :) Att han är okänslig för räkornas situation i början är väldigt mycket meningen. 0 Citera
Christian van Caine Postad 28 mars 2011 Postad 28 mars 2011 Simon: Kortfattat: nej. Det är sånt ordet "apatisk" används till. Fürni: Haha, word :-) 0 Citera
Simon W Postad 28 mars 2011 Postad 28 mars 2011 Simon: Kortfattat: nej. Det är sånt ordet "apatisk" används till. Vill du förklara närmare? 0 Citera
Headman Postad 28 mars 2011 Postad 28 mars 2011 Jag har för mig att det i boken var väldigt tydligt att HAL gjorde vad han blivit programmerad att göra - fast inte i den situation som programmerarna tänkt sig. Japp, men mitt svar utgår från en intervju jag läst, och liknande källor. Egentligen inget med solid grund att stå på, ingen källhänvisning som jag kan hänvisa till alltså. Boken minns jag inte så mycket så jag kan inte bekräfta eller neka. Alla upplever litteratur på olika sätt. Såväl som filmer. En anledning till uppkomsten av liknande diskussioner som denna. 0 Citera
Christian van Caine Postad 28 mars 2011 Postad 28 mars 2011 http://sv.wikipedia.org/wiki/Apati 0 Citera
Simon W Postad 28 mars 2011 Postad 28 mars 2011 http://sv.wikipedia.org/wiki/Apati Kul. Och hur vill du relatera det till det jag skrev? 0 Citera
Désirée Postad 18 april 2011 Postad 18 april 2011 Japp, men mitt svar utgår från en intervju jag läst, och liknande källor. Egentligen inget med solid grund att stå på, ingen källhänvisning som jag kan hänvisa till alltså. Boken minns jag inte så mycket så jag kan inte bekräfta eller neka. Alla upplever litteratur på olika sätt. Såväl som filmer. En anledning till uppkomsten av liknande diskussioner som denna. Så sant. 0 Citera
Pace Postad 18 april 2011 Postad 18 april 2011 HAL 9000 ser jag mer som en lätt paranoid & fobisk personlighet. I'm completely operational, and all my circuits are functioning perfectly. 0 Citera
RobinsTaste Postad 21 april 2011 Postad 21 april 2011 Trista karaktärer? Jo man har ju nästan alla huvudroller från David Cronnenbergs filmer. Scanners Cameron Vale ska ju vara stel enligt karaktär, men Viggo Mortensen i History of Violence och huvudpersonen i The Brood? 0 Citera
Joxon Postad 27 april 2011 Postad 27 april 2011 Garden State - Av och med Zack Braff En karaktär som saknar känslor pga medicin, återfår dessa under filmens gång. Dramakomedi 0 Citera
pkhw Postad 27 april 2011 Postad 27 april 2011 Undrar om någon vet någon film som handlar om en person som inte kan känna känslor. Om ni vet någon film om detta så säg gärna till. tack :) "Garden State" Tror jag. Handlar om en kille som är född och upvuxen i New Jersey men flyttade till Kalifornien, han tar några piller mor någon sjukdom och dessa piller gör att han inte kan känna känslor, men sen dör hans pappa och han flyttar tillbaka till Jersey och slutar tar dessa piller och börjar då känna sorg, glädje och kärlek. 0 Citera
Mr A Postad 30 maj 2011 Postad 30 maj 2011 Huvudpersonen i District 9 fick man ju ingen riktig sympati för då han hela tiden tänkte korkat och verkade inte alls ha känsla för nåt :P Men jag vet inte. Kanske bara jag som uppfattade honom som lite känslokall? :) Nej, det är inte bara du, jag tyckte likadant. Wikus var ett jävla kräk genom hela filmen. Jag vet om att jag är undantaget, men jag tyckte inte alls han var sympatisk på något sätt. Se om filmen, Wikus gör aldrig något av altruistiska skäl, allt han gör är av personlig vinning. Jag tror helt ärligt att anledningen till att folk uppfattade honom som sympatisk är just enbart p.g.a att detta är vad som förväntas av huvudkaraktären i en sådan film. Inväntar en stor utskällning nu :) 0 Citera
Mr A Postad 30 maj 2011 Postad 30 maj 2011 Och ang. "känslolösa karaktärer": http://www.imdb.com/title/tt0238380/ Eller, ja, dem försöker ju framställa karaktärerna som känslolösa från början, men faller då det är så många element i manuset som vilar på emotionella reaktioner. Sen finns det ju också denna: http://www.imdb.com/title/tt1686313/ Inte direkt "känslokall", men Bills karaktär är, som jag uppfattar det, något känslomässigt hämmad p.g.a. sin åkomma. 0 Citera
marcusstenbeck Postad 30 maj 2011 Postad 30 maj 2011 Vilka känslor ska karaktären vara oförmögen att känna? Om din huvudkaraktär är en mutter som rullar i en Rube Goldberg och orsakar saker som i sin tur skapar känsla i din film så har du väl åstadkommit en känslolös karaktär. Däremot faller det resonemanget om vi inte accepterar att en mutter skulle kunna vara en karaktär. Frågan är hur pass länge en film med den basen skulle vara intressant... I rymden finns inga känslor är en komedi vars huvudkaraktär, Simon, lider av Aspergers syndrom. Till följd av detta har han en sorts oförmögehet att känna känslor. Däremot är han väldigt driven av de obehagskänslor som uppstår då hans invanda rutiner ändras. 0 Citera
RobinsTaste Postad 7 juni 2011 Postad 7 juni 2011 Jag vet! Men jag gillade att Wikus aldrig brydde sig om nåt. Blir en utstickare från vanliga hollywoodfilmer. American Psyko tex! Diggar man inte Bateman? 0 Citera
Dr Venus Postad 14 juni 2011 Postad 14 juni 2011 Svår fråga. Psykopater i filmer saknar ju förmågan att känna empati, men blir exalterade av saker som tortyr, vilket är en känsla. Talented Mr Ripley är helt oemotionell och är istället helt styrd av kalkylerande tänkande. 0 Citera
Mr A Postad 14 juni 2011 Postad 14 juni 2011 Ett annat tips är Sean Bateman i Rules of Attractions. http://www.imdb.com/title/tt0292644/ I princip en yngre Patrick Bateman (det antyds att dem även är släkt) fast utan de mordiska tendenserna. 0 Citera
StrikerLee Postad 15 juni 2011 Postad 15 juni 2011 Alla filmer med Keanu Reeves och Steven Seagal xD nej men seriöst. har du nånsin sett Henrys Crime så förstår du. Keanu har seriöst inga känslor i ansikte under hela filmen 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.