Gå till innehåll

Filmer man måste sett


tomasz1985

Recommended Posts

Pulp Fiction

Lock stock &....

Rocky

Scarface

Terminator

Gudfadern

Deliverance

Stora blå

Hellraiser

Nightmare on Elm street

Jason filmerna

Seven

Memento

Psycho

Taxi Driver

Yojimbo

seven samurajs

The Shining

 

pust känns som man fick med hela imdb databasen...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Wallin]Motorsågsmassakern? Motivera.. I och för sig är den ansedd som en sorts kultfilm från sin tidsperiod, men en film man bör se är det väl inte?[/citat]

 

Därför att den finns representerad i Museum of Modern Arts (MOMA) i New York och är den enskilda skräckfilm som totalt moderniserade en hel genre. Dessutom är den samhällskritisk på ett väldigt intressant sätt. När den gjordes -74 var ju de konservativa idealen på väg tillbaka i USA efter det "flummiga" 60-talet och Motorsågsmassakern kritiserar kärnfamiljen väldigt effektivt. Dessutom är det en oerhört visuell och påhittig film gjord för extremt lite pengar av några väldigt begåvade independentfilmare.

 

Motorsågsmassakern står i en klass för sig och jag tror att det är 1900-talets viktigaste skräckfilm. Få filmer lyckas dessutom uppbringa samma märkliga och rätt sinnessjuka stämning. Jag placerar Motorsågsmassakern med mina största filmupplevelser tillsammans med filmer som Kurosawas De Sju Samurajerna och Bergmans Jungfrukällan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Bad taste som någon tipsade om, såg jag härom dagen. Det är ju Peter Jackssons första långfilm. Där han själv spelar huvudrollen. Redan i den filmen visar han prov på sin förkärlek att jobba med miniaturer.

För övrigt är det mycket blod och hjärnsubstans. Särskilt slutscenen med motorsågen och rymdsnubben är ju "innovativ".

Länk till kommentar
Share on other sites

För min del är det tveklöst Cube, Dark City, Jacobs Ladder & Eraserhead!

I övrigt anser jag verkligen inte man kan gå efter hur många filmer en regissör gjort eller hur stor han anses.

Smak är induviduellt & även om en person är populär så kanske han inte passar just en själv.

Ingmar Bergman är ett skräckexempel för mig, stor som själve fan, men med dom tråkigaste filmer (sjunde inseglet undantaget) jag nånsin sett & i mina ögon WAY för tillgjorda för filmmediet.

 

Kon att tänka på några till jag skulle dött olycklig om jag inte sett, det är allt med Alice In Wonderland,Hellraiser 1-5 (speciellt 5:an), Matrix Reloaded & The Cell!

Motorsågsmassakern råkkar! Grymt effektfull trots att det knappt syns nåt blod & den knappt hade några pengar att spelas in för :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Terminator 1&2 - En kultfilm som bara måste ses

Pulp fiction - Tarantinos mästerverk.

Seven - David finchers mästerverk

Scarface - En annan kultfilm som bara måste ses

Gudfadern - Samma sak som med Scarface

Taxi driver - Med robert deNiro, riktigt bra.

The Shining - En kultfilm av Steven King.

Full metal jacket - Krigsfilm, väldigt bra.

plutonen - En till krigsfilm, inte en av mina favoriter men en film som jag tycker att alla skall ha sett.

Magnolia - En väldigt stark film, den absolut bästa dramafilmen jag har sett.

Dom gamla western filmerna med clintan är ett måste, typ: Den Gode, den Onder och den Fule

 

OCh väldigt många fler.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Loe]Terminator 1&2 - En kultfilm som bara måste ses

Pulp fiction - Tarantinos mästerverk.

Seven - David finchers mästerverk

Scarface - En annan kultfilm som bara måste ses

Gudfadern - Samma sak som med Scarface

Taxi driver - Med robert deNiro, riktigt bra.

The Shining - En kultfilm av Steven King.

Full metal jacket - Krigsfilm, väldigt bra.

plutonen - En till krigsfilm, inte en av mina favoriter men en film som jag tycker att alla skall ha sett.

Magnolia - En väldigt stark film, den absolut bästa dramafilmen jag har sett.

Dom gamla western filmerna med clintan är ett måste, typ: Den Gode, den Onder och den Fule

 

OCh väldigt många fler.[/citat]

 

ähum menar du inte den legendariske Stanley Kubrcik (Stephen King har bara skrivit boken, hade för mig att han hade stora invändningar på filmen eftersom Kubrick gjorde den så annorlunda än boken).

 

Angående western anser jag att man iaf måste se For a Fistful of Dollars, första filmen där en offret blir skjuten samtidigt som man ser angriparen i rutan (har jag för mig). Sedan tycker jag man också borde se "For a few dollars more" (fantastisk film).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jonathan]

ähum menar du inte den legendariske Stanley Kubrcik (Stephen King har bara skrivit boken, hade för mig att han hade stora invändningar på filmen eftersom Kubrick gjorde den så annorlunda än boken).

[/citat]

 

Invändningar var bara förnamnet. Han tyckte filmen var så usel att han spelade in en egen version av den. Stephen King är dock tyvärr talanglös som filmskapare.

 

De flesta filmer som bygger på Stephen King romaner är ju skit men en film förutom The Shining som är riktigt bra är Cronenbergs The Dead Zone.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=FredrikD][citat=Jonathan]

ähum menar du inte den legendariske Stanley Kubrcik (Stephen King har bara skrivit boken, hade för mig att han hade stora invändningar på filmen eftersom Kubrick gjorde den så annorlunda än boken).

[/citat]

 

Invändningar var bara förnamnet. Han tyckte filmen var så usel att han spelade in en egen version av den. Stephen King är dock tyvärr talanglös som filmskapare.

 

De flesta filmer som bygger på Stephen King romaner är ju skit men en film förutom The Shining som är riktigt bra är Cronenbergs The Dead Zone.[/citat]

 

Det hade jag ingen aning om. Men det är väl inte han som spelade in miniserien av The Shining, va?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]I don´t want his porkchop, I want his life!

 

Blood in Blood out! Det är djävlarimig en kultfilm. Synd bara att killen som spelar Miklos ser ut som att han ska börja grina hela tiden. :)[/citat]

 

Vem har regisserat den och vad är det för kategori?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni snackar om kultfilmer man måste ha sett, men ändå har ingen sagt troligast en av de mest kultförklarade filmerna nånsin: 2001- A space Odyssey

 

Den om någon måste man ha sett...självklart finns det många fler filmer man måste ha sett, men jag skriver bara den för den är kult om något!!!=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är SÅ förvånad över att ingen har nämnt en utav mina storfavoriter 'Blade Runner'. Skapad 1982 och är fortfarande enligt mig en utav dom vackraste Sci-FI rullarna som finns.

 

Andra sevärdheter:

Kevin Smith's rullar - Hela högen då!

Alien 3 - Fantastiskt manus och oerhört bra casting

Le Violin Rouge - Bara se den!

Labyrinth - David Bowie...vilken prins :P

Picassos äventyr

Bröderna Mozart - Båda tillhör lätt sveriges roligaste filmer!

(KULT FÖR ROCKERS - Ford Fairlane , jag klarar mig inte utan denna)

 

...baaah... jag inser nu att det är inte lönt jag fortsätter för då kommer jag aldrig kunna sluta :) Jag måste tillägga att SW-triologin står högst på min lista...och ja, kalla mig geek. Tätt efter kommer Alien-triologin i sin helhet (den fjärde filmen existerar inte!)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...