Jump to content

Recommended Posts

Posted

[citat=_nemo_]Equalibrium....enligt mig bättre än matrix, dom är väl inte speciellt lika egentligen, men man tänker iaf på matrix när man ser den.[/citat]

Tror den bytte namn i europa till "cubix" eller nått i den stilen. Skön är den iaf..

Posted

[citat=Mr.Man][citat=_nemo_]Equalibrium....enligt mig bättre än matrix, dom är väl inte speciellt lika egentligen, men man tänker iaf på matrix när man ser den.[/citat]

Tror den bytte namn i europa till "cubix" eller nått i den stilen. Skön är den iaf..[/citat]

ja...Cubic.

Posted

[citat=walfridson]oldies but goldies :)

citizen kane

sunset blvd

cykeltjuven[/citat]

"Cykeltjuven" är grymt bra enligt mig och "Citizen Kane" är ju kult men ack så jobbig att se på =)

Posted

Scarface

Pulp Fiction

Gudfadern-filmerna

Terminator 1 & 2 (2:an är helt klart mest kult, enligt mig)

Star Wars 4,5 & 6

Lock Stock & Two Smoking Barrels (börjar iaf bli kult)

Fight Club (samma som ovan, alltså en som börjar bli kult)

Posted

[citat=Wallin]Motorsågsmassakern? Motivera.. I och för sig är den ansedd som en sorts kultfilm från sin tidsperiod, men en film man bör se är det väl inte?[/citat]

Ja frågan gällde väl kultfimer och mer kult än Motorsågsmassakern blir det väl knappast. Dessutom så är det ju inte en dålig film.

När det gäller filmer som kommer att räknas som kult vill jag flagga för Undead, störtskön australiensk zombierulle.

Posted

Pansarkryssaren Potemkin känns väl inte direkt kult? Snarare obligatorisk för filmvetare som lite snobbigt vill kunna dra paraleller till "De Omutbara". ;)

Fast det är klart, han räknas ju som en av de riktigt stora bland regissörer.

Posted

var de nån mer som såg pansarkryssaren potemkin på scandinavium i gbg under filmfestivalen 2002 tror jag det var..

stor symfoniorkester som spelade musiken.. det var mäktigt