Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ok. Så man har köpt sin 550d och tänkt använda den till främst kortfilm, och hela sin minimala "teknikpark" kommer byggas upp kring denna kamera - vad behöver man då?

Det jag själv har tänkt på är:

Extern ljudinspelare

behövs ju så klart. Vad får man ge för en sådan som är: liten, billig men bra? Behöver inte vara för sofistikerad. Räcker väl med en XLR-ingång, manuella kontroller och SD-kort? Kabel+mic går ju alltid att låna eller hyra billigt så det är inget nödvändigt att köpa in.

Mindre räls

Funderar på en sån där enmetersräls man bara behöver ett stativ till (fungerar bra? Finns det någon kvalitetsräls som inte är för dyr?). En dolly man kan sätta på en vanlig svensk stege för att göra längre åkningar utomhus hade också varit trevligt, vad kan en sådan kosta om man ska ha något som är "OK" bra?

Tynga ner/axelrigg

Ska man filma handkamera så måste ju kameran så klart tyngas ner. Går ju knappst att skaka runt med den där lilla plutt-kameran. Så funderar antagligen på att bygga någon sorts nertyngningsrigg. Men så såg jag att det fanns axelriggar för små kameror, så en sådan kanske är en ide? Då får man väl bort skaket, har ni några åsikter eller tips här?

Follow focus

I den andra tråden om 550d nämner vissa att det är bra med follow focus. Jag antar att det är bra om man har en B-foto, men samtidigt är väl det lite handikappat med B-foto till en kamera där bara en kan ha monitor. (550d har väl live-view ut till extern monitor, men inte till den och kamerans egna monitor samtidigt (som fotografen behöver).

Så frågan är dock om follow focus behövs, om det är fotografen som kommer dra skärpan så borde det väl gå lika bra med den egna obketivets skärpering? Eller blir kanske jämnare med follow-focus på? Och vad skulle detta gå på?

Dator

Kommer behöva en ny dator, antagligen ett bygge eller köpa någon färdig. Men då det är kortfilm som ska klippas mest (Dock i 1080p kanske) så kanske världens dedikerade redigeringsburk med raidade hårddiskar inte krävs? Kraven är väl att det ska vara en PC och jag ska kunna klippa i Premiere Pro, då hamnar man väl ändå under 10.000kr för en burk? Sedan tillkommer väl 1-2 extrena discar + nya skärmar.

Objektiv

Ska man fota kortfilm kan man ju köra manuella objektiv. Eftersom 550d inte har GH1:ns möjligheter till AF så antar jag att AF-funktionen på moderna canon-objektiv i stort sett är meningslös. Så då behöver jag alltså en adapter och sedan ett par gamla analogkameraobjektiv. Borde inte kosta skjortan? Eller finns det några egentliga fördelar med att köpa 550D egna digitalkameraobjektiv?

Stativ och ljus kommer jag nog kunna låna så ser inte det som något primärt att köpa in. är det något mer man behöver tänka på att köpa in?

Postad
På extern ljudinspelare kan jag själv rekommendera en Zoom H4. Runt 3000 kr kostar(eller kostade iaf) en sån apparat. Kan vara värt att kolla upp iaf :)

H4n heter den nya modellen.

Postad
På extern ljudinspelare kan jag själv rekommendera en Zoom H4. Runt 3000 kr kostar(eller kostade iaf) en sån apparat. Kan vara värt att kolla upp iaf :)

varför skulle jag välja H4 istället för H2 eller en billigare modell?

En till sak värt att ta upp:

Filter

Vad kan man tönka att behöva här? Externa ND-filer typ eller? Eller UV-filter?

Postad
varför skulle jag välja H4 istället för H2 eller en billigare modell?

En till sak värt att ta upp:

Filter

Vad kan man tönka att behöva här? Externa ND-filer typ eller? Eller UV-filter?

för att den dyrare har xlr ingångar

Postad

Sen måste jag erkänna att en del av foto- och filmintresse är den tekniska aspekten.

Problemet för mig är att det inte är det :) Känns mer som jag måste köpa teknik jag egentligen inte vil ha för att få igång mitt filmskapande. Egentligen hade jag velat haft kontakt med en teknikintresserad A-foto som skötte den biten och bidrog med sin kompetetens.

Men men. I brist på det får man lägga ut alla pengar på kringutrustning.

Postad

Måste nog ändå bitvis hålla med editman men med aspekten att idag måste man vara en tusenkonstnär när det gäller media. Svårt att jobba idag om du inte behärskar alla roller som ensam/liten-företagare eller motsv. Så man är som sagt illa tvungen att lära sig.

Postad

Kamera CHECK!

Objektiv typ...check!

Extern Ljudinspelare, lutar åt att införskaffa en Zoom h4n då. Fast den kostar. Finns det verkligen ingen konkurrerande ljudinspelare med xlr-kontakt som håller ett lägre pris? Jag behöver inte inbyggda mickar och effekter och tjosan, manuell ljudkontroll och xlringång räcker...

Räls, någon som har tips på en bra/billig räls på ca 1m - att sätta på ett stativ etc. Behöver inte vara något fancy, bara den är billig och gör sitt jobb.

Dator. Sist jag byggde ihop en dator var våren 2004 och sen dess har jag inte hållt mig uppdaterad så känns lite tricky för mig. Vill ha en prisvärd burk som kan klippa 1080p men behöver inte vara en super Avid-certified burk emd raidade diskar...

• 2 veckor senare...
Postad

Precis själv också köpt en 550D, det jag har kompletterat med är följande:

Extra batteri och batterigrepp BG-E8 (för att få lite tyngd i kameran är tanken, plus bättre batteritid så klart)

Zacuto Z-Finder, världens bästa grej! Ger extra stabilitet plus lättare fokus m.m.

Manfrotto 501HDV Pro, Ordentligt videohuvud!

Indislider mini, "liten" dolly från Indifocus.com 112 dollar inkl. frakt fån USA!

Objektiv har jag sen innan Tamron 17-50 och Canon 70-200 F/4 L, ska inhandla ett fast Canon 50mm f/1.8 II grymt prisvärd glugg.

Dator: Imac i7 27"

Funderar på en Zacuto Rapid Fire också, får tänka på om det behövs bara, kommer nog mest filma från stativ.

Postad
Egentligen hade jag velat haft kontakt med en teknikintresserad A-foto som skötte den biten och bidrog med sin kompetetens.

Vad är jag då Emil? ;P

Vi borde nog ses snart så jag får bekanta mig med din kamera...

• 3 veckor senare...
Postad

Även jag har precis köpt in min 550D - och so far älskar jag den! Men vad jag verkligen inte gjort ännu är att utforska alla dess möjligheter, och särskilt inte på videosidan. Jag tänkte på en sak bara, Spiritual_Chaos skrev följande: "550d har väl live-view ut till extern monitor, men inte till den och kamerans egna monitor samtidigt".

Vad jag har förstått så gäller det bara när man använder HDMI-utgången. Då strömmas bild (och ljud?) till den HDMI-anslutna utrustningen, utan att något visas i kameran eller lagras där. Detta gör väl funktionen något begränsad kan jag tycka, men Canon 7D klarar detta genom sina dubbla processorer vilket jag antar är kravet för att kunna lagra och strömma HD samtidigt.

Men jag vill tipsa om att 550D ändå har sin kombinerade AV-utgång! Vad jag har förstått så kan man få preview, visserligen inte i full HD, men ändå något att titta på samtidigt som man spelar in. Jag har inte hunnit testa detta, kanske någon annan har gjort det?

Postad

Ville bara flika in att jag förmodligen hade fel, i alla fall den interna skärmen slocknar när man ansluter AV-out - frågan är nu om den ändå spelar in fast man kör preview den vägen.

Postad

bvad jag vet ska man kunna ha HDMI-ut men enbart få ut 480i MEDAN man filmar - jag har inte uppfattat det här fel va?

Sedan, vad anser ni om Indisystem's prylar? Håller de kvalitet fastän de har soppas bra pris?

Postad
Jag är jättenöjd med min indislidermini, så pass nöjd att jag funderar på att skaffa deras indifocusMini.

Funderar på att köpa mig en slider-mini och deras fokusrigg. Men de skickar endast via fedex? Är det då problem med svsnka moms och tullkostnads påslag? Hur snabbt skickar de?

Hur är det med followfokusriggen, är allt inkluderat eller måste jag köpa till rods och rigg till dessa etc etc etc?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...