Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Handlingen: "Det rapporteras om oförklarliga himlafenomen i olika delar av världen. När kaos och panik bryter ut måste Johan ta sig till andra sidan Malmö där hans bror Carl väntar. "

Genre: Scifi/Action/Drama

Längd: ca 17:00

Beskrivning om filmen: Vid årsskiftet färdigställde vi vår scifi kortfilm Vintersol, där vi bland annat ville testa hur mycket datorgenererade effekter vi kunde göra med minimala resurser. Inspelad i Malmö och redigerad under en längre period. Om ni undrar något om filmen, så är det bara att fråga!

Mer info och BTS bilder finns på följande sida:

http://www.vintersolfilmen.se

Konstruktiv kritik är mycket uppskattatt!

Postad

Riktigt bra måste jag säga. Antar att den är district 9 inspirerad? Hur som helst. Jag gillar hur han fick flashbacks och storyn började knyta samman. Sedan var det även snygga effekter och jag antar att skådespelarna var ganska bra också :P. Det enda jag inte tyckte var så bra var hur han med blont hår sprang ut ur bilen helt grön och hade ringen I handen. Jag har ju ingen aning om vad som hände med honom eftersom man inte fick se det inne i bilen (såg ut som att han var biten i halsen). Men de andra två verkade inte reagera så starkt på att han dog men istället på att han hade ringen. Hursomhelst, han som blev biten skulle nog inte köra enda dit med en ring när han har blivit förgiftad. Verkade ansträngande för honom att bara ta några steg. Tror han inte skulle kunna styra ordentligt heller :P. Men, det var i princip det enda jag störde mig på. I alla fall, riktigt bra gjort :).

Postad

Tycker den här filmen är riktigt bra och intressant hela vägen och sådär lagom mystisk. Särskilt den övertygande inramningen var det jag tror fångade mitt intresse mest. Allt från manus till filmning och effekter känns väldigt genomtänkt.

Skådespelet var bättre än det mesta man ser på forumet men ibland kändes bilden något underexponerad. Allt som allt en riktigt fin liten film!

Har ni någon ny film på gång?

Vad för kamera använde ni?

Postad
Antar att den är district 9 inspirerad?

Var fick du det ifrån? :S

Tycker filmen var bra, men ljudet drog ner en hel del på det. Fotot kunde ibland vara lite för simpelt - Hade inte alltid en bra bild av omgivningen mm, det blev ju mest fokus på En person eller En sak.

Skådespelet var ju definitivt av det bättre slaget :D

Postad

Väldigt intressant och bra film.

Vill dock kritisera två saker, som jag tycker sticker ut, när resten är såpass välgjort. Förmodligen känner ni dessutom till dessa saker själva.

1: Alla effekter (förutom bilkrocken, som såg riktigt bra ut) var ganska halvdassiga. Naturligtvis jämför jag er inte med en komersiell film, men det känns verkligen som att ni/du hade kunnat göra mycket bättre om mer tid fanns.

2: Nu är jag en person som är lite ohälsosmat intresserad av militären, men den fungerade verkligen inte.

Dom uppträdde konstigt, hade konstig utrustning på sig (på riktigt hade dom inte haft hjälm, ryggsäck eller snuskburk på sig). Dom var väldigt taktiskt osmarta också.

Vänligen notera att jag alltså inte kritiserar er för utrustning dom saknade, den har jag full förståelse för.

Postad

Oj, tack för alla svar och komplimanger/kritik! Uppskattas verkligen! :)

Mega99: Vilket ljud var det som du tyckte drog ner på helheten? Nyfiken!

johancederholm: Har inga projekt på gång just nu, fast idéer och ofärdiga manus har man ju alltid. :) Vi spelade in filmen på en panasonic HVX200.

X-Cross: Vi hade en bild av en utomjording i bilen där Max blir biten, men när vår testpublik skrattade åt scenen, bestämde vi oss att klippa bort den, och lämna det hela till publikens fantasi. Kill your darlings, eller vad det nu var. :)

Postad
X-Cross: Vi hade en bild av en utomjording i bilen där Max blir biten, men när vår testpublik skrattade åt scenen, bestämde vi oss att klippa bort den, och lämna det hela till publikens fantasi. Kill your darlings, eller vad det nu var. :)

Haha, hade varit kul om du laddade upp de klippet. Vill gärna se det xD

Postad

Mega99: Vilket ljud var det som du tyckte drog ner på helheten? Nyfiken!

Om jag inte specifiserat mig så är det bara att anta att jag menat Allt ljud. Vet inte vad ni använde för mikrofon, men kvalitén var inte den bästa - även kompositeringen. Lägg lite mer tid på mixningen av ljudet bara :)

Postad
Om jag inte specifiserat mig så är det bara att anta att jag menat Allt ljud. Vet inte vad ni använde för mikrofon, men kvalitén var inte den bästa - även kompositeringen. Lägg lite mer tid på mixningen av ljudet bara :)

Vi använde oss av en Audiotechnica mic på inspelningen, minns ej modellen. Mixningen av allt ljud tog en hel del tid då vi testade göra allt i 5.1 surround, så om det är något skumt med ljudet nånstans så hojta till så vi inte göra samma misstag igen :)

Postad

När jag ser ett sånt här inlägg blir jag alltid lite småsur.

Vadå lägga mer "tid på mixningen"?

Ska han öppna Cubase eller vad han nu använder och rulla tummarna?

Här får du tillbaka ditt C-arbete. Kommentarer längst ner på sidan: "lägg lite mer tid på arbetet"

Säger man så som du så bör man specificera sig; Var det fel pannorerat? Saknas det atmosfärljud? torr/våt efterklang, EQ, lägga till en ljudmatta?

Bante: Håller på och tittar! Återkommer med kommentarer, verkar lovande dock!

Postad

Säger man så som du så bör man specificera sig; Var det fel pannorerat? Saknas det atmosfärljud? torr/våt efterklang, EQ, lägga till en ljudmatta?

Förstår exakt- Hoppades nästan någon annan här med lite ljudkunnighet skulle kunnat förklara. Du som verkar kunna ljud lite bättre kanske kan förklara vad jag menar? Ljudet låter ju lite 'Råare' än man skulle föredra.

Postad

Ser bra ut. Men jag tyckte den var lite flummig, men helt klart en av de bättre på forumet.

Ljuddelen tänker jag inte bedöma för den här filmen, men för att bidra till diskussionen...

Oftast en del som glöms bort. Många tar originalljudet från kameramikrofonen och använder, de som gör "film". Här antar jag dock att det är en extern ljudupptagning.

Man kan alltid arbeta med ljud i efterhand (dock helst inte i AE som en del verkar fått för sig. Funkar bra för synkning av små delar, men inte som ljudredigering). i ett ljudredigeringsprogram. Cubase funkar, men nog inte att föredra. Men det beror på. Om man arbetar med animerade filmer kanske man vill prova Nuendo. Osv.

EQ och kompressor är bra grejer att ha koll på tillsammans med limiter. Finns för övrigt en del plugins som kan vara användbara. Nivåer på ljudeffekter och panoreringar och fade in/outs är det många som missar på.

Nu är det ju inte så att bara för att man gillar att göra film så ska man ha koll på varenda område. Det är ju inte riktigt så det fungerar om man har ett jobb inom industrin. Men det kan ju oftast vara en fördel att lägga ungefär lika mycket tid på alla element i produktionen om man bara är ett par stycken.

Postad

yey!! Ännu en till som håller sig borta från den svenska Skit-genren! (ursäkta språket)

Men jag blir alltid lika glad när det kommer uppstickare som denna! Den var riktigt häftig och jag satt verkligen å njöt på andra sidan skärmen, det är inte ofta jag gör det när jag ser på amatörfilmer :D

Bra jobbat!

Postad

Jag vågade inte se filmen först med rädsla för att skådisarna skulle prata skånska, men lyckligtvis har ni fått tag på bra skådisar! :-)

Skämt åsido: Med beröm godkänd! Stark story och bra skådespeleri. Kul att se science fiction i kortfilmsformat som inte är enbart effektbaserad. I ert fall är effekterna till för att berätta handlingen. Jättebra!

• 2 veckor senare...
Postad

Jag blir så arg när jag ser sådant här!

Arg för att jag ser att "Sverige" kan göra så väldigt snygga filmer, men på bio får vi bara se skit!

Vintersol var bland det mest intressanta (på ett bra sätt) jag har sett på länge. Jag ska rekommendera den till alla jag känner. Om ni grabbar inte gör långfilm innom ett år blir jag besviken och skriver ett argt brev till er.

Postad

daarco: Det kommer nog :)

F@sen vad jag älskade den här, helt underbart! Jag tappar ord, var ett bra tag sen man fick se något liknande här :)

Det jag kan få ur mig nu är att jag storyn, ljud, musik och framför allt stämningen gick hem. Grymt jobbat. :)

//Xerice

Postad

Hej!

Nu har jag egentligen inga direkta kunskaper om filmskapande eller hur arbetet bakom filmen ser ut, men några reflektioner:

Fantastiskt bra skådespeleri, kändes äkta, känner igen huvudrollsinnehavaren från någonstans.. Har han varit med i något innan?

Men, ta bort eller byt ut den där dialekten eller/och dialogen som bara skriiiiker Stockholm, dramaten, svensk kommersiell film och filminstitutet. Är så trött på´t!

Det känns i svensk film har alla skådisar tagit lektioner från samma tal/dialog/-lärare! Usch!

Alldeles för mycket snack om flickvänner, relationer osv, man tröttnar snabbt (även om skådespelarna gjorde det bra, så blev det för utdraget)

Mer handling och mer miljöer!

Jag älskar att det var sci-fi tema!! BRA! Är så trött på meningslösa draman om tråkiga verkligheten, maffia och kriminalitet. Verkligheten är tråkig, sagan är spännande.

Men som sagt, ska inte klaga mer, det var den bästa amatörfilmen jag sett på länge!

Fortsätt filma och utvecklas!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...