elwood80 Postad 17 augusti 2009 Postad 17 augusti 2009 okej, jag misstänker att den här tråden säkert ha varit med förut men men Jag står inför en uppgradering av min dator hemma. Har kört PC och adobe premiere pro ett antal år nu och är osäker vad jag ska uppgradera till. Har pratat både med Mac-säljare och PC-säljare, och dom strider såklart både för deras egna märken. Jag är inte alls rädd för att gå över till Mac, men då ska det verkligen vara värt dom extra tusenlapparna. Jag klipper i nu läget i HDV och DV Dessa är förslagen jag fått från säljarna PC En stationär dator att bygga ihop själv. Här känns ju den nya i7 processorn väldigt lockande. 478131 - Antec P183 Advanced Super Midi Tower 1x 120mm top fan, 1x 120mm rear fan, 2x USB 2.0, 1x eSATA, Audio 340676 - Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS, 120mm fläkt, 8xSATA, SLI 391447 - Intel Core™ i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed 428330 - Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366 CrossFireX, DDR3, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16 393859 - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7 483033 - XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 850MHz, Lite 355538 - Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2 16MB 7200RPMe 488177 - Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S DVDRW 24x, DL, RAM, SATA, Bulk, Black 344154 - USB2 Multi Card Reader 3.5" Black for CF I/II,SM,MMC/SD/microSD,MS,xD (bulk) 303162 - Antistatic Armchain 180cm Pris. 10995:- Mac: Mac book pro 15 tum 2.8GHz Intel Core 2 Duo 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB 500 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min) SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW) Pris: 22.995, Frågan är alltså: För mig ter sig Pc:n betydligt bättre än Mac:en och mycket mycket billigare. Visst är Macen en laptop, men det är inget som är nödvändigt för mig Har jag rätt eller fel? 0 Citera
Max_H Postad 17 augusti 2009 Postad 17 augusti 2009 Svårt val... det lär gå fortare med den stationära (som dessutom är utbyggbar). Jag skulle byta mot ett nVidia kort dock... Däremot inte flyttbar vilket ju Mac: en är. Ska du över på Apple FCP så kostar det 10K för den licensen också. PPro licensen går att "cross grade:a" om du väljer att fortsätta med PPro . Bägge har sina olika problem och bägge funkar om du sköter dom rätt (nu blir det väl platform WARS ;) ). Har du inte behov av en laptop är 12.000 en försvarlig summa man kan ha till annat... /Max 0 Citera
Kensai Postad 17 augusti 2009 Postad 17 augusti 2009 Well, med tanke på att Macen är DUBBELT så dyr som PCn känns det som en orättvis jämförelse. Men redan här, på papperet, är PCn betydligt vassare, och kan göras ännu vassare med t.ex lite mer minne. Köp PC, om du inte är frälst Mac-användare eller absolut måste ha en laptop. 0 Citera
Munthe Postad 18 augusti 2009 Postad 18 augusti 2009 Mhz hit och dit i hårdvara är ju verkligen inte allt här i världen när vi snackar prestanda. Prestanda kan även mätas i bärbarhet. Sitter man på en massa olika ställen och jobbar är en stationär maskin lågpresterande oavsett siffrorna på specarna i den. Finns ju ytterligare ett alternativ också och det är en bärbar PC. Du vet att du får en bärbar 17" med Quad Core-processor, plats för tre hårddiskar internt (där du kan hårdvaru-raida två), utbyggnadsmöjlighet till 16GB RAM, marknadens kraftfullaste grafikkort (256 grafikprocessorer istället för Apples 32), blu-ray-brännare för samma pris som den där MacBooken va? En sån maskin är absolut inte lika bärbar som en MacbookPro men den är smidigt bärbar jämfört med en stationär (som den har samma innehållsmässiga prestanda som). 0 Citera
elwood80 Postad 18 augusti 2009 Författare Postad 18 augusti 2009 Puh! Tack för era svar! Munthe, nu gjorde du ju det hela svårare ;) Jag har i nuläget en bärbar pc som jag kan klippa DV med, men med HDV så blir det lite hackigare direkt. Så jag tänkte att man kanske kunde ha med den och bara ha till att "råklippa" upp materialet och sen köra vidare hemma på den bättre, nya datorn. 0 Citera
Martin Öberg Postad 18 augusti 2009 Postad 18 augusti 2009 Köpte nyligen en MacBook pro 17 tum. Kan säga dig såhär att Premiere funkar inte lika bra på mac som på pc. Så då måste du köra final cut. Men sen kan man ju köra windows på macintoshen också såklart. Då funkar premiere igen. Kör den bärbara. Du kan redigera on the go. 0 Citera
elwood80 Postad 18 augusti 2009 Författare Postad 18 augusti 2009 Max, varför ska jag köra på nvidias grafikkort istället? 0 Citera
Munthe Postad 19 augusti 2009 Postad 19 augusti 2009 Max, varför ska jag köra på nvidias grafikkort istället? Jag svarar åt Max. Dom har en lite stabilare historia och jobbar väldigt mycket med företag som Avid och Adobe och är kända som "high end" alternativet i video/3d-världen. ATI i all ära men det är ofta rätt mycket strul med deras grejer. Det är förmodligen inte ATIs fel utan helt enkelt så att Nvidia varit mycket bättre på att hitta samarbete med proffsindustrin medan ATI till stor del satsat på hemmaunderhållning som spel. Nvidia samarbetar också väldigt nära med Intel (AMD äger ju ATI) och Intel är den totala dominatorn på processorsidan. Intel/Nvidia har vääääldigt mycket utvecklingsresurser. Där står AMD och ATI och stampar som den lite "fattigare" lillebrorsan. Just nu känns det som att AMD/ATI satsar rätt mycket på Open Source och Linux (vilket är bra!) som ju växer stort (även om det är lååååångt kvar tills man kan jämföra Linux med OSX eller framför allt Windows som desktopOS). Vi får se vem som vinner i längden. Jag har testat Kdenlive, Kino, Cinelerra, PiTiVi och några andra de senaste dagarna. Det fungerar ju absolut inte. 0 Citera
Munthe Postad 19 augusti 2009 Postad 19 augusti 2009 Köpte nyligen en MacBook pro 17 tum. Kan säga dig såhär att Premiere funkar inte lika bra på mac som på pc. Så då måste du köra final cut. Men sen kan man ju köra windows på macintoshen också såklart. Då funkar premiere igen. Kör den bärbara. Du kan redigera on the go. Håller med. Premiere Pro var en besvikelse under OSX. Inte alls samma grej. Kändes som nån slags seg java-applikation eller nåt. Hur har ni portat den, Max? Jag gissar att skon klämmer kring QuickTime. Premiere Pro är ju ingen QuickTime-applikation (som tur är) och saker som inte bygger på QuickTime i grunden och som ska rulla video i OSX brukar inte funka så bra. Ytterligare ett alternativ är såklart att installera OSX på en PC i dual boot. Apple påstår att det inte är lagligt men det kommer dom troligtvis inte att komma någonstans med. Gigantisk rättegång pågår just nu i USA i ärendet för den som är nyfiken. Varför man inte skulle få rulla mjukvara man köpt (i det här fallet OSX) på vilken hårdvaruplattform man vill är ett mysterium och Apples jurister måste hitta på en riktigt bra vals för att försöka förklara det. Fördelen med Apples OS på icke-Apple-hårdvara är ju att det går att öka prestandan för en billig penning. Jag har en kompis som kört OSX på en Intel-maskin han byggt själv och han svär på att den både är bättre och mer stabil än Apples egna maskiner. 0 Citera
elwood80 Postad 19 augusti 2009 Författare Postad 19 augusti 2009 Munthe, du verkar ju gilla Linux. Jag har aldrig varit i kontakt med det. Funkar det med Premiere och allt runtomkring? Jag tänker på externa hårddiskar och dylikt. 0 Citera
Kimster Postad 19 augusti 2009 Postad 19 augusti 2009 Linux och Premiere går inte ihop. Linux och externa hårddiskar går väldigt bra ihop. Linux har mycket och ofta bra ersättare till många windows/OSX-applikationer... Utom några fåtal, och en kategori bland dessa fåtal är just videoredigering. Det finns vad jag förstått några "inhouse" program hos de större företagen inom industrin, men för konsumenter.. icke, tyvärr. Jag har också försökt ge mig på Kdenlive, Kino, Cinelerra och allt vad de heter, men de är ljusår efter program som Premiere eller FCP. 0 Citera
Max_H Postad 19 augusti 2009 Postad 19 augusti 2009 Håller med. Premiere Pro var en besvikelse under OSX. Inte alls samma grej. Kändes som nån slags seg java-applikation eller nåt. Hur har ni portat den, Max? Jag gissar att skon klämmer kring QuickTime. Premiere Pro är ju ingen QuickTime-applikation (som tur är) och saker som inte bygger på QuickTime i grunden och som ska rulla video i OSX brukar inte funka så bra.r. QT i sammanhanget är en trång sko - en mycket trång och (väldigt) knäppt sko... //Max 0 Citera
Max_H Postad 19 augusti 2009 Postad 19 augusti 2009 Angående nVidia... Munthe har rätt. ATI har iofs skärpt sig de senaste, men är fortfarande långt efter nVidia. ATI har iofs släppte en h.264 export plug för CS4 - har inte testat den dock. Men nVidia har ju dessutom http://www.nvidia.com/object/cuda_home.html#state=home Future... //Max 0 Citera
Filmfjong Postad 20 augusti 2009 Postad 20 augusti 2009 Mhz hit och dit i hårdvara är ju verkligen inte allt här i världen när vi snackar prestanda. Prestanda kan även mätas i bärbarhet. Sitter man på en massa olika ställen och jobbar är en stationär maskin lågpresterande oavsett siffrorna på specarna i den. Finns ju ytterligare ett alternativ också och det är en bärbar PC. Du vet att du får en bärbar 17" med Quad Core-processor, plats för tre hårddiskar internt (där du kan hårdvaru-raida två), utbyggnadsmöjlighet till 16GB RAM, marknadens kraftfullaste grafikkort (256 grafikprocessorer istället för Apples 32), blu-ray-brännare för samma pris som den där MacBooken va? En sån maskin är absolut inte lika bärbar som en MacbookPro men den är smidigt bärbar jämfört med en stationär (som den har samma innehållsmässiga prestanda som). Kan du rekommendera en bärbar för rimlig kostnad? Dustin? Komplett? Eller någon annan? Hur är det med den nya windows som ska komma? Fixar väl dubbla proccesorer bättre och 64 bitars? 0 Citera
Munthe Postad 21 augusti 2009 Postad 21 augusti 2009 Nej jag har ingen unikt bra koll på laptops. Finns mängder av otroligt bra konsumenttest-sajter på nätet om du vill ha koll på det senaste och prestandamätningar. Själv är jag helt insnöad på Tablet PC för bärbart. Och där får man alltid gå ned i prestanda för bärbarhetens och formfaktorns skull. 0 Citera
beta75 Postad 21 augusti 2009 Postad 21 augusti 2009 Jag rekommenderar att du funderar på hur mycket av tiden som du videoredigerar? Är det en ren redigeringmaskin du vill ha så köp PCn om du kan leva med premiere. Om du vill använda datorn till annat och kunna ha med den lätt och video bara är ett av användningsområdet så kör på Macen. Final Cut Express finns ju... /KN 0 Citera
elwood80 Postad 26 augusti 2009 Författare Postad 26 augusti 2009 Försäljarna på Macforum pratade om att Final cut har fler codecs inbyggda som gör att HDV flyter bättre än den nånsin kommer att göra i Premiere. Finns det nån substans i detta?? 0 Citera
beta75 Postad 26 augusti 2009 Postad 26 augusti 2009 Försäljarna på Macforum pratade om att Final cut har fler codecs inbyggda som gör att HDV flyter bättre än den nånsin kommer att göra i Premiere. Finns det nån substans i detta?? Jag tror de menar, att i Final Cut finns det t.ex. Apple Intermediate Codec och PreRes som är grymt bra att jobba i. Apple HDV codec är ett vanligt HDV mpeg2 med ett macigt namn, typ. Det är Quicktime som gör att det flyter bra på en mac och det är quicktime på PC som gör att allt går åt helvete... /KN 0 Citera
Max_H Postad 26 augusti 2009 Postad 26 augusti 2009 och det är quicktime på PC som gör att allt går åt helvete... /KN Petimeternotis: QT har inget alls att göra med HDV-playback i PPro på en PC (det har iofs däremot Main Concept som jag har en del otalt med....). Men håller med: Fasen att Apple inte kan göra en bra QT för PC, för hur gärna Apple än vill kommer inte alla att byta till Mac (min privata teori :) ). Jag skulle inget hellre önska än att alla kunde köra QT rakt av. Det skulle vara så mycket enklare för alla (utom möjligen Apples programmerare ;) ). //Max 0 Citera
Munthe Postad 27 augusti 2009 Postad 27 augusti 2009 ProRes är en bra codec och det är vettigt att man "får" den med en Mac (den ingår i priset för Final Cut Studio). Intermediate är däremot hemsk. MEN tänk också på att PreRes är bara bra i FCP och i QT-player (och de andra Apple-programmen). Nästan alla andra tredjepartsprogram har någon form av problem med ProRes. Inte minst After Effects. Det gäller att hålla huvudet kallt i den här världen och blixtsnabbt konstatera att allt är inte guld som glimmar. Jag skulle aldrig våga använda ProRes. Som QuickTime-användare sedan starten så vet jag att Apple har en tendens att släppa bakåtkompatibilitet på gamla codecs. Risken är rätt stor att dina ProRes-filer inte går att använda om tre år. Medan en HDV-ström alltid är en HDV-ström och den är helt blind för vilken mjukvarumiljö man kör den i. Betydligt mer framtidssäkert. På gott och ont har Apple byggt in QT i systemet på OSX. Det är Macens hela (och ända) mediaarkitektur och det går inte att boota en Mac utan QT. När man installerar QT i Windows är det bara frågan om att installera en spelare/wrapper med möjlighet att koda och avcoda QT-codecs. På gott och ont (mest gott om ni frågar mig) har Windows ingen mediaarkitektur av typen QT. Det ger nämligen utvecklarna MYCKET större frihet. 0 Citera
Max_H Postad 27 augusti 2009 Postad 27 augusti 2009 På gott och ont har Apple byggt in QT i systemet på OSX. Det är Macens hela (och ända) mediaarkitektur och det går inte att boota en Mac utan QT. Det är faktiskt otroligt skumt att Apple inte utvecklar en egen form av mjukvara för att enkelt och snabbt nedgradera QT. I stort sett varje ny version av QT pajar något, oftast för andra mjukvaror än Apples egna, men ändå. Försök förklara för en Autodesk/Adobe/Fusion/Nuke-användare varför Apples DRM-skydd kickar in vid 10 minuters rendering av reklamfilmen som måste vara klar om en halvtimme. Och att användaren måste traggla med tredjepartsgrejer för att nedgradera till föregående version. Helt obegripligt... Nu ska man INTE installera nya mjukvaror i en fungerande produktionsmiljö men det händer lik förbaskat hela tiden ändå och givetvis inte bara med Apples mjukvaror. Men de flesta andra program går att avinstallera/nedgradera igen utan problem... (Och jag slänger väl in min brasklapp: Detta är mina egna åsikter som inte nödvändigtvis representerar min arbetsgivares blablabla) Edit: Och för att jämna ut det, nån gång för 5-6 år sen släppte M$ en hotfix till Win 2000 som fick Avid att öppna SAMTLIGA dialogrutor i programmet. Den gick inte heller, på det övervägande antalet maskiner vi sålt (jobbade som ÅF), att avinstallera. Format C: gällde det... //Max 0 Citera
AHe Postad 30 augusti 2009 Postad 30 augusti 2009 Mhz hit och dit i hårdvara är ju verkligen inte allt här i världen när vi snackar prestanda. Prestanda kan även mätas i bärbarhet. Sitter man på en massa olika ställen och jobbar är en stationär maskin lågpresterande oavsett siffrorna på specarna i den. Finns ju ytterligare ett alternativ också och det är en bärbar PC. Du vet att du får en bärbar 17" med Quad Core-processor, plats för tre hårddiskar internt (där du kan hårdvaru-raida två), utbyggnadsmöjlighet till 16GB RAM, marknadens kraftfullaste grafikkort (256 grafikprocessorer istället för Apples 32), blu-ray-brännare för samma pris som den där MacBooken va? En sån maskin är absolut inte lika bärbar som en MacbookPro men den är smidigt bärbar jämfört med en stationär (som den har samma innehållsmässiga prestanda som). Hej Första inlägget på det här forumet. Jag har i princip samma bekymmer som tråden börjar med, men jag vill ha bärbart. Så var hittar du en monstermaskin typ ovanstående?? Jag filmar med en Canon HV30, en Lumix FT1 och snart med en Canon HF S100. Vi ska göra lite filmer som uppdrag och därför behöver vi en bärbar dator. Vi gör inga extremt häftiga filmer utan mer dokumentationer och har hitintills klarat oss bra med Premier Elements (PE). Problemet är att PE inte klarar av AVCHD filer. (Från HV30'n går det utmärkt) Har även testat Canopus Edius Neo2 som klarar det lite bättre och en IMac som det också flöt bra på. PE tar 35 min att få en 5 min AVCHD fil redigeringsbar, men sedan hackar vår nuvarande dator så det är omöjligt att redigera. Edius renderar filen på 16 min och det flyter hyffsat i datorn vid redigering. Jag fick i en affär installera en demo av PE på en ny HP Pavilion HDX X16-1300EO (som väl måste räknas som en bra dator?). Gick det bättre?? -Nej, hur segt som helst??!! Så mina val just nu som jag ser det är att: * Hitta en dator som Premier Elements funkar bra på - har ni något förslag? Vilken konfig och OS är bäst? Helst vill vi köra PE som vi kan sedan flera år. * Eller så får vi lära oss ett nytt program. Då är valet just nu mellan: Edius Neo2 och Final Cut Express 4. Vi behöver fortfarande en bra dator som är någorlunda bärbar. Filmerna ska kunna visas på "riktigt" i HD, brännas på DVD och läggas upp på nätet. Har ägnat många nätter nu åt dessa val. Plöjt nätet upp och ner, världen runt. Märker att jag inte är direkt ensam om att ha problem med AVCHD. Har bytt tankar med några duktiga personer där ute. Har ringt Canon, Adobe, Panasonic, mfl, besökt butiker men ingen i butikerna kan ju något för oss amatörer. (Varför har vi låtit alla dessa stormarknader ta över??) Alla skyller på alla. Canon är nöjda med sitt filformat, Adobe tycker det är hårdvarutillverkarnas "fel" att det inte funkar, och gissa vad hårdvarutillverkarna säger.... Allt det här med Codec hit och Codec dit gör mig matt. (Snart plockar jag fram farsans gamla super8 och gör en fil med den - vad enkelt det var på den tiden) Så hjälp mig att få till en lösning som funkar innan jag blir tokig. Tilläggas bör också att det ska också bli en stationär dator här hemma liknade den som specas i första inlägget. Men först måste uppdraget ovan dra in lite pengar. Den bärbara lär jag aldrig få se. Då vore det smidigast om det var samma program på dessa burkar. Tacksam för all hjälp och vägledning jag kan få /A 0 Citera
Nyaz Postad 5 september 2009 Postad 5 september 2009 Edit: Och för att jämna ut det, nån gång för 5-6 år sen släppte M$ en hotfix till Win 2000 som fick Avid att öppna SAMTLIGA dialogrutor i programmet. Den gick inte heller, på det övervägande antalet maskiner vi sålt (jobbade som ÅF), att avinstallera. Format C: gällde det... Okej, jag skrattade faktiskt rakt ut när jag läste det där (även fast det säkert inte var roligt då), men ALLA dialogrutor? Hoooly crap :P 0 Citera
Martin Öberg Postad 10 september 2009 Postad 10 september 2009 Hackintosh. Bygg en PC och installera Mac Os. Billigt och bra alternativ. http://www.psystar.com/ De säljer färdiga Hackintosh datorer^^ 0 Citera
elwood80 Postad 25 september 2009 Författare Postad 25 september 2009 okej... Efter mycket om och men lutar det åt den här... Då ska jag väl klara mig ett par år iaf. Strax under 16.000:- får jag ge. Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm, Antec P193 Advanced Midi Tower Svart Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS, DFI LanParty DK X58-T3eH6 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Intel Core™ i7 920 Quad Processor EVGA GeForce GTS 250 512MB PhysX CUDA USB2 multikortläsare 3.5" svart för Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 WD VelociRaptor® 300GB SATA Samsung SpinPoint F3 500GB MS ROYALTY Vista Home Premium MS COA Label Windows MS MANUALS Win Vista Home Premium MS Win Vista Home Premium Svensk MS Win Vista Home Pr. PUP 64bit Garanti 3 år - Skicka in 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.