Gå till innehåll

Vart ska man börja?


JBRegissör

Recommended Posts

Jag älskar att göra film, dock är jag ensam om det i mina cirklar. Ingen jag känner gillar att göra film. Hur ska man egentligen börja när man är själv? Hur får man en chans att arbeta med film när man inte har någon att ta hjälp av? Hur får man kontakt med folk i branschen?

 

Jag bor i Göteborg, någon som vet någon man kan ta kontakt med?

 

Mvh. Jens

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är 20 år och hur jag vet det:P? Hm. Jadu.

 

För det första; Älskar film sen jag var liten, ville alltid vara med i film, sen ville jag börja göra film.

 

För det andra: I gymnasiet gick jag medieprogrammet, älskade varje sekund av filmskapande vi gjorde. Vann priser i mediefestival 2 år i rad som min skola hade när jag gick där.

 

För det tredje: Har fortsatt göra film så ofta jag kan hemma, dock svårt när man inte har folk som vill vara med:P

 

För det fjärde: Mitt huvud är fullproppad av filmidéer, skriver ner minst sju-tio idéer varje vecka. Och blir så frustrerad när man inte kan fullborda dom.

 

Det är så jag vet att jag älskar film och vill arbeta med det! ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, bra då vet man lite mer! (finns många 13 åringar som testat mobilvideokameran och vill bli en ny peter jackson)

 

Göteborg är en ganska bra ställe. skulle föreslå ett några olika vägar.

 

Om du har koll på vad du vill bli kan du ju börja plugga film. i området finns ett flertal utbildningar innom olika områden, allt från högskoleutbildningar, folkhögskolor och KY-utbildningar.

 

Om du vill bli producent finns:

Producentutbildningen på Högskolan väst (http://www.hv.se/extra/pod/?module_instance=2&id=846)

 

Om du vill bli regissör finns:

IHTV och Regiutbildningen på GU.

 

Om du vill bli filmarbetare finns:

Filmarbetarutbildningen i trollhättan

 

Om du inte vet exakt vad du vill bli finns:

Olika folkhögskolor m.m http://www.voodoofilm.org/adresser/filmskolor/

 

Om du nu inte känner för att plugga så får du försöka "praktisera" dig in. då ringer du exempelvis Louise Martin på Film i Väst och frågar om det finns några lämpliga produktioner för en nybörjare som vill se hur branschen funkar. Annars kan du ju kontakta svt i gbg, de har ju dramaavdelningen där div. produktioner produceras. annars kan du ju kontakta produktionsbolagen direkt, ex på bolag i regionen är Götafilm.

 

Se dock till att inte bli en "livstidspraktikant" som hönsas rutnt i flera år. praktisera på 1-2 filmer och se till att lära känna folk, sen kräv en post och betalt.

 

Om du nu inte är så intresserad av att börja jobba som en del i teamte utan vill göra "egna" filmer så är gbg inte så dumt heller. Det finns många olika ställen för att träffa filmintresserade och filmskapande ungdomar, tex. filmcentrum (googla runt för att hitta fler liknande ställen).

 

Ja, det var i korthet lite olika vägar.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Fan känner precis som dig. Men du har ändå turen att befinna dig i en storstad. Jag bor i ett litet samhälle i skåne. Jävligt frustrerande att veta vad man vill men ändå känna sig så instängd. Planerar nu att söka mig in till malmö högskola som har en filmkurs. Men till dess skulle jag ändå vilja göra något.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag nickar igenkännande, här för mig själv. har haft tusentals intressen och aldrig ens tänkt tanken att jag skulle kunna tänka mig att göra film. efter att under vissa omständigheter fått känna på hur det är att stå bakom kameran, och dirigera de som står framför det si och så, har jag bara fått ett grovt uppvaknande. wooooow. regissör, alltså, hur kunde jag inte tänkt tanken förut?

 

iallafall, har inte heller kommit igång. har lite frågor, jag och två filmintresserade människor har börjat skissa på en kortfilm. vi vet nada. en av oss (jag) är intresserad av regissörrollen, en av major parts och en av varierande biroller. ingen av oss vet ett skvatt om kameror, dock. har en mamma som jobbar på tv, så jag tänkte använda mig av den tillgången om det går, annars; hur gör man i vår situation? hur får man tag i utrustning, och hur lär man sig den? vi kan ju säkert låna hur proffisionella saker som helst, men sen har vi ju ingen aning om vad man tar sig till med den.

 

fred.

Länk till kommentar
Share on other sites

hur gör man i vår situation? hur får man tag i utrustning, och hur lär man sig den? vi kan ju säkert låna hur proffisionella saker som helst, men sen har vi ju ingen aning om vad man tar sig till med den.

Om ni inte får låna så får ni hyra. Vad gäller användandet av utrustningen så är det bästa att ni hittar någon som kan det. Annonsera efter en fotograf och en ljudsnubbe (och gärna en inspelningsledare), helt enkelt. Sedan kommer förstås efterarbetet, och där kan ni antingen hitta någon som kan hjälpa er eller lära er själva. Redigeringsprogram är inte särskilt svåra att komma igång med, och det finns gott om hjälp att hämta, exempelvis här på forumet.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, bra då vet man lite mer! (finns många 13 åringar som testat mobilvideokameran och vill bli en ny peter jackson)

 

och?

 

har i alla fall mer potential än de bittra jantelagssvennarna som kör med översittarattityd på forum bara för de inte lyckades kvalificera sig in på novemberfestivalen innan de dingade 30

Länk till kommentar
Share on other sites

och?

 

har i alla fall mer potential än de bittra jantelagssvennarna som kör med översittarattityd på forum bara för de inte lyckades kvalificera sig in på novemberfestivalen innan de dingade 30

 

1. jag är inte 30 än.

 

2. Anledningen till att jag frågar är att om jag svarar en 13 åring på samma sätt som jag svarar någon i 20-30 års åldern med viss erfarenhet så skulle 13 åringen inte fatta typ någonting. Dessutom har en 20-30 åring lite andra förutsättningar i allt från ekonomi, körkort, kontakter och livserfarenhet. Försöker att inte låta dryg eller överlägsen när jag svarar här på forumet utan snarare dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter. Eftersom att jag livnär mig som filmproducent så tror jag att jag har en del att dela med mig av i ämnet.

 

Men visst kan man bli lite trött på att det gång på gång dyker upp nya personer här på forumet som tror att de blir peter jackson för att de gjort en film som de postat på youtube med sin hem videokamera. Så därför frågar jag lite snällt om deras ålder och erfarenhet innan jag sätter mig och skriver ett riktigt svar som kan ta någon timme att skriva!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...