Gå till innehåll

UCLA, USC och NYU + All Info om att studera i USA


nson

Recommended Posts

Men pluggar man inte på community college för att sedan göra en transfer till ett universitet? Vad har man annars för anledning att plugga på ett CC? Troligtvis är det nog många som inte kommer in på ett universitet efter sina två år på CC, vad gör de då?

 

Jo, man pluggar oftast pa CCs for att gora en transfer. Men skolor man gor transfers till kostar olika mycket.

 

UCLA var nar jag kolla 42000$ (dar terminsavgifter var halften typ) du behovde for att komma in, och UCS var 48000$, men for ett state university eller vissa privata sa kanske det ligger pa ca 10000-20000$ for att komma in (per ar). Long Beach State University ligger pa strax under 7000$ per termin. Det, b'o'r man ha rad med pa CSN-lan om man ar ekonomisk av sig, da man far fran CSN nagot over 100 000kr per termin for USA...

 

Jag pluggar nu fardigt i Australien, skillnaden ar att jag bara behover plugga 3 terminer har istallet for 4 i USA. Nu, eftersom amerikanska dollarn ar sa lag, och australieniska ar hog, de ar i princip samma, en dollar mot 6.5kr eller 6.6kr. Det, ar darmed dyrare for mig att plugga har om det fortsatter som det ar nu, men om det var som for 2-3 ar sen, da Aus $ var pa 4.5kr och US $ pa 8kr, sa skulle det vara mycket billigare har... Hur som helst, skillnaden mellan att jag pluggar har mot Long Beach ar bara 10% av hela studiebeloppet.

 

Nu nar dollarn ar lag sa kanske man har rad att plugga pa UCLA eller UCS, men tank pa att man maste ha rad att vara dar nar dollarn stiger, och att skolor, normalt sett hojer sitt pris med 5% per ar. Jag vet folk som akte till USA nar det var 11kr for en dollar, de hade det inte lika latt, iofs sa justerar CSN varje ar utifran vaxelkurser, men de gar bara till en viss grans.

 

Sa gor en kalkyl och kolla om ni har rad att betala for skolan nar dollarn ar 9kr och skolan hojts med 5% varje ar. Det svara ar iofs att komma in, da de vill ha bevis pa tillgangar, nar man val ar dar sa kan man jobba och tjana kanske 3-5000$ per termin, beroende pa jobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

CSULB verkar som ett sjysst universitet, efter lite snabbt surfande på deras hemsida. Intressant att namn som Steven Speilberg och John Dykstra pluggade på Film and Electronic Arts där, även om det var för X antal år sedan. Vet du något om CSULB? Bra eller dåligt?

 

Pluggar du film i Australien? Vilket universitet?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Man kan komma in på olika sätt, ett är att man gör alla 4 år där, ett annat är att man "transfer" dit via ett City College eller via universitet i Sverige. T.ex. jag skulle bara behöva plugga 2 år på skolorna då jag redan pluggat mer än två år på ett City College.

Hade inte lagt märke till detta tidigare, att man skulle kunna göra en transfer till UCLA från ett universitet i Sverige. Tänkte hela tiden att man måste göra transfer från ett amerikanskt college. Har försökt ta reda på mer om detta. Hur genomförs det, och vilka universitet? Någon som vet något mer om just transfer från svenskt universitet till UCLA? Skulle väldigt gärna vilja veta mer. Tack på förhand!

 

Ett till frågetecken. Jag såg på ett ställe att om man börjar college i USA direkt efter europeiskt high school (dvs. gymnasiet), kan man ibland dra av ett år från collegestudierna eftersom gymnasiestudierna kan räknas som "general education". De fyraåriga studierna i USA blir därmed treåriga istället. Läste detta här: http://talk.collegeconfidential.com/international-students/609296-european-american-university-transfer-question.html

Skulle kunna vara intressant för någon, om det nu är möjligt. Någon som vet mer? =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Hade inte lagt märke till detta tidigare, att man skulle kunna göra en transfer till UCLA från ett universitet i Sverige. Tänkte hela tiden att man måste göra transfer från ett amerikanskt college. Har försökt ta reda på mer om detta. Hur genomförs det, och vilka universitet? Någon som vet något mer om just transfer från svenskt universitet till UCLA? Skulle väldigt gärna vilja veta mer. Tack på förhand!

 

Ett till frågetecken. Jag såg på ett ställe att om man börjar college i USA direkt efter europeiskt high school (dvs. gymnasiet), kan man ibland dra av ett år från collegestudierna eftersom gymnasiestudierna kan räknas som "general education". De fyraåriga studierna i USA blir därmed treåriga istället. Läste detta här: http://talk.collegeconfidential.com/international-students/609296-european-american-university-transfer-question.html

Skulle kunna vara intressant för någon, om det nu är möjligt. Någon som vet mer? =)

Har inte hört något om det, men grymt ifall det stämmer!

 

Jag har en "kompis" som går på SBCC så jag kan fråga henne ifall hon kan filma runt lite på filmdelen, så kan jag länka klippen här sen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan, har läst igenom allt ni postat och fått svar på mycket jag undrat över, tack! :)

 

Blir väldigt pepp på att åka dit! Går just nu andra året på mediaprogrammet på gymnasiet, med rörlig bild som inriktning så klart!

 

Hur går det för alla som ska dit? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det bli nog inge SBCC för mig, men däremot ska jag fortfarande satsa på att få läsa på USC. Jag har ansökt om att få läsa i Minnesota en termin nästa år genom skolan som jag går, och ifall det blir av så har jag tänkt åka och kolla på massa skolor i CA och NYC.

Jag ska försöka få praktik i USA också om det går - och ifall det går så ska jag försöka fixa ett jobb och arbetsvisa.

 

Så ser min plan ut ungefär :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter intressant! Vilken skola går du på här i Sverige? :)

Dalarna Universitet - Manus och Berättande i Rörlig bild.

Nackdelen är att det är ganska tajt med plats att få läsa utomlands då många av kurserna kräver att man har läst kursen innan, så det går därför inte att byta ut och läsa efter. Men jag har snackat med han som är ansvarig och det jag hoppas på nu är att det inte är så många sökandes samt att jag gjorde ett bra intryck i mitt personliga brev :)

 

 

EDIT:

Fyfan va tråkigt mail jag fick idag (17 feb). Nämligen att Minnesota har sagt upp sitt avtal då många Svenskar väljer att åka dit - men att väldigt få åker till Sverige...

Den 28: e feb slulle vi börja få våra svar ifall vi fick åka eller inte.

 

Men men, jag hade Australien som val 2 och Frankrike som val 3 så jag får hoppas det blir någon av dom :)

Tråkigt bara eftersom jag vill fortsätta min bana i USA och det här vore ett så perfekt tillfälle att kolla runt på skolor och känna på stället :(

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Jag har en "kompis" som går på SBCC så jag kan fråga henne ifall hon kan filma runt lite på filmdelen, så kan jag länka klippen här sen

 

Jag har snackat med en kompis som har studerat på SMC och deras filmproduktionsdel. Jag har bett henne att skriva av sig lite i den här tråden så vi får se vad hon säger

Hur går det?

 

Det bli nog inge SBCC för mig, men däremot ska jag fortfarande satsa på att få läsa på USC. Jag har ansökt om att få läsa i Minnesota en termin nästa år genom skolan som jag går, och ifall det blir av så har jag tänkt åka och kolla på massa skolor i CA och NYC.

Jag ska försöka få praktik i USA också om det går - och ifall det går så ska jag försöka fixa ett jobb och arbetsvisa.

 

Så ser min plan ut ungefär

Vadan detta?

 

Hejsan, har läst igenom allt ni postat och fått svar på mycket jag undrat över, tack!

 

Blir väldigt pepp på att åka dit! Går just nu andra året på mediaprogrammet på gymnasiet, med rörlig bild som inriktning så klart!

 

Hur går det för alla som ska dit?

Tydligen så ska ju inte nson dit den svikaren:P nää, förlåt nson!

Personligen sitter jag här och sliter mig i håret och blir fullständigt galen eftersom jag inte kan bestämma mig. Och snart är det för sent att dra igång med tanke på VISAansökan som kan ta månader..

Det som egentligen hindrar mig är att jag oroar mig för mycket för framtiden efter eventuella avslutade studier.

 

EN PESSIMISTS SCENARIO

Man pluggar 2år på SBCC, gör en transfer till ett universitet och får ett BA i film. Under resans gång får man lite kontakter, men efter studierna får man inte arbeta eftersom man inte är amerikansk medborgare och då känns det inte som att det hjälper att ha kontakter. Man måste då bege sig hem till Sverige, där jag personligen inte vill arbeta i filmindustrin och dessutom inte har några kontakter. Och studierna är till ingen nytta..

 

EN OPTIMISTS SCENARIO

Man studerar som ovan, men istället så lägger man inte allt för stor vikt vid framtiden (för som de säger, så kan vad som helst hända på resans gång). Sen finns ju Green Card-lotteriet. Och då menar jag det riktiga som anordnas av amerikanska staten. Så där finns ju en chans på 1:50000 varje år att man kan få bli kvar i US and A.

 

Tänk vad svårt det ska vara!

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha jag kommer några år senare! Får chilla på det! :)

 

Jag fick för några dagar sedan reda på att det inte fanns några platserna kvar till Australien, men att jag däremot får åka till Frankrike. Haha så det blir Frankrike i ett halvår efter sommaren OM de kurser jag läser går bra att byta ut (vilket det verkar som)

Men ja alltså jag ska försöka att komma iväg! Som sagt, ska fortfarande försöka få praktik i USA, och går inte det så skitsamma. Jag tar mig dit på något sätt :)

 

Edit: Just det ja. Hon som går visste inte ens vart mediabyggnaden är så hon visste inte så mycket. Hon som gick på SMC håller dock på med sin slutproduktion vilket tar upp mycket av hennes tid. Men jag hoppas hon hittar en ledig stund och skriver några rader :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej LastonFilm och ni andra.

Jag har nu inte lästa alla inlägg i den här tråden då jag såg detta av en ren slump, men jag har förstått att du eventuellt tänker söka till SBCC och tänkte passa på att förhindra en stor besvikelse även om jag egentligen inte har tid att skriva just nu.

 

Själv har jag bott i CA och i Santa Barbara och då tog jag några klasser på City College.

Till saken hör att jag gjort föreläsningar och besökt många av Sveriges filmskolor, folkhögskolor och universitet m.m.

 

SBCC är ren djävla skit och det är de flesta andra mindre filmutbildningar som finns i USA. Till Santa Barbara åker man för att träffa brudar/killar, supa och leva livet och eventuellt testa på att hålla i en DV kamera (ja jag misstänker starkt att de fortfarande kör DV) som man knappt får låna från skolan då de är så värdefulla.

 

Hantverksskickligheten, de tekniska resurserna, lärarna etc i Sverige håller enormt mycket högre klass, iaf om man bortser från vissa mindre folkhögskolor och unviersitet/högskolor där de bara har media- och film-kurser bara för att.

Att gå Kulturama, Kalix, Stockholm Film eller möjligen Gamleby (om du vill hålla på med TV framför spelfilm) etc kommer garanterat att ge dig mycket mer än de flesta skolor du kan tänkas hitta i USA.

 

Eleverna i Sverige är med disciplinerade och fokuserade vilket även det inte kan underskattas om man vill göra film tillsammans.

 

Fördelarna med USA.

Kontakter, dock är College fel ställe att leta, då får du ta dig ett snäpp upp på trappan så att du hittar de med högre motivation.

 

Föreläsare och enskilda lärare. Även om de generellt håller lägre standard än i Sverige och oftast är misslyckade frilansande lågbudgetfilmare som började under video-eran så finns där några som varit in i industrin (the industry eller hollywood som man säger i Sverige) en vända och sedan ledsnat eller på annat sätt åkt ur men med bibehållna kontakter. Dessa lärare är guld värda och av förklarliga skäl finns ingen motsvarighet i Sverige.

 

Mitt råd är iaf att försöka hoppa SBCC och liknande och gå direkt på de högre utbildningarna. Börja med en utbildning i Sverige och hoppa College i USA.

 

Lycka till hur som helst, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt inlägg!

Ifall man vill studera i USA och/eller arbeta i USA, skulle du föreslå att man försöker spara pengar till USC istället för att gå den billiga vägen? dvs. CC - USC

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur har ni egentligen tänkt få arbete i USA efter utbildningen? Ni kommer inte få något uppehållstillstånd om ni inte har ett företag som är villiga att sponsra eran ansökan och chansen att ni lyckas hitta det direkt efter en examen i filmproduktion är obefintlig om ni inte känner/kan kalla in en tjänst från någon som har det väldigt bra ställt i CA. Att få jobb utan sponsring kräver greencard eller medborgarskap och chansen för det är samma som det är för alla andra som deltar i det årliga greencard-lotteriet. Att vilja jobba i CA efter man växt upp i kalla Sverige kan jag förstå; men är ni inte helt enkelt orealistiska som väljer denna vägen dit?

 

Åtminstone från mitt perspektiv så har man en bättre chans att få jobba i CA om man gör ett namn för sig själv i Sverige först. Med den digitala utvecklingen, alla internationella filmfestivaler och faktumet att ett flertal svenska regissörer fått bra erbjudanden från Hollywood efter endast en hit i Sverige så måste väl det ändå se bättre ut(även om det fortfarande inte är enkelt på något sätt).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur har ni egentligen tänkt få arbete i USA efter utbildningen? Ni kommer inte få något uppehållstillstånd om ni inte har ett företag som är villiga att sponsra eran ansökan och chansen att ni lyckas hitta det direkt efter en examen i filmproduktion är obefintlig om ni inte känner/kan kalla in en tjänst från någon som har det väldigt bra ställt i CA. Att få jobb utan sponsring kräver greencard eller medborgarskap och chansen för det är samma som det är för alla andra som deltar i det årliga greencard-lotteriet. Att vilja jobba i CA efter man växt upp i kalla Sverige kan jag förstå; men är ni inte helt enkelt orealistiska som väljer denna vägen dit?

 

Åtminstone från mitt perspektiv så har man en bättre chans att få jobba i CA om man gör ett namn för sig själv i Sverige först. Med den digitala utvecklingen, alla internationella filmfestivaler och faktumet att ett flertal svenska regissörer fått bra erbjudanden från Hollywood efter endast en hit i Sverige så måste väl det ändå se bättre ut(även om det fortfarande inte är enkelt på något sätt).

Det är bra att du poängterar det hela! Det är sjukt svårt.

Jag har tänkt som så att det är lika bra att bli skolad i det land där man vill arbeta i, och särskilt eftersom man arbetar på ett litet annat sätt i USA än i Sverige. Jag tycker inte det är orealistiskt, utan bara väldigt svårt.

Vad menar du med att ett företag måste sponsra? För så som jag har förstått det så får Chefen/företaget bara extra pappersarbete.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är också en sådan, som kanske inte är fullt så intresserad av studierna i sig i utlandet, men vill plugga utomlands just för att knyta kontakterna.

 

Något jag dock tänkt då, är att plugga på en renodlad filmskola, då jag tror det kan vara hälsosammast, inte för plånboken, men för att få valuta för vistelsen.

Dock kan det ju, i sin tur, vara rätt svårt att komma in på dom. Och det är precis som du säger nson, det är en massa jäkla pappersarbete som ska göras, några större summor och kostnader är det ingen fråga om när man kommer till att importera arbetskraft till sitt företag i USA.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Grymt kul att du är intresserad av att komma till USC och plugga! Hur gammal är du nu? Om du har ett år kvar på gymnasiet rekommenderar jag dig att börja ansökningprocessen nu! Dem flesta amerikaner skriver sina college essays under sommarlovet mellan junior och senior year (2an och 3an) fastän ansökningsdatumen ofta inte är förrän januari. SAT kan också vara bra att ta twice...

 

Själv går jag på USC nu, jävligt roligt och rätt overkligt att man sitter med ett palmträd utanför fönstret och skriver. Just nu så är jag inskriven på Marshall School of Business vilket är USC's businessskola med en minor i Cinematic Arts. Funderar dock på att byta över helt till en major i Film Production.

 

Det är dyrt att läsa här, men jag tycker att det helt klart är värt det. Du får en utbildning som du inte kan få någon annan stans i världen. USC är också en skola som har väldigt högt anseende i Kalifornien. Skolsystemet i USA fungerar lite olika mot hur många svenskar har fått för sig. Harvard, Yale, Princeton är i princip kända över hela landet. Förutom dom är det väldigt lokalt... Trots att du gått på Brown kommer många i Kalifornien höja på ögonbrynen och säga "So what?" och anställa någon från UCSD. I filmbranschen spelar det inte så mycket roll vilket jag kommer till i nästa stycke!

 

(Förlåt för en absurt lång post)

Ingen kommer någonsin att titta på var du gått i skolan när dom bedömer dig som film skapare. Det handlar om kontakter kontakter kontakter, hur många kan du få att läsa ditt manus / se din shortfim, där är USC bra. USC är också bra för att lära dig allt om branschen och allt om hur man gör feature film. Den nya byggnaden som George Lucas donerade över 150 miljoner dollar för att bygga är delvis klar och faciliteterna är otroliga.

 

Blev ett väldigt USC orienterat inlägg. Andra bra filmskolor du kan kolla på är: Chapman, Loyola Marymount University (mycket hands on filmskapande på Loyola) och city colleges typ CUNY som har bra anseende inom film.

 

Hoppas det hjälpte något?

 

Men alltså "helt klart värt det" betyder det att man med stor säkerhet snabbt kommer få jobb som kan betala tillbaka de enorma lånen man måste ta för att gå där? Jag tror det är en av de viktigaste frågorna :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Okej. Så. Jag har försökt läsa lite vad folk har skrivit på forumet och om jag har förstått det hela rätt så läser ni den klassiska typen av film (spelfilm, konstfilm osv) men det jag undrar är om man på något ställe kan läsa om industrifilm. Som det känns just nu är det endast en kunskap man kan få genom praktik på ett produktionsbolag alt. starta upp något själv.

 

Är det någon som har något tips om skolor i t.ex. USA eller Australien?

 

(Kanske borde nämna att jag i maj blir klar med mina tre år på filmproduktionsprogarmmet i Trollhättan)

 

mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Är det någon som har något tips om skolor i t.ex. USA eller Australien?

 

Sydney Film School, utmärkt! Går själv där.

 

Jag undrar om du vet nåt OM NYFA? (new york film academi)

Super om du har en väldigt rik familj/bakgrund som kan fortsätta lägga ut stora pengar. Men om du är en student som tar ett stort lån bara för gå i NYFA så är det inte värt. Läs runt lite reviews på nätet så förstår du varför. Deras koncept bygger på att de rika drar upp varandra. Om du vill ha en bra skola i USA så kolla in Tisch Arts.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Ja, och med tanke på alla bloggar skrivna av blåsta bimbos som pluggat där, så blir man inte särskilt sugen på att plugga där själv.

 

Har du fått en positiv bild av SMC? För jag har nästan fått en bild av att alla city college är festmagneter. Men det är kanske något jag bara fått för mig. Mängden festande kanske beror lite på vart skolan är placerad. SBCC i en lugnare och mindre stad mot SMC i en mer hektisk och betydligt större stad.

 

När hade du tänkt åka, vår eller höst?

 

NYFA sägs vara rena skämtet(?) som tar alldeles för mycket betalt. Det kan ju vara folk som personligen har haft en dålig tid på NYFA, men lite sanning tror jag nog att det ligger bakom.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...