Gå till innehåll

UCLA, USC och NYU + All Info om att studera i USA


nson

Recommended Posts

Håller med om att det är orealistiskt att spara ihop till universitetskostnaden i förväg. Ska bli mycket intressant att höra om bankens utlåtande =)

 

Just nu är jag lite mer inne på SM för att det ligger i Los Angeles medan SB är en småort belägen ca 2 timmars bilfärd därifrån. Tänker att om man vill satsa på film vill man kanske bo så nära Hollywood som möjligt (eventuellt lättare att skaffa kontakter osv). Dessutom ska tydligen SM ha den högsta frekvensen transfers till UCLA av alla CC. Jag har noterat att många här verkar välja SB - hur kommer det sig? Jag har läst positiva saker om både SM och SB, båda har beskrivits som "bra" ställen att plugga film på. Så jag är givetvis nyfiken på SB också, det kanske rentav är ett bättre alternativ ur vissa synpunkter? Läste på något forum någonstans att SM inte har filmutrustning alls (om det stämmer vet jag inte). Har SB det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att det är orealistiskt att spara ihop till universitetskostnaden i förväg. Ska bli mycket intressant att höra om bankens utlåtande =)

 

Just nu är jag lite mer inne på SM för att det ligger i Los Angeles medan SB är en småort belägen ca 2 timmars bilfärd därifrån. Tänker att om man vill satsa på film vill man kanske bo så nära Hollywood som möjligt (eventuellt lättare att skaffa kontakter osv). Dessutom ska tydligen SM ha den högsta frekvensen transfers till UCLA av alla CC. Jag har noterat att många här verkar välja SB - hur kommer det sig? Jag har läst positiva saker om både SM och SB, båda har beskrivits som "bra" ställen att plugga film på. Så jag är givetvis nyfiken på SB också, det kanske rentav är ett bättre alternativ ur vissa synpunkter? Läste på något forum någonstans att SM inte har filmutrustning alls (om det stämmer vet jag inte). Har SB det?

Jag kan bara prata för mig själv men anledningen till att jag har kollat på SB är för att jag har sett att SM inte erbjuder film/regi. Detta kanske inte stämmer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan bara prata för mig själv men anledningen till att jag har kollat på SB är för att jag har sett att SM inte erbjuder film/regi. Detta kanske inte stämmer?

 

Jo, det finns faktiskt. Men jag hade också lite svårt att hitta rätt, deras hemsida är inte den mest lättnavigerade. Detta är vad jag har hittat på SM apropå filmstudier:

http://www.smc.edu/apps/pub.asp?Q=2034

 

Och om man klickar vidare kan man se ett schema med beskrivning av kurserna

http://www.smc.edu/schedules/2009/spring/default.htm

Där står bl.a: "Topics will include the theory and practice of visualization, camera technique, lighting, sound recording, directing, and other fundamentals of producing a short film in the digital video medium." Kollade på SB's hemsida också, och jag får intrycket av att kurserna är ganska lika, rätta mig om jag har fel. Gäller att ta reda på vilken som är bäst =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kollat lite mer på NYFA nu också. Den skolan är ju som nämnt "billigare" än t.ex. USC och UCLA. Något som jag dock först nyligen har upptäckt är att man där själv betalar för film som används till sina produktioner. Något att ta med i beräkningen.. det är rätt dyrt med film. :S

Länk till kommentar
Share on other sites

Betalar man inte för den på UCLA eller USC?

 

Hur eller hur så bör ju NYFA fortfarande vara ett billigare alternativ, men möjligtvis ett "sämre" alternativ jämte UCLA och USC.

 

(Snart två veckor sedan jag mailade banken om att boka rådgivning. Kanske är dags att ringa och skälla ut dem för dålig kundkontakt och hota med att byta bank.. Vill ju veta och jag ska ge upp eller fortsätta dagdrömma om en framtid på USC)

 

 

[...]Dessutom ska tydligen SM ha den högsta frekvensen transfers till UCLA av alla CC.

Om jag inte har missuppfattat det helt så verkar det som att Santa Monica har flest transfers till UCLA, medan Santa Barbara har flest till USC. Så man kanske bör tänka efter vilket university man vill gå på innan man väljer vilket city college man vill gå på. Men jag vet inte, det kanske inte blir så stor skillnad om man skulle välja det ena city college eller det andra..

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite presentationsfilmer från SMC och SBCC för er som inte har sett dem:

 

Santa Monica College

 

Santa Barbara City College

 

Om jag inte har missuppfattat det helt så verkar det som att Santa Monica har flest transfers till UCLA, medan Santa Barbara har flest till USC. Så man kanske bör tänka efter vilket university man vill gå på innan man väljer vilket city college man vill gå på. Men jag vet inte, det kanske inte blir så stor skillnad om man skulle välja det ena city college eller det andra..

Enligt tjejen i SMC-videon så har SMC "the #1 transfers" till både UCLA och USC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för filmerna!

SBCCs video var väldigt mycket sämre, vilket indirekt kanske kan säga lite om hur bra deras medieutbildning är.

Dock så gillar jag miljön och arkitekturen i SB.

 

Har du hittat några studentfilmer ifrån SMC och SBCC? Har endast hittat några få filmer, samt en som High1ander skickat

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för filmerna!

SBCCs video var väldigt mycket sämre, vilket indirekt kanske kan säga lite om hur bra deras medieutbildning är.

Dock så gillar jag miljön och arkitekturen i SB.

 

Har du hittat några studentfilmer ifrån SMC och SBCC? Har endast hittat några få filmer, samt en som High1ander skickat

 

Sen är det ju frågan om det är medieutbildningen som har gjort videon.. Förhoppningsvis inte..

 

Vet inte om det var i denna video från SBCC eller någon annan som jag såg ett eller två klipp där de visade film production in action. Och det var ingen dålig videoutrustning de hade. Minst inte vart det var jag läste det, men en svensk tjej som hade pluggat film production 06-07 berättade att de hade gjort ett studiebesök på Panavision i LA där de fick testa riktiga filmkameror. SWEET!

 

Nej, har inte hittat några studentfilmer. Förstår inte varför de inte lägger ut fler på hemsidan...

 

Vad jag hittills anser talar för SMC: De är nr 1 när det gäller transfers till USC och UCLA och de ligger mitt i L.A.

 

Vad jag hittills anser talar för SBCC: Ligger i ett mindre samhälle bort från storstaden. En "mindre" skola. 19000 studenter mot SMC 30000 studenter. Verkar ha riktigt bra filmutrustning.

 

Känns inte riktigt som att jag har hittat det där lilla extra som skulle göra att den ena skolan känns bättre än den andra.. Det enda jag vet är att jag är uppvuxen precis utanför Borgholm (som är en väldigt liten stad) som ligger fyra mil från Kalmar (som är en lite större stad, men ingen storstad) Detta göra att Santa Barbara känns som ett mer passande alternativ för mig personligen, eftersom det är betydligt mindre än LA och jag tycker om när man får chansen att lära känna nästan hela staden istället för bara en liten del.. Sen ligger ju LA inte allt för långt bort, så när man vill dit är det bara åka dit.

 

I slutändan undrar jag om det egentligen spelar någon jättestor roll om man väljer den ena skolan framför den andra..

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen är det ju frågan om det är medieutbildningen som har gjort videon.. Förhoppningsvis inte..

 

Vet inte om det var i denna video från SBCC eller någon annan som jag såg ett eller två klipp där de visade film production in action. Och det var ingen dålig videoutrustning de hade. Minst inte vart det var jag läste det, men en svensk tjej som hade pluggat film production 06-07 berättade att de hade gjort ett studiebesök på Panavision i LA där de fick testa riktiga filmkameror. SWEET!

 

Nej, har inte hittat några studentfilmer. Förstår inte varför de inte lägger ut fler på hemsidan...

 

Vad jag hittills anser talar för SMC: De är nr 1 när det gäller transfers till USC och UCLA och de ligger mitt i L.A.

 

Vad jag hittills anser talar för SBCC: Ligger i ett mindre samhälle bort från storstaden. En "mindre" skola. 19000 studenter mot SMC 30000 studenter. Verkar ha riktigt bra filmutrustning.

 

Känns inte riktigt som att jag har hittat det där lilla extra som skulle göra att den ena skolan känns bättre än den andra.. Det enda jag vet är att jag är uppvuxen precis utanför Borgholm (som är en väldigt liten stad) som ligger fyra mil från Kalmar (som är en lite större stad, men ingen storstad) Detta göra att Santa Barbara känns som ett mer passande alternativ för mig personligen, eftersom det är betydligt mindre än LA och jag tycker om när man får chansen att lära känna nästan hela staden istället för bara en liten del.. Sen ligger ju LA inte allt för långt bort, så när man vill dit är det bara åka dit.

 

I slutändan undrar jag om det egentligen spelar någon jättestor roll om man väljer den ena skolan framför den andra..

Det jag menade var att SMC valt en snyggare reklamfilm. Deras syn på vad som är bra kan va lite bättre än på SBCC :P

Fast det ska man väl inte direkt gå efter.

 

Ja de borde verkligen posta mer filmer!

 

Jag bor i Torsby som också är ett litet samhälle, så jag förstår hur du tänker angående Storstad kontra Mindre samhälle.

Precis som du säger så ligger det ju inte så långt bort så det är väl bara att ta buss. Vad kan det ta emellan? Max 1h? (tänker på ev. trafik)

 

Laston, får man fråga hur du finansierar det hela?

 

För att summera så tror jag att man blir nöjd oavsett vad man väljer och båda har nog något som kan kontra varandra. Man kanske kan få tag på någon elev på SMC och SBCC och försöka få dem att filma runt lite i lokalerna.

 

 

Edit: Eftersom många söker sig till centrum så kanske SBCC har större behov av att vara i topp. Eftersom SBCC ska vara en av topp CC i USA så kanske de lagt pengar på utrustning för att kontra de skolor som finns runt centrum

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag menade var att SMC valt en snyggare reklamfilm. Deras syn på vad som är bra kan va lite bättre än på SBCC :P

Fast det ska man väl inte direkt gå efter.

 

Ja de borde verkligen posta mer filmer!

 

Jag bor i Torsby som också är ett litet samhälle, så jag förstår hur du tänker angående Storstad kontra Mindre samhälle.

Precis som du säger så ligger det ju inte så långt bort så det är väl bara att ta buss. Vad kan det ta emellan? Max 1h? (tänker på ev. trafik)

 

Det är ungefär 14 mil till LA, så allt mellan 1,5 - 2 timmar borde det väl med buss.

 

Laston, får man fråga hur du finansierar det hela?

 

SBCC (vilket det troligen blir) kommer jag finansiera helt med CSN. För om jag har förstått det rätt så kostar SBCC ungefär 20000kr per termin och från CSN kan man få max 85403kr för 17 veckor (en termin) vilket räcker både till studieavgiften och boende och levnadskostnader. Rätta mig gärna om jag har fel angående avgiften på 20000kr, så att jag inte sitter och tror fel..

Länk till kommentar
Share on other sites

20.000 kr stämmer bra. Här kan man se den ungefärliga budgeten för internationella studenter:

 

http://international.sbcc.edu/apply/costofstudies/pdf/budget.pdf

 

Tack för din bekräftelse och tack för länken :)

 

Men en fundering:

Shared bedroom $650 per month

Food + personal expenses $500 per month

 

Är det utgifter de har gissat sig till utifrån vad en normal student gör av med? För boende skaffar man väl själv? Och den enda maten man äter på skolan är väl lunchen och den betalar man väl per dag?

Så för att summera frågorna: Är dessa utgifter kopplade till skolan eller har de bara tagit med de för att internationella studenter ska få ett vettig överblick över ALLA utgifter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Min storebror pluggar nu musik på SMC, jag får fråga honom om ett tag vad han tycker om skolan.

 

Jag har bott i Venice/Santa Monica och i Santa Barbara (eftersom jag gick på SBCC).

 

SBCC = Bra lärare, härligt klimat, man kan gå runt, lagom liten stad ca 100 000 invånare. Santa Barbara International Film Festival, som drar till sig de största namnen som man som student kan få intervjua om man tar rätt klasser och känner rätt lärare. Finns många "filmmänniskor" i SB, men självklart jobbar de flesta i LA.

 

SB tar lika lång tid att ta sig till Studio City som att åka från SM, pga. köer. Så om man sen vill jobba i Studio City så är det bästa att flytta dit.

 

SMC = Mitt i schmeeten. Härligt väder för stranden, men äcklig smog så fort man kommer några kvarter ifrån havet. Solen träffar klart mer än i SB. Sämre bussar och kommunaltrafik än SB.

Finns säkert många fler plus med SMC, men inga som jag kan "intyga" om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ungefär 14 mil till LA, så allt mellan 1,5 - 2 timmar borde det väl med buss.

 

 

 

SBCC (vilket det troligen blir) kommer jag finansiera helt med CSN. För om jag har förstått det rätt så kostar SBCC ungefär 20000kr per termin och från CSN kan man få max 85403kr för 17 veckor (en termin) vilket räcker både till studieavgiften och boende och levnadskostnader. Rätta mig gärna om jag har fel angående avgiften på 20000kr, så att jag inte sitter och tror fel..

 

Jasså var det så långt. Fick för mig att det var kortare av någon anledning.

 

De som jag har snackat med eller i alla fall pratat med har gjort som du, så det ska nog gå

 

 

Shared bedroom $650 per month

Food + personal expenses $500 per month

Är det utgifter de har gissat sig till utifrån vad en normal student gör av med? För boende skaffar man väl själv? Och den enda maten man äter på skolan är väl lunchen och den betalar man väl per dag?

Ja precis, det är ungefär-summor.

 

 

High1ander, det vore grymt som fan ifall du kunde höra med din bror och sen posta hans svar :D

Ifall jag ska gå i USA så är det ändå SBCC som gäller och det är där jag har kollat på, men det där med att SMC gör många transfer till USC låter ju inte helt fel.

 

Dock så har väl du, High1ander, sagt att du kände eller visste i alla fall folk som gjort transfer ifrån SBCC till USC, så har man bra betyg så spelar det nog ingen roll ifall man gått på SMC eller SBCC

 

 

Edit: High1ander, har du några fler studentfilmer som du har lust att länka? Eller om du vet av studentfilmer uppskattas det också :)

Länk till kommentar
Share on other sites

what? :D

Sorry, gjorde ett pinsamt inlägg :p

 

Skrev att jag hade läst en artikel på wikipedia där det stod:

"Currently SBCC ranks #1 in percentage of students that transfer to the University of California."

 

Och i min hysteriska glädje råkade jag av någon anledning missa att det fattades ett "Southern" mellan "of" och "California" i skolans namn. Alltså trodde jag att det var USC när det i själva verket var UC ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här kanske inte stämmer, men jag har hört av en etablerad filmare att Prag var bra. Men att det nu fått lägre standard.

Sen så tycker jag att även ifall tex. Prag skulle ha bättre skola så känns det ändå mer aktuellt att välja SBCC eller något annat i USA.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här kanske inte stämmer, men jag har hört av en etablerad filmare att Prag var bra. Men att det nu fått lägre standard.

Sen så tycker jag att även ifall tex. Prag skulle ha bättre skola så känns det ändå mer aktuellt att välja SBCC eller något annat i USA.

Ja, jag håller med dig. SBCC är det som gäller för min del. Dels för att jag kan bekosta det helt med CSN och sen lockas jag så otroligt mycket av hela idén att plugga på community college. Det man sitter och oroar sig över är ifall man inte skulle komma in på t ex USC eller inte ha pengar till att betala.. Det känns lite som att man får avbryta sin utbildning halvvägs om man inte skulle komma in. Men visst, det är förstås tre år tills det är dags för att tänka på det;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
High1ander, det vore grymt som fan ifall du kunde höra med din bror och sen posta hans svar :D

Ifall jag ska gå i USA så är det ändå SBCC som gäller och det är där jag har kollat på, men det där med att SMC gör många transfer till USC låter ju inte helt fel.

 

Dock så har väl du, High1ander, sagt att du kände eller visste i alla fall folk som gjort transfer ifrån SBCC till USC, så har man bra betyg så spelar det nog ingen roll ifall man gått på SMC eller SBCC

 

 

Edit: High1ander, har du några fler studentfilmer som du har lust att länka? Eller om du vet av studentfilmer uppskattas det också :)

 

Tja, jag vet bara att brorsan har sitt livs tid i SMC, men jag hade min i SBCC... Sa, bada stallena ar underbara.

 

Jag skulle personligen skita i att fokusera pa UCLA eller USC, bry er om det "bara" om ni har pengar att ga dar sen nar tiden val kommer.

De flesta svenskar har bara rad, om de sparar, att ga pa state university efter de ar fardiga pa community college.

 

Tyvarr har jag inga fler studentfilmer fran SBCC upplagda, men det finns sakert massor att hitta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, jag vet bara att brorsan har sitt livs tid i SMC, men jag hade min i SBCC... Sa, bada stallena ar underbara.

 

Jag skulle personligen skita i att fokusera pa UCLA eller USC, bry er om det "bara" om ni har pengar att ga dar sen nar tiden val kommer.

De flesta svenskar har bara rad, om de sparar, att ga pa state university efter de ar fardiga pa community college.

 

Tyvarr har jag inga fler studentfilmer fran SBCC upplagda, men det finns sakert massor att hitta.

Men pluggar man inte på community college för att sedan göra en transfer till ett universitet? Vad har man annars för anledning att plugga på ett CC? Troligtvis är det nog många som inte kommer in på ett universitet efter sina två år på CC, vad gör de då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...