Gå till innehåll

UCLA, USC och NYU + All Info om att studera i USA


nson

Recommended Posts

EDIT: Jag måste gå tillbaka till en tidigare fråga och fråga igen: Arbetstillstånd? Är det riktigt svårt att få?

Anledningen till att jag vill läsa i USA är att jag vill uppleva ett annat land, men också att jag vill bo där. Så jag har tänkt mig försöka få jobb efter college. (och helst under collegetiden)

Jag har läst på ambassadens hemsida och har hittat det jag skrev tidigare. Men inget över ifall man kan fixa student-och-arbets-visum.

Tacksam för svar (igen) :D

 

Jag prata med olika advokater där när jag fortfarande jobbade på mitt OPT (ett år arbetstillstånd man kan få om man pluggat färdigt något i 2 år, typ AA degree, eller Bachelor på 4 år), grejen var att om du inte vunnit flera priser och kan visa att USA tjänar på att ha dig där för du är en grym kulturperson så kommer de mera anse att du snor amerikanska jobbtillfällen. Lite moment 22 känns det som, man vill ju jobba där och bygga resume, men man får inte jobba där innan man har en bra resume.

 

Sen sa de samma sak också advokaterna, att lättaste sättet är att gifta sig. Jag har träffat flera stycken olika filmare o så där som inte fick stanna pga. arbetstillstånd utan fick stanna för de gifte sig med amerikanskor (som de faktiskt skulle gift sig med ändå) sen har jag träffat andra som gift sig bara för greencard...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag prata med olika advokater där när jag fortfarande jobbade på mitt OPT (ett år arbetstillstånd man kan få om man pluggat färdigt något i 2 år, typ AA degree, eller Bachelor på 4 år), grejen var att om du inte vunnit flera priser och kan visa att USA tjänar på att ha dig där för du är en grym kulturperson så kommer de mera anse att du snor amerikanska jobbtillfällen. Lite moment 22 känns det som, man vill ju jobba där och bygga resume, men man får inte jobba där innan man har en bra resume.

 

Sen sa de samma sak också advokaterna, att lättaste sättet är att gifta sig. Jag har träffat flera stycken olika filmare o så där som inte fick stanna pga. arbetstillstånd utan fick stanna för de gifte sig med amerikanskor (som de faktiskt skulle gift sig med ändå) sen har jag träffat andra som gift sig bara för greencard...

 

Tack för ett bra inlägg!

Fan va jobbigt! Ja under collegetiden blir det nog svårt att få många presentabla kort-filmer.

Arbetade du med film under ditt OPT?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ett bra inlägg!

Fan va jobbigt! Ja under collegetiden blir det nog svårt att få många presentabla kort-filmer.

Arbetade du med film under ditt OPT?

 

Man måste jobba inom det man tog sin examen i (men har inte hört om någon som haft problem som inte gjort det).

 

Jag jobba som en redigerare/kameraman på en dokumentär vilket kanske inte gav så mycket pengar, men det innebar att jag fick jobba med folk som vunnit flera oscars och liknande, vilket man inte kan göra i Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan va kul! Jag gjort själv en dokumentärfilm i sommras och jag tyckte det var skitkul, så jag kan förstå hur kul det måste ha varit att arbete med dokumentärfilm med riktigt stora namn.

Från det ena till det andra, hur fick du det jobbet?

 

Ändrade trådnamnet lite då tråden inte bara pratar om skolor utan om annan nyttig information

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan va kul! Jag gjort själv en dokumentärfilm i sommras och jag tyckte det var skitkul, så jag kan förstå hur kul det måste ha varit att arbete med dokumentärfilm med riktigt stora namn.

Från det ena till det andra, hur fick du det jobbet?

 

Ändrade trådnamnet lite då tråden inte bara pratar om skolor utan om annan nyttig information

Min lärarare rekommendera mig då han inte hade fullt med tid. Sen fick jag jobbet heltid när chefen märkte att jag var lika bra som läraren men för mindre än halva lönen. Som sagt, jag jobbade billigt för att inte vara girig och tömma den lilla budget som fans, vilket innebar att jag hade ett jobb i över ett år och därmed pengar till mat och hyra, plus som sagt att jag fick jobba och träffa folk i branschen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja! Hittade precis denna sida och denna posten vilket är precis det material jag letar efter! Har länge nu intresserad mig för Film och undrar också vilka kunskaper,betyg som kan krävas för att komma in. Här är några frågor som jag undrar som jag inte tycker jag fick något riktigt strikt svar på.

 

1. Behöver man kunskaper från kurser så som videoproduktion filmkunskap etc? Jag försökte ta det som ind valet i skolan nu men det var för lite intresse av andra elever. Även om målarkunskaper är nödvändiga? Är tyvärr sämst på att måla trots att jag gillar att måla xD.

Utgår universiteten att man inte kan något?

 

2. Behöver man gå på Universitet för att kunna komma in?

 

3. Betygen. Går skolorna mycket på ditt betyg som man har? Eller är det mycket ditt brev och ditt aktiva jag i film och ens inställning, eller skippar dom det helt? Manuset som man skall skriva går mycket på den?

 

4. Vad är skillanden mellan Undergraduate och Graduate?

 

Går förnärvarande på andra ring i gymnasiet. Men försöker hålla mig kreativ i film genom att försöka se hur regissören har framfört det dom vill förmedla i filmen. Exempel som man ser tydligt i Click om ni sett den. Att man skall inte undvika strider utan gå igenom dom för att ha ett gott liv m.m för det är det som är livet inte alla goda delar :)

 

Sen så sysslar även med Animation i 3ds max vilket är skitkul som jag tycker att ni borde testa på för att få en blick på hur det är uppbyggt.

 

Nog om det hoppas att ni kan besvara dessa frågor :) ha d

 

Edit: Läste precis detta på UCLA applikations pdf fil som är stöd material:

Två officiella exemplar av varje högskola / universitet avskrift. Detta inkluderar bachelor's avskrift av

Ph.D. sökande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag svarar bara efter det som jag har uppfattat;

1. Söker man till ett college så _tror_ jag inte att man behöver så mycket kunskaper utan det går mestadels på betyg och att man såklart har pengarna som krävs. Dock så verkar det som att på lite mer seriösa film-college så verkar det ligga mycket vikt på "college essays" (kan läsa lite om det på på sida 1. Men också på tex USC cinematic arts hemsida)

 

2. Man behöver inte gåpå något universitet, men jag har fått känslan att många väljer den vägen. Man kan på olika universitet i Sverige göra en Transfer under 1år och att det Svenska Universitetet betalar skolavgiften. Sen så kanske det är lättare att få stipendium. Eller så vill dom bara ha lite tid och verkligen känna efter ifall det är det här dom vill arbeta med och lägga ut pengar på.

 

3. Jag _tror_ att betyget är det viktigaste och att det personliga meddelandet kommer i andra hand.

Eftersom det är så många som söker så får jag känslan att man inte går igenom de med dåligt betyg.

 

 

Som sagt så går jag inte på någon skola i USA eller vet särskilt mycket om det här, så någon får gärna rätta mig eller säga till ifall något av det jag säger stämmer :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag svarar bara efter det som jag har uppfattat;

1. Söker man till ett college så _tror_ jag inte att man behöver så mycket kunskaper utan det går mestadels på betyg och att man såklart har pengarna som krävs. Dock så verkar det som att på lite mer seriösa film-college så verkar det ligga mycket vikt på "college essays" (kan läsa lite om det på på sida 1. Men också på tex USC cinematic arts hemsida)

 

2. Man behöver inte gåpå något universitet, men jag har fått känslan att många väljer den vägen. Man kan på olika universitet i Sverige göra en Transfer under 1år och att det Svenska Universitetet betalar skolavgiften. Sen så kanske det är lättare att få stipendium. Eller så vill dom bara ha lite tid och verkligen känna efter ifall det är det här dom vill arbeta med och lägga ut pengar på.

 

3. Jag _tror_ att betyget är det viktigaste och att det personliga meddelandet kommer i andra hand.

Eftersom det är så många som söker så får jag känslan att man inte går igenom de med dåligt betyg.

 

 

Som sagt så går jag inte på någon skola i USA eller vet särskilt mycket om det här, så någon får gärna rätta mig eller säga till ifall något av det jag säger stämmer :P

 

Ok Tack för svaret :) Som tur har jag föräldrar som payar för all min utbilding men klart ett stipendium hade ju inte varit fel. Som någon skrev så börjar man skriva ungerfär sommarn mellan 2-3 så jag ligger ju lite före och kan ta reda på lite mer info. Kan Informera om lite jag kanske hittar :)

Men jag får säga det pirrar i magen så jävla kul det verkar asså :D

 

Edit: Jo dom frågar ju efter betygen på skolorna och som sagt så skulle man ju helst skriva mellan 2-3an men då är ju inte 3:ans betyg inräknade. Blir inte det massa krångel då när inte alla betyg är med? Så dom skippar en istället. Vore ju trist isåfall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man ska börja att skriva dom, men inte skicka in dom. Så att texten verkligen blir bra. Så att man får tid på att läsa igenom allt.

Jag ska söka till höstterminen och jag har börjat att skissa på en ansökningstext. Dock så tänker jag inte skicka in den än :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså som folk säger så verkar det bästa att ta en skola där man får kontakter tråkigt nog tror jag att det är på den vägen man kommer in för det brukar ju alltid vara så. Så jag är mest intresserad av UCLA men även USC så förhoppningsvis blir det någon av dom :) Men de skall ju vara bra skolor så att säga, de är inte bara för att få kontakter. Skall även börja leta all fakta som kan vara nödvändig att ha.

 

Måste säga att det har varit så enormt roligt sen jag började se film ur ett annat perspektiv. Har hittat en del fel på filmer som man inte alltid märker :) Rätt kul att se att även dom bästa film teamen inte alltid klarar allt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja! Hittade precis denna sida och denna posten vilket är precis det material jag letar efter! Har länge nu intresserad mig för Film och undrar också vilka kunskaper,betyg som kan krävas för att komma in. Här är några frågor som jag undrar som jag inte tycker jag fick något riktigt strikt svar på.

 

1. Behöver man kunskaper från kurser så som videoproduktion filmkunskap etc? Jag försökte ta det som ind valet i skolan nu men det var för lite intresse av andra elever. Även om målarkunskaper är nödvändiga? Är tyvärr sämst på att måla trots att jag gillar att måla xD.

Utgår universiteten att man inte kan något?

 

2. Behöver man gå på Universitet för att kunna komma in?

 

3. Betygen. Går skolorna mycket på ditt betyg som man har? Eller är det mycket ditt brev och ditt aktiva jag i film och ens inställning, eller skippar dom det helt? Manuset som man skall skriva går mycket på den?

 

4. Vad är skillanden mellan Undergraduate och Graduate?

 

Går förnärvarande på andra ring i gymnasiet. Men försöker hålla mig kreativ i film genom att försöka se hur regissören har framfört det dom vill förmedla i filmen. Exempel som man ser tydligt i Click om ni sett den. Att man skall inte undvika strider utan gå igenom dom för att ha ett gott liv m.m för det är det som är livet inte alla goda delar :)

 

Sen så sysslar även med Animation i 3ds max vilket är skitkul som jag tycker att ni borde testa på för att få en blick på hur det är uppbyggt.

 

Nog om det hoppas att ni kan besvara dessa frågor :) ha d

 

Edit: Läste precis detta på UCLA applikations pdf fil som är stöd material:

Två officiella exemplar av varje högskola / universitet avskrift. Detta inkluderar bachelor's avskrift av

Ph.D. sökande.

 

1. Nej. Jag kom dit kunde inget i princip och blev en toppstudent i film.

 

2. Nej. Till Community Colleges så behöver man inte det, många universitet "kan" man åka via sitt svenska skola till, men då är det t.ex. Lund eller Uppsala Universitet som har olika kontrakt med olika skolor runt om i världen. Då behöver man oftast också plugga 3 av 4 år i Sverige o sen sista året utomlands. Sen kan man ta sig helt själv till många universitet också, men då får man betala sin skolavgift själv, det som är det fina med att åka via en svensk skola är att de betalar terminsavgifter, vilket kan vara 50 000 - 200 000kr per år.

 

Community Colleges är lite billigare o ligger på runt 20 000 kr per termin (CSN täcker ca 21 000 kr per termin).

 

3. Beror helt på vilken skola det är. CC bryr sig inte alls lika mycket som ett universitet, och sen är det upp till varje universitet och inriktning t.ex. så är det "lättare" att komma in på UCLA Communications än det är att komma in på deras Film.

 

4. Undergraduate = det alla läser först när de kommer till "högskolan", dvs 4 år för att få en Bachelors Degree.

 

Graduate = det man läser efter man är färdig med sina 4 år, vilket är två år och man får då sin Masters när man är färdig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack High1ander för dessa svaren :D Verkligen mycket bra svar på frågorna. Är som sagt mest sugen på UCLA så får verkligen hoppas till djupet av hjärtat att jag kommer in där :)

 

UCLA kräver att du kan bevisa att du har 42 000$ eller kan få så mycket av CSN, din pappa eller eller stipendie, för att få komma in för ett år. CSN ger dig "bara" ca 23 000 - 26 000$ per år (varierar med dollarn).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Kul att du har lyckats!

Du som pluggar där bör ju ha mycket kunskaper om stället. Men hur var din väg in dit ? Vad fick du göra innan ? Du skriver att det är bra att börja skriva sina college essays tidigt. Men det är allt som krävs för att komma in ? (Förstår såklart att det är svårt att komma in) Dessutom nämner du att det är väldigt dyrt. Vill du vara snäll och ge ett exempel på en summa/summor? Och hur finansierade du det hela? Tackar så mycket för de andra tipsen! Även om det inte är min tråd:P

 

Ledsen för sent svar. Helt glömt bort att kolla in här. Min väg hit var väl rätt lång. Jag bestämde mig som tolvåring att jag skulle plugga i LA. Har mycket släkt i USA varav en är i filmbranschen. Det var hon som verkligen väckte mitt intresse för film när jag var på USA på besök 2002. Sedan dess visste jag vad jag ville, även om jag alltid tvekat lite på filmspåret. En oerhört läskig bransch att ge sig in i, och regissör, som alltid varit min dröm, är ett yrke som folk ser som jävligt oseriöst tyvärr. Svårt att säga till mormor och morfar att man vill göra film, speciellt i min familj där inte en enda person över 18 inte har universitetsstudier i bagaget, med syskon och föräldrar med höga akademiska examen. Men som Robert Rodriguez skrev i sin bok, Rebel Without A Crew, "Stop saying that you want to be a film maker and start saying you are one, go out and get yourself a business card!" Eller något sånt. Poängen är att såfort man gör film, såfort man stänger ögonen och visualiserar en filmskapelse, är man en filmskapare. Kanske inte en så jätteframgångsrik sådan bara. Inte än.

 

När jag sökte till USC sökte jag till deras business school, det är också där jag blev antagen. Här kan vi ju komma in på priset, i år betalar jag $51,968 dollar för skolan och boende. Tuition är $39,000 av dom och man ska räkna med att tutition går upp 5% per år i USA, mer om dom går på en state school i dagsläget, typ UCLA (akta er för schwarzeneggers budgetnerskärningar). Låt säga att det inte var så jättepopulärt bland föräldrarna att lägga stora summor pengar på en filmutbildning, så jag fick kompromissa. Det innebär definitivt en minor i film, börjar min första filmkurs om två månader, eller en major om jag byter program. Vilket jag egentligen siktar på nu. Det kommer kringkostnader också utöver dom 51 000, mycket som inte ingår där. Så räkna med 55 000 iallafall. För finansiering kan man få pengar av CSN, det finns också en del stipendier att söka även om jag inte riktigt orkat ta mig igenom den processen än, även om jag borde och ska.

 

Det är dyrt dock och lån kan vara värt det, det enda svåra är att det är svårt att veta vad man vill. Att veta att man inte bara älskar att se film, att det inte bara är ett intresse. Segt att upptäcka det en och en halv miljon senare. Så, även om det är svårt, tänk över vad du vill. En annan grej, det finns sjukt mycket att göra inom filmbranschen. Tänk över VAD inom film du vill göra, skriva, regissera, producera, redigera, special effekter eller filma? Vet att det är lätt att tro att det är regissör man vill bli, men man får tänka på att regissören nästan aldrig sitter bakom kameran i stora produktioner. Att vara regissör är mycket av ett chefsjobb. Du har hand om ett helt crew och måste ge instruktioner till skådespelare. Du måste kunna förmedla en vision.

 

För att komma in så letar filmskolans "film and television production" program i princip efter två olika sorters studenter, grovt sett, vad jag förstått. Antingen någon som har väldigt mycket erfarenhet bakom kameran och som bara behöver slipas. Eller någon som har väldigt lite erfarenhet men stor kreativ potential visad genom uppsatser osv. Jag tror att det bästa tipset jag kan ge är 1. Spendera MYCKET tid på uppsatser och uppgifter som dom ger dig i ansökningen. När du gjort det en gång, GÖR OM DET, igen och igen. Allt du skriver: redigera det tills du spyr. Låt hela släkten läsa igenom det. 2. För film, plocka upp en kamera, sätt på den och tryck på record. Filma, filma, filma. Skit i resultatet, ingen annan behöver någonsin se det. Erfarenhet bakom kameran är vad som skapar en filmskapare, inte filmskolan. Filmskolan är bara ett steg på vägen.

 

Nu blev det sådär långt igen, aja, hoppas det gav dig svar på dina frågor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Heimann det var underbart får jag ju säga :) Jag letar ju runt över nätet för att få reda på så mycket information som möjligt om hur stor chansen är att komma in. Vissa saker man läser sänker en till botten och vissa höjer en lite.

 

Måste säga att detta inlägg höjer en väldigt mycket och får en att tro att man skall lyckas :) Klart vet jag att jag skall göra allt för att lyckas att komma in på filmskolan och jag har mycket tid kvar att hinna fundera och studera mer film. Tack för ditt inlägg

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar Heimann!

 

Har letat efter stipendier men de som jag kan söka ger endast ut en summa på ca 10k - vilket suger.

Jag tror det lutar mer och mer åt att gå på universitet i Sverige, för att sedan få mer pengar, erfarenhet och förhoppningsvist spipendium ifrån det svenska universitetet som täcker hela kostnaden.

Men jag kommer fortfarande att söka till skolan, och skicka mina filmer.

 

Jag satsar fortfarande på att studera på USC nu direkt efter gymnasiet då jag vill bo och arbeta i USA.

Tack igen för svaret! Som Kovanski säger, "detta inlägg höjer en väldigt mycket och får en att tro att man skall lyckas".

 

Vart/hur bor du förresten?

 

Edit: Tog bort namedropping som lät fel :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Skickade ett meddelande till UCLA om hur gammal man behöver vara för att komma in på ett program fick detta svaret:

 

Thank you for your interest in our film program. Unfortunately, our film program only accepts students in their junior year in college. You could either apply to another college during your senior year in high school or apply to UCLA. If you are accepted into UCLA, you can later apply for the film program during your sophomore year. For more information, you can take a look at our website: http://www.tft.ucla.edu/programs/undergraduate-film/

 

Sincerely,

 

Student Services Office

UCLA School of Theater, Film and Television

 

Menas det att man måste gå 2 år på UCLA undergraduate, college eller på universitet i sverige innan man kan söka efter min program MFA Directing?

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow tack för den tre timmars läsning (inräknad med en massa googlande) en tråd som involverade till just vad många söker.

Skulle gärna höra ännu mer om hur ni kom dit ni kom och ja hur e det med typ universitets stipendier? Svårt att skriva så att ni fattar men finns det nån filmutbildning här i Sverige som sen ger en chans att sticka vidare utomlands? för dom universiteten ni snackat om hitils, dom har väl ingenting med film att göra, eller? tack iaf för all info tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

@ Cutecats

 

Jo asså alla dessa universitet handlar om film i olika riktningar från regissör till kameraman eller manusförfattare. Sök lite på skolorna på google så får du veta vilka program som finns på skolorna. Jag fick exempel precis reda på att man behöver en speciell kurs för att komma in på mitt program jag vill gå på, som jag får göra på universitet i två år innan jag kan ansöka till programmet.

Länk till kommentar
Share on other sites

@ Cutecats

 

Jo asså alla dessa universitet handlar om film i olika riktningar från regissör till kameraman eller manusförfattare. Sök lite på skolorna på google så får du veta vilka program som finns på skolorna. Jag fick exempel precis reda på att man behöver en speciell kurs för att komma in på mitt program jag vill gå på, som jag får göra på universitet i två år innan jag kan ansöka till programmet.

 

nej asså jag menar dom universiteten i Sverige som kan ge stipendier för att läsa utomlands i ett år, det e dom jag undrar om dom har något med film att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo asså det tror jag säkert. Trollhättan, Umeå m.m har ju film program så som dom utomlands. Sedan så vet jag inte hur mycket du får av skolan. Som sagt csn bjuder ju på 21000 kr per terming max tror jag de va. Så där får man ju lite. Sen så får man väl ligga ute med resten som med vanliga universitet. Man har ju alltid studielån.

 

Nu till annat. Jag fick precis ett brev från UCLA där dom säger att för att kunna komma in på deras program så måste man ha ett så kallat Bachelor of Arts degree eller Bachelor of Science degree.

Om ni inte vet vad det är, googla de. Så det är ju så att alla skolor har vissa krav för att komma in på en skola. Vissa har inga andra har, andra har krav.

 

Sen så i USA tar folk bara in personer i sitt Junoir year i college= Universitet 20-21. Så är det på UCLA iallafall. Som kräver att man har Bachelor of Arts degree respektive Bachelor of Science degree. Vilket tar 2 eller 3 år.

 

Nu kommer en fråga till den som vet, Bachelor of Arts eller Bachelor of Science någon som vet var man kan läsa detta i sverige? :)

 

Sorry för långt meddelande Cheers Rivaler =D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...