Gå till innehåll

UCLA, USC och NYU + All Info om att studera i USA


nson

Recommended Posts

Hur viktigt är det med gymnasiebetygen som man tar med sig? Jag hade G i tex Engelska som är skitviktigt, men jag är betydligt bättre än så idag och skulle inte ha några problem alls med språket där. Men är det smart att plugga upp vissa ämnen kanske?

 

Varierar.

 

SBCC krävde minst VG i Engelska C när jag sökte för att man skulle slippa TOEFL test eller plugga engelska innan.

 

SMC räcker det med VG i Engelska A och B, jag har inte sett någon skola där bara G är OK.

 

Har man gått på "engelsk linje", dvs. svenskt gymnasium fast man har alla klasser på Engelska så kan det också räcka.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag har en fråga till er som studerar eller har studerat i USA:

Känner ni någon som har gjort en transfer ifrån CC till ett riktigt bra college? (t.ex transfer ifrån SBCC till USC?) Har bara hittat exempel på den akademiska riktningen

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en fråga till er som studerar eller har studerat i USA:

Känner ni någon som har gjort en transfer ifrån CC till ett riktigt bra college? (t.ex transfer ifrån SBCC till USC?) Har bara hittat exempel på den akademiska riktningen

 

Jag känner tre personer som kommit in på UCLA och USC via SBCC, och i princip så är det inga andra än de tre som jag vet har försökt heller, då det krävs en slant att betala för skolan så är det onödigt för sådana som inte har råd att ens försöka...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Haha, förra veckan fick jag svar ifrån en av de stipenidum jag sökt. Nämligen att jag fått ett av stipendiaten... men på 300kr eftersom många sökt och summan var inte lika stor i år eller något sånt -.-

Ett kvar, och får jag den har jag råd med kursavgiften på SBCC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, förra veckan fick jag svar ifrån en av de stipenidum jag sökt. Nämligen att jag fått ett av stipendiaten... men på 300kr eftersom många sökt och summan var inte lika stor i år eller något sånt -.-

Ett kvar, och får jag den har jag råd med kursavgiften på SBCC.

 

Gott! USC pa ingang? ;) Forlat for att varit franvarande fran Voodoo under en langre period, tillbaks nu!

 

For att svara pa din fraga om SBCC > USC transfer sa ar det ganska vanligt. USC's freshman class ar bara en brakdel av storleken av den slutgiltiga avgangsklassen. Delvis for att USC har en lang tradition av transferstudents men ocksa for att om man later vissa elever lasa pa CC forst och ar jatteselektiva vad det galler Freshmen sa ar det lattare att pusha upp ens ranking.

 

Vad jag forstatt ar det ratt enkelt att fa bra betyg pa dom flesta Community Collegesarna (stavning?). Darfor ar det viktigt att du satsar pa hoga betyg 3.6> skulle jag saga. Kanner en hel del upperclassmen (juniors/seniors) som kommit fran CC och alla hade valdigt bra betyg dar. Val pa USC ar det betydligt svarare att fa bra betyg, vad jag forstatt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fuck yeah! USC HÄR KOMMER JAG! Jag bjuder på champagne när jag kommer ner ;)

 

Att de tar in många transferstudenter låter väldigt lockande! Ifall jag åker ner så tänker jag verkligen arbeta för att få bra betyg, så då kanske man har en chans att komma in på USC.

Jag tror faktiskt jag ska söka in snart, och sen tacka nej om det inte skulle vara möjligt. Avgiften ligger på $50 tror jag och man kan ansöka genom CIS utan extra kostnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Heimann, jag har en fråga till dig angående att jobba och dylik. Jag fick höra och läsa för några dagar sedan att man, efter ett (1) år, får arbeta Off-campus inom det man studerar, utan att man förlorar sitt OPT-år. Har du någon mer information om det, eller är du 100% säker på att man får arbeta under skolgången utan att förlora OPT-året?

Länk till kommentar
Share on other sites

Heimann, jag har en fråga till dig angående att jobba och dylik. Jag fick höra och läsa för några dagar sedan att man, efter ett (1) år, får arbeta Off-campus inom det man studerar, utan att man förlorar sitt OPT-år. Har du någon mer information om det, eller är du 100% säker på att man får arbeta under skolgången utan att förlora OPT-året?

 

Det jag tror att du last om kallas CPT (Curricular Practical Training) och ses som en del av den akademiska utbildningen. En snabb titt pa USC's Office of International Service's sida ger: "the internship must be considered an integral part of a student’s degree program". Mycket riktigt galler ocksa att man ska ha uppratthallit F-1 status i minst ett ar.

 

Vad anbetraffar arbetstider sa far man arbeta under CPT max 20 timmar i veckan. Kombinerat med on-campus arbete kan man alltsa arbeta 40 timmar i veckan under pagaende termin. Sista terminen ar det aven mojligt att arbeta fulltid genom CPT.

 

Det ar dock inte helt sant att OPT gar opaverkad av CPT i alla lagen. Du far lov till att gora inte mer an 12 manaders CPT utan att forlora OPT. Om du dock overskrider gransen sa forsvinner all mojlighet till OPT.

 

Lank:

USC OIS: http://sait.usc.edu/ois/intl-students/f-1-employment/cpt.aspx

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan vad wierd! Jag har last igenom den där sidan runt 3 ggr, och jag har helt missat "CPT and OPT:" delen som är längst ner :D

Tack så mycket!

 

Är det någon mer som funderar på att studera i CA?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan vad wierd! Jag har last igenom den där sidan runt 3 ggr, och jag har helt missat "CPT and OPT:" delen som är längst ner :D

Tack så mycket!

 

Är det någon mer som funderar på att studera i CA?

 

Har funderat på att försöka börja på SBCC, för att sedan söka USC, Chapman osv. Gäller väl att försöka få ett stipendium, så att man iallafall har en chans.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Nson, åker du ner till SBCC till hösten?

 

Förresten, är det någon som vet om betyg och filmkunskaper spelar roll i antagningen till SBCC, eller behöver man bara pengar för att komma in? Har kollat ganska mycket, men inte fått någon klarhet i det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag ska vara ärlig så har jag ingen aning. ska vänta tills jag får slutbetygen (skulle få det översatt av skolan) och sen kommer jag nog söka in. Vill i alla fall söka in till skolan för säkerhetsskull.

Min skola ger ut ett presentkort på 5000kr till Årets Medie-elev, och jag hoppas att jag kommer vinna den. Det är ingen direkt stor summa, men det betalar ändå av en del av skolavgiften + att jag har sparat.

 

"SBCC krävde minst VG i Engelska C när jag sökte för att man skulle slippa TOEFL test eller plugga engelska innan." -High1ander

 

Jag tror annars inte det är så mycket större krav. Det finns lite info här du kan läsa: http://www.cis.nu/1485.php

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man fortfarande söka?

 

Yes! Tror det är 1 Juli

 

Edit: Söker man genom CIS så tillkommer en kostnad på 3500kr. Vilket får mig att fundera på att bara söka direkt genom skolan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Wow, har letat i säkert 4 år efter riktigt bra svar på mina TUSEN frågor angående detta , så tack för det haha:P

 

Ska nu börja till vår tredje året på gymnasiet med inriktningen Foto, Film och Grafisk Design. Vill så GRYMT gärna plugga filmskapande av något slag i Kalifornien (helst på tex UCLA).

Så jag har kollat runt en hel del, och det jag vet är att jag INTE vill åka via ett svenskt universitet.

 

....

Så om jag har fått detta rätt är det så att man ska då studera på tex SBCC i två år för att sedan kunna transfer till UCLA eller USC? Har jag fått detta rätt?

(sbcc verkar sjukt nice för övrigt)

 

Min andra fråga är (om det ovan är rätt ehe.) Om jag nu bestämmer mig för att plugga på SBCC garanterar det att jag kan transfer till ett stort universitet som USC eller UCLA, eller kan det sluta med att man sitter där med sin utbildning utan att kunna komma in någon stans?

 

Och till sist. Är det svårt att kunna komma in på SBCC? Är det vrål svårt eller är det bara att inprincip att bara söka sig in och betala?

 

Och är det någon som vet om CIS är ett bra alternativ för att få mer ordning och hjälp när man söker in?

Länk till kommentar
Share on other sites

Zhamo, om jag har fattat CIS rätt, så hjälper dom till med ansökan samt visum. Sen så ingår några möten också. Priset ligger dock på 3500kr

 

Julkey, du är inte garanterad en plats, men det verkar som att det är lättare att komma in på tex USC än ifall du skulle söka dit direkt. Dock så kan jag tänka mig att du måste ha riktigt höga betyg

 

Edit: Det är inte svårt alls att komma in på SBCC

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. Skulle nog vara riktigt nice att få hjälp med ansökningsprocessen samt ha lite möten :)

 

Det där med visum har jag inte riktigt förstått. Här ( http://international.sbcc.edu/visa/f1/ ) står det att man ska vara tydlig med att säga att man tänker återvända till sitt hemland efter studierna. Men frågan är vad man ska säga om ens mål är att jobba med film i USA. Om man ens ska nämna det eller inte. Lite flummig fråga kanske.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där har jag faktiskt inte läst. Men något som man bör tänka på är att det är väldigt svårt att få stanna kvar. Har dock hört att det är väldigt många Svenskar som får ett Green Card genom deras lotteri, och att Svenskar är uppskattade. Jag vet dock inte om det sista är sant.

 

 

Edit: Tänkte bara säga att det inte blir USA för mig detta år. Blir antingen Falun eller Göteborg, men förhoppningsvis så blir det staterna nästa år. Även om det bara är en termin.

 

Edit2: Trots att jag inte åker så kommer jag att försöka vara aktiv på den här tråden :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag är riktigt sugen på lösningen SBCC -> USC. Om allt går i lås kanske det blir redan hösten 2011.

 

Tänkte på svenskar som Hallström, Stormare, Skarsgård, Mårlind & Stein m.fl. som har jobbat och jobbar i USA. Och nu senast Daniel Espinosa som regisserade Snabba Cash och nu helt plötsligt ska regissera den amerikanska remaken.

Känns inte troligt att de har deltagit i ett greencardlotteri.. Vet inte om jag har fått för mig det, men vill minnas att jag har läst det någonstans, att det finns undantag för filmindustrin i USA när det gäller arbetstillstånd. Men det kanske bara gäller director, director of photography m.m..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är riktigt sugen på lösningen SBCC -> USC. Om allt går i lås kanske det blir redan hösten 2011.

 

Tänkte på svenskar som Hallström, Stormare, Skarsgård, Mårlind & Stein m.fl. som har jobbat och jobbar i USA. Och nu senast Daniel Espinosa som regisserade Snabba Cash och nu helt plötsligt ska regissera den amerikanska remaken.

Känns inte troligt att de har deltagit i ett greencardlotteri.. Vet inte om jag har fått för mig det, men vill minnas att jag har läst det någonstans, att det finns undantag för filmindustrin i USA när det gäller arbetstillstånd. Men det kanske bara gäller director, director of photography m.m..

Härligt! Kan säga att jag har drömt många drömmar om att jag fick pengar så jag hade råd med att åka till USA och vara där i tre år. Haha fyfan. Hoppas det blir av för dig!

 

Jag kan tänka mig att Espinosa har ett arbetstillstånd eller något. Jag tror inte han har fått ett Green Card bara sådär. Hur svårt det är att få Arbetstillstånd vet jag inte riktigt, så får du reda på det utanför den här tråden så får du gärna posta ett nytt inlägg och informera mig/oss som undrar

Länk till kommentar
Share on other sites

Även jag går i tankarna att gå 2 år CC (funderar på Santa Monica) för att sedan göra transfer till USC eller UCLA. Kul att läsa att ni också är inne på det spåret =D Det största hindret är naturligtvis pengafrågan.. hur hade ni tänkt lösa detta? CC kostar ju inte en förmögenhet i alla fall men USC och UCLA, där man så småningom vill hamna, kostar ju verkligen snuskigt mycket. Är det att jobba ihop pengar i förväg + stipendier ni har som plan? Det är det enda någorlunda "realistiska" alternativet jag ser för min egen del.. och då kommer det ta ett bra tag. Om man inte bara sticker iväg på CC så fort som möjligt och hoppas pengabiten till universitet löser sig på nåt sätt väl där =O Man kan ju jobba lite på campus och så, men vet inte om man bör räkna med att kunna få ett sånt jobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vissa har väl tur som har rika föräldrar som kan bekosta utbildningen:p CC kan man ju bekosta helt och hållet med CSN så det är ju inga problem alls. Men att jobba ihop pengar i förväg känns ganska orealistiskt om man har tänkt sig att plugga på USC el UCLA om 3-4 år. Säg att man har ett vanligt fast jobb där man får ut 15.000kr efter skatt. Räkna bort 5000kr till diverse utgifter. 10.000kr x 12 månader = 120.000kr.

Om man då tänker sig att utbildningen på USC el UCLA kostar någonstans mellan 1-2 miljoner, då har man ganska många år kvar att jobba innan man är uppe i den summan...

 

Jag har skickat en förfrågan till min bank om rådgivning, så jag väntar på att de ska höra av sig. Jag tänkte kolla om jag kan få lån till New York Film Academy eller USC (där NYFA är betydligt "billigare" än USC). Och om det finns någon realistiskt sätt att ordna med avbetalningen. Jag återkommer efter rådgivningen..

 

Förresten Animarkus: Varför Santa Monica?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...