Gå till innehåll

UCLA, USC och NYU + All Info om att studera i USA


nson

Recommended Posts

Vänta lite. Det kan väl inte stämma att man måste ha Bachelor degree för att komma in på UCLA? Ifall man vill läsa en Master Degree så måste man väl ha det, men UCLA har ju inte bara Master Degree. Eller? :S

Bachelor degree tar ju generellt 4år

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är meddelandet dom skickade till mig.

 

Frågan var: Om UCLA studenter har lika stor chans att komma in på programmet som andra utanför skolan. Sen om man kan söka direkt efter gymnasiet.

 

For the graduate program, UCLA students have the same chance as students from outside of UCLA who are applying to the film program. If you are a high school senior though, you would not be able to apply to our film program. The reason is because we only accept students in their junior year in college. In order to apply to the graduate program you first need to hold a Bachelor of Arts degree or Bachelor of Science degree.

 

Sincerely,

 

Student Services Office

UCLA School of Theater, Film and Television

 

Så förmodligen behövs de.

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledningen till att du inte kan söka till en Graduate Program är för att du inte har någon Bachelor degree. Men om jag minns rätt så har väl UCLA ungraduate program? Alltså Bachelor of arts degree eller vad alla heter?

(har mest kollat på UCS så är osäker)

 

Edit: Graduate program är för dom som har tagit en examen och ungraduate är dom gått ut gymnasiet. Man kan alltså inte söka direkt till en graduate program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha okej :D

Men jag tror inte en master degree är så viktig faktiskt. Tror nog att många som är bra får jobbmöjligheter efter sin Bachelor degree. Så ifall du inte har lust att lägga ut 8 år på att bli skolad inom film så skulle jag i alla fall fokusera på fyra år till att börja med, och sedan kanske försöka få jobb.

 

Någon som är mer inne på ämnet får rätta mig ifall jag har fel och du ska tänka på att det jag säger är MIN åsikt :P så ta det med en liten nypa salt :P

 

 

Edit: Hur gammal är du Kovanski?

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow tack för den tre timmars läsning (inräknad med en massa googlande) en tråd som involverade till just vad många söker.

Skulle gärna höra ännu mer om hur ni kom dit ni kom och ja hur e det med typ universitets stipendier? Svårt att skriva så att ni fattar men finns det nån filmutbildning här i Sverige som sen ger en chans att sticka vidare utomlands? för dom universiteten ni snackat om hitils, dom har väl ingenting med film att göra, eller? tack iaf för all info tack.

 

Falun Högskola har avtal med många skolor utomlands. Är dock osäker ifall de fortfarande har kvar kontakten i USA. Sen så blir det inte Los Angeles eller New York utan troligtvis ett litet mindre ställe.

Men jag tror faktiskt att man kan hitta ett universitet själv och sedan få stipendium ifrån Falun Högskolan. Kontakta dom och se vad du får! ;)

 

 

EDIT:

På många universitet i USA så kan man få finans-stöd som verkar täcka hela första året. På t.ex. Champan kan man söka sånt stöd så fort man har blivit antagen till skolan. Är det någon som har information om dessa finans-stöden? Täcker de hela första året? Hur svåra är de att få? Har tänkt att söka till mängder olika universitet och de jag kommer in på tänkte jag söka finans-stöd. Ifall jag inte får det så avstår jag och väljer det bästa till det billigaste priset eller eventuellt välja ett universitet i Sverige till att börja med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nson jag är 17 så har ett år kvar innan man får bestämma sig. Går just nu på ett natur/data program just nu, men som sagt är det lite fel program att gå på om man vill fortsätta med film. Dock ser jag det som mycket kunskap som man kan använda i film typ en hacker i Usas försvarssystem eller något sådant roligt :D Kan man lite roliga filur saker man kan göra med de :)

Länk till kommentar
Share on other sites

@ Heimann

 

Förlåt för det sena tacket!

Det var väldigt lärorikt. Håller med dig om att det är svårt att bli tagen seriöst när man nämner att man vill bli filmskapare. Men jag vet vad jag vill och jag har varit säker på det i över 2 år nu . Tackar!

Ska nog försöka skaffa mer erfarenhet här hemma i Sverige innan man beger sig ut i världen. Är det kanske ett bra tips att söka en skola som SBCC och där göra en transfer till de lite större skolorna som UCLA?

Länk till kommentar
Share on other sites

@ Heimann

 

Förlåt för det sena tacket!

Det var väldigt lärorikt. Håller med dig om att det är svårt att bli tagen seriöst när man nämner att man vill bli filmskapare. Men jag vet vad jag vill och jag har varit säker på det i över 2 år nu . Tackar!

Ska nog försöka skaffa mer erfarenhet här hemma i Sverige innan man beger sig ut i världen. Är det kanske ett bra tips att söka en skola som SBCC och där göra en transfer till de lite större skolorna som UCLA?

 

Precis så har jag tänkt mig också. Har skickat mail till olika filmare som går/har gått på skolor som Chapman och USC och frågat vad de har hört om SBCC och möjligheterna framöver.

High1ander har ju gått på SBCC och han tyckte det var skitbra; och många andra som jag har snackat med har berömt skolan. Dock så satsar jag på att försöka komma in på USC eller Chapman.

Här kan du läsa lite om transfermöjligheterna ifrån SBCC till USC:

https://camel2.usc.edu/articagrmt/artic_print.aspx?ceeb=004690&School=Santa%20Barbara%20City%20College

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, lång tid mellan mina inlägg igen. Många frågor att besvara. Jag tar dom i ordning!

 

Jag bor i ett såkallat dorm just nu, vet inte hur jag bor nästa år. Dorm är i stort sett korridorsboende, bara det att inte finns något kök så man äter i en typ bamba (för er göteborgare) = gemensam matsal. Man delar också badrum med en hel del andra ;)

 

Det verkar vara en hel del förvirring angående vad som krävs för att komma in på UCLAs (KASSA) filmskola (USC Pride :P Vi möter UCLA i football nästa vecka så måste få basha ner på the bruins lite). Du behöver INTE en bachelor of arts / bachelor of science för att komma in på UCLA's bachelor program. Däremot så sker antagningen i UCLA efter andra (2a) året på deras vanliga bachelor program. Alltså, hypotetiskt sett:

 

1. Du ansöker till UCLA (utan att ge vad du vill studera) genom University of California's ansökningssystem.

2. Du blir antagen och börjar studera på UCLA, de första två åren består av General Education, typ historia, fysik, writing, foreign language, etc.

3. Under år två (2) på UCLA ansöker du till the UCLA School of Theater, Film and Television.

4. Du blir antagen och börjar dina 2 år filmstudier.

 

Det finns också en Master, M.F.A (Master of Fine Arts) men den är orelaterad till detta. Mer info finns på http://www.tft.ucla.edu/programs/undergraduate-film/.

 

Hoppas det hjälpte där!

 

Sedan till nästa fråga angående transfer från ett community college. Vad anbeträffar transfer till USC så är det väldigt vanligt, samma med transfer till UCLA. Jag anser att du går miste om mycket av det som är den traditionella college upplevelsen och bra professorer, underhållande föreläsningar osv under dina första två år. Iofs så läser man inte så mycket film under dom första två åren på USC (och speciellt inte UCLA) ändå men man kan fylla ut sitt schema med filmkurser.

 

Kommer inte på något mer att skriva just nu haha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för svar!

Kan förstå att man missar de traditionella upplevelsena och jag har förväntat mig att CC är grymt mycket sämre. Men det är ändå en väldigt stor summa pengar det handlar om.

Men ifall man går på City college: blir man klassad som trash typ? :P Hur lätt är det att skaffa kontakter inom andra college? Tex ifall jag går på SBCC kan jag göra film med några på ex USC ifall jag visar en bra idé för deras elever eller ser dom nästan ner på de som går City College.

 

Sen så har jag funderat på en grej angående att jobba undertiden.

Ifall man som jag tycker om film och kan jobba gratis - kan man gå till ex Warner Bros eller några filmbolag och säga att man kan jobba, har erfarenhet, och eftersom man är student så får man inte jobba med lön utan jag kan jobba gratis på helgerna. Tror ni att det är möjligt?

 

Edit: Det första kanske är en dum fråga, så ni kan hoppa över den xD

 

Sen så undrar jag ifall någon vet ifall det finns någon motsvarighet till SBCC's AA i sverige? Eftersom det var mycket grundläggande ämnen de två första åren.

Ska skicka runt lite mail ikväll så kanske blir att jag svarar på mina egna frågor. Men ifall någon vet så uppskattar jag verkligen om ni tog er tid att besvara frågorna.

 

Måste också säga TACK till alla som har skrivit i denna tråd!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för svar!

Kan förstå att man missar de traditionella upplevelsena och jag har förväntat mig att CC är grymt mycket sämre. Men det är ändå en väldigt stor summa pengar det handlar om.

Men ifall man går på City college: blir man klassad som trash typ? :P Hur lätt är det att skaffa kontakter inom andra college? Tex ifall jag går på SBCC kan jag göra film med några på ex USC ifall jag visar en bra idé för deras elever eller ser dom nästan ner på de som går City College.

 

Sen så har jag funderat på en grej angående att jobba undertiden.

Ifall man som jag tycker om film och kan jobba gratis - kan man gå till ex Warner Bros eller några filmbolag och säga att man kan jobba, har erfarenhet, och eftersom man är student så får man inte jobba med lön utan jag kan jobba gratis på helgerna. Tror ni att det är möjligt?

 

Edit: Det första kanske är en dum fråga, så ni kan hoppa över den xD

 

Sen så undrar jag ifall någon vet ifall det finns någon motsvarighet till SBCC's AA i sverige? Eftersom det var mycket grundläggande ämnen de två första åren.

Ska skicka runt lite mail ikväll så kanske blir att jag svarar på mina egna frågor. Men ifall någon vet så uppskattar jag verkligen om ni tog er tid att besvara frågorna.

 

Måste också säga TACK till alla som har skrivit i denna tråd!

 

AA eller Associate's Degree tror jag inte det finns någon motsvarighet till i Sverige. Jag vill gärna bli rättad om jag har fel! Iallafall om du tänker på att ta en "AA" hemma för att sedan försöka transfera till UCLA. Vad jag skulle kunna tänka mig att man kan prova är, och du får kolla detta med UCLA själva innan, att läsa typ Historia / Samhällsvetenskap / Geografi hemma i två år, för att få en motsvarighet till deras "General Education". Eller bara strökurser som motsvarar deras Trivium.

 

Angående att jobba. Först och främst så får du jobba för pengar, inom ditt ämne. Som en del av utbildningen. Men jag tror knappast att du kan promenera in på en studio i LA och söka jobb. Det finns dock många små bolag i LA som söker obetalda kaffespringare i jakt på erfarenhet! Dreamworks har en del betalt arbete men det krävs att man har erfarenhet och är Junior/Senior (3e eller 4e året). Angående helgjobb tror jag det skulle vara jävligt tråkigt med tanke på att alla studios i LA i princip stänger över helgerna. För dyrt att betala övertid till hela crewet.

 

Är alldeles för orutinerad inom CC avdelningen för att kunna ge ett propert svar till din fråga, eller frågor. Hoppas att någon mer lämplig person hittar hit!

 

Glad att man kan dela med sig lite av sin kunskap, vet själv hur ovisst det var när jag först började undersöka ansökningsprocesser och så vidare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för svar Heimann! Det är kul att du vill dela med dig av kunskap!

Det du säger om att man får jobba. Menar du efter utbildningen eller menar du under tiden?

För jag fick precis svar ifrån Ambassaden som skrev det här:

"No, you cannot perform work that would otherwise be performed by a U.S. citizen. You are confined to work on campus, paid or unpaid."

Länk till kommentar
Share on other sites

AA eller Associate's Degree tror jag inte det finns någon motsvarighet till i Sverige. Jag vill gärna bli rättad om jag har fel! Iallafall om du tänker på att ta en "AA" hemma för att sedan försöka transfera till UCLA. Vad jag skulle kunna tänka mig att man kan prova är, och du får kolla detta med UCLA själva innan, att läsa typ Historia / Samhällsvetenskap / Geografi hemma i två år, för att få en motsvarighet till deras "General Education". Eller bara strökurser som motsvarar deras Trivium.

 

Angående att jobba. Först och främst så får du jobba för pengar, inom ditt ämne. Som en del av utbildningen. Men jag tror knappast att du kan promenera in på en studio i LA och söka jobb. Det finns dock många små bolag i LA som söker obetalda kaffespringare i jakt på erfarenhet! Dreamworks har en del betalt arbete men det krävs att man har erfarenhet och är Junior/Senior (3e eller 4e året). Angående helgjobb tror jag det skulle vara jävligt tråkigt med tanke på att alla studios i LA i princip stänger över helgerna. För dyrt att betala övertid till hela crewet.

 

Är alldeles för orutinerad inom CC avdelningen för att kunna ge ett propert svar till din fråga, eller frågor. Hoppas att någon mer lämplig person hittar hit!

 

Glad att man kan dela med sig lite av sin kunskap, vet själv hur ovisst det var när jag först började undersöka ansökningsprocesser och så vidare.

AA degree översätts inte av skolverket, de kräver minst 4 års eller Bachelor. Men varje skola kan bestämma om en AA degree är värt nått, så man inte måste läsa om kurser...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för svar Heimann! Det är kul att du vill dela med dig av kunskap!

Det du säger om att man får jobba. Menar du efter utbildningen eller menar du under tiden?

För jag fick precis svar ifrån Ambassaden som skrev det här:

"No, you cannot perform work that would otherwise be performed by a U.S. citizen. You are confined to work on campus, paid or unpaid."

 

Okej. Tror att ambassaden missuppfattade din fråga. Du får inte arbeta för arbetets skull. Det finns tre tillfällen när "international students" får lov att arbeta i USA. Under tiden du är enrolled på ett universitet i USA har du två alternativ:

 

On campus employment som betyder typ: jobba i bokaffären, svara i telefonen hos the admissions office etc.

 

Curricular Practical Training (CPT) som är deltidsarbete under terminerna, eller heltid under sommaren, där du får arbeta för betalning, men... "the internship must be considered an integral part of a student’s degree program." Får totalt göras under 12 månader under de fyra år man är enrolled, mer och du förlorar möjligheten att göra OPT (kommer till det snart!).

 

That's it!

 

Efter att du är klar med din utbildning kan du göra OPT, Optional Practical Training, återigen inom ditt degree field. Detta är ett års arbete i USA i princip.

 

Du kan läsa om allt detta på: http://sait.usc.edu/ois/intl-students/f-1-employment/on-campus.aspx

 

Så, det är så det ligger till!

 

Till High1ander: Okej, men jag tänkte tvärtom. Vad i Sverige kvalificerar som en AA i USA?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hejsan, tror många skrivit om det här men jag slänger ut en till.

 

Nu är det så att jag ska åka till USA i höst och bo hos en värdfamilj för jag vill lära mig språket och deras kultur samt försöka hitta några sköna kurser/skolor att läsa film,regi och manus på.

 

Undrar om nån vet några sköna?

 

Spelar ingen roll vart skolorna ligger för jag har inte bestämt med någon värd familj än vill kolla skolor och sånt först.

 

Mvh Victor

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan, tror många skrivit om det här men jag slänger ut en till.

 

Nu är det så att jag ska åka till USA i höst och bo hos en värdfamilj för jag vill lära mig språket och deras kultur samt försöka hitta några sköna kurser/skolor att läsa film,regi och manus på.

 

Undrar om nån vet några sköna?

 

Spelar ingen roll vart skolorna ligger för jag har inte bestämt med någon värd familj än vill kolla skolor och sånt först.

 

Mvh Victor

 

Jag har kollat på skolor runt hela USA och de ställena som verkar mest lockande är runt New York och Los Angeles, och eftersom de städerna är själva drivmotorn i USA så skulle jag tippa på att de är de ställena som man som studerande skulle uppskatta mest. (enbart personlig uppfattning)

 

Har du sparat massa pengar, fått stipendium, eller är beredd på att ta ett större csn-lån så kan du kolla på Chapman eller USC; båda i Los Angeles.

Heimann går på USC just nu och han svarar på många frågor i tråden.

 

SBCC har också transfer-möjligheter till USC ifall du vill hålla kostnaderna nere (har ingen fakta om hur lätt respektive svårt det är att komma in ifrån sbcc) Ska ta reda på det så snart som möjligt.

SBCC ska också ha en enormt skön stämning och det verkar som att fester är något som prioriteras stort. Så kul kommer man att ha!

High1ander har gått där så han kan nog svara på eventuella frågor och samma sak med honom, han svarar på många frågor tidigare i tråden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur viktigt är det med gymnasiebetygen som man tar med sig? Jag hade G i tex Engelska som är skitviktigt, men jag är betydligt bättre än så idag och skulle inte ha några problem alls med språket där. Men är det smart att plugga upp vissa ämnen kanske?

 

Jag tror det var på studentum.se som jag läste att tex SBCC kräver minst G i engelska A och B, Men att man kan åka dit tidigare för att läsa upp engelska genom språkkurs.

 

Edit:

De flesta skolor godkänner VG i engelska från gymnasiet. Vissa skolor/utbildningar kräver att du skriver ett språktest. (TOEFL/IELTS).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...