Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Scandinavian har prissatt kameran till 16'995:- inkl. 14-140 objektiv.

Kanske är jag naiv men det är 5'000kr dyrare än vad jag hoppats.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=9149744

Canon EOS D5 är ju i och för sig prissatt till över 20'000kr men jag trodde att Lumix skulle toppa Nikon D90 och Canon EOS 500D

Jag ser dessa kamror som alternativ till de som funderar på en HD videokamera med ex. en Letus och ett objektiv.

Ja man får ju en behändig still kamera på köpet som är till systemkamerans fördel även om man kanske kan hitta en HD video med Letus för ugefär samma peng till bättre videokvallité, eller?

Det är på rätt väg och utvecklingen har naturligtvis inte avstannat.

Postad

Priset är ca 4000 kr högre än jag hade hoppats. Den är fortfarande 10k billigare än 5D2 och erbjuder dessutom 25p och 50p, vilket jag personligen ser som en stor fördel.

Postad
Priset är ca 4000 kr högre än jag hade hoppats. Den är fortfarande 10k billigare än 5D2 och erbjuder dessutom 25p och 50p, vilket jag personligen ser som en stor fördel.

50p har jag missat nått? Trodde det var 24, 30 eller 60 alla i progressiv som var de ända inställningarna. Men det kanske är för att jag bara tittat på amerikanska reklaminslag?

Postad

Oj. Hutlöst. Beställa från england verkar mer och mer attraktivt om man kan spara nästan 4000 kr på det. Jag väntar och ser om fler svenska återförsäljare tar in kameran och vad priserna blir.

Postad
I England kostar den som jag hade hoppats: http://www.ukdigital.co.uk/panasonic-lumix-dmc-gh1-14-140mm-lens.htm

Det kanske är ett alternativ då den faktiskt finns i lager. Det blir ju ingen importmoms och frakten kan ju inte kosta flera tusen.

UK Digital levererar inte till utlandet, men det går säkert att hitta ett liknande pris snart (inte nu) någon annanstans. pricerunner.co.ok säger att 1300 pund är lägsta pris, med frakt därtill så blir priset rätt jämförbart med Scandphotos. Jag skulle vänta lite om jag vill köpa billigt. Eller nöja mig med en DMC-TZ7 ;)

Postad

Ah, missade det. Jag såg bara att det vid checkout finns en textruta för "Country" så jag blev lite ivrig. Verkar som man får hålla sig till tåls och betala vad den kostar.

• 3 veckor senare...
Postad
Finns på ett annat företag, som i alla fall skickar till företag i Sverige. Kanske skickar de också till privatpersoner, maila och fråga:

http://www.calumetphoto.co.uk/item/993-150Y/

Jag har beställt den där nu, eftersom leveransen är försenad i Sverige - hade bokat den på Scandinavian Photo först.

Väntar nu på leveransen som skulle ta 4-5 arbetsdagar. Prislappen hamnade på ca 16 000 sek inkl. frakt så var ingen stor skillnad, men 1000 kr billigare och jag får den tidigare!

De är trevliga på Calumet och de skickar till privatpersoner.

Postad

Har haft min GH1 i 2 veckor nu, otroligt nöjd! helt fantastisk kamera och har inte sett något "mud" eller dylikt som domedags-profeterna på DVX predikar om. måste också tillägga att man kan beställa från http://www.ukdigital.co.uk från Sverige med deras telefon beställnings service, betalning sker dock endast genom bank transfer, väldigt trevlig kundservice och otroligt snabb leverans, rekommenderas!

Postad
Har haft min GH1 i 2 veckor nu, otroligt nöjd! helt fantastisk kamera och har inte sett något "mud" eller dylikt som domedags-profeterna på DVX predikar om. måste också tillägga att man kan beställa från http://www.ukdigital.co.uk från Sverige med deras telefon beställnings service, betalning sker dock endast genom bank transfer, väldigt trevlig kundservice och otroligt snabb leverans, rekommenderas!

Hur snabb?

Postad

Har du några filmsnuttar du kan lägga upp?

Postad
Hur snabb?

Efter dom kunde se pengarna från min bank transaktion (2dagar) tog det ytterligare 2 dagar innan den kom utkörd till mig.

Jag har relativt mycket footage (lekt med denna sak varje dag sen jag fått den), tyvärr inget narrative ännu mestadels jam-sessions med extern ljudupptagning. Tyvärr har jag inte möjlighet att lägga upp något footage innan jag reser till Arvika ikväll. Förhoppningsvis kan jag ge er lite festival footage efter den 6/7, otrolig fördel med denna kamera är dess "stealth-factor" aka omgivning är inte medveten om dess förmåga att filma vilket gör att den tillåts in på festivalområden (som förbjuder videokameror).

Peace.

Postad

Förbeställde först från Cyberphoto men enligt dom kunde det dröja upp till 10 veckor innan nästa leverans kom så jag beställde från England nu. På fredag ska paketet dyka upp, testshootbilder kommer under nästa vecka då med andra ord :)

Postad

Beställde min kamera från England och fick den igår, sjukt snabb telefonservice samt leveranstid. Beställde från Cyberphoto samtidigt och fick dom grejerna först idag. Var ute i Eskilstuna och filmade lite idag och måste säga att jag är impad av handhavandet, att ställa bländare samt shutter speed på det manuella läget funkar riktigt bra och även iso är rätt lätt att få till så länge man lär sig knapparna. Det stora problemet är fokusen på den lilla skärmen i soljus samt stabiliteten när man bara håller i kameran. Det blir till att köpa ett shoulder support så fort jag kan. Håller på att dra in det i Final Cuten nu så om ett tag kommer en dom på kvalitén också :)

Postad

Får min nikon-adapter imorgon så snart blir det till att testa med lite "smutsigare" linser. Kitlinsen känns lite för skarp och videoaktig men jag tror att med ett nikon 50 1.8 och lite andra linser kommer kameran nog att få lite mer 16mm-look.

Postad

btw, någon som har kameran som kan berätta hur dom gör för att konvertera mts-klippen? Jag kör VoltaicHD eftersom det är billigast och det jag hade sen förut men jag är inte nöjd med konverteringen till Prores. Tycker att komprimeringen blir för "blockig". Framförallt om man försöker färgkorra.

• 2 veckor senare...
Postad
btw, någon som har kameran som kan berätta hur dom gör för att konvertera mts-klippen? Jag kör VoltaicHD eftersom det är billigast och det jag hade sen förut men jag är inte nöjd med konverteringen till Prores. Tycker att komprimeringen blir för "blockig". Framförallt om man försöker färgkorra.

Jag använder NeoScene, har bara laddat ner en trial hittills, men fungerar bra och snabbt. Man kan konvertera direkt till 24p/25p om man vill.

Ska kanske köpa det när min tid går ut, kostar ca 1300 kr tror jag.

Vet inte hur det ser ut för dig, men lite blockig är komprimeringen redan från kameran, så det går tyvärr inte att undgå.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...