Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå alla!

Som en som har blivit film intresserad på riktigt nyligen, så skulle jag vilja se lite äldre film juveler.

Så posta dina gamla "måste ses" filmer! :)

Förklara även vad du tycker är bra med filmen

Postad

äldre filmjuveler? nu är vi ju inne på mycket tycke och smak och du begränsar inte riktigt förfrågan... men...

Oavsett vad du tycker själv om filmerna så bör man nästan ha sett Gudfaderntrilogin...

Men vi går lite längre bakåt...

The Great Train Robbery, Le Voyage dans la Lune (George Melies A Trip to the Moon) - film school essentials helt enkelt ;)

allt av Buster Keaton och Harold Lloyds stumfilms-dagar;) (eller Charlie Chaplin, om du föredrar den tråkmånsen:()

Frits Langs M och Metropolis (dock är det endast Kinos restaurering som rekommenderas på Metropolis då den är den enda som har bildkvalitet och som håller sig så nära orginalklippningen som möjligt)

Borta Med Vinden och Trollkarlen från Oz nämner jag i samma mening för att de är båda praktexempel på TriPack-Technicolor-systemets glada dagar. Att Borta med Vinden är mest en glorifierad såpopera och Oz får mig, som är ytterst lite homofob, att tänka "gayyyy!!!" kan jag bortse från eftersom dom ändå är så pass bra. Jag rekommenderar verkligen Vinden eftersom fotot är så fantastiskt bra.

Från studiosystemets glada dagar finnes ju också en uppsjö klassiker... namn att kolla upp är ju: Capra, Hitchcock, etc.

Lite Kurosawa (7 Samuraierna röstas ofta fram som världens bästa film) tycker jag du också ska se, och spagettivästern-fadern Sergio Leones 6 filmer.

På mastodont-film-sidan kan det ju också vara värt att se Ben Hur, 10 Budorden, Spartacus och känner du dig lite vågad så kan du avsluta kvällen med Tinto Brass's Caligula;)

Glöm för all del inte Mäster Kubricks filmer heller... Du är ingen cineast om du inte har en teori angående 2001's budskap tillexempel.

Svenska filmer finns det ju också några stycken av man bör se. 7e Inseglet och några andra Bergman-filmer är bra för cineast-stämpeln. Men annars vill jag rekommendera Hasse & Tages filmer, (finns samlade i två boxar) såsom den fina sagan om Den Enfaldige Mördaren, Ägget är Löst och den fantasifulla Picassos äventyr.

En annan svensk film jag verkligen gillar är den enda Beckfilmen som går att se fler gånger... Mannen På Taket... Splattermord i starten, en skjutgalning i stockholm, en helikopterkrasch i folkfullt torg... då försökte man göra nått uppseendeväckande med historien.

Och förresten, gillar du Tarantino? Då finns ju Thriller: En Grym Film (aka Thriller: A Cruel Picture aka They Call Her One-Eye), som inspirerat honom till viss del till en del saker i Kill Bill.

och när du nu ändå utforskar lite så tycker jag du också ska se andra ändan av spektrumet.

det finns en man vid namn Edward D. Wood Junior (aka Ed Wood) som ofta kallas filmhistoriens sämsta filmmakare. Plan 9 from Outer Space och Glen or Glenda är riktiga guldklimtar i udda filmhistoria. Tim Burton gjorde en film om karln, titeln är kort och gott Ed Wood, som fungerar lite som bakom kulisserna på hans liv och är du riktigt inne för nördighet finns ju Mulders kommentar:

"MULDER: Yeah. It's the Ed Wood investigative method. This movie is so profoundly bad in such a childlike way that it hypnotizes my conscious critical mind and frees up my right brain to make associo-poetic leaps and I started flashing on Hoffman and O'Fallon. How there's this archetypal relationship like Hoffman's Jesus to O'Fallon's Judas or Hoffman's Jesus to O'Fallon's Dostoyevsky's Grand Inquisitor, or Hoffman's Jesus to O'Fallon's St. Paul."

Ett annat roligt botten-napp är ju klassikern Manos Hands of Fate, den måste ses för att man ska kunna tro att den ens existerar. Blev officiellt kultförklarad efter ett MST3K-avsnitt.

Se dom 3 filmerna, Plan 9, Glen & Glenda och Manos, och kom sedan inte och säg att Uwe Boll är sämst i världen... ;)

Som Butters ungefär sa... man nå botten för att förstå hur bra toppen är...:)

Nu får det dock vara slut på namedroppandet ikväll för min del... tror det kan vara bra om du specificierar dig lite i vad du vill ha... hur gammal som är gammalt och så vidare...

Postad

Jo jag gillar verkligen gamla botten filmer som man kan skratta åt ;)

Jag kanske va lite otydlig. Men filmer som är bra (eller riktigt dåliga ;)) som kan lära mig om film historia, och allmänt om film. Jag breddar mina vyer :)

Tack så mycket för tipsen! Nu har jag att göra! :D

Postad
Glöm inte Hitchcock! Framförallt Psycho, Rear Window och The Birds. Dock tycker jag allt han gjort är värt en titt.

va snackar du om! north by northwest är hans klart bästa :)

Postad

Charlie chaplin filmen, vet inte vad den heter någon annan kanske vet, den där han balanserar med en tallrik med en kalkon på och den fastnar i en tak-krona, den är rolig :D

Postad

Citizen Kane ar verkligen filmernas film.

The Cabinet of dr. Caligari - Tidig tysk film som faktiskt ar bra

M - M for murder - lite senare tysk, men dock bra.

All Quiet on the Western Front - Oscar basta film

Postad
Citizen Kane ar verkligen filmernas film.

Varför?

Jag förstår helt ärligt inte storheten i den filmen, varför är den så bra? Jag har (försökt) kollat på den 5 ggr, men aldrig lyckats se klart hela förrän den dag jag hade det som uppgift till skolan, då var jag TVUNGEN att se den. Och det var ett helvete (och inte ens då klarade jag av den i en sittning), fyfan vilken tråkig jävla film.....

Citizen Paaaaain.

Jo, jag har hört alla argument som alla upprepar, men ingen verkar tala från sin egna personliga smak, utan upprepar bara vad de hört från filmkunskaplektionen, eller läst i någon tidning.....

Hursomhelst, några gamla filmjuveler:

Nosferatu (1922)

Dracula (1931)

Jason and the Argonauts (1963)

Enter the Dragon (1973)

Exorcisten (1973)

Gökboet (1975)

Alien (1979)

Evil Dead (1981)

Elefantmannen (1982)

Blade Runner (1982)

Sen de flesta av de filmer som redan nämnts i tråden. Finns ju sjukt mycket film att se..... Svårt att lista såhär.

Postad

Jag har inte läst mycket om Citizen Kane, utan bara sett den ett par gånger. Jag vet att den är ansedd vara "väldens bästa film". Som vanligt är ju sånt helt omöjligt att avgöra, och jag vet inte om jag håller med om det, men jag kan förstå att folk tycker det.

Nu är det länge sen jag såg den, men jag tycker den vara väldigt bra eftersom den

... är väldigt snyggt gjord, många riktigt fina bildlösningar - tex första klippet, där kamerarörelsen startar en kilometer utanför huset, och avslutas tätt inpå den döende mannen inne i huset. Eller tidhoppklippen där herr och fru Kane pratar på var sin sida om ett middagsbord - bordet blir större och större (de blir rikare och rikare), och samtidigt kommer de längre och längre ifrån varandra; de pratar annorlunda i var klipp, mer och mer distanserat; i de sista klippen läser de varsin tidning, tysta (hon läser dessutom konkurrentens tidning).

... Storyn är stark. Så enkel och kraftfull. Varför dog denna man ensam i en till synes fallfärdig kåk? Vem är Rosebud? Ett komplett personporträtt följer. Dessutom var den väldigt klurigt aktuell för sin tid, eftersom många såg kopplingar till tidningsmagnaten William Randolph Hearst (som fortfarande levde).

... och sedan är det ju ganska fantastiskt att Orson Welles bara var 26 år vid filmens premiär. Han skrev, regisserade och spelade huvudrollen. Wow. Självklart inget som gör en film bättre, men iaf ganska imponerande.

Postad

Ack ack ack... jag skrev ett så långt inlägg men missade Medborgare Kain... nu må jag ställa mig i skamvrån och piska mig ett slag... fy fy fy...

_nemo_, Kane är som Gudfadern... oavsett om man gillar den eller inte så är de ändå vida ansedd som ett av de största mästerverken i filmhistorien. Jag tycker den förtjänar en hög plats i hall of fame... vet inte om jag skulle säga högsta. Men långt högre än medelfilmen iallafall. Extra pluspoäng iochmed att det på den tiden inte fanns så mycket att jämföra med i den kalibern.

Men det är bara en av dom filmerna man "måste" ha sett och ha en åsikt om när man ska börja titulera sig som filmfantast.

Men jag förstår din känsla... jag tycker North by Northwest och The Birds var så stela och dötrista att jag nästan skulle kunnat dömma ut Hitchcock som färgfilmsregissör helt och hållet. Men då minns jag ju ändå att jag gillade The Rope och Vertigo, båda färgfilmer av hitch-kroken.

Om jag inte minns fel från historieböckerna så var Kane inte direkt en kassasuccé heller när den släpptes. Och Metropolis gick väldigt dåligt på sin tid den också, båda nu erkända mästerverk.

SimonW, nja... första "klippet" som du nämner är ju faktiskt bara en serie matte-paintings som fadear in i varandra med fönstret på samma plats i bildrutan. Det finns dock många extremt fina åkningar längre fram i filmen, som när kameran flyger genom en skylt över taket och ner in genom takfönstret för att sedan sluta i en närbild på kvinnan.

Kopplingen med Randolph Hearst kan vara lite mer än så. Iallafall om man ska tro TV-filmen RKO281 (kodnamnet på Citizen Kane under produktionen) som fungerar lite på samma vis som Ed Wood filmen av Tim Burton fungerar tillsammans med Glen or Glenda och Plan 9. Enligt RKO281 var det en konfrontation mellan Hearst och den nyinkommne Welles som triggade idén och Hearst tog hela filmen som en personlig ärekränkning efteråt. Därmed använde magnaten hela sin makt för att förstöra framtiden för CK. Och Welles unika hands-off-kontrakt (att en regissör skulle få så mycket makt över en film som han fått var ditintills oöverträffat) för fler filmer gick om intet.

Sen är det ju lite intressant att Welles filmkarriär liksom gick baklänges. Från sitt unika kontrakt och numera världserkända mästerdebut så gick det ju liksom inte direkt uppåt. Några filmer på mindre budget och mindre kreativ makt, följande exil och till slut sin ökända karriärs-slut... som planetslukaren Unicron i Transformers: The Movie (1986).

Men som sagt, se Citizen Kane, på samma vis som Gudfadern. Det finns en risk att du inte gillar den, men då slipper du sitta och låtsas att du vet vad du pratar om när försöker bli cineast...

Postad
Varför?

Jag förstår helt ärligt inte storheten i den filmen, varför är den så bra? Jag har (försökt) kollat på den 5 ggr, men aldrig lyckats se klart hela förrän den dag jag hade det som uppgift till skolan, då var jag TVUNGEN att se den. Och det var ett helvete (och inte ens då klarade jag av den i en sittning), fyfan vilken tråkig jävla film.....

Citizen Paaaaain.

Jo, jag har hört alla argument som alla upprepar, men ingen verkar tala från sin egna personliga smak, utan upprepar bara vad de hört från filmkunskaplektionen, eller läst i någon tidning.....

Jag har sett den nagra ganger. Forsta gangen jag sag den tyckte jag den var grym, andra gangen grymmare.

Den ar som There Will Be Blood, sa tekniskt bra, sa skadespelat bra, sa bra story och tema.

Nar jag sett filmerna sa har jag bara suttit med hakan i golvet over happnaden att det faktiskt finns personer som forstar sig pa film o story. For mig ar det bara en "relevation" att se filmerna, detta utan att en kritiker ska papeka for mig hur det ar. Sen att Citizen Kane gjordes av en 24-aring som aldrig gjort film innan visar bara pa hur javla bra Orson Wells var.

Postad

Jag köper verkligen inte argumenten att "den var nyskapande", "ett tekniskt mästerverk", visst, det var den, men att detta skulle få filmen till "filmernas film" eller "världens bästa film någonsin" är bara löjligt.

För helt ärligt, det finns idag hundratals filmer som också är tekniska mästerverk och nyskapande. Förstår bara inte varför just Citizen Kane har lyfts upp till skyarna..... Den är sjukt tråkig.

Jag håller till viss del med Ingmar Bergman:

"For me he's just a hoax. It's empty. It's not interesting. It's dead. Citizen Kane, which I have a copy of- is all the critics' darling, always at the top of every poll taken, but I think it's a total bore. Above all, the performances are worthless. The amount of respect that movie's got is absolutely unbelievable."

"I've never liked Welles as an actor, because he's not really an actor. In Hollywood you have two categories, you talk about actors and personalities. Welles was an enormous personality, but when he plays Othello, everything goes down the drain, you see, that's when he's croaks. In my eyes he's an infinitely overrated filmmaker."

Skulle väl inte vilja säga att han är en överskattad filmskapare, det kanske han är, men jag har inte sett tillräckligt utav honom för att avgöra det. Men av det jag HAR sett av han så är inte ens Citizen Kane den bästa. En djävulsk fälla är bättre.

[citat=high1ander]Den ar som There Will Be Blood, sa tekniskt bra, sa skadespelat bra, sa bra story och tema.[/citat]

There will be blood t.ex anser jag vara mycket bättre än Citizen Kane.

Alltså nu kommer vi ju in på smak igen, men jag vill ändå höra från en som kallar Citizen Kane för "filmernas film" VARFÖR han tycker så och inte bara höra att "ja, den var ju nyskapande och hade grymt foto";)

Postad
Jag köper verkligen inte argumenten att "den var nyskapande", "ett tekniskt mästerverk", visst, det var den, men att detta skulle få filmen till "filmernas film" eller "världens bästa film någonsin" är bara löjligt.

För helt ärligt, det finns idag hundratals filmer som också är tekniska mästerverk och nyskapande. Förstår bara inte varför just Citizen Kane har lyfts upp till skyarna..... Den är sjukt tråkig.

Alltså nu kommer vi ju in på smak igen, men jag vill ändå höra från en som kallar Citizen Kane för "filmernas film" VARFÖR han tycker så och inte bara höra att "ja, den var ju nyskapande och hade grymt foto";)

For mig sa ar det filmernas film da manga filmare alskar den och manga kritiker. Just det att den blanda nya saker med gamla och gor nagot bra av det. Jag skulle tycka att nagon som gjort Citizen Kane idag borde vara stolt, men Gudfadern skulle jag tycka var trakig och icke orignell. Citizen Kane ar fortfarande "egen", folk har forsokt sno eller kopiera och hittills har bara There Will Be Blood varit i narheten. Det ar manga filmer som jag ser "nu" som ar gjorda for lange sen som suger eller som kanske inte ar sa bra for tiden inte varit snall mot dem aven om de anses vara "klassiker" eller "masterverk", men just Citizen Kane suger inte, den ar fortfarande genial.

Man saljer sin sjal, rosebud, "man ser aldrig reportern som driver storyn", deep depth of field, kakkadua, skadespel och bara Mise en scène i allmanhet som ager.

Postad
SimonW, nja... första "klippet" som du nämner är ju faktiskt bara en serie matte-paintings som fadear in i varandra med fönstret på samma plats i bildrutan.

Okej, det var ett bra tag sedan jag såg filmen. Minns bara att det var en spännande öppningssekvens, som i minnet smälte ihop till "ett klipp". My bad.

Det finns dock många extremt fina åkningar längre fram i filmen, som när kameran flyger genom en skylt över taket och ner in genom takfönstret för att sedan sluta i en närbild på kvinnan

Den är också fin. ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...