Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu är min första kortfilm ute!

Kort om filmen:

En person med förmågan att teleportera sig ställer till med en massa problem. Folk blir dödade och specialstyrkor sätts på plats för att stoppa honom.

Genre: Action/Sci-fi

Längd: ~25 min

Kommentar:

Det var tänkt att denna film endast skulle vara på ca 5min då specialstyrkan kommer in men därefter skapades några scener till och handlingen kanske svänger lite hit och dit. Men se själva och bedöm. ALL kritik är välkommen!

Om skapandet av filmen:

Teleporteraren och hela insatsstyrkan spelas av EN person. Vad gäller övriga effekter så är det mesta gjort i 3D. För övrigt användes en icke-proffessionell kamera då såna är väldigt dyra.

http://img257.imageshack.us/img257/5705/01hq5.th.jpg

http://img155.imageshack.us/img155/4636/02xw4.th.jpg

http://img155.imageshack.us/img155/3979/03wy6.th.jpg

TIPS!

För att se filmen i hög kvalite finns det en länk under filmrutan på youtube som heter "watch in high quality". Om ni inte kan se denna länk, stäng då youtube och gå in i verktyg/internet-alternativ i explorer och därefter tar ni bort alla cookies och filer. Då borde knappen dyka upp igen.

Rekommenderar att ni tittar på trailern till filmen om ni inte gjort det redan!

TRAILER:

FILMEN (3 delar pga youtubes regler):

Part I

http://www.youtube.com/watch?v=FlTTExQhT3M&feature=user

Part II

http://www.youtube.com/watch?v=Qi-dSVtna04&feature=related

Part III

http://www.youtube.com/watch?v=l90w0UlCk7o&feature=user

Postad

Det posetiva:

Jag blev totalt bortblåst av alla häftiga effekter och coola miljöer, det här var nog de fräckaste jag sett i kortfilmsväg.

Det jag är lite osäker på:

Jag vet inte vad jag tyckte om den höga kontrasten och användandet av musiken i filmen. Bitvis tyckte jag om de, bitvis störde jag mig lite på det.

Det lite mer negativa:

Tyvärr så blev jag inte alls lika upphetsad av handlingen, det var ryckigt och filmen hade egentligen inte mycket till poäng. Jag lämnades oberörd av den tyvärr.

..men allt som allt, bra jobbat, jag är väldigt imponerad av sättet ni gjort filmen på :)

Postad

Bra foto och klippning!

Väldigt bra fighter för att vara en person

Cool rekvisita

Det enda jag inte gillade var väggklättrandet :)

Mer filmer i denna genre!

Postad

Japp, lite väl Andrew Kramer ;) Början gick liksom zZzZzZ då jag iaf inte ens uppfattade en svag början till en story. Sen ser man honom fightas mot luften och tänker liksom... "Jahapp... Titta vad du kan... Där ser man....." med en gnutta sarkasm.

En film ska ha en story med inledning, konflikt osv. Detta ser mer ut som en lekvideo, om nu en väldigt välgjord en. Specialeffekterna och färgerna får du ett plus för dock.

Det växlar mellan riktigt häftiga klipp till, om jag nu jämför med de andra, dåliga klipp.

För att sammanfatta min uppfattning så rekommenderar jag att du sätter dig ner och skriver ett ordentligt manus med en ordentlig story, för då vet jag att du kan skapa riktigt bra grejer. Undvik även att följa tutorials till fullo, då detta märks rätt tydligt. Undvik även att växla mellan handhållen (skakig) och stillastående eller flygande (3d scener?) - Detta är hemskt irriterande.

Postad

Herre Jävlar!

Fy fan vad snyggt. Vad blir ert nästa projekt?? Kan inte vänta.

I amatörfilmer och kortfilmer så kan lätt se potential....och här finns massor av det.

Postad

Har nu sett den. Tyckte trailern såg cool ut.

Dock så fick jag inte samma känsla av filmen.

Dels för att Andrew Kramers tutorials är uppenbara. Försök skapa något eget...speciellt zoomen på blodceller...

Musiken fungerar ibland. Ibland inte. För det mesta känns det som 25min lång moviesoundtrack.

Det jag saknar i denna film är dialog. Musik kan inte ersätta dialog på ett sådant sätt.

Självfallet kräver inte en sån film dialog, men då rekommenderar jag snabbare klipp. kanske mer närbilder. Ansiktsuttryck (där ansikten är synliga) mm.

Samt lite för mycket uppvisande av martial arts. Publiken fattar efter 20 sek att han kan sånt. Det kan han visa upp i fighterna istället för på bakgården...

Eftertexterna känns lite komiska i längden också. Produced, edited, directed...written by...

Försök få in så mycket av det i ett klipp. I längden blir det mer..."no shit!"

Slutligen, självfallet ska du ha cred för det du gjort. Jag förstår att det ligger mycket arbete bakom med alla effekter och "100 tagningar" för varje scen. Och det är bra gjort! Jag gillar den ändå, tycker bara det kan trimmas lite här och där. Enligt mig håller den här filmen extrem hög standard här på forumet.

Ser fram emot nästa film!

Postad

Cool film! Jag gillade specialeffekterna och valet av musik (matrix , the rock osv).

Handlingen var helt ok men lite lam. Håller med bassbucket att det behövs mer dialoger.

Va heter filmen som låten i början av 3:e delen är med i? Känner igen den men kommer inte ihåg...

Postad

Som så många andra sagt, är du/ni inte talanglösa, men man kanska skulle sluta tillbe herr Kramer, det är mycket irriterande för de som vet hur hans tutorials ser ut när klippen är som tagna ur dessa. Annars kan man tänka på att en fast kamera knappast skall användas så länge utan att något händer. Det blir liksom lite antiklimax. Annars hade jag också dragit ner kontrasten något.

Skitbra initiativ och stundtals mycket gott hantverk, men manusbearbetning och lite inspiration och självständighet skadar inte.

Postad

Tack för alla kommentarer =)

Över till mina ord...

Tänkte förklara lite det här med "handlingen" eftersom många hakade upp sig på det. Det var inte tänkt att det här skulle bli en film med handling. Tanken bakom det hela var att göra en film med en massa effekter. Det skulle endast vara en 5min-scen där swat soldaterna "hoppar på" teleporteraren men sen förlängdes hela filmen i takt med att nya effekter skulle komma in i bilden och det förklarar den mindre bra handlingen. Sen så skrevs inte heller något manus...vi improviserade på plats med endast en liten aning om vad som ska göras;)

Sen var det en grej i början där filmen var lite "slö"...ville inte ta bort en massa material så allt fick va med. Men de nåt jag antagligen aldrig kommer göra igen =)

Vad gäller A.K-tutorna håller jag med till en viss del men samtidigt såg jag det här som en lärorik film (för mig själv så att säga).

Men tack för alla kommentarer och om ni har fler synpunkter...skriv. Sluta inte skriva. Vill höra mer. Ris och ros är välkommet ;)

Postad

Jag brukar ärligt hata när små tonåringar gör actionfilmer. Det blir oerhört pinsamt att se på. Man sitter och skäms över att det är så otroligt pretentiöst. MEN! Du är duktigt, du misslyckas inte som alla andra brukar göra. Det blir aldrig pinsamt. Tycker att det var bra!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...